По мащабите на световния автомобилен пазар Австралия се брои за джудже. С население малко над 21 млн. души шестата по големина държава в света изобщо не може да предложи толкова купувачи, колкото предполага територията и. Както и в музиката обаче, австралийците винаги са имали качествени продукти със своя собствена специфика. Тамошното подразделение на General Motors например се смята за едно от най-плодовитите на идеи и концептуални разработки, макар да съставлява скромна част от гигантския концерн.
През 1970 г. конструкторите на Holden за пореден път демонстрират потенциала си с прототип на двуместно спортно купе, за което мнозина биха се заклели, че идва от Италия. GTR-X продължава дизайнерската линия на представения година по-рано Hurricane с неговата клиновидна и обтекаема форма. За разлика от чисто експерименталния си предшественик обаче GTR-X представлява съвсем сериозен поглед към евентуален бъдещ сериен модел, какъвто австралийците замислят след успеха на наточената Torana GTR XU-1. Прототипът е построен с идеята да се тестват на практика местните вкусове и да се прецени как трябва да изглежда проектиран и изработен в Австралия расов спортен автомобил.
На дизайнерите от GMH Advanced Styling е дадена пълна творческа свобода с единственото условие да търсят максимална простота и изчистеност. Каросерията е изработена от фибростъкло, а задвижването е поверено на форсирания шестак от Torana XU-1 с обем 3.3 литра и мощност 190 к.с. Трансмисията е механична, с четири предавки. Благодарение на ниското си тегло (1 043 кг), GTR-X достига скорост от 210 км/ч без затруднения.
Произведени са три екземпляра, само един от които е съхранен до днес. След като отлага на няколко пъти датата на официалния старт на серийното производство, Holden замразява проекта. В австралийското поделение на GM възникват съмнения за финансовата рентабилност на подобен автомобил, а и от централата в Детройт не виждат особени перспективи. За скептиците обаче винаги ще остане съмнението, че американците просто са завидели.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 bay
15:49 08.09.2011
2 ...
15:49 08.09.2011
3 mobile.bg
15:49 08.09.2011
4 Генади
15:49 08.09.2011
5 Рашо
Коментиран от #6
15:49 08.09.2011
6 De_opel
До коментар #5 от "Рашо":
Всичко си има история, хубаво е да се знае, все пак. Така би могъл да си представиш какво са пропуснали да направят за 40 години, след като са ги "резнали" отгоре... и сега да гледаме австралийски "клонинги" на Вектра примерно15:49 08.09.2011
7 fenat
15:49 08.09.2011
8 lol
Коментиран от #9
15:49 08.09.2011
9 Валяка
До коментар #8 от "lol":
ТИ тъп ли си или се правиш на такъв. Кое точно от израза не ти стана ясно. Аз правя евала на мобиле, че пишат хем с технически термини, хем те се разбират от всички. Точна така трябва да се пише, нито с разни високопарни слова, нито съвсем само по правилата. А това в случай е техническа грешка - случва се на всеки.Коментиран от #12
15:49 08.09.2011
10 Maksito
15:49 08.09.2011
11 Geno
15:49 08.09.2011
12 Real
До коментар #9 от "Валяка":
НЕ знам кой е по-тъп всъщност!?Шестцилиндара = шестак...
15:49 08.09.2011
13 paco
15:49 08.09.2011
14 djenev
Иначе,Австралия некога не е била фактор в автомобилостроенетои това което са замислили за онова време никак не е лошо.Идете в политехническият музей в
София и ще видите български прототип от 80 те.
Така и не тръгна.Сега лежи като безмълвен паметник на
неусъществения гений.
15:49 08.09.2011
15 Ogi
15:49 08.09.2011