Renault, Citroen и Peugeot са най-известните френски автомобилни марки в днешно време. Но знаете ли, че в средата на миналия век сред фаворитите на пазара е била една компания, наричана Simca. Нейният създател се казва Анри-Теодор Пигози - роден през 1898 г. Едва на 26 години, след като вече две години е работил като сътрудник във FIAT, той става представител на италианската марка за Франция. През ноември 1934 г. Пигози вече се издига в йерархията и предлага много добре обмислен план, който отговаря на икономическата обстановка във Франция през тези години - производството на малък, икономичен и на примамлива цена автомобил. Така започва производството на Topolino 500 в последствие продаван във Франция под името Simca 5. През 1936 г. вече официално е създадена компанията Societe indusrielle de Mecanique et Carrosserie automobile или съкратено SIMCA. Към новата компания са ангажирани 4 000 мъже и жени, като основното, на което марката залага не е само модерният дизайн, а и доброто оборудване.
Славата на тази фирма обаче идва едва след Втората световна война. Тогава марката се прочува с успехите си на различни автомобилни състезания. Годината 1954-та е знаменателна за Simca, заради факта, че компанията създадена от Анри Пигози става собственик на френския филиал на Ford и с това на завода в Поаси. Този договор за пореден път доказва, че големите сделки не се правят в залата за преговори, а в по-неформална обстановка. Генералният мениджър на френското подразделение на Ford Франсис Карлсон е поканен на вечеря в американското посолство в Париж и случайно до него е настанен Пигози. От дума на дума се оказва, че вижданията им за развитието на автомобилизма напълно съвпадат - и това е началото. Така марката Simca става третият производител във Франция след Renault и Citroen. Именно през 1954 г. за първи път се появява масивен седан, оборудван с V-образен осмак, наречен Vedette. Всъщност моделът Vedette е наследник на Ford Cadet.
Днес един от малкото останали екземпляри от модела Simca Vedette или продаван още като Shambord се намира в България, при това в отлично техническо състояние. Както вече стана ясно, автомобилът е оборудван с V-образен осемцилиндров двигател. Слязъл е от конвeйра през 1957 г., а работният му обем е 2 351 см3. Ходът на буталото и диаметърът на цилиндъра са съответно 66.06/85.72 мм. Мощността му е 84 к.с., а общата маса 1 245 килограма. Така комплектован, масивният седан е в състояние да достигне максимална скорост 147 км/ч. Скоростната кутия е стандартна за онова време - тристепенна механична. Понеже моделът е заимстван от американски Ford, скоростният лост е разположен на кормилната колонка. Иначе през тристепенната трансмисия въртящият момент се предава на задните колела. Интересен е фактът, че през целия си, доста дълъг за автомобил живот, екземплярът е на местодомуване в Габрово. Купен чисто нов и внесен у нас същата година - 57-ма. Първият собственик на Simca-та също е от Габрово, което още веднъж потвърждава хумореските за недотам отстъпчивата позиция на габровчани по повод отдаването на разни движими и недвижими предмети и имущества. Извън кръга на шегата трябва да признаем, че автомобилът се намира в отлично техническо състояние и е повод за гордост не само на града, а и на всички българи, пристрастени към манията, наречена ретроавтомобили.
Технически характеристики
|
|
Simca Vedette (1957 г.)
|
|
Двигател
|
V-образен осемцилиндров
|
Работен обем
|
2 351 см3
|
Мощност
|
84 к.с.
|
Диаметър на цилиндъра и ход на буталото
|
66.06/85.72 мм.
|
Скоростна кутия
|
механична тристепенна
|
Спирачки
|
барабанни
|
Окачване отпред/отзад
|
независимо
пружинно/твърд мост ресорно |
Маса
|
1 245 кг.
|
Максимална скорост
|
147 км/ч.
|
Радославъ СЛАВЧЕВЪ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА