Във видео от канала на YOUCAR в YouTube може да видим как работи заводът на Volkswagen в Залцгитер, Германия. Неговата единствена функция е да рециклира батерии, като във видеото по-долу може да видите как точно се случва това.
При пристигането на батериите те биват проверявани и разредени до 0. След това всяка една батерия се разглобява ръчно, като всеки един от елементите се проверява, а след това се изважда и поставя на транспортна линия.От нея всеки един елемент е отведен до машина , която буквално ги раздробява до най-малки парчета, които по-късно отиват в специална сушилня, a след това преминават през сито, което отделя ценните елементи или „черната пудра“, както е описано в клипа.
Там се съдържат ценните метали като литий, магнезий, кобалт, графит и никел. Останалите парчета преминават през магнит, който отделя част от елементите, а след това металите като алуминий и мед които не са хванати от магнита биват разделени от синтетичните елементи. Крайната фаза е пакетирането на всички материали, които са отделени , като те биват разделени на „, алуминий и мед, пластмасови частици, а ценните метали преминават през още един процес на сортиране и биват пакетирани и изпратени за производство на нови батерии. Целият процес може да видите във видеото.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Амммм
Коментиран от #8, #10
17:07 15.02.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Boxer 3.0
17:17 15.02.2021
5 разсмя ме
А после с телфера вдига клетка и я поставя на маса откъдето двама работника си я вдигат на ръка хехе
Коментиран от #9
17:18 15.02.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Сега всички тези материали
Това е пълна лъжа че ще произвеждат батерии с тях.
Нали антиелектрици? Хайде започвайте да блеете в
синхронн и да ми се "подигравате"
Хвърляйте кукичката, ама тройната ей!
ПП ти да видиш. Видеото вече не изчезва като се рефрешна страницата! Браво! Оправи ли сте го. Сега остана да оправите картинката, да може да се качва линк, а не файл от папка.
Коментиран от #11, #14
17:22 15.02.2021
8 Антитрол
До коментар #1 от "Амммм":
А можеш ли ми каза от кога е първия модел електрическа кола на фолсваген, кога минаха с нея "един милион" километра (казахте че толкова издържали), кога се скапаха че почнаха да ги рециклират.Ама то трябва акъл а не само да викаш уееее, пък за да ти дойде акъла и да почнеш да мислиш трябва някоя книга да прочетеш а не само да гледаш клипчета по тубата.
Коментиран от #12, #13
17:25 15.02.2021
9 Ами нормално
До коментар #5 от "разсмя ме":
Трябва да им намират работа, а този контейнер им е цялата работа за деня. Точно затова все още няма масово заводи за рециклиране на батерии. Този завод струва милиони, трябва да се плащат стотици хиляди само за заплати на тези нехранимайковци, стойността на материалите които ще рециклира за първата година няма да стигне само за заплатите.Когато има повече материал за да се запълни капацитета на завода, вероятно ще автоматизират процесите повече. Като ги гледам, имам чувството че това им беше първата батерия на тези.
17:28 15.02.2021
10 Гост
До коментар #1 от "Амммм":
Рециклират само металите и пластмасата и това се прави от много години. Ключовите елементи като литий и манган и кобалт не се рециклират. Те се смилат на черен прах, който няма как да се използва за нови батерии, а отива за употреба в други отрасли. Както виждаш, дори в клипа не сепарират литий, манган и кобалт, а са смесени под формата на черен прах. Литий, манган и кобалт за нови батерии трябват нови от мините.Коментиран от #16
17:31 15.02.2021
11 Антитрол
До коментар #7 от "Сега всички тези материали":
А ти можеш ли ми каза защо си привърженик на електрическите коли - кое им е по-доброто. Вече се разбра че не са по-екологични защото тока не идва от контакта - та кое е по-доброто че си такъв привърженик.Коментиран от #18
17:31 15.02.2021
12 Гост
До коментар #8 от "Антитрол":
Много сложни задачи му даваш. Илон го е свикнал само да натиска по таблета.17:32 15.02.2021
13 Дрън-дрън
До коментар #8 от "Антитрол":
Не е лоша идея да се вслушаш в съвета си и да прочетеш някоя книга. Живота на батериите се измерва в цикли. Настоящите батерии са с 2000 цикъла живот, новите батерии на Тесла и на CATL с около 5000, а по-старите технологии от преди пет години имаха около 1000 цикъла живот. Като се има предвид, че пробегът на един Volkswagen up е стотина километра, с по старата технология батерията ще се скапе след 100 000 км, а ако е от настоящата технология след 200 000. Дали пък е невъзможно да са им навъртяли в толкова километри?Сега разбрахте ли защо градски автомобили с малки батерии са лоша идея?
Коментиран от #15, #17
17:33 15.02.2021
14 Гост
До коментар #7 от "Сега всички тези материали":
Ти къде видя във видеото някой да отделя химическите елементи? Всичко е наедно в някакъв черен прах. Мислиш ли, че този черен прах ще може да го напълниш пак в някоя нова батерия и тя да работи? Забрави!Коментиран от #22
17:34 15.02.2021
15 Гост
До коментар #13 от "Дрън-дрън":
Много обобщаваш и от там ти иде грешката. Градските електромобили не са грешката. Извънградските са грешката. Малките батерии са грешка. Големите батерии не са. Причината няма нищо общо с това, което си мислиш ти.Коментиран от #23
17:35 15.02.2021
16 Ти сигурен ли си че изхвърлят кобалта
До коментар #10 от "Гост":
Все едно да кажеш че някой изхвърля злато, платина или паладий!Това че не го отделят в това предприятие, не значи че не го правят някъде другаде! Кобалтът е ключова суровина и от apple само заради него събираха батериите от стари телефони. Само си помисли колко кобалт има в една батерия от телефон и колко в тази батерия от клипа, за да разбереш дали си заслужава!
Коментиран от #20
17:36 15.02.2021
17 Антитрол
До коментар #13 от "Дрън-дрън":
Ти май не четеш какво пиша - от кога е първия електрически модел на фолсваген - ако можеш да ми отговориш щеше да знаеш по коя технология са произведени батериите и дали е минал толкова километра.Те на фолсваген електрическите модели са от края на миналата година - та кога казваш е минал 200 000 км. Ама като се пише без да се мисли така се получава.
Коментиран от #25, #27
17:40 15.02.2021
18 Тока не идва от контакта
До коментар #11 от "Антитрол":
Но може да дойде от слънцето. Ти какво против имаш фотоволтаиците, които си изчистват въглеродния отпечатък от производството още на втората година, а след това още 23 години дават ток в гаранция, и още толкова след това.В България, фотоволтаична централа с мощност 3 киловата пик с приблизителна цена на оборудването 3000 лв като част от по-голяма система, могат да ти осигурят 20 хиляди километра годишно в продължение на 25 години. Тоест половин милион километра. Кое му е мръсното? Да не би изгарянето на 150 тона гориво за същите километри да е по-чисто?
Коментиран от #21, #24, #29
17:42 15.02.2021
19 Hsghhdjz
17:43 15.02.2021
20 Гост
До коментар #16 от "Ти сигурен ли си че изхвърлят кобалта":
Кобалт не се рециклира. Затова Илон и други фирми почнаха да намаляват процента му в батериите си. Но тук пише ясно на клипа - кобалт. И да ти е ясно, че е нерециклируем.17:43 15.02.2021
21 Гост
До коментар #18 от "Тока не идва от контакта":
Питай шведите дали правят ток с фото волтаици. После иди питай германците, как техният АЕЦ постави нов рекорд за произведена електроенергия.Коментиран от #28
17:45 15.02.2021
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Какво искаш да кажеш?
До коментар #15 от "Гост":
Хайде този път да говорим с цифри и да ги кажеш веднага без да хвърляш тройни кукички?Колко голяма батерия на колко малък автомобил трябва да се сложи за да е смислена според тебе?
200 киловатчаса батерия на Volkswagen up, за да може да си го зареждате веднъж месечно както сте свикнали?
А защо ли нито един малък градски електромобил няма пазарен успех?
Коментиран от #30
17:48 15.02.2021
24 Гост
До коментар #18 от "Тока не идва от контакта":
За 3000 лв можеш само да се набуташ с боклуци.Коментиран от #31
17:54 15.02.2021
25 Какъв антитрол, истински трол си
До коментар #17 от "Антитрол":
Пак ли ми се подигравате и хвърляте кукичката, но пак вие сте уловените . Ето ти ревю на електрически голф от преди шест години. Дали е невъзможно да е минал 100 000 км, за да е станал за изхвърляне? Сега разбираш ли защо хората предпочитат Тесла?Защото не се налага да я хвърлят след шест години, понеже със същия брой зареждания, ще измине 400 хиляди километра а не 100 хиляди.
Коментиран от #36
17:54 15.02.2021
26 Гост
До коментар #22 от "Не всички са тъпи като тебе":
Да проблем е, защото до ден днешен кобалт няма как да се рециклира. Престани да спориш. Да го добиваш от руда може, но не и да го рециклираш.17:55 15.02.2021
27 Аааауууууееейййй
До коментар #17 от "Антитрол":
Вече се преподават Е-голф на по 200 хиляди километра с оригинални батерии! Къде си тръгнал да обясняваш кое може и кое не може!Коментиран от #32
17:56 15.02.2021
28 Що не ги питаш ти
До коментар #21 от "Гост":
Я кажи какъв рекорд е поставила ядрената енергетика през 2020-та година в Германия, че пак нещо не си разбрал сигурно. Не съм чул да са строили нови централи, но пък подочух че ще затварят останалите!За сметка на това и слънцето и вятъра поставиха нови рекорди през 2020-та година и вече са най-големите производители на енергия в Германия, като строежа на нови централи се увеличава!
Коментиран от #38
17:57 15.02.2021
29 Антитрол
До коментар #18 от "Тока не идва от контакта":
Нищо против нямам фотоволтаиците но те дават много малко ток на квадратен метър и го дават тогава когато не ти трябва - обикновенно ще си зареждаш колата нощно време а тогава няма ток от фотоволтаиците, като има облаци също няма ток - та какво правим ще горим въглища ли. Ама ТЕЦ или АЕЦ не могат да им дадеш газ и да почнат да произвеждат - трябват им поне 2 часа да стигнат от 50% до 100% и няколко дни от спряло положение до максимална мощност.Та една задачка - ако всички коли в България са електрически (включително и камионите) колко електроенергия ще им трябва за зареждане, от къде ще я вземем.
Само да ти кажа че за сегашните нужди на България ще трябват 34 000 квадратни километра слънчеви панели - толкова е обработваемата земя в България.
