Last news in Fakti

9 Юни, 2007 11:13 41 599 2

Volvo S40/V40

  • volvo-
  • s40-
  • volvo s40-
  • volvo s40/v40

Десетилетия наред марката Volvo се асоциира с груби, масивни и не особено елегантни пътни превозни средства. Ситуацията не се промени особено и през 90-те години на миналия век, когато шведите отвориха нова страница и започнаха поетапно да модернизират дизайна на возилата си. За нова ера в историята на марката се загвори чак през 1996 г., когато дебютира компактният седан S40. Почитателите на Volvo най-сетне получиха шанса да притежават автомобил със съвременна външност и динамичен дизайн, без да се налага да правят компромиси с легендарната здравина, надеждност и безопасност на шведската продукция. Въпреки това S40 не хвърли очакваната пазарна бомба. Хладният прием се дължеше до голяма степен на обстоятелството, че автомобилът всъщност не беше съвсем шведски. Поглед назад в историята на Volvo показва, че компактните модели на марката винаги са били дериват на други возила.

Още от 70-те, когато скандинавците за първи път хвърлят поглед към сегмента, най-малките представители на гамата им са чиста проба DAF. През 1975 г. Volvo дори купува холандската компания и просто сменя емблемите на автомобилите є. От тогава датира и сътрудничеството между "лалетата" и шведите, което продължава до ден-днешен. През 80-те компактните модели 440/460 имат доста конструктивни сходства с аналогичната продукция на Renault, но също се произвеждат в "Ниската земя". На NedCar, съвместното предприятие на Volvo и Mitsubishi, се падна честта да сглобява S40 в средата на 90-те.

Както неведнъж е ставало дума, холандците съвсем не са световна сила в автомобилостроенето. Качеството на автомобилите, произвеждани в NedCar, отстъпва на останалата продукция на Volvo и Mitsubishi. Тази неприятна зависимост засегна и S40 през първите години от кареирата на иначе добре замисления и грамотно конструиран седан. Подобно на много други съвременни разработки, шведите решиха да спестят средства и да се възползват от пратформения принцип, като поделят разходите по развойната дейност и агрегатната база на модела с японските си партньори. Резултатът бяха два автомобила, които мнозина смятат за технологични близнаци. Въпреки общата база обаче, Volvo S40 и Mitsubishi Carisma съвсем не са една и съща кола.

От около общо 5 000 части за всяко от возилата поне 4 000 са напълно различни за двата модела. 650 от останалите се правят само от шведите, а 350 - само от японците. За жалост разликите между S40 и Carisma приключват на конструктивно ниво. През първите две години от живота си и двата модела страдат от почти еднакви дефекти, което говори за пробиви в производствения процес.

Онова, което не може да се отрече на малкото Volvo още от дебюта му преди 11 години, са качествата на

каросерията

Освен че изглежда изненадващо хармонично не само по стандартите на шведската марка, а и в сравнение с повчето представители на нелеката конкуренция в класа, моделът радва окото дори като комби, което си е сензационна новина предвид традициите на Volvo в дизайна на универсалите. Забележки по прецизността на сглобката могат бъдат отправени само към автомобили от първите месеци на производството, след което всичко си идва на мястото. Както се полага на шведски автомобил, пък бил той и от Холандия, антикорозионната подготовка на купето е абсолютно безупречна и дори най-дребните следи от ръжда трябва да откажат потениалния купувач, защото говорят за удар и нескопосан и пестелив ремонт.

През 2000 г. Volvo подлага компактния си седан на кардинална модернизация. Тя почти не засяга външността, но "хардуерът" търпи сериозни промени като се започне от материалите в

купето

и се стигне до удължаването на базата (!) на автомобила с 12 мм. Макар постоянно да полагат доста усилия по отстраняването на недостатъците на интериора, шведите така и не успяват да достигнат стандартите на по-големите си модели. Салонът на произведените преди 2000 г. коли има навика да поскръцва, а и материалите отстъпват на използваните след модернизацията.

Истинско пиршество от двигатели

се грижи да задоволи и най-претенциозните купувачи на S40/V40. Те могат да избират измежду седем бензинови и един дизелов агрегат, покриващи мощностен диапазон от 105 до подивелите 200 коня на топмодела Т4. Пак с принудително пълнене, но под ниско налягане се екипира и модификацията с не по-малко впечатляващите 160/163/165 к.с. Дори в атмосферния си вариант със 136/140 коня нейният 1.9-литров двигател се сочи за най-удачен като баланс между динамика и разход на гориво. Аналогични показатели притежава по-малкият мотор с обем 1 731 или 1 783 см3 (115 и 122 к.с. съответно). Той не бива да се бърка с 1.8-литровия GDi от Mitsubishi Carisma със същата мощност. Познава се по буквата "i", но всъщност разликите са доста по-чувствителни. Директното впръскване на горивната смес има несъмнени преимущества по отношение на разхода на гориво, но карпизничи доста с качеството на българския бензин и като всеки по-сложен агрегат показва повече дефекти. Най-малкият 1.6-литров двигател се препоръчва само за спокойни водачи.

