Японският гигант Honda е познат най-вече с производството на мотоциклети. Автомобилната промишленост на концерна обаче също е добре известна, както по света, така и у нас. В България тази марка е най-популярна с модификацията Civic. Може да се каже обаче, че и автомобилът Honda Accord е един от широко разпространените модели на пазара за употребявани возила. Той е предназначен за по-улегнали господа с предпочитания към комфорт и функционалност. Инженерите от Honda не са забравили и младото поколение, което силно се вълнува от ниски, спортни резачки. Именно на базата на Accord, японците създават и модела Prelude. Този автомобил се отделя като самостоятелен модел през 1983 година. Оттогава досега колата търпи доста изменения, но за фирмата си остава “Спортистът” с главно “С”. У нас моделът не се среща често, но все пак на пазара втора ръка се намират добри екземпляри. Най-популярна е модификацията, произвеждаща се през периода 1992 - 1997 г., което определя и акцента на материала ни.
Какво точно представлява Prelude? Името идва от думата “прелюдия” - встъпление в музикално произведение. Може би е кръстен така, поради факта, че се определя по-скоро като псевдоспортен, отколкото като “породист” спорт-кар - тоест, заема нишата, намираща се точно преди тази на т.нар. “расови возила”. Въпреки това Prelude се характеризира с много добра динамика, надежден е и определено заслужава вниманието на една група от хора, наречена “улични състезатели”. Това най-често са младежи, предпочитащи активния стил на шофиране и необръщащи внимание на изключително малкото пространство в задната част на салона и наличието само на две врати. За тях най-важни са критерии като динамика, безопастност, екстравагантен дизайн и здравина на автомобила. Всички те са удачно съчетани в Honda Prelude.
Каросерия
Когато човек избира подобен автомобил едно от първите му изисквания трябва да е безопасността. Повечето от времето тези четириколесни се карат с висока скорост и често се вкарват в критични обороти. При Prelude пасивната безопасност е на добро ниво. Въпреки сравнително малките размери на купето трябва да сте спокойни. Каросерията е подсилена със специални подрамки. В много от екземплярите произведени след 1995 година са монтирани и въздушни възглавници, но най-важното е, че корозията не засяга дори и най-старите версии. Това е така, поради факта, че всички елементи от каросерията са поцинковани.
Не трябва да се пренебрегва и фактът, че базовото оборудване на Prelude e доста високо. Повечето екземпляри имат в наличност цялостен ел. пакет и климатик. Предните седалки са удобно твърди, а страничните им бордове обхващат плътно телата на водача и пасажера до него. Скоростният лост е разположен високо, което допълва цялостната картина на спортен болид. Вече стана ясно, че мястото отзад, както и багажното отделение са просто символични, но какво от това. Важно е колко “кончета” се крият под капака на Prelude.
Двигатели
Автомобилът се оборудва с четири, естествено, бензинови агрегата. Всички те са 16-вентилови и са с обем 2.0 л. (133 к.с.), 2.2 л. (150 к.с.), 2.3 л. (160 к.с.) и 2.2 л. (185 к.с.) VTEC. Тези двигатели са добре изпитани и на модела Accord, като е доказано, че в процеса им на експлоатация не възникват почти никакви проблеми. По думи на специалистите, всички мотори понасят нормално спортния маниер на каране, който предполага включване на предавките на високи обороти и честото използване на т. нар. двигателна спирачка. Дори и при този моторесурс Prelude изминава 500 000 километра без да се налага по-съществен ремонт на основния агрегат (естествено, при съвременно и навременно техническо сервизиране).
Единственото, на което трябва да се обърне внимание е фактът, че всички двигатели са с по два балансиращи вала, правещи работата на мотора значително по-равномерна и спокойна. В резултат на това износването на ангренажния ремък е по-голямо, което от своя страна налага и по-честата му смяна. На всеки 40 000 километра пробег е задължителен и реглажът на клапаните.
Между другото, единствено най-мощният двигател е снабден със знаменитата “хондовска” система VTEC (Variable Timing Electronic Control), която в зависимост от оборотите на мотора изменя времето за отваряне на клапаните. В резултат на това се достига висок въртящ момент дори и при ниски обороти. Тази система е специално доразработена за Prelude. В случая не е предназначена за икономия на гориво, а за т. нар. спортен режим на работа. Именно този двигател се счита за най-удачен и надежден, но е по-скъп за обслужване.