Коментиран от #33, #47
17:57 15.02.2021
30 Гост
До коментар #23 от "Какво искаш да кажеш?":
Литиево йонната батерия се скапва когато се прави пълен разряд. Този тип батерии не обичат разреждане до минимума. Почват да губят капацитет с времето. Ако я разреждаш до половината и я зареждаш няма проблеми. Затова батериите на Тесла са с предимство, защото са големи и в града почти никога няма да ги разредиш до минимум, докато на малките Ъпчета ще я връщаш всяка вечер на 5%. Тяхната ще умре за година две, а на Тесла ще изкара още, само защото е голяма и поема малките курсове по-добре. Сега стана ли ти ясно?17:58 15.02.2021
31 Защо?
До коментар #24 от "Гост":
Колко струват хубавите панели и кои са те? Дай цена за панел и каква мощност е?Коментиран от #34
17:58 15.02.2021
32 Гост
До коментар #27 от "Аааауууууееейййй":
Една птичка пролет не прави.Коментиран от #35
17:59 15.02.2021
33 Като си почнал със сметките
До коментар #29 от "Антитрол":
Колко ще е мощността на тези 34 хиляди квадратни километра фотоволтаици?Коментиран от #41
18:00 15.02.2021
34 Гост
До коментар #31 от "Защо?":
Ти да си потърсиш нещо сам можеш ли? Ние не сме ти секретарки. Търси на Панасоник. Виж какво ще намериш от тях за 3 бона.Коментиран от #37
18:01 15.02.2021
35 Аааауууууееейййй
До коментар #32 от "Гост":
А, ама той не е един Е-голф! Цяло ято Голфове са!Коментиран от #40
18:01 15.02.2021
36 Най-накрая го одобриха
До коментар #25 от "Какъв антитрол, истински трол си":
Върнете се да прочетете откога Фолксваген продава електрички18:02 15.02.2021
37 Търсил съм и знам
До коментар #34 от "Гост":
Хайде потърси ти, за да не ми обясняваш, че не е възможно, както обясняваше че не е възможно за да вкараш толкова метал във формата за по-малко от минути, а се оказа че пълненето е за една 20-та от секундата.Коментиран от #39
18:03 15.02.2021
38 Гост
До коментар #28 от "Що не ги питаш ти":
Там е проблема, че не чуваш, ама много знаеш. Нa 7 фeвруaри 2021 г. AEЦ „Грoндe“ в Гeрмaния прeминa грaницaтa oт 400 милиaрдa килoвaтчaca прoизвeдeнa eлeктрoeнeргия. Тoзи нoв рeкoрд прoдължaвa иcтoриятa нa уcпeхa нa рeaктoрa PWR, a в cвeтa нямa нитo eдин aтoмeн eнeргoблoк, кoйтo дa e гeнeрирaл пoвeчe eлeктрoeнeргия, пocoчвaт oт кoмпaниятa oпeрaтoр PrеussеnЕlеktrа.18:04 15.02.2021
39 Гост
До коментар #37 от "Търсил съм и знам":
Какъв метал? КАкво пълнене? Ти знаеш ли с кого говориш и какво си говорил? Разкарай се, че ми писна от тебе. Върви да купуваш фото панели за стотинки с характеристики и производство на топ марки. После едла да се похвалиш колко си спечелил от това. Първо си напиши домашното, че утре си от 8:20 на училище.Коментиран от #43
18:06 15.02.2021
40 Гост
До коментар #35 от "Аааауууууееейййй":
Разбира се. И всичките са за по 3 бона.Коментиран от #42
18:07 15.02.2021
41 Антитрол
До коментар #33 от "Като си почнал със сметките":
Мощността не ме интересува а електроенергията е важна - трябва да имаш ток и тогава когато тези фотоволтаици не произвеждат или произвеждат с намалена мощност.Тоива че си турил фотоволтаици не значи че денонощно произвеждат максималната си мощност която им дават.
Та какво правим зимата при къс ден и облачно време една седмица.
Фотоволтаиците са хубави но може да са само 20-30% от общата електроенергия.
Коментиран от #45
18:13 15.02.2021
42 Аааауууууееейййй
До коментар #40 от "Гост":
Аха, чакай! На 170 хиляди километра за 13500 евро, в Германия, отиваш и купуваш! Нещо не ги дават без пари! Дали не губи, даже по-малко от дизеловия вариант!18:19 15.02.2021
43 А провери ли вече?
До коментар #39 от "Гост":
Пак се изложи нали?Технически данни Sharp NU-JD440
Мощност 445Wp
Вид на клетките: монокристални
Размери: 2108х1048х35мм
Тегло: 25.0кг
Позитивен толеранс на мощността (0/+5 %)
Сертификати VDE (IEC/EN 61215, IEC/EN61730)
Окабеляване: 1670mm , 4mm^2
Гаранции на производителя:
15 години - продуктова
25 години линейна за минимум 80% от мощността
Цена 296,77лв с ДДС за брой с включена безплатна доставка при поръчка на палет от 31 броя.
За мощност 3000 вата, панелите ще ти струват 2000 лв без никакъв компромис с качеството. Самият ти си ги избра!
Коментиран от #81
18:19 15.02.2021
44 DrivingPleasure
Има обаче няколко проблема.
1во колко ток ачри тва? Какъв му е СО2 отпечатъка никой не казва. Наистина има сипер малко информация като съм чел за 4 до 6 пъти по-голям СО2 отпечатък за рециклирането отколкото за производството на батерията.
