Last news in Fakti

6 Май, 2020 13:00 12 458 33

Изчислиха себестойността на електрониката в съвременния автомобил

  • deloitte-
  • електроника-
  • полупроводник-
  • себестойност

Международната одиторска компания Deloitte публикува доклад за състоянието на пазара на полупроводници, един от чиито основни клиенти е автомобилният отрасъл. Според изнесените данни електрониката формира до 40% от себестойността на нова кола, а цената на различните полупроводникови устройства достига $475 (€440) на единица продукция.

В доклада си от Deloitte привеждат като пример статистика, според която през 2004 г. със системи за стабилизация са били оборудвани по-малко от 20% от новите автомобили, а около 1% са разполагали с датчици за налягането в гумите. През 2017 г. ситуацията вече е коренно различна и съотношението е съответно 100% и 80%.

Увеличаването на броя на електронните системи води и до ръст на дела им в себестойността на автомобила. През 2018 г. той вече е 18%, през 2020 г. - 40%, а прогнозите за 2030-а предвиждат да достигне 50%.

Стойността на различните полупроводникови устройства (микроконтролери, сензори, камери, модули памет и друга електроника) за единица продукция е нараснала от $150 през 2000 г. до $475 през 2020-а. Ако тези темпове се запазят, след 8 години цената им ще достигне $600. Съществена роля за това ще изиграят мащабната елелектрификация (хибриди и чисти електромобили), внедряването на напредничави системи за автономно управление и разширяването на комуникационните възможности чрез мрежи V2X и 5G.

Съвременните автопилоти от ниво 2.0 и 2.5 използват средно около шест датчика (сензори, радари и камери). За ниво 3.0 са необходими около 13, за 4.0 - 29, а за максималното 5.0 - 32. Сред тях са топлинни камери, оптични далекомери и лазерни инерционни системи.

В сметките на Deloitte са включени също информационно-развлекателните системи и системите за безопасност, които също се усъвършенстват постоянно. Това важи с особена сила за т.нар. свързани автомобили, чийто управляващ софтуер се обновява безжично и постоянно обменя данни с облачни платформи.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ФЕН

    95 7 Отговор
    С НАРАСТВАНЕ НА ЕЛЕКТРОНИКАТА СПАДА КАЧЕСТВОТО НА МЕХАНИКАТА И ЩЕ ДОЙДЕ ВРЕМЕ ДА СЕ КАЧИМ НА КОЛЕЛЕТАТА И ТОРТИНЕТКИТЕ!!!

    Коментиран от #6, #19

  • 2 Киро

    60 6 Отговор
    Това нещо е измислено за да ни е гадно и да снасяме като златни кокошки.
    Софтуерно управление на скоростна кутия. В космоса ли ще ходя с нея. Има ли проблем то рестарт на софтуера. Боже боже....
  • 3 Да си имаме уважението

    46 3 Отговор
    Ааа, много моля. Електрониката ВЪОБЩЕ е едно от нещата, които най-бързо се развиват, усъвършенстват, произвеждат и ГУБЯТ СТОЙНОСТ благодарение на все по-бързото усъвършенстване, нови технологии и съответно нови модели! Прогреса в IT сектора е осезаем във всички посоки и точно в автомобилната индустрия е най-покварен! По-бавно ще ти се износят гумите, отколкото ефективността на електрониката, която след месец, вече ще е демоде, защото са усъвършенствали екран, сензор, процесор и т.н. Но пък горивото в Бг ще продължава да е най-Некачествено и да прецаква двигатели

    Коментиран от #8

  • 4 Пернико

    17 4 Отговор
    Аз затова карам гоуф 2
  • 5 Йозеф

    32 5 Отговор
    Колкото повече електроника - толкова повече откази в експлоатацията. И всичко това 90% е заради човешка суета, като изключим базовите системи за безопасност (еърбег, ABS, и няколко типа стабилизации)
  • 6 ЛУД УЧЕН ВТОРА КЛАСА

    29 4 Отговор

    До коментар #1 от "ФЕН":

    карам a4 2012 4х4 177кс дизел, от 2 г я ползвам минал сам 30 000 мн удобна и лукс но дотам постояни проблеми и ремонти б4 ми е 2 140 кс агу 4х4 последно сам я карал преди 2г даже и климатика работи седи на село в гараж благодарен сам на жената че ме накара да я спра от движение без да я давам сега вече мн се замислям дали да не я подкарам а по младата с 20г да я разкарам докато 3ти пат не сам я платил
  • 7 Jeep