Трансмисия
Всички автомобили от серията Prelude са оборудвани или с механични петстепенни скоростни кутии или с четиристепенни автомати. И двата варианта са сполучливи, като при “механиката” трябва да се спазва едно основно правило. Маслото в трансмисията задължително трябва да е с вискозитет 10W40, като смяната му е наложителна на всеки 40 000 километра пробег. В противен случай рискът от дефектиране на трансмисията е голям. Друг и основен недостатък се явява съединителят. Предвид предполагаемата му работа той се износва доста бързо. Освен това често се появява теч, идващ от цилиндъра на хидравликата, който е следствие от скъсан маншон. Ако автомобилът се кара спокойно или само на извънградски дистанции амбреажът може да издържи и до 200 000 километра.
Спирачна система
Благодарение на наличните четири дискови спирачки и ABS в стандартното оборудване на всички автомобили Prelude, спирачната система е много ефективна. При правилно обслужване тя не дефектира. Естествено накладките се износват бързо, но това е резултат от активната “езда”. При смяна на задните накладки обезателно трябва да се почистят основно направляващите супорти. Ако не спазите този съвет рискувате задните апарати да клеясат и да блокират. Първият признак за този дефект е постепенно отслабващата сила на ръчната спирачка.
Кормилна уредба и окачване
Всички автомобили Prelude са снабдени със серво усилител на волана, който изменя степента на твърдост в зависимост от скороста на движение. С течение на времето, след 200 000 километра пробег се появява неприятен шум идващ от рейката, но според експертите това не трябва да ви притеснява - безопасно е.
Една от интересните, но рядко срещани версии на Prelude е модификацията 4WS. Съкращението означава четири управляващи колела. Задните на практика не са свързани пряко с кормилната уредба. Ъгълът им на завиване се контролира от сложна електроника, която обаче е много надеждна и в процеса на експлоатация не дефектира. Сервизирането є се заключава в смяната на специалната смазка, намираща се в кормилния редуктор на задната ос. Процедурата трябва да се извършва на всеки 100 000 километра пробег.
В отличие от повечето автомобили, задното и даже предното окачване на Prelude е многоточково. Тази конструкция позволява достигането на значително по-голяма стабилност на пътя. Поддръжката на окачването обаче е доста скъпа и при покупка на Prelude е хубаво то да бъде прегледано от квалифициран майстор.
Ако все още не сте женен и не предвиждате скоро създаване на многолюдно семейство, като наред с това сте привърженик на спортното каране, но нямате пари за Porsche например, обърнете внимание на здравата японска резачка Prelude.
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ravn
21:20 26.01.2010
2 lude
11:45 22.02.2010
3 корпса
10:04 20.03.2010
4 Zappa
22:46 29.03.2010
5 Gicheto
17:08 06.04.2010
6 Mitaka
20:18 06.04.2010
7 stan
13:40 17.05.2010
8 m power
11:42 10.06.2010
9 nad zakona
20:06 09.10.2010
10 Stanislav
21:03 03.02.2011
11 Zappa
Напротив- дефектира! Много от екземплярите втора ръка са с дефектирал 4WS, основната причина са студени спойки в електронния блок. Освен това, WS e свързан с ABS и още датчици по кормилната уредба, което допълнително усложнява нещата. Всичко това го казвам от личен опит и наблюдение. Ако системата показва грешки при тест, лампата на таблото светва понякога или не угасва след стартиране на двигателя, непременно обърнете внимание на това!!! При неработещ WS, колата става нестабилна и трудно управляема в завои, при неравности и по- рязки маневри. Причината е един малък луфт, който се получава в механизма за задно завиване, който между другото е с електромотор. Тези, колеги, които карат такава кола, могат да махнат бушона на WS и внимателно да пробват как се шофира и да се уверят, та дори и да напишат за това, защото дефектирал WS не е рядкост и е опасен! А иначе изключителната маневреност и удоволствието от шофиране на Prelude 4WS са неуспорими!! Жесток автомобил!
00:27 20.02.2011
12 IV_LUDE
18:28 27.02.2011
13 Този коментар е премахнат от модератор.