Позитовното Х2 да вземем говорим за около 20 тона СО2 за 75кВч батерия. Тоест една батерия без зареждането коства миниму 30 тона емисии. Дори да я зареждаш на 100% със зелен ток пак не става! А 100% зелен ток е утопия, технически е невъзможно.
После проблем 2. Никой, никога, никъде не е постигал 100% рециклиране на материал. Всъщност най-позитовната прогноза е за 90% рециклиране на автомобилните батерии Ако приемем че е половин тон (просто за смятането) и продадем заветните 10 милиона електромобил това са 5 милиона тона опасни материали - от тях 500 000!!! тона ще останат да се разпадат сред природата и да отделят токсични материали, това на панагон на тоновете радиоактивните материали за създаването им...
Тая чи**я нещо хич не се връзва с екологията бацета! Това е свръх тъпизъм и ще платим жестоко за тая глупост!
Коментиран от #62
18:22 15.02.2021
45 Пак ли кукички
До коментар #41 от "Антитрол":
Пак няма да ти се получи. Смятал си друг път, щом не знаеш какво си смятал в тези 34 хиляди квадратни километра. Като си смятал енергия, знаеш ли поне колко енергия потребява България за година? Знаеш грънци. Нито една цифра не знаете, но иначе сте много добри в сметките.Поне можеш ли да сметнеш колко квадрата ще заемат на покрива трите киловата фотоволтаици които ти осигуряват 20 хиляди километра пробег на електромобила? Пак не можеш. Хайде скрийте се. Всичко е възможно когато го сметнеш, а хората вече са го сметнали и ме чакат вашите глупави разсъждения, които не се основават на никакви данни, а само на глупави предположения.
Коментиран от #46
18:23 15.02.2021
46 Антитрол
До коментар #45 от "Пак ли кукички":
Абе пак ще ти го обясня като на неук - тези 3 киловата ги имаш само ако слънцито е под 90 градуса - в останалото време нямаш толкова - нощно време и при облаци нямаш нищо. Та тези 3 киловата мощност ти осигуряват 18 киловатчаса средно на ден.Трите киловата мощност ще ти заемат от 15 до 18 квадратни метра но ще ти осигурят само 18 киловатчаса електроенергия.
Първо тя няма да ти стигне да си заредиш батерията
Второ няма ли да си караш колата защото трябва да стои през деня да се зарежда - ще ти трябват 2-3 дни.
Трето какво ще правиш зимно време когато е облачно или мъгливо.
Казах ви за такива като вас тока идва от контакта.
Коментиран от #48, #82
18:39 15.02.2021
47 pbdan
До коментар #29 от "Антитрол":
Грешни изчисления. 1,6кв.м. панел е 250Втп, по 4 е 7кв. м. за 1 кВтп.7000кв. м. са 1МВтп, а 7млн. кв. м =7кв.км са 1000МВтп, което е единия реактор тип козлодуйски. Нека имаме 10ГВТп , това са 70кв.км или площ 7х10км = на площта на открития и изкопан вече рудник "Марица".
Един електромобил да харчи 20кВтч на 100км, това са 2000кВтч за 10 000км. Автомобилите у нас са 4млн. х 2000кВтч= 8ТВтч. Годишното производство у нас е 40ТВтч. т.е. 5 пъти по-голямо.
Как ще зареждаме нощем слънчева енергия? През деня ще я зареждаме на служебните паркинги където работим - въпрос на логистика. За щастие имаме 3 ПАВЕЦ-а у нас с обща мощност 1300МВт., които ще зареждат денем и ще се изпразват нощем плюс АЕЦ-а.
Коментиран от #49, #52
18:42 15.02.2021
48 Пак си изсмука информация от пръстите
До коментар #46 от "Антитрол":
Колко киловатчаса годишно ти осигурява слънцето от всеки инсталиран 1kWp фотоволтаични панели? Никой не е казал, че целогодишно ще ползваш само енергията от фотоволтаиците. За да караш с чиста енергия просто трябва да произведеш повече чиста енергия отколкото ползваш. През лятото когато произвеждаш повече, тя ще се връща в мрежата, за да се ползва от тези които нямат фотоволтаици и иначе биха ползвали въглищна енергия дори през лятото.През зимата ще ползваш енергия от някой вятърен генератор или такава произведена от водород и ще си платиш. Не може само да взимаш. Ще си платиш с парите които си взел през лятото като си продал тока. Защо винаги решава тече от фотоволтаика, то като трябва да иде директно в батерията на електромобила? Докато си на работа го връщаш в мрежата, а на паркинга на работното място зареждаш от мрежата. На практика си е твоя ток, но ще трябва да платиш за преноса и няма как да избегнеш таксите и данъците. За целта може да се ползва домашна батерия за съхранение на енергия от която да си заредиш Електромобила вечерта. Вариантите са десетки и ще се случат, независимо дали го разбирате и искате.
Коментиран от #51
18:50 15.02.2021
49 Стара ти е информацията.
До коментар #47 от "pbdan":
Прочети данните от коментар 43.445 вата мощност от 2108х1048х35мм
Седем броя са 3115Wp и заемат 2,11х7,45 метра общо ще заемат 16,5кв.м. тоест по 5,3 квадрата на киловат. Това е по-малко отколкото площта на която паркираш автомобила. С други думи не заемат толкова много място, колкото твърдят антитата!
