Last news in Fakti

24 Декември, 2010 00:00 8 873 15

Завистта на General Motors

  • holden-
  • gtr-x-
  • torana xu-1

По мащабите на световния автомобилен пазар Австралия се брои за джудже. С население малко над 21 млн. души шестата по големина държава в света изобщо не може да предложи толкова купувачи, колкото предполага територията и. Както и в музиката обаче, австралийците винаги са имали качествени продукти със своя собствена специфика. Тамошното подразделение на General Motors например се смята за едно от най-плодовитите на идеи и концептуални разработки, макар да съставлява скромна част от гигантския концерн.

През 1970 г. конструкторите на Holden за пореден път демонстрират потенциала си с прототип на двуместно спортно купе, за което мнозина биха се заклели, че идва от Италия. GTR-X продължава дизайнерската линия на представения година по-рано Hurricane с неговата клиновидна и обтекаема форма. За разлика от чисто експерименталния си предшественик обаче GTR-X представлява съвсем сериозен поглед към евентуален бъдещ сериен модел, какъвто австралийците замислят след успеха на наточената Torana GTR XU-1. Прототипът е построен с идеята да се тестват на практика местните вкусове и да се прецени как трябва да изглежда проектиран и изработен в Австралия расов спортен автомобил.

На дизайнерите от GMH Advanced Styling е дадена пълна творческа свобода с единственото условие да търсят максимална простота и изчистеност. Каросерията е изработена от фибростъкло, а задвижването е поверено на форсирания шестак от Torana XU-1 с обем 3.3 литра и мощност 190 к.с. Трансмисията е механична, с четири предавки. Благодарение на ниското си тегло (1 043 кг), GTR-X достига скорост от 210 км/ч без затруднения.

Произведени са три екземпляра, само един от които е съхранен до днес. След като отлага на няколко пъти датата на официалния старт на серийното производство, Holden замразява проекта. В австралийското поделение на GM възникват съмнения за финансовата рентабилност на подобен автомобил, а и от централата в Детройт не виждат особени перспективи. За скептиците обаче винаги ще остане съмнението, че американците просто са завидели.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 bay

    17 31 Отговор
    Добре че не е пусната сериино тая грозотия :-(
  • 2 ...

    20 7 Отговор
    Kakav smisal nosi tazi statiq??? Avtorite zakysnqha na 40 godini :D
  • 3 mobile.bg

    10 23 Отговор
    Верно е голяма грозотия!
  • 4 Генади

    22 4 Отговор
    На фона на тухлите преди 40г. не бих казал,че е грозотия ;)
  • 5 Рашо

    10 6 Отговор
    Много повече бих се зарадвал на статия за съвременния Holden.

    Коментиран от #6

  • 6 De_opel

    13 3 Отговор

    До коментар #5 от "Рашо":

    Всичко си има история, хубаво е да се знае, все пак. Така би могъл да си представиш какво са пропуснали да направят за 40 години, след като са ги "резнали" отгоре... и сега да гледаме австралийски "клонинги" на Вектра примерно
  • 7 fenat

    14 1 Отговор
    колата за времето си е било много гот.
  • 8 lol

    7 5 Отговор
    форсирания шестцилиндров шестак... хора, какви са тия изрази:))

    Коментиран от #9

  • 9 Валяка

    8 2 Отговор

    До коментар #8 от "lol":

    ТИ тъп ли си или се правиш на такъв. Кое точно от израза не ти стана ясно. Аз правя евала на мобиле, че пишат хем с технически термини, хем те се разбират от всички. Точна така трябва да се пише, нито с разни високопарни слова, нито съвсем само по правилата. А това в случай е техническа грешка - случва се на всеки.

    Коментиран от #12

  • 10 Maksito

    5 3 Отговор
    Za vremeto si kolata e xybava no,no samo za vremeto si.
  • 11 Geno

    6 0 Отговор
    Тази статия е като оживял спомен от дъвките Турбо...кара те да се чустваш бесмъртен донякъде..
  • 12 Real

    2 2 Отговор

    До коментар #9 от "Валяка":

    НЕ знам кой е по-тъп всъщност!?
    Шестцилиндара = шестак...
  • 13 paco

    2 1 Отговор
    GM имат една от най-тъпите фирмени политики и тва не е единствения куриозен случай в историята им , гледайте филмчето "Кой уби електрическата кола" - who killed the electric car ;] veseli praznici
  • 14 djenev

    3 0 Отговор
    lol сложи си очилата и прочети хубаво какво пише.
    Иначе,Австралия некога не е била фактор в автомобилостроенетои това което са замислили за онова време никак не е лошо.Идете в политехническият музей в
    София и ще видите български прототип от 80 те.
    Така и не тръгна.Сега лежи като безмълвен паметник на
    неусъществения гений.
  • 15 Ogi

    1 0 Отговор
    Честита ви Коледа и повече хубави мигове на колела! Това е много стилно, а "Холдън" правят страхотни автомобили с технологии на GM. Съгласен съм, че статия за компанията ще се чете с интерес.