Що се отнася до турбодизела с мощност 90, 95, 102 или 115 к.с., оценките са по-скоро положителни. Доставя го Renault, харчи малко и дъпна добре, но не може да се мери с бензиновите мотори, а и някак не пасва на динамичния облик на S40/V40. Пропуска масло от някои гарнитури, но това важи и за останалата гама, а проблемът рядко има сериозни последствия, което може да се каже и за трансмисиите.Далеч повече критики отнася

ходовата част

на компактното Volvo. Също както при Mitsubishi Carisma първите две години от производството са белязани от масови оплаквания от ресурса на предния мост, настройките на окачването и пътното поведение на автомобила. Шведските инженери работят неуморно по отстраняването на слабостите, а накрая явно им писва, защото през 2000 г. променят из основи характеристиките му, материалите, от които се изработват детайлите по ходовата част, и увеличават колеята с 16 мм за постигане на повече комфорт. В резултат от работата им колите, произведени след преработката, не само притежават много по-добри ходови качества, а и возят несравнимо по-добре.

С друг проблем обаче скандинавците са принудени да се справят по-рано. Бързото износване на спирачните дискове, характерно за по-ранните екземпляри, понякога води до чувствителен спад в ефективността на

спирачната система

което кара Volvo да вземе радикални мерки от страх да не бъде подкопана репутацията на марката в областта на безопасността. Целият възел е подложен на основна преработка през април 1997 г. и проблемът отпада. Неравномерното действие на ръчнака спирачка между двете задни колела обаче си остава на дневен ред до 2000 г.Тогава получава решение и един друг, малко неочакван за скандинавски автомобил недостатък - ниската ефективност на фаровете в режим на къси светлини. За щастие проблемите по

елекрическата инсталация

се изчерпват само с него. Във всеки случай 2000 г. се оказва преломна за S40/V40. Тогава малкото Volvo най-сетне успява да заслужи принадлежността си към прочутата марка. Автомобилите, произведени след това могат да бъдат препоръчани с чиста съвест, но пък и цените им са по-различни.

Справка за модела
Volvo S40/V40 (V)
История
Февруари 1996 Volvo представя наследника на 440/460. Седанът S40 и комбито V40 се предлагат с бензинови двигатели с обем 1.8 и 2.0 литра (115 и 140 к.с. съответно)
Декември 1996 В гамата се появява 1.9-литров тербодизел с мощност 90 к.с.
Май 1997 Започва монтирането на нов базов мотор с ходов обем 1.6 литра (105 к.с.). Дебютира топмодификацията Т4 с 1.9-литров турбомотор (200 к.с.)
Ноември 1997 Двулитровият мотор се сдобива с турбокомпресор и мощността нараства на 163 к.с.
Октомври 1998 Моделът започва да се оборудва с 1.8-литров двигател с директно впръскване на горивото GDi от Mitsubishi Carisma с мощност 125 к.с. Моделът е модернизиран, но промените засягат предимно интериора
Януари 1999 Мощността на турбодизела нараства на 95 к.с.
Май 1999 Нов 1.6-литров двигател с мощност 109 коня замества стария базов мотор. Започва монтирането и на нов 1.8-литров агрегат със 122
Април 2000 Мощността на турбодизеловия двигател нараства на 102 и 115 к.с. в зависимост от модификацията
Февруари 2004 Дебютира новото Volvo S40. Комбито се появява два месеца по-късно и носи името V50

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
4 000 EUR
Скоростна кутия (механична)
1 500 EUR
Динамо
340 EUR
Стартер
280 EUR
Водна помпа
240 EUR
Ауспух (без катализатор)
240 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
340 EUR
Накладки (предни дискови)
130 EUR
Фар (комплект)
230 EUR
Калник
400 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Volvo S40 2.0 /140 к. с./, произведен 1998 г.

 

Volvo S40/V40 (V)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Volvo S40/V40 (V)
Работен обем
1 588-1 948 куб. см
Мощност

90-200 к. с.

Максимална скорост
180-235 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.0-7.3 сек.
Volkswagen Bora (1J2)
Работен обем
1 390-2 792 куб. см
Мощност

75-204 к. с.

Максимална скорост
171-235 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.9-7.4 сек.
Ford Focus (DBW/DAW/DFW...)
Работен обем
1 388-1 988 куб. см
Мощност

75-130 к. с.

Максимална скорост
168-201 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.9-9.3 сек.
Seat Toledo (1M)
Работен обем
1 995-2 324 куб. см
Мощност

90-180 к. с.

Максимална скорост
180-229 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.0-8.0 сек.


Димитър димитров


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Karaivanov

    7 0 Отговор
    Kolata e strahotna-karam takava ot 2002-ta g. model , za 2 godini nula griji , strahotno popvedenie na pytq - 115 hp crdiesel e . Obache demferniq syedinitelk mi razkaza igrata , izleze 2000 lv . !! na vsichki broiki se iznosva okolo 400 000 km. - vpishete go da go imat horata predvid , rqdyk e ! i dosta soleno izliza! ;) veseli praznici! Varna 10.12.2010
  • 2 Пловдив

    0 0 Отговор
    От статията излиза,че съм късметлия,защото колата ми е произведена през 2001 г. Имам я от 2009 г. и без съмнение е най-стабилното возило,което съм карал някога. 1.8,с АГУ-инжекцион,приказките,че харчела много са неоснователни - в града разходът не се качва над 10-11 л. газ,а извън града е около 7 л. при постоянна скорост от около 100 км. Качва се на 10 л. чак при скорости около 140 км.ч,така че е направо пестелив двигателят. Иначе освен рутинната смяна на масло,филтрите и спирачната течност,не съм имал други грижи,направо е удоволствие да караш толкова здрав и солиден автомобил. Препоръчвам този модел волво на всеки,но истина е,че не всички,но някои от частите му са скъпи,още повече,че често се поръчват от чужбина,така че щом го купувате,вижте внимателно състоянието му - колкото и да е здрава,все пак това е кола,не танк. Иначе смяната на абсолютно всички консумативи,за която споменах,ми излезе по-малко от 200 лв.