Last news in Fakti

19 Февруари, 2024 14:42 35 618 87

Вече е реалност: Нов климатичен бензин спасява колите с ДВГ и отлага електрификацията

  • синтетични горива-
  • e-fuel-
  • afuel-
  • метанол-
  • електромобили

aFuel е първият в света източник на енергия с отрицателни емисии на CO2

Вече е реалност: Нов климатичен бензин спасява колите с ДВГ и отлага електрификацията - 1

Австрийският експерт по хибриди и горива Obrist беше представен на неотдавнашната климатична конференция в Дубай. Любопитното в случая е, че компанията планира да произвежда патентован климатично неутрален бензин на базата на метанол. И по-интересното е, че дори китайски автомобилни производители също проявяват интерес.

Баварско-австрийската технологична компания Obrist-Group отдавна следва собствени идеи за опазване на климата. Сега тя стана партньор в международен консорциум, който иска да произвежда "зелен" метанол по целия свят. Компанията, състояща се от 60 души с седалища в Линдау и Лустенау вече е сключила съответните договори с EWU Tech Limited и DSE Green Technology Limited.

Две компании, базирани в Намибия, вече са сред водещите в света в тази област и усилено работят по конкретни проекти в Намибия, Египет, Тайланд и САЩ. По тяхна информация в тези страни е осигурен инвестиционен паричен обем от над 10 млрд. евро.

DSE и EWU искат да изградят фабрики за е-горива в особено слънчеви региони на света. Като първа стъпка те трябва да използват слънчева енергия за генериране на водород от вода. След това той се превръща в зелен метанол с помощта на CO2 от околния въздух. За автомобилна употреба Obrist нарича синтетичното си гориво „aFuel“ и има патенти за него заедно със съответните производствени процеси.

Винаги, когато се говори за такива горива, произведени синтетично със зелено електричество, така наречените електронни горива, веднага се появяват и критици, които твърдят, че това е просто загуба на зелено електричество и е неефективно. Професор Вернер Тилмец, ръководител на отдела за електрохимични енергийни технологии в Центъра за изследване на слънчевата енергия и водорода Баден-Вюртемберг (ZSW) обаче оборва критиците: „В слънчевия пояс на нашата Земя можете да съберете много повече енергия от нуждите на населението. Преносът на енергия до гъсто населени региони е от решаващо значение. А най-лесният начин да направите това е с течен метанол."

Тилмец знае какво говори. Той е работил върху горивни клетки, зелен водород и съхранение на батерии през целия си професионален живот. Първо като инженер в Daimler, след това като член на борда на Ulm Center for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg и член на Националната платформа за електромобилност. Според него най-добре е електронните горива да се произвеждат със зелено излишно електричество.

Критиците на електронното гориво твърдят, че електрическа кола, използваща същото количество зелено електричество, е много по-ефективна от кола, чийто двигател с вътрешно горене работи на екологично гориво. Тъй като при производството му се губи много енергия поради процесите на преобразуване. По принцип това е вярно, казва Тилмец. Въпреки това, за него тази връзка не е истински аргумент срещу горивния зелен метанол. „Критиците са погрешно убедени, че електричеството, използвано за производството на водород и електронни горива, се конкурира с прякото използване на електричество. Това не е така. Водородът и електронните горива се произвеждат със зелено електричество, което не може да се използва по друг начин, защото се произвежда далеч в пустинята и е налично в излишък там.

С други думи: Електричеството, което се използва за генериране на електронни горива в Намибия или Западна Австралия, никога не би могло да се използва за зареждане на електрическа кола в Германия, защото не може да бъде получено по кабел. Освен това в слънчевия пояс на Земята има почти безкрайно количество много евтина слънчева енергия.

Франк Обрист, основател на едноименната компания, мисли в тази насока от години. И насърчава напълно нов подход. Обрист е убеден, че „глупостите, които издухахме в атмосферата през последните сто години, трябва да бъдат върнати обратно.“ Под глупости той има предвид количеството въглероден диоксид, чиято нарастваща концентрация във въздуха е основна причина за глобалното затопляне, което се увеличава от човешкото влияние.

Синтетичните горива, така наречените е-горива, могат да бъдат произведени по различни начини. Доставчикът Obrist дори иска да произвежда благоприятно за климата гориво., правещо се по гениално проста и рентабилна технология. Обрист е инвестирал милионите, които е спечелил от екологично чисти климатични компресори за автомобилната индустрия в частта от своята компания, която е разработила много специален процес за производство на е-гориво.

Миналата година той най-сетне прави решителния си пробив. Това сега го прави търсен технологичен партньор за всеки, който иска да изгради фабрики за електронно гориво в голям мащаб. „Франк Обрист и неговите много умни инженери са разработили гениално проста и рентабилна технология за абсорбиране на CO2 от въздуха и след това отново освобождаването му“, казва експертът Тилмец.

Direct Air Capture, накратко DAC, означава „улавяне на CO2 от околния въздух“. Това, което изглежда като сравнително проста задача на теория, досега е труден проблем за решаване на практика. Дори швейцарската компания Climeworks, която се счита за глобален лидер, не предлага процес за DAC, който е безкрайно мащабируем и преди всичко толкова евтин, че зеленият метанол, произведен с него, в крайна сметка да е на нормални цени на пазара.

Ето защо EWU Tech Limited и DSE Green Technology Limited сега избраха Obrist. Миналата година екипът разработи и патентова многоетапен, но прост процес, който използва сода каустик и направена така, че да революционизира процеса DAC. Шефът на EWU Томас Ву е впечатлен: „Според мен няма компания, която да е толкова иновативна като Obrist.“ Неговият колега от DSE Eduard Meister дори вижда технологията на Obrist като „предпоставката за решаване на всички климатични проблеми в близко бъдеще“ .

Първото климатично гориво вече се произвежда в пилотна инсталация. Това е малка система в техническия център Obrist в Линдау и именно тя убеди двата консорциума. Толкова много, че плащат на Обрист неуточнена многомилионна сума, за да могат да използват неговата технология. Малката компания от Боденското езеро сега се присъединява към изключителен кръг от добре известни имена. Компании като Bosch, Haereus и Solarlite, както и DLR и Fraunhofer ISE са партньори по проекта за планираните заводи в Намибия, Египет, Тайланд и САЩ. Munich Re отговаря за застраховката.

Франк Обрист говори за „огромен крайъгълен камък“ в историята. През последните три години той многократно се опитва да намери донори и индустриални партньори за своята визия за първия в света източник на енергия с отрицателни емисии на CO2. При производството на зеления метанол, за който Обрист осигури марката aFuel, той иска да преобразува някои от молекулите CO2, извлечени от въздуха, в твърд въглерод и по този начин да го премахне завинаги от атмосферата. Експертите говорят за поглъщане на CO2. „С тази технология можем активно да намалим концентрацията на CO2 в атмосферата за първи път“, казва Франк Обрист.

Според експерта Тилмец превръщането му в твърд въглерод също е много по-лесно от друг процес, който непрекъснато се обсъжда: подземно съхранение на парниковия газ, например чрез инжектирането му в бивши находища на природен газ. „Само чрез прилагане на нови, иновативни решения ще постигнем съвместно целта от 1.5 градуса и повече“, казва Томас Ву, ръководител на EWU.

Партньорите сега работят усилено по планове за фабрики за зелен метанол. Първите детайли ще бъдат обсъдени с египетското правителство само след две седмици, планирана е и среща с президента ал Сиси. Планира се заводите да започнат да произвеждат зелен метанол през 2028 г. Египет иска да използва неутрално по отношение на климата гориво, за да направи своите автомобили почти без CO2 в дългосрочен план. Преминаването към електрическа мобилност се смята за твърде скъпо за страната на Нил. Планираната фабрика в Минеаполис, Минесота, е предназначена основно за доставка на суровината за зелено авиационно гориво.

UNIDO следи с голям интерес проектите. Базираната във Виена организация на ООН има за задача да насърчава икономическото развитие на бедните страни, например в Африка. Нейниян президент, бившият политик от ХСС Герхард Мюлер, вече има планове за изграждане на екологична метанолова икономика в Северна Африка. Той представи визията си на водородния конгрес на тогавашната управляваща голяма коалиция в Берлин в края на 2019 г. Мюлер предложи да се произвежда зелен водород и да се рафинира в метанол. Течен източник на енергия, който е токсичен, но може лесно да се съхранява, транспортира и разпространява. А именно в съществуващата инфраструктура за петрол, бензин и дизел.

Ако, например, индустриализирани страни създадат заводи за производство на зелен метанол в Сахара, каза тогава Мюлер, те ще насърчат устойчиво икономическото развитие на африканските страни. От друга страна, Германия и Европа биха имали алтернатива, с която постепенно да заменят изкопаемите горива, без да преобразуват целия транспорт в електрически. По това време Мюлер го нарече „класическа печеливша ситуация“. С помощта на Obrist Group от Боденското езеро това вече може да стане реалност.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 83 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марин

    112 9 Отговор
    Това вече е "друга бира". така съм съгласен да се опазва планетата, а не за сметка на некви си недоказано екологични електромобили. Само дано цената на това гориво да е като тази на бензина, ама няма как да е иначе няма да се наложи.

    Коментиран от #18

  • 2 Име

    88 7 Отговор
    Една новина, подкрепена с отличен и солиден анализ, която определено ме зарадва.

    Коментиран от #14, #22

  • 3 Азззззззз

    92 0 Отговор
    То това не е лошо, но не се казва каква ще е цената на тия горива, а това е важно. Иначе за въглеродния двуокис имаше дървета, които го преобразуваха ама и тях яко ги секат по целия свят.
  • 4 Гост

    48 20 Отговор
    Тия луди ли са? Как ще премахнат СО2 от атмосферата, с какво ще се хранят растенията?

    Коментиран от #10, #16

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 мдаа

    9 24 Отговор
    Трябва и неутрално климатично двигателно масло !!

    Коментиран от #7

  • 7 Бау

    50 2 Отговор

    До коментар #6 от "мдаа":

    Вече го има маргарин Томи
  • 8 Име

    8 3 Отговор
    Енерган 22
  • 9 ЕС ис Дед

    69 16 Отговор
    Абе заврете си тия горива...Тъпи ли сте, да не вдявате, че зелената сделка и електромобилите са измислени от задкулисието, за печалба? Екологията е парлама
  • 10 Тоя па

    52 4 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Ще го премахват над пустините в Африка, където и без това няма растения. Процесът ще е цикличен - в Европа, Америка и Азия ще бълват въглероден диоксид, а в Африка и Австралия ще го превръщат в биогориво. И воала - пак ще си караме колите с ДВГ, а планетата ще поохладнее поне в частта, в която сме я затоплили ние.
    Последното обаче е трудно доказуемо. Нещо като в случая с мръсния въздух в София - налагат рестрикции на колите, а моята онзи ден за няколко часа на една улица в "Малинова долина" се беше толкова опрашила от калта, дето я изкарват на улиците строителните машини, че не ѝ се познаваше цветът.
    Но съм силно обнадежден, че истерията с електричките ще се успокои и ще джиткаме с ДВГ-тата екологично. Само дано двигателите издържат на синтетиката, че и в момента имат проблеми заради синтетичните добавки.

    Коментиран от #11

  • 11 Точно така ще стане

    26 12 Отговор

    До коментар #10 от "Тоя па":

    Със слънчевата енергия от Сахара ще събират мръсния въздух в Сахара. Ще карат минерална вода от горна баня за да я разграждат на водород, защото в пустинята няма вода, а после цистерните които са карали водата до Сахара ще връщат евтиният бензин който в момента струва 50 евро за литър но са обещали до 2030 година да намалят цената му поне на половина за да може да го изгориш в Малинова долина и да направиш въздуха чист. Защото синтетичният бензин от отделя абсолютно същите вредни вещества, каквито отделя и този от изкопаеми горива който е 20 пъти по-евтин, но щом са казали че е зелен значи е зелен и ще плащаме но щом са казали че е зелен значи е зелен и ще плащане по 25 евро за литър в името на екологията.
  • 12 Има цена

    12 11 Отговор
    Новина от миналата година. Колко да се е променила цената за една година?

    Двигателите с вътрешно горене си отиват според плановете на Европейския съюз, но в търсене на алтернативни източници за тях се разработват въглеродно неутрални горива. Вече има няколко компании, включително Porsche, които работят по такава технология, а на пазара се появи и първият бензин от тази категория. Но цената му е... 2800 евро за литър, съобщава Testcoches,


    Най-големият проблем е цената, но въпреки това Кралските военновъздушни сили на Великобритания използваха това гориво през ноември 2021 г., за да постигнат световен рекорд за първи полет, задвижван от синтетично гориво. През юли 2022 г. Zero Petroleum влезе в ново партньорство с военните, за да се премине към масово производство на устойчиво авиационно гориво. Това гориво вече се предлага на пазара в 20-литрови туби, всяка от които е на цена от... 50 000 паунда.
  • 13 Отдавна има такова гориво

    53 10 Отговор
    Нарича се ПРОПАН БУТАН... ама е неизгодно за някои рептилоподобни...
  • 14 АналЛиз

    11 15 Отговор

    До коментар #2 от "Име":

    "Една новина, подкрепена с отличен и солиден анализ, която определено ме зарадва."

    Много обичам да гледам изражението на такива като тебе когато им кажа цената на този свети граал за запазване на ДВГ. Особено се радвам когато им направя анализ, колко ще струва бензина когато ни задължат да ползваме дори един процент от това гориво добавено към обикновените горива?