Коментиран от #50, #53
19:04 15.02.2021
50 pbdan
До коментар #49 от "Стара ти е информацията.":
Е, да не издребняваме. 4х1,6=6,4кв. м., но нали има поддържащи елементи, разстояние между панелите... Друго интересно има - минералът "перовскит" от който се правят панели не по-добри от моносилициевите, обаче 5-6 пъти по-евтини. Ако стане 200лв. 1кВтп, това ще е слънчева революция. И още нещо - разработват се натриево-йонни акумулатори, които макар и 2 пъти по-тежки не съдържат литий и могат да се ползват като буфер в гаража.19:13 15.02.2021
51 Дизела
До коментар #48 от "Пак си изсмука информация от пръстите":
Ветрогенераторите в Тексас замръзнаха заради студа.Фотоволтаика е ефективен само 4 часа през деня.Ако разчиташ да си заредиш Теслата с 3 Кв фотоволтаик за 4 часа ще заредиш максимум 12 Квч в батерията.Ще ти трябват повече от 3 Кв фотоволтаик и повече място.Коментиран от #56
19:16 15.02.2021
52 Антитрол
До коментар #47 от "pbdan":
Твоити са грешни изчисления - всички изчислявате мощност и то максималната която я имате по 1 час на ден. Средния добив на ден от 1 киловат панели е 6 киловатчаса електроенергия (при хубаво време) или около 1 мегаватчас годишно (аз потреблявам повече на месец).По нашите ширини панелите обикновено покриват 50% от площта където са инсталирани.
И тези ПАВЕЦ които ги имаме могат да дадат тази мощност но за 2-3 часа и ще свърши водата в горния басейн - демек трябва да строим още много или по големи. Но няма ПАВЕЦ който да издържи няколко дни.
Отделно трябва и инсталирана мощност и за него.
А ако една седмица е мъгливо какво правим.
Бъдещето е само в АЕЦ, по-добре на бързи неутрони и най-добре на ядрен синтез. Слънчевите и вятърните могат да помагат но не може да са основен източник на електроенергия.
Та електрическите коли трябва да дойдат след централите - а сега прехвърляме пушенето от едно място на друго.
Коментиран от #57
19:19 15.02.2021
53 Антитрол
До коментар #49 от "Стара ти е информацията.":
И на теб ли да обяснявам разликата между инсталирана мощност и добив на елекроенергия - защо всички си мислят че соларните панели като ги сложиш и почват да произвеждат максималната си мощност денонощно.И като почнат едни сметки ум да ти зайде.
19:23 15.02.2021
54 ДВГ
19:26 15.02.2021
55 Грешка
За Германия е около 1000.
Много по-логично е да строим правотоков далекопровод до Германия, за да ползваме вятърната им енергия през зимата, а през лятото да им пращаме евтина слънчева енергия, отколкото да строим скъпи газопроводи.
20:29 15.02.2021
56 123
До коментар #51 от "Дизела":
Замръзнали са заради неподходящо масло за ниски температури в редуктора. Ветропарка на Бузлуджа си врътка целогодишно при мнаго по-ниски зимни темп.21:35 15.02.2021
57 Трол та дрънка
До коментар #52 от "Антитрол":
1. Колко ще е средният годишен добив на 3 киловата фотоволтаична инсталация на територията на България?2. Колко километра е изминаваш годишно с автомобила си и колко киловатчаса щяха да са ти необходими, ако беше електромобил.
Две числа в отговора, моля!
Коментиран от #60, #63
22:13 15.02.2021
58 Hoho Boho
Коментиран от #59
23:35 15.02.2021
59 Вярно е това дето го пишат
До коментар #58 от "Hoho Boho":
Вчера един електромобил пред блока като даде газ на място, ако знаеш какъв облак с гадости излезе! Половин час кашлях след това.Електромобилите ще замърсяват градовете много повече отколкото дизел с изтърбушени филтри. Като навлезнат масово електромобилите ще ни изтровят из градовете.
09:00 16.02.2021
60 pbdan
До коментар #57 от "Трол та дрънка":
Той няма(не може) да ти отговори. 1кВтп в България дава 1300кВтч по 3 =3900кВтч. При 20кВтч/100км имаме 20 000км. за година(повечето коли харчат по-малко от 20кВтч/100км).Коментиран от #61
09:02 16.02.2021
61 Благодаря че отговори
До коментар #60 от "pbdan":
Той със сигурност нямаше да го направи. По-скоро по-стар тролски обичай, вместо да отговори веднага с две числа, щеше да напише поне 10 поста с обиди към събеседника.Следващият ми въпрос е колко мегаватчаса харчи на година, защото казах че на месец харчи над мегават и колко фотоволтаици трябва да инсталира за да стане нетен производител на енергия, а не потребител.
09:13 16.02.2021
62 Не ти се отдава да мислиш
До коментар #44 от "DrivingPleasure":
Я си помисли как всичките ти опорки отпадат, ако и за производството и за рециклирането се използва само 100% чиста енергия, а тя може да бъде 100% чиста само ако се използват батерии. следователно батериите може да са проблем в краткосрочен план, но докато дойде време за тяхното рециклиране ще са решение на същия проблем, който за в бъдеще съвсем ще изчезне когато няма мръсни производства на ток.10:15 16.02.2021
63 Turbo
До коментар #57 от "Трол та дрънка":
Всеки грамотен човек може да ти отговори.3Кв фотоволтаик дневно ще ти произведе 4ч по 3Кв=12Квч. В останалото време от деня ще работи неефективно , слънчевите лъчи не падат под 90 градуса. 365 дни по 12 Квч=4 380 Квч.Това са 219 000 километра годишно напълно достатъчни са.Проблема идва от това,че ако си изтощил батерията си на дълъг път, ще заредиш само 12Квч безплатно през деня ,с които ще изминеш само 50 км.За да заредиш изтощената 100 Квч батерия ще ти трябват 10 дена.По добре е да си сложиш фотоволтаик с мощност 20-30Кв ,но пак ще зареждаш само денем безплатно.Тази кола кога ще я караш?Коментиран от #64, #65
10:19 16.02.2021
64 Горе-долу налучка
До коментар #63 от "Turbo":
Но налучка само годишния добив и на всичко отгоре го изкара повече от реалното.Има интервали от годината през зимата в които почти цял месец нямаш никакъв добив от фотоволтаиците, но за сметка на това през лятото е много по-голям отколкото си писал. Накъде са обърнати фотоволтаиците също не е от толкова голямо значение стига да не ги обърнеш на север.
Ако са на изток, още от изгрев слънце ще започнат да работят, но към залез въобще няма да работят. Ако са на юг, сутрин мощността им ще е много по-ниска отколкото на източните, но по обяд ще е максимума, а на залез пак ще намалява. Тези на запад сутрин няма да работят а най-голяма ще е мощността им преди малко преди залез.
Обаче среднодневния и средногодишния добив ще им се различава само с десетина процента в полза на южното изложение. Затова изложението се избира по времето за потребление.
Обаче не това е важното. Важното е че ще си нетен производител. Ще произведеш повече ток за годината отколкото си ползвал и на практика ще шофираш с 100% чиста енергия. Излишъкът през деня се връща в мрежата, за да не работят въглищни централи заради тези, които нямат фотоволтаици. Ако за годината си предотвратил 200 часа от работата на въглищна централа, а си ползвал 50 часа, значи си помогнал за изчистването на въздуха, а не за замърсяването.
10:41 16.02.2021
65 pbdan
До коментар #63 от "Turbo":
Еее турбо. Слънцето не грее цяла година по 4 часа дневно. През лятото с 3кВтп ще произведеш над 30кВтч за ден, а зимата под 10кВтч. През лятото ще продаваш излишъка на енергото, да речем 1000кВтч по 10ст.=100лв. През зимата с тия пари ще заредиш 20 пъти по 50кВтч на нощна енергия. Километрите си ги объркал 10 пъти, 22000км са приблизително. 3кВтп са малко за човек който има елкола. Поне 5, а и защо не 10 и да си независим от енергото.Коментиран от #66, #68
10:43 16.02.2021
66 Тук ви е грешката на всичките
До коментар #65 от "pbdan":
Не искате да сте зависими от цените на енергото и си мислите че най-високата стъпка е независимостта. Всъщност това в никоя сфера не е вярно. Следващата по-висока стъпка е взаимозависимостта. Най-разумната стратегия е да се купува най-евтиния ток към момента, а не да си го произвеждаш задължително сам. Използваш неправилния термин!Глупаво е да си независим, на значително по-висока цена?
Коментиран от #67
11:08 16.02.2021
67 pbdan
До коментар #66 от "Тук ви е грешката на всичките":
Ако не забелязваш независимостта е свързана с вземане-даване с енергото. Без така наречените основни мощности каквито са само ТЕЦ и АЕЦ енергийният пръстен се разпада. Бъдещето е на малки частни производители по 3-15кВтп заедно с основните, ВЕЦ и ПАВЕЦ. Така правят в Германия, а и другаде. Произвеждаш когато може, консумираш когато ти трябва. У нас всичко хубаво се опорочава като гинкините фотоволтаици.Коментиран от #71
11:34 16.02.2021
68 Turbo
До коментар #65 от "pbdan":
4 часа за един ден е средногодишно.Лятото е повече, зимата по-малко.Километрите са 20 000 калкулатора ме е подвел пак при пресмятането на 100 км.Прав си.Всеки грамотен човек може да ги пресметне тези неща.Коментиран от #70
11:39 16.02.2021
69 Тоест признаваш
Ако обърна внимание, по-горе споменах че тези три киловата са част от по-голяма система, за да стигнат тези 3000 лв. Ако системата ти е 12 киловата, само за час ще можеш да зареждаш 50 км директно от слънцето, дори когато панелите не работят на пълна мощност. Сутрин и вечер по един час са ти 100 километра на ден. Средния пробег в Европа е около 13 хиляди километра годишно. Това е по 250 километра на седмица. Тоест седмично трябва да пече само пет часа, за да заредиш. Рядко дори през зимата има седмица, през която да не пече поне пет-шест часа слънце. Като остареят батериите на електромобилите, ще могат да се ползват още десетина години като домашна батерия за съхранение на енергия от покрива, преди да се рециклират. Така че всичко с времето си.
11:57 16.02.2021
70 pbdan
До коментар #68 от "Turbo":
Не е коректно да се дели 1300кВтч/365дни и по това да се съди колко грее Слънцето на ден. В момента фотоволтаиците дават 470МВт, а през лятото до 680МВт - разликата не е много голяма. Тук има слънчеви и облачни дни, покриване със сняг, това се отнася до невъртящите се солари, загуби при преобразуване...Коментиран от #72
11:59 16.02.2021
71 Е така де!