    17 7 Отговор
    Cтойноcттa нa комонентите е едно, знaнието дa ги cвържеш в нешо рaботещо-друго. Aз могa дa купя няколко компонентa буквaлно зa cтотинки, но кaго ги cвържa в нещо рaботещо, зc някой дето не знaе от коя cтрaнa cе хвaщa поялникa, изделието може и 1000лв дa cтрувa зa него.
  • 8 Deathstroke

    8 13 Отговор

    До коментар #3 от "Да си имаме уважението":

    Точно по тази причина Тесла мачкат. Софтуера им се ъпдейтва като този на телефона ти и проблема с остаряла електроника не съществува. Виж модела на колата е друга работа, там след 7-8 годиники може да го смениш.

    Коментиран от #11, #15, #16, #20

  • 9 Порно

    22 2 Отговор
    Преди години гледам списък с екстри. За телевизионен тунер - 6000 лева. Като част струва 35 долара на дребно.
  • 10 АбВ

    13 3 Отговор
    Колеги до тук всички сте прави и написаното е така. Само да вметна, че цялата електроника е консуматори и се отразява на разхода.
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 аман

    32 2 Отговор
    аман от електроника..най вече безполезната. за няма и година ми побеля косата с ауди А6. исках много екстри, намерих си такова...и сега буквално всяка седмица ми дрънчи камбанка на таблото. то не беше електронната ръчна, датчиците за гумите. абс модул..и всички майстори ме плашат че идвал реда на електрониката по скоростната кутия. май скоро ше се разделяме и ще си търся нещо с минимум ел. глупости...ако има още такива де
  • 13 Луд с кирка

    20 1 Отговор
    Ето затова иконом. войни на бай Дончо против Китай са обречени. Китайците вече знаят, че такива като него, доказани автопроизводители, им пробутват 600 до 900 кила желязо, оборудвано с тяхна електроника на баснословни цени. Друга тема е, че желязото в голяма степен пак е китайско.
  • 14 Христо

    14 2 Отговор
    Затва в момента си продавам колата и ще търся някоя стара около 2000г. Вече предпочитам да има суровина в основните възли отколкото да е наблъскана с два чувала безполезни модули.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Ади бе

    7 3 Отговор

    До коментар #8 от "Deathstroke":

    И като си ъпдейтнеш софтуера как ще му увеличиш мощността без да смениш хардуер??
  • 17 Жоре

    28 1 Отговор
    Не е виновна електронилата.
    Не са виновни и инженерите и конструкторите.
    Технологиите са страхотно напреднали и електронните систе могат да бъдат изключително надеждни на съвсем нормална цена.
    Проблемите започват, когато собствениците на концерните пратят своите маркетолози долу при инженер конструкторите, за да ги принудят изделията им да са нерентабилни след изтичане на гаранционния период.
    Това важи за всички производствени отрасли.
    Никой не крие, че големите авто производители печелят малко от продажбата на автомобили и основната им печалба идва от търговията с резервни части, като доста от марките си позволяват завишени цени и занижаване на качеството на тези части.
    Така който не иска да си купи нов автомобил, ще пазарува скъпи и некачествени части в поддръжката.
    И в двата случая печели фабриката и търговската мрежа, а крайния потребител е ограничен до скромните два йзбора. Дет се вика - ако искаш!
  • 18 Именно

    7 0 Отговор
    "Cпoрeд изнeceнитe дaнни eлeктрoникaтa фoрмирa дo 40% oт ceбecтoйнocттa нa нoвa кoлa, a цeнaтa нa рaзличнитe пoлупрoвoдникoви уcтрoйcтвa дocтигa $475 (€440) нa eдиницa прoдукция."
    Какво излиза? Че или колите днес струват около €1100, или че ел.хардуера струва супер малко, а софтуера е надут като балон?
    От което излиза, че би трябвало да е по-изгодно човек да си взима тъпи-коли (такива без много излишна електроника), само че цените на пазара не го отразяват, от което излиза че или по-дъми-модели няма изобщо, или че от моделите с най-малко електроника (и софтуер) производителите печелят непропорционално повече?
    Ама при такава "статия" нищо чудно че нищо не става ясно!