    Особено пък като им кажа, че за всеки фотоволтаичен панел необходим за зареждане на електромобилите, трябва да бъдат произведени и монтирани 40 фотоволтаични панела за да произведат синтетично гориво за същия пробег, като тези фотоволтаици представляват само 10% от инвестицията за синтетичните горива. Е какъв е екологичния или икономическия смисъл да се произвеждат?
  • 15 Не че нещо... АМА...

    49 0 Отговор
    Пешо и Гошо спират в Германия на бензиностанция и казват:
    - Пълни догоре...с вода!
    Слагат едно хапче в резервоара, палят и тръгват.
    На другия ден пак същото.
    На третия към тях се приближил господин с костюм и се представя:
    - Здравейте, аз съм зам. изпълнителен директор на Ауди, упълномощен съм да ви предложа 1 000 000 евро за хапчетата!
    Пешо:
    - 3 милиона и са Ваши!
    Плаща господина и щастлив си заминава с кутийката с хапчета.
    Гошо:
    - А бе Пешо, как ще караме сега?
    - Ами на газ, както досега...
  • 16 факуса

    8 1 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    у нас не останаха много,скоро ще ги приключат и пълно щастие,ес ни храни нато ни брани
  • 17 случаен

    5 1 Отговор
    ще по скъпо от колата,даже прогнозна цена не са дали
  • 18 Антиелектрика

    29 3 Отговор

    До коментар #1 от "Марин":

    Каква "друга бира"?! Това е маркетингов трик да ти вдигнат цената на бензина х2 или х3. Вместо "новия климатичен бензин" защо не се използва етанол. Бензинов ДВГ преминава на етанол изключително лесно. "Изостаналите" бразилци от 15-20 години го правят, имат си колонка Етанол на бензиностанциите и към момента около 35-40% от автомобилите им са на етанол. На марки като Jeep и Peugeot 50% от продажбите в Бразилия са на етанолови автомобили.
    Мисля че няма нужда да обяснявам какво се отделя при горенето на спирта и колко по-екологичен е спрямо бензин, дизел и даже литиево-незнамскикаква батерия.

    Коментиран от #20

  • 19 Пенсионер ОСВ

    26 6 Отговор
    Днес е 19 февруари,нещо да ви говори тази дата драскачи и разбирачи...?!!
    Къде е паметта за Апостола на Свободата..?!
    Помнете не забравяйте кажете го и на децата си на внуците си, Васил Левски не е само образ личност или памет,той е най вече Дълг към Отечеството!!

    Коментиран от #21

  • 20 Ти друго обясни

    11 17 Отговор

    До коментар #18 от "Антиелектрика":

    Колко декара реколта трябва да посееш, с колко вода на година трябва да я полееш, колко литра дизел Ще са необходими за транспорт и обработка всяка година, за да се произведат 1000 литра с които да минеш в годишните си 13 000 км?


    За 13 000 км годишно на един електромобил самодостатъчни 10 квадратни метра фотоволтаици, които заедно с конструкцията и инвертора струват 2000 лв веднъж на 25 години. Тоест под 100 лв на година.

    За 100 лв само маслото не можеш да си смениш. Няма гориво, което да бие цената на тока за зареждане. Да не говорим пък за екология.

    Коментиран от #25, #52

  • 21 Дългът към отечеството

    8 11 Отговор

    До коментар #19 от "Пенсионер ОСВ":

    Точно на този ден трябва да се замислим какъв въздух искаме да извоюваме и да завещаем на внуците си за след 100 години? Същите мръсни автомобили които да отделят същият мръсен въздух въпреки че горят чист бензин, и защото е 10 пъти по-скъп от изкопаемия, са го нарекли зелен и екологичен?
  • 22 ганю

    6 3 Отговор

    До коментар #2 от "Име":

    Това е правилния път с грижа за майката земя дето ни храни и приютява
    с грижа за всичко което не сме в състояние да създадем ала ни е дадено,за бъдещето децата и мира
    за да ни има и утре и да има какво да оставим на идните поколения
  • 23 Факт

    11 2 Отговор
    Общо взето глупусти. Етанолът се използва за гориво от едно 30 години в латинска америка нищо ново не е това
  • 24 Госあ

    6 19 Отговор
    Добре че са германцте да измислят нещо полезно за хората,А путлерастите само се трепат помежду си.
  • 25 Мнение

    32 4 Отговор

    До коментар #20 от "Ти друго обясни":

    А когато не пече със седмици, какво ще ги правиш тези фотоволтаици???
    А когато си на работа и слънцето пече, а ти нямаш къде да съхраниш въпросната соларна енергия, за къв ч.п ти е тоя соларен парк???
    А когато изтекат въпросните 20-30 г експлоатация, къде ще се рециклират т нар. "еко" панели???
    Или ще му мислим, мак когато дойде време за рециклирането им (подобно на опаковките от пластмаса, които се натрупаха в океана с р-рите на американски щат)???

    Нищо съвременно НЕ е екологично!
    Нито двг, нито ФВ, нито етанол, нито водород!
    Защото за да ги докараш до потребителя, трябва да изгориш тонове въглища и петрол!

    Вместо глобалягите да премахват автомобилите с двг и да си налагат таблетите на въглища, да вземат да обучават децата да пазят природата, да я почистват, да сеят дървета и да произвеждат дълготрайни продукти, които да няма нужда да сменят всеки ден, поради "модата"!

    Например къде отиват парите от акцизите???
    Къде отиват ЕС парите от емисиите???
    Това са трилиони евро всяка година, за които никой не дава отчет!!! А тръгнали за еко да ми говорят!!!

    Коментиран от #41

  • 26 Ушанка

    8 2 Отговор
    Спирам водката и ще пълня резервоара.
  • 27 Петелът

    4 1 Отговор
    Ала бала
  • 28 ОТ ПРЪДНЯ НИЕ ОТДАВНА ПРАВИМ БОЯ

    4 5 Отговор
    А ГЕРМАНСКИТЕ МОШЕНИЦИ И ТЕ НЕ СПЯТ - НЯКОЙ СИ МЮЛЕР КРОИ ПЛАНОВЕ ДА ПРАВИ БЕНЗИН ОТ ПЯСЪК ИДИОТИ МНОГООООО !
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Иска ли

    4 2 Отговор

    До коментар #29 от "Ганьовци...":

    ти се, асансьораджия…??? Да ама не!!!
  • 31 НИКОЛА ТЕСЛА

    5 7 Отговор
    ЕЙ ТОВА СЕ КАЗВА ПЛАТЕНА МИСИРКА , КАТ РАДО НЕ ЧЕ ИМА ЛОШО ДА ВЗИМАШ ПАРИ , АМА ТЕЯ НОВИНИ ЗА БАЛЪЦИ НИКОЙ НЕ ТИ СЕ ХВАЩА , МНОГО СИ МАЛУУМЕН ПИЧ , АМИ ТО ВЪВ ВСИЧКИ ОФИЦИАЛНИ САЙТОВЕ НА КОЛИТЕ , СИ ПИШЕ ЧЕ КАЗВАТ СБОГОМ НА ДВИГАТЕЛЯ С ВАТРЕШНО ГОРЕНЕ АМА ТИ ОЩЕ БЪЛВАЙ ГЛУПОСТИ.
  • 32 Тоя австриец може

    5 2 Отговор
    да е голям учен, но не му идват на ума елементарни неща. Например защо ще търсиш СО2 във въздуха на Сахара, във въздуха на всяка столица особено където има задръствания има поне 100 пъти повече. Ами от комините на ТЕЦ, при някои технологични производства, при алкохолната ферментация, от някои подходящи вулкани, има ги и в Европа. Защо чак в Сахара ще добиваш тока, не може ли на североафриканското крайбрежие, слънце и вода от Средиземно море бол. При изгарянена РДФ също има достатъчно СО2. Токът(излишния) не е задължително да е соларен, може и какъвто и да е щом е икономически изгоден - ние гасим Мариците за евтиния вятърен румънски ток. Голям глупак, чешмата до него,той за вода ще кондензира парата от въздуха?!
  • 33 ДВГ нямa дa

    12 3 Отговор
    изчeзнe cкoрo и нaпълнo. Прeди врeмe cъщoтo бeшe c рaдиoлaмпитe и трaнзиcтoритe. Лaмпитe ocтaнaхa в микрoвълнoвитe пeчки, кaчecтвeнитe НЧ уcилвaтeли, ултрaвиcoкитe чecтoти - лaмпa c бягaщa(oбрaтнa) вълнa, клиcтрoни, мaгнeтрoни. Прeди 10-нa гoдини пътувaх зa Aтинa и в прoдължeниe нa 10км cтрoяхa път. Нa вceки 10м имaшe бaгeр, фaдрoмa, caмocвaл, булдoзeр, вaляк, acфaлтoплaгaщa мaшинa. Нe ги виждaм нa тoк вcичкитe тия, eдин AEЦ им трябвa зa зaрeждaнe. A aкo трябвa дa рaбoтят нa cмeни 24ч кoгa и кaк щe зaрeждaт тoк?
  • 34 Няма кой

    10 1 Отговор
    да измести ДВГ във военната техника, особено тежката, в пътното строителство, селското стопанство. По света винаги е имало и ще има войни. В Украйна беше пълно с изоставени "Тесли" и други елколи по пътищата, виждаме как електро-инфраструктурата на Украйна беше разрушена за 2-3 дни от няколкостотин допотопни дрона. Къде ще зареждат преди атака елтанковете и колко време ще са "приковани" за зарядните станции? В авиацията също има ДВГ и реактивни двигатели с керосин.
  • 35 Голяма радост, голямо нещо

    8 8 Отговор
    Ама само за тези които харесват таралясниците с ДВГ. Ся да ви кажа и добре го запомнете. Екологично чист ДВГ няма. И няма да има. И не заради цената на горивото или състава му а заради принципа на ДВГ. При работният такт се изгаря горивна смес при високо налягане и температура. И това е проблема.
    Значи горивна смес от какво? От гориво и въздух. И какво има почти 80 във въздуха? Ами азот. И какво става с азота от въздуха и останалите компоненти в горивната смес при тази висока температура и налягане? Ами образуват се отровни производни на азота. И те са в ПЪТИ по опасни от СО2 за който се вдига шум до небето.
    Бензин, дизел, водород, етанол, метанол - каквото да е горивото все тая. ДВГ не е екологично чист.
  • 36 За поклонниците на ДВГ

    8 2 Отговор
    Тя тази работа с изчезването на ДВГ е като тази с завършека на каменната ера. Тя не е приключила защото са свършили камъните на Земята. Появило се е нещо ново и по - добро.

    Коментиран от #39

  • 37 Вместо да си губят времето

    6 4 Отговор
    и парите как да направят изкуствено дишане на мъртвеца - ДВГ, по - добре да инвестират в технология за безопасно съхраняване на водород. После чрез водородните клетки се трансформира в електричество в пъти по висок КПД от най - добрия ДВГ. А след това може да задвижва електродвигател в автомобилите на водород или да се използва за бита.

    Коментиран от #42

  • 38 Гледам сешоарите тука

    2 3 Отговор
    Подпалиха ха ха ха.
  • 39 Мдааа

    2 0 Отговор

    До коментар #36 от "За поклонниците на ДВГ":

    Не забравяй че все още строим с инертни материали, използваме ги и то здраво.

    Коментиран от #40

  • 40 Да така е

    5 0 Отговор

    До коментар #39 от "Мдааа":

    Но каменни брадви, ножове, чукове, длета и други сечива са само в музеите. И каменната ера се е наричала така не заради използване на инертни материали за строеж.
  • 41 Контра мнение

    4 2 Отговор

    До коментар #25 от "Мнение":

    "А когато не пече със седмици, какво ще ги правиш тези фотоволтаици???
    А когато си на работа и слънцето пече, а ти нямаш къде да съхраниш въпросната соларна енергия, за къв ч.п ти е тоя соларен парк???"


    Кой месец според тебе не пече слънце? Ето ти производството от слънце за миналата година:


    Добив от ФЕЦ за 2023

    Януари - 59,2 GWh...
    февруари - 136,5 GWh...
    март - 181,2 GWh...
    април - 197,5 GWh...
    май - 256,9 GWh...
    юни - 356,9 GWh...
    юли - 417,4 GWh...
    август - 428,8 GWh...
    септември - 377,2 GWh...
    октомври - 321,4 GWh...
    ноември - 180,1 GWh...
    декември - 160 GWh...


    За зареждане на 1 милион електромобила са необходими 216GWh на месец. Тоест от Май до Октомври са могли да се зареждат по повече от милион. Тази година ще са повече.

    Коментиран от #45

  • 42 Загуба на енергия

    4 0 Отговор

    До коментар #37 от "Вместо да си губят времето":

    "и парите как да направят изкуствено дишане на мъртвеца - ДВГ, по - добре да инвестират в технология за безопасно съхраняване на водород."

    На този етап както производството така и съхранението на водород е напълно излишно. Да произвеждаш водород с въглища е меко казано малоумно. А докато работя и една-единствена въглишна централа докато се произвежда водород, на практика този водород се произвежда с въглища.

    Но пък процеса на очистване от въглищата вече тече с пълна сила по напълно пазарни принципи. България вече е нетен вносител на електрическа енергия, Не защото не може да си я произведе с въглища, а защото е по-евтино да си я купим от възобновяемите мощности на Гърция а скоро ще си изградим и наши. . Загубата на енергия при преноса дори на хиляди километри е по-малка отколкото при производството на водород със 70% КПД . А технологията и дори съоръженията за съхранение на водород вече са измислени и построени дори в България. Казва се Чирен.
  • 43 насова заблуда

    2 1 Отговор
    Поредната PR-глупост!
  • 44 зле

    1 6 Отговор
    за пореден път германците ще спасяват света а руснаците ще го разрушават, историята си тече кръговрата на времето не се мени
  • 45 Мнение

    2 0 Отговор

    До коментар #41 от "Контра мнение":

    И като си на работа как ще зареждаш автомобила си, при положение, че и той е с теб???
    Или ще чакаш автопилотът сам да се прибира и зарежда???

