Международната одиторска компания Deloitte публикува доклад за състоянието на пазара на полупроводници, един от чиито основни клиенти е автомобилният отрасъл. Според изнесените данни електрониката формира до 40% от себестойността на нова кола, а цената на различните полупроводникови устройства достига $475 (€440) на единица продукция.
В доклада си от Deloitte привеждат като пример статистика, според която през 2004 г. със системи за стабилизация са били оборудвани по-малко от 20% от новите автомобили, а около 1% са разполагали с датчици за налягането в гумите. През 2017 г. ситуацията вече е коренно различна и съотношението е съответно 100% и 80%.
Увеличаването на броя на електронните системи води и до ръст на дела им в себестойността на автомобила. През 2018 г. той вече е 18%, през 2020 г. - 40%, а прогнозите за 2030-а предвиждат да достигне 50%.
Стойността на различните полупроводникови устройства (микроконтролери, сензори, камери, модули памет и друга електроника) за единица продукция е нараснала от $150 през 2000 г. до $475 през 2020-а. Ако тези темпове се запазят, след 8 години цената им ще достигне $600. Съществена роля за това ще изиграят мащабната елелектрификация (хибриди и чисти електромобили), внедряването на напредничави системи за автономно управление и разширяването на комуникационните възможности чрез мрежи V2X и 5G.
Съвременните автопилоти от ниво 2.0 и 2.5 използват средно около шест датчика (сензори, радари и камери). За ниво 3.0 са необходими около 13, за 4.0 - 29, а за максималното 5.0 - 32. Сред тях са топлинни камери, оптични далекомери и лазерни инерционни системи.
В сметките на Deloitte са включени също информационно-развлекателните системи и системите за безопасност, които също се усъвършенстват постоянно. Това важи с особена сила за т.нар. свързани автомобили, чийто управляващ софтуер се обновява безжично и постоянно обменя данни с облачни платформи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ФЕН
Коментиран от #6, #19
13:11 06.05.2020
2 Киро
Софтуерно управление на скоростна кутия. В космоса ли ще ходя с нея. Има ли проблем то рестарт на софтуера. Боже боже....
13:36 06.05.2020
3 Да си имаме уважението
Коментиран от #8
13:39 06.05.2020
4 Пернико
13:40 06.05.2020
5 Йозеф
13:55 06.05.2020
6 ЛУД УЧЕН ВТОРА КЛАСА
До коментар #1 от "ФЕН":
карам a4 2012 4х4 177кс дизел, от 2 г я ползвам минал сам 30 000 мн удобна и лукс но дотам постояни проблеми и ремонти б4 ми е 2 140 кс агу 4х4 последно сам я карал преди 2г даже и климатика работи седи на село в гараж благодарен сам на жената че ме накара да я спра от движение без да я давам сега вече мн се замислям дали да не я подкарам а по младата с 20г да я разкарам докато 3ти пат не сам я платил14:10 06.05.2020
7 Jeep
14:50 06.05.2020
8 Deathstroke
До коментар #3 от "Да си имаме уважението":
Точно по тази причина Тесла мачкат. Софтуера им се ъпдейтва като този на телефона ти и проблема с остаряла електроника не съществува. Виж модела на колата е друга работа, там след 7-8 годиники може да го смениш.Коментиран от #11, #15, #16, #20
14:57 06.05.2020
9 Порно
15:01 06.05.2020
10 АбВ
15:06 06.05.2020
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 аман
16:54 06.05.2020
13 Луд с кирка
16:59 06.05.2020
14 Христо
19:42 06.05.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Ади бе
До коментар #8 от "Deathstroke":
И като си ъпдейтнеш софтуера как ще му увеличиш мощността без да смениш хардуер??21:19 06.05.2020
17 Жоре
Не са виновни и инженерите и конструкторите.
Технологиите са страхотно напреднали и електронните систе могат да бъдат изключително надеждни на съвсем нормална цена.
Проблемите започват, когато собствениците на концерните пратят своите маркетолози долу при инженер конструкторите, за да ги принудят изделията им да са нерентабилни след изтичане на гаранционния период.
Това важи за всички производствени отрасли.
Никой не крие, че големите авто производители печелят малко от продажбата на автомобили и основната им печалба идва от търговията с резервни части, като доста от марките си позволяват завишени цени и занижаване на качеството на тези части.
Така който не иска да си купи нов автомобил, ще пазарува скъпи и некачествени части в поддръжката.
И в двата случая печели фабриката и търговската мрежа, а крайния потребител е ограничен до скромните два йзбора. Дет се вика - ако искаш!
22:30 06.05.2020
18 Именно
Какво излиза? Че или колите днес струват около €1100, или че ел.хардуера струва супер малко, а софтуера е надут като балон?
От което излиза, че би трябвало да е по-изгодно човек да си взима тъпи-коли (такива без много излишна електроника), само че цените на пазара не го отразяват, от което излиза че или по-дъми-модели няма изобщо, или че от моделите с най-малко електроника (и софтуер) производителите печелят непропорционално повече?
Ама при такава "статия" нищо чудно че нищо не става ясно!
Коментиран от #25
07:28 07.05.2020
19 куку руку ку
До коментар #1 от "ФЕН":
Най-бъгавото нещо в автомобила е електрониката. Колкото по-малко, толкова по-добре. Колкото повече "помощници" при шофиране, толкова по-калпави стават шофьорите. Единствено възприемам АВS-a, но и без него е по-добре за задволанното устройство.08:31 07.05.2020
20 Гуруто на Мъск
До коментар #8 от "Deathstroke":
И като купиш "Тесла" втора употреба и спре поддръжката на софтуера, спираш на някое кръстовище и се въртиш като муха без глава, няма ъпдейт, защото си със стария хардуер, купувай нов и т.н.Последните автомобили, които се караха с наслада са произведени до 1990 г.
15:00 07.05.2020
21 Кръндела
15:01 07.05.2020
22 Трифонов
15:17 07.05.2020
23 Blackthorn
Коментиран от #27
20:07 07.05.2020
24 Катаджиев
04:10 08.05.2020
25 Икономов
До коментар #18 от "Именно":
Знаеш ли какво е себестойност и цена. Правиш ли разлика. Ако аз произвеждам яйца и разходите ми за 1 кокошка , която снася на ден по 1 яйце са 5 ст, то това е и себестойността ми за 1 яйце. А ако аз го продавам това яйце за 25 ст, то това е цената.04:20 08.05.2020
26 Мишев
04:24 08.05.2020
27 Диодов
До коментар #23 от "Blackthorn":
Чел си речите на Тодор Живков. Това го е казал , когато е откривал завода за полупроводници в Ботевград.04:27 08.05.2020
28 Това вече не са
09:03 08.05.2020
29 гост
Коментиран от #33
22:16 08.05.2020
30 случаен
10:44 09.05.2020
31 Ханонимка
12:59 09.05.2020
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Йонко - понко
До коментар #29 от "гост":
Дай, пример за икономичен вариант 200лв. Лизингът на икономичен автомобил 2-ра ръка от по нова година е над 300лв. Нов автомобил под 20000лв. няма, смятай 200лв. на месец за 5 години, може би ако имаш по голяма първоначална вноска.15:15 15.10.2020