    Коментиран от #25

  • 19 куку руку ку

    9 1 Отговор

    До коментар #1 от "ФЕН":

    Най-бъгавото нещо в автомобила е електрониката. Колкото по-малко, толкова по-добре. Колкото повече "помощници" при шофиране, толкова по-калпави стават шофьорите. Единствено възприемам АВS-a, но и без него е по-добре за задволанното устройство.
  • 20 Гуруто на Мъск

    8 1 Отговор

    До коментар #8 от "Deathstroke":

    И като купиш "Тесла" втора употреба и спре поддръжката на софтуера, спираш на някое кръстовище и се въртиш като муха без глава, няма ъпдейт, защото си със стария хардуер, купувай нов и т.н.
    Последните автомобили, които се караха с наслада са произведени до 1990 г.
  • 21 Кръндела

    4 2 Отговор
    Затва жигулката и леко-леко си пръцкаш по шосето. Триъгълно стъкло, отваряш си, пафкаш си цигарки, проветрява се. Е вярно, шумно е, тегавко малко се кара, ама за без пари- толкова.
  • 22 Трифонов

    9 1 Отговор
    Ако електрониката в автомобила през 2020г. заема 40% от себестойността на колата, и ако тези 40% струват 440 евро, то... колко е себестойността за марката Фолксваген например, не един автомобил? Сметнете си го сами и се замислете за колко се продава един нов автомобил. Това е единственото важно в тази статия.
  • 23 Blackthorn

    1 0 Отговор
    Тази година полупроводникови устройства, дпгпдина с цели проводници!

    Коментиран от #27

  • 24 Катаджиев

    2 0 Отговор
    Когато бандитите и хакерите започнат да предизвикват катастрофи, тези неща ще станат излишни. Като измислят един РЕБ за автомобили и ги накарат сами да се засилват към деретата, тогава ще станат излишни.
  • 25 Икономов

    2 1 Отговор

    До коментар #18 от "Именно":

    Знаеш ли какво е себестойност и цена. Правиш ли разлика. Ако аз произвеждам яйца и разходите ми за 1 кокошка , която снася на ден по 1 яйце са 5 ст, то това е и себестойността ми за 1 яйце. А ако аз го продавам това яйце за 25 ст, то това е цената.
  • 26 Мишев

    4 0 Отговор
    Страшно скъпа е електрониката. Преди години съм виждал в магазините за авточасти част, която се състои от 1 транзистор, няколко резистора и кондензатора и една клема да струва 20 лв. А като части в магазина за радиочасти тези неща струват под 1 лев.
  • 27 Диодов

    2 0 Отговор

    До коментар #23 от "Blackthorn":

    Чел си речите на Тодор Живков. Това го е казал , когато е откривал завода за полупроводници в Ботевград.
  • 28 Това вече не са

    3 0 Отговор
    автомобили, а са таблети на колела, които все повече обезмислят шофирането като такова ... и самите шофьори ... полека лека ни правят пътници, не че не сме :)
  • 29 гост

    2 0 Отговор
    Ако се взема нова кола, на лизинг за 5 год., то вноската е от 200 лв. месечно за най-икономичен вариант, до около 1200 за топ марките с всички екстри. За този период са включени сезонните обслужвания и колата е в гаранция. Не разбирам, защо в западния свят това е най-разпространения начин за ползване на нова кола, а у нас се дават повече пари месечно за покупка, консумативи и ремонт на стара кола? Уж сме най-бедни, а караме по най-скъпия начин.

    Коментиран от #33

  • 30 случаен

    2 0 Отговор
    спрете с това печалбараство,направете нещо за нормалните работещи хора,с мин.електроника ,после не се купували нови коли,с какви пари
  • 31 Ханонимка

    0 0 Отговор
    Аз доколкото съм чел преди години, себестойността на една 1 кола е 5-6 до 10 хил. евро. Малките колички са със нищожен марж. Оттам се започва с истинските печалби...
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Йонко - понко

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "гост":

    Дай, пример за икономичен вариант 200лв. Лизингът на икономичен автомобил 2-ра ръка от по нова година е над 300лв. Нов автомобил под 20000лв. няма, смятай 200лв. на месец за 5 години, може би ако имаш по голяма първоначална вноска.