Last news in Fakti

20 Декември, 2023 15:41 1 144 7

Кризата в Червено море: Фактор за ново нарастване на инфлацията?

  • криза-
  • червено море-
  • инфлация-
  • нарастване-
  • суецки канал

Около 15% от глобалния корабен трафик, включително приблизително 30% от световната контейнерна търговия, преминава през Суецкия канал

Кризата в Червено море: Фактор за ново нарастване на инфлацията? - 1
Снимка: Shutterstock

Прекъсването на корабоплаването през Суецкия канал за продължителен период може да доведе до повишаване на цените и негативно въздействие върху икономическия растеж, особено в Европа, където вече се сблъсква с опасната комбинация от висока инфлация и икономическо снижение, според анализ на Ройтерс.

Около 15% от глобалния корабен трафик, включително приблизително 30% от световната контейнерна търговия, преминава през Суецкия канал.

Пренасочването на кораби около Африка би удължило двупосочното пътуване с около две седмици и половина, което би намалило капацитета за корабоплаване и би увеличило разходите.

"По-дългата продължителност на транзита през нос Добра Надежда ще намали ефективния капацитет на пътуването Азия-Европа с 25%", изчислява UBS.

С оглед на това, че такова пътуване може да отнеме повече от 10 седмици, дори краткотрайното прекъсване може да оказва влияние, което може да се усети през следващите няколко месеца.

Въпреки това, празничният сезон за тази година не се очертава да бъде засегнат, тъй като повечето стоки, необходими за Коледа, вече са пристигнали.

Когато през 2021 г. контейнеровоз блокира Суецкия канал за шест дни, икономистите пресметнаха, че дневната търговия, която беше блокирана, може да достигне стойността от 10 милиарда долара.

Застрахователните искове, породени от този инцидент, може в крайна сметка да достигнат до 2 милиарда долара, според изчисленията на презастрахователя SCOR.

Разходите могат да се появят в няколко направления. Най-непосредственото въздействие ще се усети в цените на енергията, но до момента пазарите са стабилни. Цените на петрола се повишиха леко, но не повече от 1% спрямо предходната седмица. В същото време цените на газа намаляват, което подчертава, че има малко безпокойство за забавянето на трафика на втечен природен газ.

Друг разход включва по-високи тарифи за доставка и увеличени застрахователни такси.

"Това са лоши новини, защото стигат до нас в период, когато вече сме свидетели на някои други тенденции, които оказват отрицателно въздействие върху разходите за доставка", отбеляза Ян Хофман, ръководител на отдела за търговска логистика в Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD).

Хофман посочва, че процентите на контейнерните превози в момента са най-високите за цялата година.

"Последните тарифи за контейнерни превози все още са ниски в сравнение с кризата във веригата за доставки по време на COVID-пандемията. Но те в момента са по-високи отколкото през цялата 2023 г."

Още един сложен разход се свързва със закъсненията в пратките, които могат да доведат до повишаване на потребителските цени, тъй като стоките изискват повече време, за да достигнат до потребителите.

"Възможно е да видим възобновяване на проблемите във веригата за доставки, увеличение на инфлацията и забавяне на икономическия растеж. Късметлийски, не в същата степен, както по време на пандемията, но все пак достатъчно болезнено", заяви икономистът от ING Карстен Бжески.

"Ако ситуацията продължи за по-дълъг период, ще видим отново повишаване на инфлацията.

Министерството на икономиката на Германия - като взема предвид потенциалните рискове за икономиката, свързани с търговията - заяви във вторник, че следи внимателно събитията в Червено море.

Въпреки това икономистите твърдят, че смущенията от последните няколко дни все още не са достатъчни, за да оказват влияние върху растежа на инфлацията.

"Видяхме големи подобрения във веригите за доставки след COVID-пандемията", коментира Гай Милър, главен пазарен стратег на Zurich Insurance Group. "В момента няма недостиг на продукти и запасите са възстановени.

"От гледна точка на голямата картина не виждам никакво съществено въздействие по отношение на растеж или инфлация на този етап."

Комбинация от спънки в глобалното предлагане, произтичащи от икономическия срив, причинен от COVID-19, и ефекта на прегряване от мерките за възстановяване след пандемията тласна инфлацията в световен мащаб до върхове, невиждани от 70-те години на миналия век, което наложи централните банки да предприемат безпрецедентно повишаване на основните лихвени проценти.

Въпреки това политиците реагират предимно на по-дългосрочни тенденции, така че е малко вероятно да реагират, освен ако не забележат трайно въздействие, което би могло да промени траекторията на инфлацията за години.

Въпреки това повечето от големите централни банки в момента се стремят да задържат лихвените проценти на сегашните върхове за известно време и каквито и да били сътресенията, които биха могли да допринесат за глобалната инфлация, може да увеличат предпазливостта относно прекомерното облекчаване на политиката.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ...

    3 6 Отговор
    На Египет ще им пусне накрая да губят милиони на ден и ще смажат Хамас без да мислят с чаршафи ли са или не.
    Пред царица парица дори комунетата са на колене.
  • 2 Гориил

    6 2 Отговор
    Регионът на Близкия изток е нестабилен и не се подчинява на базирания на правила ред. Щом арабските емири не са искали да участват в международната мисия, значи са кроили нещо лошо.
  • 3 Мишел

    5 2 Отговор
    Всички танкери от сенчестия флот, който превозва руски нефт за Индия и Китай, преминават през Суецкия канал и Червено море без проблем , на върволица.

    Коментиран от #4

  • 4 Така е

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "Мишел":

    Американските и Германските също. И австралийски и канадски и т.н. и т.н.

    Коментиран от #5

  • 5 Гориил

    1 1 Отговор

    До коментар #4 от "Така е":

    Може би си прав. Но се появиха заплахи и рискове.Този фактор незабавно повишава борсовите цени и увеличава цената на товара.
  • 6 доностия

    2 0 Отговор
    Цивилизованите - конфискуваха 67 Граждански Руски самолети които бяха в Западните летища и забраниха Руските да ползват небето над Европа и тогава Русия се принуди и затвори за всичките Европейски и Неприятелски страни да летят над нейната територия . Сега Европейските самолети летят 1.5 часа повече от предишното летят в една и толкова в обратна посока като за Япония , Ю. Корея . Естествено се отразява се на цената на билетите сега и Хусите като ги принудят да обикалят 2 седмици и половина повече ще се отрази и на времето на доставката както и на цената на транспорта. Да им е честито нали това искаха санкции, санкции.
  • 7 Ако имате

    0 0 Отговор
    Поръчки от Алито скоро няма да пристигнат.