Last news in Fakti

5 Април, 2016 11:00 16 034 6

Безкрилите самолети на Voisin

  • voisin
Безкрилите самолети на Voisin - 1

Авиацията и автомобилостроенето се преплитат в историята на не една и две марки. Надали обаче има много други фирми като Voisin, която да постига съвършенството и в двете. Легендарната френска компания създава първия в света изцяло метален самолет. Аероплан с нейната емблема преодолява за първи път заветния километър във въздуха и така се доказва, че по-тежки от него апарати са способни да летят.

Voisin C1 Chauffeur Limousine (1919)

Voisin носи името на братята Шарл и Габриел Воазен. Те се увличат от точните науки и механиката още като деца. Благодарение на заможното си семейство, преди да навършат 20 години двамата се сдобиват с паромобил DeDion-Boutton, но вместо да си губят времето в младежки забавления, те тутакси го разглобяват до последната бурма и успяват да го съберат обратно без да остане нито един излишен детайл.

Voisin C1 Présidence Coupé de Vlle (1921)

Voisin C1 Présidence Coupé de Vlle (1921)

Когато земните транспортни средства им стават безинтересни, те се насочват към летателните. Експериментират дълго време и стигат до извода, че бъдещето принадлежи на изцяло металните самолети.

Voisin C4 Roadster (1922-1926)

Мощността на двигателите от онези години едва вдига аеропланите им във въздуха и им печели прозвището "летящите ютии". Avions Voisin обаче са несравнимо по-здрави от патравите моторни планери с дървена рамка и платнени крила. През 1911 г. братята основават собствено предприятие за самолети в гр. Иси, а концепцията на техните аероплани твърде скоро печели зБезкрилите самолети на Voisin

аслуженото си признание.

Voisin C3 Limousine (1923)

За жалост Шарл така и не разбира за успеха на фирмата. Той умира в автомобилна катастрофа само година по-късно, малко преди избухването на Първата световна война, в която изцяло металните самолети се доказват като единствено пригодни за бойни действия.

Voisin C6 Laboratoire (1923)

Френското правителство бързо разбира, че за да не бъдат уязвими дори от обстрел с прашка, аеропланите се нуждаят от здрав корпус и предлага на Габриел Воазен да откупи лиценза за неговата алуминиева технология. Воден от патриотични чувства, конструкторът се отказва от възнаграждението, но за сметка на това получава щедра субсидия за разширяване на дейността на предприятието си.

Voisin C7 Lumineuse (1924-1928)

За рекордно кратки срокове са построени няколко нови цеха, включително за производство на двигатели по лиценз на Hispano-Suiza и Salmson. Воазен изобретява и внедрява много нововъведения, за които по-късно ще се кае горчиво - първия механизъм за пускане на бомби, първата самолетна картечница, първото скорострелно авиационно оръдие...

Voisin C11 Chasserons (1926-1928)

В годините на войната в Иси са произведени повече от 10 000 бойни самолета. Още преди края й обаче Габриел Воазен взема твърдото решение никога повече да не работи за армията, независимо от предлаганото възнаграждение. На 38 г. той притежава едно от най-крупните състояния във Франция, което може да инвестира навсякъде.

Voisin C14 Chartéorum (1928-1932)

Първоначално конструкторът решава да се захване с производство на сглобяеми къщи - отново изцяло метални, изработени по авиационната технология от гофрирани панели като на самолетните фюзелажи. Твърде скоро обаче благородната кауза отстъпва пред интереса му към автомобилите.

Voisin C14 Chartre (1928-1932)

Voisin C14 Chartre (1928-1932)

Voisin C14 Chartre (1928-1932)

Voisin C14 Chartre (1928-1932)

Voisin C14 Chartre (1928-1932)

Воазен обаче има малко по-различени виждания за вида и конструкцията им. Той смята колите от онази епоха за крайно несъвършени и безсмислено сложни. Дълго време проучва различните възможности и накрая намира най-удачния за изискванията му вариант - безклпановия двигател с гилзово газоразпределение.

Voisin C15 Saloit Roadster (1929-1930)

Този агрегат е практически безшумен, разполага с предостатъчно мощност и се експлоатира лесно. До края на кариерата си през втората половина на 30-те Воазен така и не признава друг мотор за автомобилите си, а когато износителите за Америка започват да екипират един от моделите му с конвенционален двигател, той настоява да се продават под друга марка, за да не пострада реномето му.

Voisin C22 Coupe (1931-1933)

Първият Voisin обаче съвсем не е толкова нетрадиционен, колкото предполага последвалото развитие на компанията. Всъщност самият Воазен има твърде малко общо с този автомобил.

Voisin C20 Mylord (1931-1934)

Voisin C20 Mylord (1931-1934)

Voisin C20 Mylord (1931-1934)

Voisin C20 Mylord (1931-1934)

Voisin C20 Mylord (1931-1934)

С-1 е разработен от двама млади инженери от Panhard&Levassor, които не получават признание за работата си. Те предлагат проекта на Андре Ситроен и дори създават три опитни екземпляра. Конструкцията на автомобила обаче е доста сложна и трудоемка, а в Citroen възнамеряват да се ориентират към масово производство.

Voisin C27 Aérosport (1934)

Voisin C27 Aérosport (1934)

Voisin C27 Aérosport (1934)

Така злополучното шаси се озовава в ръцете на Воазен, който няма никакви амбиции да се състезава с Хенри Форд. Така в началото на юни 1918 г. във фабриката в Иси започва производството на първата "безкрила" продукция с марката Voisin.

Voisin C25 Aérodyne Saloon (1934-1935)

Voisin C25 Aérodyne Saloon (1934-1935)

Voisin C25 Aérodyne Saloon (1935)

С-1 е направо примитивен по разбиранията на авиационния конструктор. Автомобилът има спирачки само на задните колела, задвижва се от "гърмящ" конвенционален двигател с вътрешно горене, има куп ненужни джунджурии с дублиращи се функции като стартер и динамо, а отгоре на всичко е доста скъп, но името на Воазен само гарантира за качеството и продава модела. В С-1 се вози дори президентът на Републиката.

Voisin C28 Aérosport (1935)

Voisin C28 Aérosport (1935)

Въпреки нелошия старт в новото поприще обаче гениалният инженер се вълнува от съвсем друго. По това време Воазен активно работи над свой собствен автомобил - такъв, какъвто той си го представя и иска да бъде.

Voisin C28 Clairière (1935)

Voisin C28 Clairière (1935)

Така в деня на откриването на Парижкия автосалон през 1920 г. пред изумените погледи на посетителите се вдига завесата пред невероятен транспортен апарат, какъвто никой до този момент не е виждал.

Voisin C30 Coupe (1939)

Voisin C30 Coupe (1939)


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бай Христо

    1 11 Отговор
    Хора какви са тези статии за брички и стари трошляци. Дайте новини за тунинговани яки машини,спортни бмвта нисани, хонди ,субару

    Коментиран от #3, #5, #6

  • 2 vintage

    3 0 Отговор
    Супер са си статиите с историческо представяне на интересни и визионерски марки. Единични бройки от тези коли струват повече от цял паркинг "тунинговани" кошници, бе ЕН ве -та и пр. източници на скрап за които след години едва ли някой, ще си спомня с малки изключения разбира се.

    Historia vitae magistra
    /Историята е учителка на живота/ !
  • 3 AUDI

    5 0 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Христо":

    Страхотна статия!!! Поздравления на г-н Касабов!!! Пишете по-често такива интересни статии!!! Благодарим!!!
  • 4 пешо

    2 0 Отговор
    Е.ахти яките автомобили.....Благодарим на Г-н Касабов
  • 5 Отговор

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Христо":

    Като не ти харесва, не четеш. Има доста други места за тунинговани коли.
  • 6 night rider

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Бай Христо":

    Човек,ти прочете ли един ред поне?Чувал ли си за този безклпанов двигател с гилзово газоразпределение?!!!Това е нещо уникално.Попаднах на ревю на негова кола и бях смаян.Знаеш ли,че той първи слага клапи в изпускателната система за спортно и градско каране?!Да ти пикам на тунингованите дараци.