До коментар #67 от "pbdan":
Вземане-даване с енергото не е независимост а взаимозависимост. Енергото между другото е само доставчик на ток. Нито го произвежда, нито го купува, нито го продава. Плащаш му само за пренос и разпределение на киловатчас по твърда тарифа независима от цената на тока.Крайната ти цена на тока зависи от този от който го купуваш, а не от енергото! На него може и да му продадеш, защото го интересува просто да купи най-евтиния ток за съответния час, без да го бърка откъде. Затова и той не е независим, а зависи от тебе дали ще му дадеш добра цена. Ако си съгласен на цена под тази на въглищните централи имате сделка. Ако не си съгласен - всеки по пътищата си!
Коментиран от #74
12:17 16.02.2021
72 Turbo
До коментар #70 от "pbdan":
През лятото слънцето е високо над хоризонта, слънчевите лъчи падат под 90 градуса и часовете за ефективно производство са повече.През зимата слънцето е ниско над хоризонта,слънчевите лъчи падат косо към панелите и часовете за ефективно производство намаляват.Колкото и да въртиш панелите през зимата,няма да компенсираш часовете на ефективност.Коментиран от #73
12:30 16.02.2021
73 Точно така е
До коментар #72 от "Turbo":
И отдавна никой не върти панелите и не ги чисти. Всяка жаба да си знае гьола. Затова не може да се говори за независимост с фотоволтаични панели. През зимата има повечко вода и вятър, които могат да се използват.Освен това консумацията е по-голяма защото има нужда от топлина, а точно там е силата на когенераторите, които са само с около 30% КПД относно производството на ток, но пък останалите 70% се отделят във вид на топлина и тя може да бъде използвана за отопление. Отоплението остава в сградите локално, а токът може да се прати дори в другия край на страната при нужда. През лятото пък не е нужно тези когенератори да работят, защото може да се ползва тока от фотоволтаиците, а топлина не е нужна.
Не е необходимо всеки да има от всичко, след като може да сподели технологията си с останалите при нужда. Срещу заплащане разбира се!
Коментиран от #78
12:43 16.02.2021
74 pbdan
До коментар #71 от "Е така де!":
Чувал съм в САЩ какво правят. Сключваш договор с тяхното енерго и ти дават 10 000 долара безлихвен заем за закупуване на 5кВтп фотоволтаици и съответната електроника. Твоето задължение е като се върнеш от работа да си включиш елколата в контакта. През деня фотоволтаика работи и енергията отова в ниското напрежение. Вечерта колата ти примерно е с 50% батерия, която се източва до 20% през час-пика. След 10:00 до сутринта се зарежда до 100% и така всеки ден. Накрая поучаваш колко ти е произвел фотоволтаика, колко са ти източили от колата, колко е заредено в нея и битовата сметка. Всичко по отделни тарифи и твърдят, че всички са доволни.Коментиран от #75, #77
12:45 16.02.2021
75 Така е!
До коментар #74 от "pbdan":
В момента като ти кажат телефон, си помисляш всичко друго, но не и устройство което служи само за телефонни разговори, както едно време беше телефонът със шайба.След 20 години по същия начин ще мислим и за думата автомобил. Никой вече не споменава думата "мобилен" пред телефон. И тогава няма да се налага да казваме електромобил, а просто автомобил и няма да е само устройство за придвижване от точка а до точка б, а по-важните му характеристики ще е колко му е голяма батерията, защото ще е по-скоро един подвижен powerbank, който да служи за захранване на какво ли не, включително на цял град при спиране на тока заради някаква авария. Даже няма да има толкова аварии, защото няма да има претоварвания.
12:58 16.02.2021
76 Васил
14:27 16.02.2021
77 Дизела
До коментар #74 от "pbdan":
Изглежда перфектно,но електромобила не устройва всеки човек.Дай ми вариант,който устройва откаченяк като мене.Сряда( или четвъртък) ще пътувам по работа от Варна до Петрич.Тръгвам рано сутринта и се прибирам късно вечерта.С електромобил не мога да измина това разстояние за това време,заради зареждането на батериите.А на другият ден имам друг курс до Бургас.Днес съм само с 200 км курс и се прибрах рано и си почивам в офиса.Електромобила трябва да е лекотоварен с товароносимост 500 кг.Дизеловата баничарка ми върши отлична работа.Коментиран от #80
14:45 16.02.2021
78 Turbo
До коментар #73 от "Точно така е":
Ако имаш голям двор,можеш да си го направиш с фотоволтаици.Проблема е,че 80-90% от хората живеят в апартаменти,а не всеки покрив е подходящ за фотоволтаици.Покривите се водят етажна собственост и не всички хора ще бъдат съгласни.В Америка хората живеят в къщи имат дворове с достатъчно място за басеин, фотоволтаици и гараж.Коментиран от #79, #84
14:54 16.02.2021
79 Така е!
До коментар #78 от "Turbo":
Но в апартаментите има място за батерии, а в абонатните станции на блока място за когенератори на газ или по-късно водород. Просто е въпрос на мислене.И точно затова на покривите на къщите могат да се монтират повече панели от необходимото, защото винаги ще има кой да ползва остатъка. Не всеки може да си сложи фотоволтаици, когенератора не става за малки обекти, не всеки може да инсталира ветрогенератор, дори да има финансовата възможност и т.н.
Обаче като събереш всички тези неща може да се изгради работеща система.
Коментиран от #83
15:05 16.02.2021
80 pbdan
До коментар #77 от "Дизела":
Такива като теб за всеобща радост са малко. Ще измислят нещо, например смяна на батерията за 5 минути с новозаредена, гледах го някъде все още на анимация. Дотогава ще останат ДВГ, най-много да спрат дизела и да се кара на бензин, пропан или метан. Такава твърда програма може да има - ей да не си трафикант на хора или наркотици?!Коментиран от #85
15:32 16.02.2021
81 Русенец
До коментар #43 от "А провери ли вече?":
Аха, купуваш панелите и Теслата почва да се зарежда вече. Готова работа викаш. Така ли си ги мислиш ти нещата? Купува нашия кравата и на сутринта млякото само в чашата му. Още 2000 лв за носеща конструкция. Още 1000 лв за окабеляване. Още 1000 лв озаконяване с проект и прочее. Още 3000 лв за инвертор, че прав ток от панели не влиза лесно в контакта за променлив ток на Тесла. Още 7000 лв за батерии, че докато си на работа да ти пазят тока за довечера. С твоите 2000 лв за панели станаха ли 16000 лв? Типично детинско мислене имаш.15:43 16.02.2021
82 Русенец
До коментар #46 от "Антитрол":
Опитваш се да обясниш сложни неща на малки деца. Той тепърва има изпит по Човек и общество, ти му говориш за слънцегреене. Остави го. Точно на техните недомислици разчитат търговците.15:45 16.02.2021
83 Русенец
До коментар #79 от "Така е!":
Искам да видя, как слагаш фотоволтаици на покрива, на къщата, на дядо си, който едвам крепи керемидите и е пред рухване.15:47 16.02.2021
84 Русенец
До коментар #78 от "Turbo":
И при нас проблема е решен. Плодородните ниви се засаждат с фото панели и всичко е точно. Ще ядем домати от Гърция и ГМО царевица от Турция.15:48 16.02.2021
85 Дизела
До коментар #80 от "pbdan":
С търговия се занимавам.Не съм трафикант хахахаха имаш чувство за хумор.Имал съм периоди от по 3-4 дни да не пътувам,както дойде.Като гледам и колегите около мен са така,пътуват яко.Не сме никак малко.Пробвах с Леоекспрес и Еконт идва ми много скъпо.Гледам Фолксваген са пуснали Кади на метан.Ако спрат дизелите това е добра алтернатива.15:59 16.02.2021
86 незнайко
Коментиран от #87
16:04 16.02.2021
87 Вредните емисии от рециклирането
До коментар #86 от "незнайко":
Са в главите на антиелектриците и все още си стоят там. Скоро няма да излязат!16:36 16.02.2021
88 Кой ти говори за батерии
13 795 вата панели.
Мрежов инвертор Huawei SUN2000-10KTL-M0 10kW
3450 лв.
70 метра профили за монтаж - 700 лв
Сложи за болтове и кабели още прекосили 1000 лв
Станаха ли 14000 лв за 14 киловатова система изградена от компоненти от реномирани марки?
Както казах 3000 киловата предвидени от тази мощност за зареждане на автомобила, са част от по-голяма система и затова излизат толкова. Ако системата е по-малка може да излезе и с 500 до 1000 лв отгоре. Хайде Сега сметни колко литра гориво са тези 14 000 лв и за колко километра и години ще ти стигнат? И не забравяй че тази мощност че ще ти стигне да си покриеш и потреблението на ток за домакинството, а иначе ще минат само през резервоара.
Ето например дизела кара по 100 000 км на година, за които гори по 5000 литра гориво всяка година. Досега за пет години е изгорил 50 000 литра.
Колко по-евтино излизат от фотоволтаиците?
Коментиран от #89
16:50 16.02.2021
89 Дизела
До коментар #88 от "Кой ти говори за батерии":
Прихода от фирмената дейност оправдава разхода за гориво.Когато с електромобил успееш да минеш 100 000 километра за година ела ми се обади.Повечето време ще го прекараш във висене по зарядните станции.Коментиран от #91
18:42 16.02.2021
90 Пак оплакваш чужд гроб
Значи потенциала е милион километра на година, както обичаш да ги смяташ с денонощно каране.
Както виждаш ти изминаваш по-малко за седмица, отколкото е потенциала за денонощие. Още днешните технологии позволяват шофиране на дълги разстояния, представи си какво ще позволява новата батерия, чието производство вече започна в малки количества в завода на Тесла? Доста по-бързо зареждане и съответно средна скорост на движение.
Следователно не е проблемът в технологиите на батериите и електромобилите, нито на зарядните. Проблемът е страната в която живеем. Първо не можем да си позволим толкова скъпи автомобили, а дори да можем, нямаме нито пътища къде да ги караме толкова бързо, нито зарядни станции където да ги зареждаме. Затова не те устройва, напълно разбираемо. Но Тесла не е виновна за твоето (нашето) положение.
19:12 16.02.2021
91 Бързо въпросче
До коментар #89 от "Дизела":
Ако през 50 км има бързи зарядни станции, на които можеш да заредиш 250 км пробег за 10 минути, а шофирането на ток излиза два пъти по-евтино за фирмата, при една и съща цена за покупка на нова баничарка, електрически или дизелов вариант щяхте да изберете? 5000 лв разлика на година, оправдават ли 20 минути чакане за зареждане само на дълъг курс, а иначе при разстояние до 200 км въобще да не спираш да зареждаш?19:19 16.02.2021
92 Този коментар е премахнат от модератор.