Last news in Fakti

26 Февруари, 2005 20:34 529 0

Haynes-Apperson

  • haynes-apperson-
  • haynes-
  • light twelve

Ако в американската автомобилна история има трагично име, това несъмнено е Haynes-Apperson. Съдбата на тази марка я отвежда до върховете, а след това безмилостно я обрича на пълен крах и забрава. Такъв край надали си е представял гениалният Елууд Хейнс, който дълги години се бори за признаението да го нарекат създател на първия американски автомобил с бензнов двигател.

Хейнс, камуто принадлежи изобретяването на неръждаемата стомана, основава компанията си, след като обединява усилия с братята Елмър и Едгар Апърсън. През 1894 г. той купува от тях двутактов двигател Sting и го монтира на шаси собтсвено производство. Именно този автомобил претендира за пионерство на американска земя, което мнозина оспорват. Това не му пречи да носи името Pioneer и да се явява една от първите подобни машини в Новия свят.

Истинското производство на автомобили с марката Haynes-Apperson започва в началото на миналия век, когато Хейнс и братята Апърсън пускат на пазара коли с двуцилиндров опозитен двигател с мощност 12 к.с. През 1902 г. братята решават да се отделят, но името им остава в марката. През същата година се появяват първите Haynes-Apperson с разположен отпред мотор, а не след дълго започват продажбите на нов модел с четирицилиндров агрегат с мощност 40 к.с.

От 1906 до 1914 г. автомобилите на Хейнс се екипират с негови варианти. Всички те са съставени от две двойки цилиндрови блокове. Когато конструкцията им вече остарява и конкуренцията се ожесточава, инженерът разработва изцяло нов шестцилиндров двигател. С този 7 763-кубиков агрегат се екипира първо моделът 27, чиято скоростна кутия се управлява от електрически механизъм за смяна на предавките.

Haynes става една от първите марки в света, която разработва 12-цилиндров мотор за най-скъпите си автомобили. Тази серия носи името Light Twelve и се екипира с 5.8-литров двигател, съставен от два шестцилиндрови блока с общ картер. Ъгълът между тях съставялва 60 градуса. С мощност от 70 к.с. тези автомобили бързо се превръщат в любима играчка за някои от най-богатите и известни американци от онази епоха веднага след дебюта си на нюйоркското изложение през 1916 г. Пазарните успехи на компанията не се измерват с количество, а с качествена и свита като мащаби продукция.

До 1922 г. моделната политика на Haynes се съсредоточава изцяло върху престижните возила с шест- и дванайсетцилиндрови мотори. В началото на 1923 г. обаче на пазара вече се предлагат все повече подобни автомобили и остарялата конструкция на 12-цилиндровите модели започва да спъва продажбите. Елууд Хейнс решава да намали цената им с 10, а малко по-късно с 20 на сто, но търсенето не се повишава. Дребните серии не позволяват отделянето на достатъчно средства за разработката на нови агрегати и за съвсем кратко време Haynes се изправя на ръба на фалита заради недалновидната си политика. Банкрутът й е обявен от съда в Индианаполис през септември 1924, а само няколко месеца по-късно Елууд Хейнс умира от пневмония. Малцината притежатели на запазени автомобили с марките Haynes и Haynes-Apperson обаче и до днес вярват, че той е създател на първия американски автомобил.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА