Last news in Fakti

10 Май, 2021 13:43 5 704 40

Как ще ги стигнем: Умни тротоари в Англия генерират електричество

  • умни тротоари-
  • енергия

Зеленото електричество е буквално под краката ни

Как ще ги стигнем: Умни тротоари в Англия генерират електричество - 1

Доказателство за този факт е проект, реализиран от градския съвет на английския град Бедфордшир, който инсталира специална тротоарно настилка на железопътната гара Leighton-Buzzar, която генерира електричество, когато гражданите преминават през нея. Така наречените кинетични плочки са проектирани, построени и инсталирани от компанията Pavegen, която вече е сключила договор с град Бедфордшир за тестване на две такива пътеки.

Човек, който стъпва на високотехнологичната настилка, генерира електричество със собствената си маса в специални електрически генератори, монтирани под плочките. Една стъпка на гражданин със средно телосложение може да генерира до 4 джаула електрическа енергия. Късата експериментална "писта" в Бедфордшир захранва две близки пейки, оборудвани с два USB конектора за презареждане на различни електронни устройства. Електричеството също така поддържа работата на дисплея, на който се записват резултатите от експеримента за получаване на електричество от настилката.

Как ще ги стигнем: Умни тротоари в Англия генерират електричество

Програмата Smart Kinetic Coating, която генерира електричество, се финансира от Министерството на транспорта на Обединеното кралство чрез програмата ADEPT SMART Places Live Labs и е в размер на 31.7 милиона долара. Основната цел на пилотния проект в Бедфордшир е да демонстрира способността на технологията да „извлича“ електричество изпод краката на пешеходците. Разположението на „интелигентните тротоари“ на територията на транспортните железопътни възли не е случайно, защото именно там има голям пътнически трафик и следователно високо производство на енергия от кинетичните плочки.

Това не е първият път, когато градският съвет на Бедфордшир се обръща към модерните технологии за създаване на алтернативни източници на енергия. През 2019 г. за проекта Live Labs бяха отпуснати 1.44 милиона долара за инсталиране на геотермални сонди на паркинги. Потопени на дълбочина 150 метра, пет геотермални сонди генерират енергията, необходима за почистване на паркоместата от заледяване. Освен това градът работи по инсталирането на слънчеви панели за осветяване на обществени сгради и улици.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 И в англия така си казват

    9 9 Отговор
    Кога ли ше изостанем толко като бегето и рашата😂😂😂😂😂😂

    Коментиран от #7

  • 2 DrivingPleasure

    28 12 Отговор
    Тая простотия не може да оправдае материлите вожени в нея, камоли да има някаква практична стойност за решаване на проблеми. Залъгалка за електрофили... то толкоз им трябва акъла им детски ;)

    Коментиран от #6, #30

  • 3 Луд

    19 1 Отговор
    Това ще има най-голяма ефект в САЩ пред ресторантите Макдоналдс.Иначе в България най-добре на Орлов мост ,че постоянно се протестира и в далечното бъдеще ще е същото.
  • 4 Гост

    2 0 Отговор
    Чакам eevblog да ги съсипе
  • 5 Брендица

    5 1 Отговор
    Значи ваксината за да се задейства отнемат от енергията на човека, което отслабва имунната му система. Ами в такъв случай той ще се разболее?! Ааа убийствено-модерна технология на КОРОНАвирус19. Защо в Англия ли? Ами кралицата с корона, не с трънки и глогинки на главата ходи?!
  • 6 Димов

    17 3 Отговор

    До коментар #2 от "DrivingPleasure":

    Всяка технология в началото е нерентабилна, трудноприложима, нискоефективна и въобще - бъка от негативи. След време, когато се поразработи, негативите се поизчистват, а ефективността нараства.
    Светът има нужда от по-екологично човечество. Този свят ни е даден за да го стопанисваме, а ние само го използваме до съсипване. Спряхме да сме хора и станахме паразити.
    Интересно ми е, тази идея, на принципа на пиезокристалният ефект ли работи или е нещо друго?

    Коментиран от #10

  • 7 пешо

    7 4 Отговор

    До коментар #1 от "И в англия така си казват":

    новина за ж.енд.ер.и. деликатно не е посочено нито колко струва "левият тротоар", нито колко енергия произвежда.
    аз предлагам, все пак, да пратим едни хорица, да подскачат там и да крещят "кой не скача е...". та, поне някакъв ефект да има от пътечките.
  • 8 MIltonK

    2 0 Отговор
    Bedfordshire е окръг/район, а не град..., а Leighton Buzzard e град в Bedfordshire
    Fakti.bg?
  • 9 НИКОГА НЯМА ДА СТИГНЕМ

    8 0 Отговор
    НИКОГО, ЗАЩОТО ТЕ НЕ СА ТАКИВА РАЗБИРАЧИ, КАТО НАС, НИ СМЕ ФИЛОСОФИ ПО ВСИЧКО, А НАКРАЯ СМЕ ЕДНО ГОЛЯМО НЯМА НИЩО!
  • 10 DrivingPleasure

    6 0 Отговор

    До коментар #6 от "Димов":

    Нямам нищо против новите технологии, ама обичам да са свързани поне с малко здрав разум. Особено когато за подобни неща се плаща с публични пари - тоест правенето на глупости е за сметка на идиота данакоплатец. Не може нашите пари да се ползват за неща, които са много меко казано спорни.

    Развитието на тази пътека е еквивалент на слагането на колела с динамо в мотрисите на метрото, за да я задвижват пътниците с генерирано от самите тях електричество. Още на теория звучи порядъчно глупаво.

    Нямам против и екологията, напротив непрекъснато зяпам в "тубата" разни иновационни технологии има невероятни хрумки, които понякога седиш и си викаш - м**а му е това е велико, що не се прави.

    И мога да ти кажа защо - Жалката истина е, че екологията и опазването на природата нямат нищо общо с екологичните политики!!! Става дума за пари! За адски, адски, мноо пари!!!

    А още по-жалкото е, че докато не се сложи ставило на непрекъснато увеличаващото се население абсолютно никакви технологии не могат да спасят природата! За човечеството признавам не ми пука, но е жалко за природата.

    Та в крадце, ма се увлякох искам х да кажа, че не може да инвестираме във всяка глупост, само щото някой и е пришил еко в заглавието или щото щяла да спаси света...

    Коментиран от #12, #13, #14, #36

  • 11 Госあ

    3 0 Отговор
    Айде нема нужда.
  • 12 Дедо ви

    7 0 Отговор

    До коментар #10 от "DrivingPleasure":

    Прав си колега, но за съжаление светът се управлява не от технократи а от политици и банкери. Например идиотщината биодизел, за чието получаване се изразходва повече енергия отколкото тя носи като дизелово гориво. Нито има принос в опазването на природата нито понижава цената на горивата, просто някой в Европа казал, че трябва да затворим атомните централи че трябва да преминем на екологични горива и трябва да се похарчат едни пари, които в края на краищата водят до обогатяване на богатите и обедняване на бедните. Екология е само маска.
  • 13 Димов

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "DrivingPleasure":

    Съгласен съм с всичко казано и заставам в подкрепа на почти всичките ти твърдения, особено за псевдоеколозите. Но като се върна назад в историята на техниката (прекрасен предмет, който учехме по мое време), някой от най-разпространените машини в наше време са били първоначално отхвърлени, като абсурдни и неприложими, докато дойдат други времена, когато някой ги изравя от архивите и е съзрял потенциалът им. Давинчи е отличителен пример в това отношение. Колко века след неговите скици литнаха първите хеликоптери? Ами танковете? А автомобилите? Дори първите галванични елементи са генерирали толкова слаб ток, от толкова много материал, че да ги прилагаш на практика в нещо е изглеждало абсурдно и нерентабилно. Дори не са знаели в какво могат да ги прилагат. Прав си, че има 99% плява, която си мисли, че е открила перпетуума, но трябва да има и здрав разум, който да отсява плявата..... или да разбере, за какво може да се ползва и тя.
    Помисли само: Чарлз Фритс създава първият фотоволтаик през 19 век, и той има само 1% КПД. Кой луд би инвестирал в подобно нещо? Е, намерил се е някой, та сега на магазина има панели с КПД 30%, а се работи и по някакви си с двойно повече.
    И с реактивният двигател беше нещо подобно.
    Ежедневно никнат статии с поредното изобретение, което щяло да спаси света, но още на другият ден потъват в забвение. Е, не всичко е плява. Бая пешеходци има по тротоарите на Ню Йорк, Бостън и Вашингтон. Ако искат, нека си правят ток от "ходом марш". В п

    Коментиран от #16

  • 14 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "DrivingPleasure":

    Публикувано във факти.бг: Не може нашите пари да се ползват за неща, които са много меко казано спорни. ---------- Да, това ме дразни и мен. Особено, когато даваме пари за какво ли не, а за здравеопазване, образование и култура все нямало. Но затова не е виновен пишман изобретателят, а корумпираните управници. И няма изобретение, което да ни отъве от тях. Всъщност, май мосю Гийотен беше измислил някакво решение.

    Коментиран от #15

  • 15 То затва в бегето сичко се краде направо

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "Димов":

    Без да се създава нещо щот крадците знаят че смисъл нема😂😂😂😂и се почва пейка 60 бона лампа 20 бона
  • 16 DrivingPleasure

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Димов":

    - Да де, но забележи, че някой изравя тия предходни открития не за друго, а защото технологията е напреднала и той може да ги подобри - това си е чисто пазарния принцип. Всичко друго е "партята каза" - нещото което най-ме дразни в електрическата "революция" например, която е изцяло партийна - към днешен ден тя няма предимства пред другите транспортни методи. Само че политиците решиха, че това е добра риторика за привличане на електорат.

    - Не съм запознат с историта на фотоволтаиците, но вероятно след едни 100тина години в забрава, някой се е сетил, че може да подобри процента от 1 до 10 и това вече да го направи икономически ефективно и смислено.

    - Не си спомням кой беше, доколкото си спомням беше клипче свързано с ваксините, някакво светило говореше - та това което ми се наби тогава в главата е, че само на 3% от публикуваните научни трудове, от всякакви сфери и калибър, могат да бъдат повторени от независим екип, който да възпроизведе същите или близки до публикуваните резултати.

    - Тоест 97% от всички научни разработки са всъщност една огромна перачница на пари. Така наречените учени получават сервирани пари по различни донорски програми - те нямат зор да направят реален пробив (ако по стечение на обстоятелствата стане - супер) те имат нужда само да изпишат едни звучащи правдоподобно доклади, за да си получат финансирането.

    - Мен са ме учили, че ресурсите не са безкрайни и трябва да се използват рационално, по начин носещ най-висока "печал

    Коментиран от #24

  • 17 DrivingPleasure

    2 0 Отговор
    ...иии останалото липсва, ама не ми се пише пак :)
    идеята ясна

    завършваше, че трябва да има и такива щури идеи, но движеща сила за тях трябва да е "лудостта" на някой ентусиаст, не сладките лесни парички. Преди са си продавали и ризата, за да докажат, че откритието им е нещо голямо - днес всички правят "старт ъпи" еднодневки, да стават милионери...

    П.С. любим пример ми е вездесъщия Илон и Спейс Екс-а - с финансиране от вече над 5 МИЛИАРДА!!! гущера от Чио Сам, да ме извняват, но и бай Ставри механизатор трети разряд в ТКЗСто щеше да изстреля совалка! Просто такива глупости за величия не обичам да ми пробутват :)

    Коментиран от #21, #26, #27

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 патриот

    1 0 Отговор
    Ама защо, моля ви се трябва да стигаме англичаните в техните простотии - ние сме достатъчно напред в собствените си простотии.
  • 21 Драйфинг плежър

    0 1 Отговор

    До коментар #17 от "DrivingPleasure":

    Ех като те слуша човек как сладко и мазно говориш, чак му се ще да ти повярва на драйфанията.

    Като се почне от фотоволтаиците, които само преди 10 години струваха 90% по-скъпо и само благодарение на субсидиите в момента предлагат най-евтиния възможен ток на планетата.

    После минем през батериите, който също поевтиняха толкова, точно защото им се повиши търсенето, защото в един електромобил се използват батерии колкото за 1000 лаптопа. Та относно тях, кой е изсипал милиони на Илон Мъск, за да се опита да ги наложи на пазарен принцип? Знаеш ли, че заради Tesla roadster и неуспешните опити на spacex, преди десетина години се е наложило да иска пари назаем от приятели, за да купи коледни подаръци на семейството си? Точно Илон Мъск е от тези лудите, който го правят заради идеята.


    И стигнахме до милиардите които са дали на spacex. Май забрави статията в която се казва, че от spacex са получили три пъти по-малко пари, но въпреки това изстрелват вече 15-ти прототип за тестове, а останалите с три пъти повече пари са успели да изградят макет от дърво и картон за същото време. Май само с пари не става, а?

    Коментиран от #22

  • 22 DrivingPleasure

    2 0 Отговор

    До коментар #21 от "Драйфинг плежър":

    Ох моля ти се, още малко и ще се разплача за Илончо, а и останалите електричари. Толкова са напреднали, за тия 10 години, че ако утре спрат субсидиите всичките умират.

    Айде погледни цените на Модел S и направи ретроспекция от 2012та до 2020, почти съм убеден, че ще откриеш, че разлики въпреки прословутия спад почти няма. Производството им още е нерентабилно и печалбите, които Мъски обявяваше идваха от емисиите... ама тва кранче спря. Ако спрат и държавните подарци натая "конкурентна' технология може да и кажеш сбогом - никой не може да се издържа от нея на пазарен принцип!

    Коментиран от #23

  • 23 Драйфинг плежър

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "DrivingPleasure":

    Толкова убедително говориш, че понякога си мисля че даже си вярваш. За последните две години, Тесла държи над 80% от пазара на електромобили в Щатите, въпреки че не получава субсидии, а конкуренцията получава по 7000 долара за всеки продаден електромобил, но въпреки това не могат да накарат хората да ги купуват. Очевидно не става въпрос само за субсидии, нали? При това, в Щатите цените на бензина са толкова ниски, че в някой случай галон бензин струва по-малко от галон минерална вода. С развитието на зарядната инфраструктура и в Европа ще стане същото. А изравняването на цените с бензиновите автомобили се очаква около 2024 година. Дори да не стане тогава, въпросът е кога, а не дали. Това със сигурност ще стане по един или друг начин.

    Коментиран от #31

  • 24 Димов

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "DrivingPleasure":

    Партиятя може и трилиони да налива в една идея, но няма ли техническа мисъл, която да я развие или ако идеята е куха по дефолт, забрави да се получи нещо смислено. Многото усилия и вложени ресурси без умисъл и талант водят само и единствено до провал. Лобистите на деня правят добри парички от лековерието на масите, жадуващо за спасителни технологии. Това е факт и спор, по въпроса, няма. Вече, ако трябва да разглеждаме частни случаи, електромобилите ги дели само едната скапана батерия от това, да се превърнат в най-добрият, сухпътен транспорт на света. Един стабилен и по-чист източник (или акумулатор) на електроенергия, ще ги направи далеч по-предпочитани. Е, да, но макар и само едно, камъчето е достатъчно да обърне каруцата и идеята все още да е недостатъчно добра за екология и човешко здраве, но пък, както казваш ти, да е достатъчно плодовита за шарлатанската жътва. Особено, когато населението ти пасе трева, гласува с г-3ъ си, и вярва в безкористните цели на щедрите лихвари.
    Конкретно за тази идея, трябва да знам колко ток може да изгенерират 100 кв.м. подобна настилка за един ден, положена на някой оживено кръстовище в голям град, и колко ще струва да се направи това, че да преценя, дали има смисъл от него или е п-нта Мара. Имаше, някъде, едни схеми за пиезокристален генератор. Мисля, че това е на подобен принцип, но за съжаление а8тор4ет0 за пореден път ни е спестило техническите подробности, като само е сервирал жълта новина в раздел за техника.

    Коментиран от #25, #37

  • 25 Идеята не става

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Димов":

    В статията има достатъчно информация. 31.7 милиона долара, за да си зареждаш телефона и да свети едно светодиодно табло.

    Същата работа като фотоволтаичните тротоари. Какъв е смисълът, когато за тези 31 милиона евро ще покрият 100 000 квадратни метра тротоари с фотоволтаични навеси с обща мощност 20 мегавата?

    Така с тях можеше да зареждат безплатно електромобили, а не телефони и по този начин да намалят въглеродния им отпечатък. За година щяха да произведат 26 гигаватчаса електроенергия. Тези плочки я произведат я не 26 киловатчаса за същите пари.

    Коментиран от #28, #29

  • 26 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "DrivingPleasure":

    Бай Илон има протекцията на САЩ и това е ясно за всички. С неговите играчки САЩ вече няма да зависят от чуждият петрол, но пък ще продължат да си продават техният на чужденците, докато има какво да изпомпват. И докато стане това, какъв е проблемът средствата да идват от чуждите автомобилни компании, вместо от джоба на американеца? Има си закони за продажба на квоти, които го уреждат. Има си лобистичен апарта, който да убеди масите в правотата на тези закони. Схемата е готова, убежденията са насадени, старта е даден, бедните вярващи клатят умно глава, докато парите им, от всяка закупена петролна колица отиват за субсидиране и спонсориране, електрическият транспорт на богаташите. Перфектна схема. Населението е достатъчно затъпяло, по предварителна схема, прилагана десетилетия, че да му е достатъчно, че има хляб и зрелища, за да не се усети как го обират. Какво повече искаш? Искаш да се събудят и да прозрат реалността ли? Е как? Как, като трябва акъл, а те нямат? Трябва разум, критично мислене, съмнение, съпоставка, преценка, равносметка, извод, решение, решителност, тактическо мислене и отстояване на лични права и възгледи. Днешните хора не им се занимава с всичко това. На тях им стига, че нета е на макс скорост и че дюнера е сервиран с ракията. Край! Екзистенц минимумът на новото поколение е налице. Друго не им трябва. Защо? Защото ги оставихме да ни ги възпитат така. И защо? Защото ни мързеше да си ги възпитаваме сами. И защото вярвахме в системата на обра
  • 27 Димов

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "DrivingPleasure":

    И защото вярвахме в системата на образованието, че ще ни ги възпита вместо нас. Е да, ама тя е образователна, а не възпитателна. Възпитанието е задължение на родителите, а не на училището. Но родителите са прекалено заети да правят пари, да си платят все по-абсурдните данъци, кредити, ипотеки, които теглят за все по-ненужните им дрънкулки. Животът на кредит измести грижата за семейството. Задължението към банката измести задължението към децата. И това не е случайно следствие, а е добре планиран ефект, за постигане на конкретни цели.
  • 28 Димов

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "Идеята не става":

    Къде ги видя тия ватове и мегавати? В статията виждам 31,7 млн $, но никъде не виждам какво се генерира и за колко време.

    Дали идеята не става....... Бъди сигурен, че тия ще си избият тези 31,7 млн $ преди ние да сме избили милиардите, които дадохме за Ф16 на САЩ.
  • 29 Димов

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Идеята не става":

    Публикувано във факти.бг: 100 000 квадратни метра тротоари с фотоволтаични навеси --------- Аз искам, като се разхождам по тротоара, да виждам синьо небе и слънце с облачета. Не ми се живее под навес, като гризач в дупка.
  • 30 Тюх!

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "DrivingPleasure":

    Защо досега не покриха всички настилки с това чудо бе? Пътища, тротоари,коридори и подове,детски площадки бе навсякъде бе! Сега трябва да къртят асфалт,плочки,мозайки,...Нямат акъл за пет пари
  • 31 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #23 от "Драйфинг плежър":

    Тесла е само един елемент от схемата. Отвори си очите! САЩ потребяват 25% от световният добив на петрол, докато Китай потребяват едва 7%. В същото време САЩ разполагат едва с 3% от залежите на петрол, а допреди няколко години потреблението им растеше, а 2/3 от залежите, които се очакаше да им задоволят консуматорският начин на живот, се намираха в Персийския залив. Зелените лобисти на САЩ бяха много разтревожени от тяхната зависимост, от арабите, и препоръчваха намаляване на американският петролният глад, вместо увеличаване на вноса, на петрол. И роди се "Тесла".
  • 32 DrivingPleasure

    1 0 Отговор
    Най-любимо ми е да слушам как електричките слагали край на независимостта от петрол на този или онзи... аха около 2070та може би, крайно евентуално ама там някъде ще почне да има някъв проблясък за подобна независимост

    ... междувременно всички стават зависими от Китай, който държи преобладаваща част от суровините за елетрички, които разходват 6-7 пъти повече ценни метали от обикновено ДВГ

    ----------
    Димов прав си за почти всичко горенаписани, и за съжаление нещата са по-скоро необратими... но пък поне мога да си отпсувам щуротии. А ако даже и 1 човек четейки се замисли това вече си е победа!

    Коментиран от #34

  • 33 Един

    1 0 Отговор
    "Умните тротоари" дали са с вграден AI (изкуствен интелект) ? И дали една направа трябва да има AI за да генерира електричество?

    Радо, Радо ...
  • 34 Димов

    0 0 Отговор

    До коментар #32 от "DrivingPleasure":

    Чакай, чакай! Независимостта от петрол изобщо не означава, че ще има независимост от всичко. Ще спрат да зависят от петрола на арабите, но ще почнат да зависят от ценните метали на азиатците и африканците. Поне ток могат да си правят сами, докато Европа ще трябва и за ток да зависи от арабите. Смяната на един монополист с друг обикновено е строго планирана, като целта е хората да спрат, да зависят от съседната бакалия и да започнат, да зависят от твоята.
  • 35 Btw

    1 0 Отговор
    Живея в този град там където е монтирана пътеката е в града т.е. БЕДФОРД а не Бедфордшир както е написано в статията ,а що се отнася до технологийте в града има много .Съседния Милтън Кийнс си решиха проблема с доставките на храна и други неща по време на пандемията използваха автономни роботи който си обикаляха из града , а тук в БГ с каквото и да се захванеш все ще се намери някой да ти пречи я администрация я бюрокрация я корупция ...
  • 36 Хитър Петър

    0 0 Отговор

    До коментар #10 от "DrivingPleasure":

    Няма значение поне правят нещо а ние какво правим най-скъпите магистрали за км и след година се накъдрят ( къде е здравия разум тук ) освен да крадем за друго не ставаме а да съдим другите еша ни няма, цял БАН си имаме с маса професори и академици и какво измислиха за последните 30години ? Поне да бяха сложили един ефтин китайски дисплей на чушкопека. И по темата че и аз като тебе се отплеснах, еми никой не е казал че тая пътека ще спести пари или направи електричество като един блок от АЕЦ написано е експериментална, но ти увърташ за парите затова ти дадох пример с нашите магистрали.
  • 37 зика

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Димов":

    Г-н Димов тая идея не е реализирана и предвидена за България, всяко едно евро постъпило в нашата татковина за подпомагане и създаване на нещо изчезва в някое чекмедже, може и да не зароботи идеята им но поне се прави на практика за разлика от тук.
  • 38 Факт

    0 0 Отговор
    Простотия!
  • 39 Браво

    0 0 Отговор
    Решиха си енергийния проблем. Сега остава да задължат целия град да върви денонощно по тия тротоари и пей сърце.
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.