Last news in Fakti

28 Юни, 2008 12:22 1 101 0

Раздвоена самоличност

  • osi-
  • osi silver fox

Officina Stampaggi Industriali не е име, което се помни лесно. OSI звучи доста по-понятно, особено ако основният пазар на компанията е Германия. Кратко просъществувалият италиански “Завод за индустриални щамповки” ще остане в историята именно благодарение на немските си почитатели.

Компанията е основана през 1960 г. от бившия президент на Carrozzeria Ghia Луиджи Сегре и Ариго Оливети в Торино. OSI бързо се прочува с разработките си на базата на Alfa Romeo 2600 Berlina, FIAT 2300 и Innocenti, но звездният є час настъпва едва през 1966-а, когато италианците получават поръчка от Ford за спортно купе на базата на Taunus 20M. Дизайнът на автомобила е дело на Серджо Сарторели, създателят на VW Karmann Ghia. OSI 20M Coupe TS е произведен в около 2 200 бройки и се смята за една от най-красивите коли с емблемата на Ford, правени някога. Оборудва се с дву- и 2.3-литрови двигатели V6 и се продава на съвсем приемливи цени между 14 900 и 15 200 DM, което в крайна сметка коства финансовата стабилност на италианския завод. През 1968 г. Officina Stampaggi Industriali обявява фалит и кьолнско-торинското купе моментално се превръща в класика, за която днес мечтаят много почитатели на синьо-белия овал.

По ирония на съдбата най-силна за OSI се оказва годината преди да потъне в небитието - 1967. След поръчката от Ford и решението на германците за серийно производство, компанията е набрала скорост и увереност, които полозвяват на италианците да експериментират на воля.

Така се появява един от най-странните и авангардни автомобили в историята. OSI Silver Fox използва катамаранна конструкция, чиито изначални функции са да се намали максимално челното съпротивление. Официални цифри за стойността му обаче така и не са посочени, което навежда на мисълта, че се касае по-скоро за търсене на ефектност, отколкото на ефективност.

OSI Silver Fox е построен с възли и агрегати от Renault Alpine A 110 с 1 000-кубиков двигател. Въпреки скромната мощност от 50 к.с. италианците възлагат на колата надежди да постави рекорд за скорост в класа си, което никога не се случва. За целта между двата фюзелажа са разположени три плоскости с криловиден профил. Всяка от тях работи при различни скорости и служи за стабилизиране, притискане към настилката и дори за спиране. Четирицилиндровото двигателче е монтирано в левия фюзелаж, а останалите елементи от силовото предаване в десния, за да се разпредели оптимално теглото.

Макар да предизвиква въображението, OSI Silver Fox съвсем не е нито първият, нито единствен двукорпусен автомобил в историята. Нещо повече - според някои специалисти дори е кръстен на Пиеро Таруфи, създател на най-бързата кола с 500-кубиков двигател в света. През 1948 г. неговият Tarf с два фюзелажа, двуцилиндров V-образен мотор от Moto Guzzi в левия корпус и пилот в десния постига почти 210 км/ч. Прякорът на Пиеро Таруфи бил “Сребърната лисица”.OSI Silver Fox може да се види по изложения на исторически автомобили и до днес. Не е в движение, а мнозина дори се съмняват, че някога е бил напълно функционален. За сметка на това никой не спори, че изглежда маниашки.

Димитър Димитров


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА