Когато се появиха на пазара преди 10-15 години, роботизираните трансмисии като DSG и PowerShift натрупаха доста омраза сред автомобилистите. С времето конструкцията на предавателните кутии с два съединителя бе усъвършенствана и детските болести до голяма степен бяха излекувани. Правилната експлоатация обаче си остава единствената застраховка срещу проблеми с тези иначе изключително ефективни възли.
Подобно на обикновените ръчни скорости, главният бич за роботизираните трансмисии са износените дискове. Колкото повече се търкат те, толкова по-бързо излиза от строя кутията.
Ето защо най-голямата грешка, която може да допусне собственикът на автомобил с роботизирана трансмисия, е резкият старт от място. Той неминуемо води до сериозно търкане на дисковете един в друг, а оттам - до изтриване и прегряване.
Ако след диво ускорение от светофара в салона се появи характерният мирис на изгоряло, част от ресурса на дисковете си е заминал. Системни издевателства в този дух се заплащат скъпо, като стойността на ремонта може да надхвърли 3 000 лв.
Вторият сигурен начин да се ускори кончината на фрикционните дискове е честото използване на т.нар. "двигателна спирачка" в ръчен режим на трансмисията. При превключване на по-ниска предавка кинетичната енергия от спирането се предава на съединителите. По този начин се избягва прегряване на спирачните дискове, но това става за сметка на износване на трансмисията.
Не по-приятно за роботизираната трансмисия е движението с много ниска скорост без спиране - например в задръстване, тъй като съединителите нямат време да си "починат". Ако се редуват потегляне и спиране, износването е по-слабо, тъй като рискът от прегряване е по-нисък.
Кошмарът на скоростните кутии с два съединителя е продължителното движение при обороти на мотора, при които се налага постоянно превключване от първа на втора предавка и обратно. Най-лошият вариант на този сценарии е изкачване с пълно натоварване. Роботизирана трансмисия, експлоатирана често в такъв режим, не може да оцелее дълго.
Състезателните амбиции са последният пирон в ковчега на трансмисиите с два съединителя. "Рейсърският" прийом да се държи натисната спирачката и едновременно с това да се подава газ до 4-5 хил. об/мин, за да може колата да подскочи като ужилена при потегляне, предизвиква сериозно триене на фрикционните дискове и скъсява живота им неимоверно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бау
14:44 18.06.2019
2 Ракия
14:46 18.06.2019
3 Коко55
Коментиран от #18
14:53 18.06.2019
4 Руси
Копи-пейстът не е достатъчен, за да се напише хубава статия.
14:55 18.06.2019
5 Прост
15:20 18.06.2019
6 сектант
15:27 18.06.2019
7 ръгай чушки в боба
16:21 18.06.2019
8 бай Ив°
Коментиран от #9
16:58 18.06.2019
9 БАЙ ХУ.
До коментар #8 от "бай Ив°":
Какво е това масло за 120лв/литър?Коментиран от #10
17:08 18.06.2019
10 Бачо Киро
До коментар #9 от "БАЙ ХУ.":
Еееее как какво - специалното на д-р Мермерски - в България, като страна производител е по 15 лева на литър. Слагаш го веднъж и го сменяш на 1 милион километра чак. Вадиш го кат ново, но се сменя, щото нанороботите му са свършили батериите.17:46 18.06.2019
11 тттттт
18:14 18.06.2019
12 Радж Капур
18:50 18.06.2019
13 НАТО ВЕЦ
23:15 18.06.2019
14 Trendafil
Коментиран от #16
01:31 19.06.2019
15 кор
05:07 19.06.2019
16 пръч
До коментар #14 от "Trendafil":
то от минетия читаво няма нищо05:10 19.06.2019
17 Странно
Коментиран от #24
08:22 19.06.2019
18 JEEP
До коментар #3 от "Коко55":
Точно. Все едно ни обясняват, че хич да не я караме тая кутия, поне 10 години ще изкара.09:36 19.06.2019
19 smeh
10:54 19.06.2019
20 smeh
11:05 19.06.2019
21 E46
17:47 19.06.2019
22 Волвар
22:13 19.06.2019
23 Dsg
Особенно в трафика ако не е тръгни-спри е много по-добре.
00:11 20.06.2019
24 НАТО ВЕЦ
До коментар #17 от "Странно":
Купи си Мазерати и ти гарантирам, че няма да ги има тези проблеми ;)10:18 20.06.2019
25 почитател
15:55 20.06.2019
26 Мигел
11:54 21.06.2019
27 Dsg
11:51 22.06.2019