Last news in Fakti

11 Май, 2011 00:00 5 108 10

BMW 328 става на 75 години

  • bmw-
  • bmw 328

За цялата история на италианското легендарно състезание “Миле-Миля”, чуждестранни автомобили са печелили само три пъти. Интересното е, че и трите пъти монополът е нарушаван от немски производители. През 1940 година автомобилът, който успява да се пребори със силната италианска конкуренция е BMW 328. Пилотът, който обира овациите, е барон Фриц фон Ханщайн. Неговата средна скорост е 166.773 км/ч, като тя се дължи на редица новаторски решения по автомобила и най-вече на използването на авиационни технологии. Именно последните позволяват съотношението между масата и мощността да е само 5 килограма на конска сила. Навигатор на Ханщайн трябвало да бъде италианският граф Джовани Лурани, но след няколко дневни тренировки преди състезанието графът се отказва. Така неговото място е заето от германец. Името му е Валтер Баумер и така екипажът става изцяло немски. Няколко километра преди финала 328-цата води с доста голяма преднина и Ханщайн отстъпва пилотското място на своя навигатор, който триумфално финишира първи.

“Спортистът” нееднократно доказва качествата си, като печели много от най-престижните и трудни състезания. BMW 328 се появява през 1936 година, когато фирмата вече има авторитет в престижните надпревари на Европа. Двуместният спортен роудстър не разочарова създателите си. Изпитанията на прототипа 328 се провеждат във Франция, на пистата Монлери. Една година по-късно красивият роудстър започва да се произвежда серийно. Автомобилът е оборудван с редови шестцилиндров двигател с горно разположени клапани. Диаметърът на цилиндъра и ходът на буталото са съответно 66/96 мм. Работният обем е 1 971 см3, а мощността е 80 к.с. при 5 000 об./мин. “Шестакът” е снабден с по два клапана на цилиндър, разположени V-образно и с полусферични горивни камери. Цилиндровият блок е изработен от чугун, а главата на блока е от специална олекотена сплав. Коляновият вал лагерува на четири места. 328 е оборудван с четиристепенна, механична скоростна кутия. Предното окачване е независимо, ресорно, а задният мост “лежи” на два полуелиптични ресора. Въпреки своята опростена конструкция автомобилът е много стабилен на пътя. Спирачките са барабанни и на четирите колела, характерно за всички коли по това време. Интересното е, че спирачната система вече е със сервоусилвател. Новост при модела е закрепването на 16-цоловите джанти с една централна гайка към спирачния барабан. Дължината и широчината на каросерията са съответно 3 900/1 550 мм. Моделът 328 тежи 830 килограма. Разходът на гориво е сравнително нисък за времето си - 14.5 литра на 100 километра. Максималната скорост, която развива роудстърът е 160 км/ч.

Баща на BMW 328 e Фриц Фидлер. Той конструира първия си шестцилиндров двигател и така поставя началото на най-успешните BMW-та преди началото на Втората световна война. Най-мощните “шестаци” са оборудвани с три карбуратора Solex. Те се монтират на моделите 327 и 328, като модификацията 327 е едноместна и се явява най-състезателният вариант на 328.

Едва ли има друг автомобил в историята на баварците, който дори и 75 години след премиерата си да предизвиква толкова голямо въодушевление като BMW 328. Произвежданото от 1936 до 1940 година BMW 328 е крайъгълен камък в историята на марката и с право се смята за един от най-добрите спортни автомобили на 30-те години на миналия век


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ALPINA

    21 2 Отговор
    Великолепен автомобил!

    Коментиран от #6

  • 2 520zender

    8 4 Отговор
    Eстествено че е великолепен колега,а къде са били японските автомобили тогава.Ама по добре да си мълча че ще ме нападне сега japan power.

    Коментиран от #4, #5

  • 3 xa-xa

    11 2 Отговор
    Поздравления за автора!
    Наистина великолепен автомобил.
  • 4 Дошо

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "520zender":

    Ми правели са самолетни двигатели също като любимите ви БМВ.ЗА другите японски марки незнам, но Митсубиши със сигурност
  • 5 Име:

    5 4 Отговор

    До коментар #2 от "520zender":

    Значи а ще ми кажеш ли до 70те години кой е номер едно в автомобилостроенето а? ИТАЛИЯ и по дизайн и по бързина. Фен съм на японските автомобили защото имам субару, които също са правели първо самолетни двигатели и то още 1917г. След което правят малко мотоциклети и през 1950 е основана Fuji Heavy Industries и започват да правят коли. А немска кола през живота си няма да си купя. Не казвам че са лоши коли просто такъв тип кола не ми трябва. За мен една причина няма да имам s класа или БМВ 5та серия или 3та серия. За мен колата трябва да бъде здрава и икономична (семейна) тука седаните на ауди бмв и мерцедес не влизат защото тях ги карат такива който не си знаят парите, или да бъде мноого лека и спортна, където колкото и да ме убеждавате аз в едно сиво ауди никакъв спорт не виждам, че дори фиат 500 абарт има повече спортен дух от което и да е ауди. Дори R8 е ужасна грешка ама няма да обяснявам защо, че ще стане ......
    Айде карайте си там кфото имате не искам да ви променям мнението и внимателно по пътищата.
  • 6 Дошо

    2 3 Отговор

    До коментар #1 от "ALPINA":

    Както беше писал, някой колега в друга тема - Ако видите някоя 70годишна бабка и тя ли ще ви хареса защото 60-та година е била МИС Свят примерно?
  • 7 ...

    7 1 Отговор
    Честит Рожден Ден БМВ!!!
  • 8 Bmw Fuck

    4 6 Отговор
    Големи бараки правеха и ще продължават да правят.

    Коментиран от #10

  • 9 Аз

    1 1 Отговор
    Хаха, средната му скорост била 166, пък колата развивала 160 макс. Айде са.
  • 10 Zsivko

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Bmw Fuck":

    Много умно се изказа. Сигурно те е яд че само такива коли те минават всеки ден и те освиркат че пречиш на движението с твоя дарак, който е пред разпад.