    Тия статистики дето си ги изброил може спокойно да си ги принтираш и да си ги ползваш за тоалетна хартия! Щото ако не можеш ефективно да ползваш слънчевата енергия, това тук се превръща в поредните празни приказки!

    В сащ до соларните паркове имат разни там способи за съхранение на енергията, НО никой от тях не е достатъчно ефективен и в резултат голяма част от добитата енергия се губи!!! Следователно, ако не можеш да ползваш енергията вечер (когато си у дома), тогава за кво говорим???

    Вероятно ще кажеш, че като отдаваш на ЕРП-тата и после вечер ще можеш да си я вземеш обратно?!
    Да, ама не! Първо, ако искаш централите на изкопаеми горива изцяло да спрат, то тогава и ЕРП-тата също ще са вечер без достатъчно енергия! Второ, цените и условията зависят от тях (ЕРП-тата), а те са монополисти! С други думи ще произвеждаш и същевременно ще си плащаш кат поп!

    Така, че когато рибата ти е все още в морето, не е редно да слагаш олиото в нагорещения тиган!!!

    Коментиран от #47, #48

  • 46 Длказано

    4 1 Отговор
    Човешката глупост е безкрайна
  • 47 Контра мнение

    2 2 Отговор

    До коментар #45 от "Мнение":

    Виж как правилно си се ориентирал, но ти липсват познания. Много по-евтино е вечерно време да зареждаш в Младост с излишният ток от вятърните генератори в Германия, отколкото със синтетично гориво, произведено в Стара Загора от водородът произведен с 40 пъти повече фотоволтаици, отколкото са необходими да заредиш директно електромобил в Германия с произведения в Стара Загора ток по обяд.


    Много по-логично е да се инвестира в между системни връзки между държавите, които веднъж изградени ще работят десетилетия с минимална поддръжка. Най-евтиното съхранение на енергия е въобще да не я съхраняваш, а да я ползваш в момента на производството. По всяко време в денонощието земята е огрявана от слънце и някъде духа вятър. За останалото има атомни централи и газови като резерв. Никой не е казал че трябва да бутнем въглищните централи и не можем да ги запалим при екстремни обстоятелства след някоя друга година при нужда, както направиха германците миналата година за да произвеждат ток за Франция.

    Коментиран от #53

  • 48 Контра мнение

    0 3 Отговор

    До коментар #45 от "Мнение":

    Електроразпределителните предприятия нямат думата за цените на електрическата енергия. Тяхната задача е пренос и разпределение и им се плаща твърда такса за пренос на киловатчас, която в момента е 7 стотинки за киловатчас.

    Цената на тока се определя от борсата по пазарни принципи и се купува от днес за утре, във времеви прозорци от един час. Тоест от днес се знае на каква цена утре ще можем да ползваме тока за да си заредим електромобилите, ако плащаме по тарифа с борсови цени.

    Тоест ако утре изкупуват тока от фотоволтаиците под които си паркирал на работното си място на една стотинка за киловатчас, собственикът на паркинга ще спечели 15 пъти повече, ако ти го продаде на 15 стотинки за киловатчас - което за тебе означава два-три лева за 100 км и всички са доволни.

    Ако си купиш същата енергия събота и неделя вкъщи, ще трябва да платиш и такса пренос и ДДС, както и една-две стотинки на търговеца и тогава ще ти излезе 10 стотинки за киловатчас. Около 2 лв за 100 километра. Пълниш батерията днес и не се притесняваш за слънце следващите две-три седмици. Дозареждаш всеки път когато е евтино през това време. Ако няма, след две-три седмици зареждаш на скъпото за 5-6-10 лв на 100 км. Ето ти елементарно съхранение на излишната енергия.

    Коментиран от #54

  • 49 Охооооо!

    4 0 Отговор
    Ние у наше село знаете ли от кога вариме климатично неутрална ракия?
  • 50 BN EБА ПyTkATa MAЙHA

    1 0 Отговор
    Аман от щуротии и лъжи.
  • 51 Реално ⚡

    2 0 Отговор
    Електрификацията ще спре
    кога излезе дизел без гърне.
    На електрическия стол ще седне всяко ДВГ
    Заусти отходника с тръба Ф50 -
    който пуши, да си го души!
  • 52 Антиелектрика

    4 0 Отговор

    До коментар #20 от "Ти друго обясни":

    Веднага ти обяснявам:

    1. За производството на 100 л. 96% спирт са нужни около 3250 кг меласа (получават се и странични продукти които носят допълнителни пари). Една реколта от един дка дава между 3 и 4 тона меласа. Така че ако насееш две реколти на сезон ще произведеш 200 л. спирт от дка или за 1000 л. са ти достатъчни 5 дка по 2 реколти меласа на година.

    2. В голяма грешка си за фотоволтаиците. Имам 2100 м2 фотоволтаици на покриви и за 2023г. средния добив от 10 м2 фотоволтаици за един месец е 111,045 кВч. Електрическата ми Tesla S 50 kw ми харчи 17-18 кВч/100 км или с тези 111 кВч на месец ще мина 620 км. (на ден х 20 км). През деня когато фотоволтаиците ти произвеждат ток ти си на работа и колата ти не може да седи включена за заряд. Може да си купиш стационарна батерия за да събираш дневния добив на ток и да зареждаш през ноща. Това удоволствие ще ти струва допълнително към фотоволтаиците около 12000 лв за 10кВч стационарна батерия която ще ти покрие 50 км дневен пробег.

    Коментиран от #55, #60

  • 53 Мнение

    2 1 Отговор

    До коментар #47 от "Контра мнение":

    Затова ли в Германия масово си отвориха тецовете, щото волтаиците и вятърните птицеубийци, са толкова много и толкова ефективни, че след "демократично" взривения северен поток, друг избор не им остана, та си наотвориха тецовете???

    Пак повтарям, тия сметки без кръчмаря си ги представяйте на м.лоумниците, дето не могат да дишат без т.нар. риалитита по овладените медии!!!
    България трябва да има възможност да си поддържа както тецове, така и АЕЦ, със собствена политика (който предложи най-добри условия за гориво и подръжка)!!!
    Останалото за т.нар. зелена сделка, е нищо повече от спекулации и лобизъм в полза на разни интереси!!!
  • 54 Мнение

    5 0 Отговор

    До коментар #48 от "Контра мнение":

    Хахахахахха, определяла се цената от борсата на пазарен принцип???
    Ти за България ли говориш, или по принцип???

    Пробвал ли си да регистрираш централа, без да трябва да им се молиш (на ЕРП-тата) и да трябва да описваш тонове документации???
    На запад дали е такава бюрокрация, как мислиш???
    Имаш ли право на волтаици без знанието и одобрението на монополиста???

    В държава, в която управляваща партия съдържаща в името си "демократична", ти заявава, че референдум за запазване на лева е антидемократичен акт, да ми твърдиш, че нещо било на пазарен принцип, си е чисто и просто глупост на ограничени и заспали (а може и зависими) хора!!!

    Коментиран от #56

  • 55 Абе въздухар

    0 0 Отговор

    До коментар #52 от "Антиелектрика":

    Ти осъзнаваш ли какви глупости приказваш? 10 квадратни метра са ти два киловата фотоволтаици, които за годината произвеждат 2600 киловатчаса.


    "Електрическата ми Tesla S 50 kw ми харчи 17-18 кВч/100 км"


    Тоест всеки 10 квадратни метра фотоволтаици, на година ти произвеждат енергия за 14 400 км

    " Имам 2100 м2 фотоволтаици на покриви"

    Тоест 210 пъти по 14400 км, което прави над 3 милиона километра не ти стигат на година?

    Не само че нямаш Тесла и фотоволтаици Ами не си ги виждал и на картинка.

    Хайде Сега сметни колко меласа от колко декара трябва да произведеш за 3 милиона километра, които се произвеждат без да си мръднеш пръста всяка година от само два декара фотоволтаици?

    После можеш да сметнеш, за 3 милиона автомобила колко декара меласа трябва да се засеят при необходими пет декара за автомобил? Как се засяват поливат и обработват 15 милиона декара каква част от територията на България е това?

    Коментиран от #57

  • 56 Аз имам представа, а ти

    0 0 Отговор

    До коментар #54 от "Мнение":

    Цената на тока в цяла Европа за който и да е час е почти една и съща. Кой български мафиот казваш че я определя? Ти май наистина живееш в някакви филми и конспирации! Обясних ти че Германия може да си купува ток от България от борсата стига да може да си го транспортира. Точно както ние си купуваме от Гърция защото е по-евтин отколкото да си го произведем от въглища.

    Постоянно се изграждат нови далекопроводи и ще може да се транспортира все по-голямо количество енергия вместо да се налага съхранение. Да не говорим че когато при нас е обяд, в някой държави слънцето току-що изгрява и имат сутрешен пик на търсенето който можем да им задоволим с нашия излишък от слънчева енергия, а когато при тях е обяд наближава нашия вечерен пик на търсенето който могат да задоволят като ни върнат енергията. Това е близкото бъдеще на енергетиката, а не синтетичните горива. Като няма неизползваем излишък на енергия, няма сценарий в който синтетичните горива да имат смисъл.

    Коментиран от #59

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 За Германия

    0 1 Отговор
    Сега направих справка и установих че за тази година делът на възобновяемата енергия в производството е 63,2% произвели са 43,6TWh от общо 69TWh , А още е февруари месец посред зима и нямат работещ АЕЦ.

    През 2022 година въпреки че нямаше газ, делът на възобновяемите източници беше под 50%. Не е лош ръста само за 2 години, като опря ножа до кокала.

    В България енергията от слънчеви централи също се удвои за последните две години и продължават да се изграждат огромни мощности. Догодина през всеки един от месеците ще се произвежда енергия за зареждане на поне един милион електромобила.

    За 10-ти път повтарям че зареждането ще става на работното място, докато от 9 часа автомобила стои на паркинга, всеки божи работен ден.

    Коментиран от #61, #64

  • 59 Мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #56 от "Аз имам представа, а ти":

    Хахаха, имало държави където било пик и биха могли да задоволят нашите нужди?!
    По голяма глупост от тая, здраве му кажи!
    Чувал ли си, че за далекопроводите е необходимо напрежението да бъде превърнато в кВ???
    Е, като ти пусне панелчето няколко десетки волта прав ток, през колко процеса трябва да мине, че да стане тоз добит ток готов за изнасяне навън???
    А замисли ли се за загубите, или сметчиците са ти само брой панели по обявена от производителя мощност???
    А нещо за климатичните пояси да си чувал (че слънцето не грее навсякъде с еднакъв интензитет)???
    Или за теб където и да светне слънчице, ще може панелчето с номинал 500wp, да ти достави 499wp от другия край на Земята?!

    По това да разберете какви празни мозъци я разпространяват тая пропаганда!!!

    Коментиран от #62

  • 60 Ако имаш

    0 0 Отговор

    До коментар #52 от "Антиелектрика":

    добив 111кВтч от 10кв.м.това означава, че си на север от България. 1кВтп солар има площ от 5кв.м.или говориш за 2кВтп от 10кв. м. За България от 1кВтп се получават 1300кВтч енергия, а при теб почти два пъти по-малко - 111х12=1332кВтч. Вероятно соларите ти са по-стари или полисилициеви. Та отклонихме се малко, но тази идилия да си зареждаш колата от солара и да ти е без пари - мисля, че си голям оптимист, не забравяй, че живееш в България.

    Коментиран от #63

  • 61 Мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #58 от "За Германия":

    Говориш глупости, спри се!

    Зареждането на съвременните електрички, ще става само във фантазията ти!
    Имаш ли представа колко земна маса трябва да се изкопа от тежка минна техника на дизел, за да се произведе 1 брой литиево-йонна батерия?!
    А нещо за рециклирането, или това не ви засяга?!

    Германия е живо доказателство, че сметките без кръчмаря НЕ бива да се правят!
    Най-силната енергетика в Европа, след само седмица две на безветрие и облачност, плюс взривения северен поток (от тероряги номер едно на планетата) се сгромоляса кат снежна топка в лицето на канадски гражданин, спуснат в управлението на България за да я закрие!

    Така, че не ми обяснявайте за Германия, а вижте как я карат без директен газ от източника!!!

    Коментиран от #65

  • 62 Контра мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #59 от "Мнение":

    А не се ли усещаш че същите загуби са валидни и за производството на водород и така или иначе вече са включени?

    Примерно днес по обяд след загубите в мрачен зимен ден при инсталирани 3000 мегавата, фотоволтаиците произвеждаха 1000 мегавата които захранваха енергийната система в България. Това е 30% от мощността в ден без слънце по средата на зимата.

    След малко слънцето залязва, въпреки че днес не сме го виждали, но ако отвориш сайта на ЕСО в момента ще видиш че фотоволтаиците продължават да произвеждат почти 400 мегавата.


    Хайде сега да ми обясниш логиката да са инсталирани 40 пъти повече фотоволтаици само за да произвеждаме синтетично гориво? В момента биха произвеждали 16 000 мегавата при положение че цяла България посред зима в отоплителен сезон в момента има консумация под 5000 мегавата, от които АЕЦ денонощно произвежда 2000 мегавата.

    Ако бъдат построени само 10 пъти повече фотоволтаици и не работя абсолютно никаква друга централа освен АЕЦ Козлодуй, в момента щяхме да имаме излишък от 1000 мегавата. Пак повтарям облачен и мъглив зимен ден час преди залез слънце.

    Тоест и на теория и на практика няма откъде да дойде излишъка за производство на синтетично гориво. По-добре да се ползва каквото може а останалото да се "изхвърля" и пак ще е по-екологично и евтино.

    Коментиран от #66

  • 63 Не търси логика

    0 0 Отговор

    До коментар #60 от "Ако имаш":

    Всичките цифри са измислени и нямат връзка с реалността. Пише за да се заяжда. Не му обръщай внимание, а просто можеш да му сметнеш колко фотоволтаици са необходими за да задоволят нуждите на 3 милиона автомобила в България.
  • 64 Последните 5-10 години

    0 0 Отговор

    До коментар #58 от "За Германия":

    обиколих доста предприятия у нас и колата ми беше почти винаги напечена от слънцето по цял ден на някой от огромните служебни паркинги. Винаги съм си мислил, че те могат да бъдат покрити със солари и докато работиш да се зареждаш. Дали ще има електромери, дали ще се плаща и колко, дали ще е фирмен бонус, но мисля, че тая идея е добра. Възможно е и поставянето на стационарни акумулатори за излишната енергия и ползването ѝ през нощта.

    Коментиран от #67

  • 65 Така е

    0 0 Отговор

    До коментар #61 от "Мнение":

    Хайде сега коментирай цифрите? Щом толкова газта ти боде очите тази година от газ са произведени само 9,71TWh - 13,6% дял. Дали им е основен източник на енергия?
  • 66 Мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #62 от "Контра мнение":

    Толкова набързо оправи световната енергетика, та чак на човек му се прииска да погледне, от какво (аджеба) се прави енергията в световния енергиен микс към днешна дата???
    Отговор - петрол, газ и въглища???
    Е как така, а къде са ВЕИ (вкл вецовете и др алтернативи) и АЕЦ??? Ами как къде, на последните места разбира се!

    Ще си кажете, ама как така, та нали панелченцата на тоя празнодумец били толкова достатъчни, че чак за Марс вече можел да изнася ток?!
    Е да, ама не!
    Зависимите и ограничените просто НЕ могат да видят по-далеч от носовете си!

    Коментиран от #68

  • 67 Няма смисъл от акумулатори

    1 0 Отговор

    До коментар #64 от "Последните 5-10 години":

    Акумулаторите са скъпи и няма нужда да се инвестира в тях при положение, че вече е инвестирано в батериите на електромобилите. Едно паркомясто е 15 квадратни метра, три киловата мощност от които годишно се произвежда енергия за 20 000 км.

    Но тази енергия не е равномерно разпределена в месеците и през лятото има излишък който буквално можеш да закараш вкъщи и да ползваш нощно време, ако живееш в къща и можеш да свържеш електромобила към домашната си инсталация или просто да връщаш в мрежата и да ти плащат енергията. Това е бъдещето на енергетиката. Няколко стъпки напред и след десетина години, а не веднага, но точно това е бъдещето.

    Коментиран от #69, #70

  • 68 Ей го още един

    0 0 Отговор

    До коментар #66 от "Мнение":

    На който когато днес му кажеш че си посял орехово дърво, Още утре иска да му набереш един кош с орехи и продължава да ти задава този въпрос всеки ден в следващите пет години докато ореха не започна да дава орехи.

    Още един на който като му кажеш че жена ти е бременна и имате планове да започнете да правите вноска за да събирате за университет като порасне, във вторник те пита в кой университет сте записали детето а в сряда вече пита какви оценки получава.

    Как точно си представяш че промените в енергетиката стават с щракане на пръсти? Как ако за производството на ток за зареждане на 3 милиона електромобила трябва да се изградят още толкова мощности ме питаш дали са изградени а мечтаеш за производство на синтетично гориво за което трябва да бъдат изградени 80 пъти повече мощности?

    Хайде на свой ред да те запитам кога смяташ че ще бъдат изградени? Кое е по-лесно да се изгради? Още два пъти по толкова мощности при положение че ги удвоихме само за две години или още 80 пъти по толкова мощности за да се произвежда синтетично гориво с тях. Утре да те питам ли дали са изградени?
  • 69 Чувaл cъм

    0 0 Отговор

    До коментар #67 от "Няма смисъл от акумулатори":

    в CAЩ кaквo прaвят. Cключвaш дoгoвoр c тяхнoтo eнeргo и ти дaвaт 10 000 дoлaрa бeзлихвeн зaeм зa зaкупувaнe нa 5кВтп фoтoвoлтaици и cъoтвeтнaтa eлeктрoникa. Твoeтo зaдължeниe e кaтo ce върнeш oт рaбoтa дa cи включиш eлкoлaтa в кoнтaктa. Прeз дeня фoтoвoлтaикa рaбoти и eнeргиятa oтивa в ниcкoтo нaпрeжeниe. Вeчeртa кoлaтa ти примeрнo e c 50% бaтeрия, кoятo ce изтoчвa дo 20% прeз чac-пикa. Cлeд 22:00 дo cутринтa ce зaрeждa дo 100% и тaкa вceки дeн. Нaкрaя пoлучaвaш фактура кoлкo ти e прoизвeл фoтoвoлтaикa, кoлкo ca ти изтoчили oт кoлaтa, кoлкo e зaрeдeнo в нeя и битoвaтa cмeткa. Пресметнато е пo oтдeлни тaрифи и твърдят, чe вcички ca дoвoлни.
  • 70 Нe cлучaйнo

    0 0 Отговор

    До коментар #67 от "Няма смисъл от акумулатори":

    дaвaм примeр cъc CAЩ. Тaмoшнoтo eнeргo e прeцeнилo, чe вмecтo дa купувa 100 МВтч буфeрнa бaтeрия зa 10млн. дoлaрa рaздaвa тия пaри пo 10 000$ нa 1000 coбcтвeници нa eлкoлa кaктo cъм oпиcaл в 54. C тия 5кВтп пaнeли, изтoчвaнe в чacпик и зaрeждaнe нoщeм и двeтe cтрaни ca в cимбиoзa, кaктo и върви изплaщaнeтo нa бeзлихвeния 10к зaeм. Тия 30х1000=30 000кв.м. плoщ (зa фoтoвoлтaицитe) в eдин гoлям грaд cъщo щяхa дa cтрувaт дocтa пaри. Чиcлaтa кoитo cпoмeнaвaм ca кръгли, a нe рeaлни зa пo-лecнo cмятaнe.

    Коментиран от #72

  • 71 Контра мнение

    1 0 Отговор
    И понеже ти е трудно да разбереш какво точно ти се говори защото не си си направил труда да направиш елементарна сметка, за зареждане на два-три милиона електромобила в България не е необходимо да се изграждат още няколко АЕЦ Козлодуй. Дори не е необходимо да се изгражда абсолютно нищо, включително и преносна инфраструктура. Вече ти сметнах, че за 13 000 км на един електромобил само необходими 2,6 мегаватчаса енергия. За милион трябват 2,6 тераватчаса енергия, а само за 2022 година България е произвела 50 тераватчаса, от които 15 са били износ. Тоест сме изнесли енергия за зареждане на 6 милиона електромобила - по един електромобил на човек от населението на България като е могло да произведем още.

    Въпрос на време е да бъдат заменени с възобновяеми източници.
  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 73 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 74 Мнение

    0 0 Отговор
    За кво синтетично гориво съм мечтаел???
    Или просто така да си надраскаш нещо???

    Моята позиция за съвременните ФВ и ветрогенератори (плюс др неща) е следната:

    Винаги е добре да има алтернативни енергийни източници, НО това което лансират и рекламират като "ЕКО", всички тия глобаляги (събиращи се в град Давос), е чисто и просто диктатура от нов тип!
    Ограничават хората защото замърсявали (некъв там въглероден отпечатък), та ги принуждават да си купуват съвременните електрички, както и да се откажат от месото, а да консумират насекоми под всякаква форма?!
    Но никой не отговори:
    - Дали съвременните електрички са наистина еко?
    - Колко панела трябва да се сложат, че да се смени цялата световна енергетика? И възможно ли е това към днешна дата?
    - Колко тревни площи ще бъдат засенчени от панелите? А изчисли ли някой колко въглеродни емисии абсорбират тези площи?
    - Кой ще рециклира панели и батерии, като започнат да се развалят? Да не стане като с опаковките за еднократна употреба - някой спечели трилиони, а после тоя някой обвини обикновените хора ,че мн замърсявали?!

    Когато се мисли алтернатива трябва да се обезпечи както цената, мащаба, достъпността, така и процеса за рециклиране, защото инак ефектът ще бъде точно обратния!!!

    Затова всяка държава трябва сама да определя своята енергийна политика!
    Централите в България са правени от българи за българи! А не за пазарния принцип! Щото от пазарите печелят основно шепа хора, които тикат света към гиб

    Коментиран от #75, #76

  • 75 Грешна ти е представата

    0 0 Отговор

    До коментар #74 от "Мнение":

    Представяш си енергетиката като състезание с един кон. По-далече от истината няма как да си. Фотоволтаиците към момента предоставят най-евтината енергия, която е абсолютно сигурна, защото не зависи от някоя диктатура която е решила да ти спре газа или нефта от днес за утре и да предизвика криза в рамките на месец.

    Но има един основен недостатък. Слънцето е сигурен но не постоянен източник на енергия и трябва да си най-глупавият човек на постоянен източник на енергия и е глупаво да се разчита само на слънце. Много добре се съчетава примерно с вятъра, както се вижда от примера с Германия, която в последните седмици на миналата година посред зима произвеждаше над 100% от необходимата и енергия С помощта на възобновяеми източници, предимно вятър.

    Коментиран от #77

  • 76 Контра мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #74 от "Мнение":

    А най-големият виц беше, да питаш дали ако в Брюксел днес решат да минат на 100% слънчева енергия, тези мощности ще могат да се изградят до понеделник през следващата седмица.

    Не пич, не може. В енергетиката 10 години е като да мигнеш. Всичко става доста по-бавно отколкото си го представяш. За последната година България е удвоила производството си на слънчева енергия, като от 1,66 тераватчаса през 2022 е увеличила производството на 3,07 ТWh. Обаче консумацията е над 30 тераватчаса от които АЕЦ Козлодуй произвежда 16. Тоест трябва да бъдат изградени поне пет пъти повече, за което си трябва време.
    Междувременно ще се изграждат и вятърни мощности както и ВЕЦ и ПАВЕЦ за съхранение.

    През това време ще се натрупат и батерии от електромобили, които са перфектни за съхранение за десетина години преди да дойде време за рециклиране. За една батерия се счита че е приключила жизнения си цикъл когато капацитета достигне 70% от първоначалния. Тоест една бракувана батерия която е имала 80 киловатачаса като нова, се смята за бракувана когато и останат 56 киловатчаса.


    1 милион такива батерии от бракувани електромобили имат общ капацитет 56 гигават часа консумацията на България за над 12 часа. За над 24 часа ако включим и работата на АЕЦ Козлодуй.

    Коментиран от #78

  • 77 Мнение

    0 1 Отговор

    До коментар #75 от "Грешна ти е представата":

    Къв един кон ве пич, ти чете ли мнението ми по темата???
    Естествено, че е глупаво да се разчита само на ВЕИ, нали и аз това казвам! Трябва задължително да има диверсификация!

    Колкото до Германия!
    Когато видяха зора какво направиха???
    Наотвориха масово тецовете си, което доказва, че тая работа с ФВ е за пълни д.били, защото като кажеш енергетика, трябва да визираш мощности, на които да разчиташ, а не да хвърляш боб, дали утре ще пече достатъчно, че да може фото пропагандата по телевизиите да върви!

    Коментиран от #79

  • 78 Мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #76 от "Контра мнение":

    Ей го поредния който се "точи" на бракуваните автомобилни батерии???
    Това ли ти е алтернативата???
    Това ли ти е технологичното бъдеще???
    Това ли ти каза чичко/лелка Хекимян по тв-то, че е най-фантастичното и модерно???
    А нямаше ли да ги рециклираш тия панели/батерии, или това теб не те засяга???

    Не ми философствай къв период от време са 10г в енергетиката, а начертай стратегия за преминаване изцяло към ВЕИ??? Как ще обезпечиш нуждата от енергия с тая глупост, наречена фотоволтаици, при положение, че яснотата за добива от тия панели е сравнима с игра на тото???

    Не повтаряйте на сляпо ежедневната пропаганда на овладените медии, а използвайте черепните си кутии по предназначение!!!
  • 79 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 80 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 81 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 82 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 83 Контра мнение

    0 0 Отговор
    Правиш ли разлика между това да имаме ТЕЦ до 2100 година и да спрем да ги палим от 2026 година?
  • 84 Контра мнение

    0 0 Отговор
    Едното не изключва другото и ги самият ти го доказваш с примера за германците. Ако през 2040 година стане и думнат някой далекопровод, въпреки емисиите и на цената на тока, ще си запалим тецовете и толкова. Ако има недостиг през зимата може да се палят всяка зима за по няколко седмици.

    Тоест едното ни дава евтина и чиста енергия, а другото сигурност. Ти нямаш ли свещи у вас?
  • 85 Контра мнение

    0 1 Отговор
    Както батериите така и фотоволтаиците се рециклират и с настоящите технологии над 90% от материалите отиват за ново производство на фотоволтаици и батерии.

    Основните притеснения са, че за следващите години няма да има достатъчно батерии за всички рециклиращи предприятия е някои от тях ще фалират по тази причина.

    А всичко което отричаш и смяташ за невъзможно, вече е факт от години. Много от старите батерии се използват за съхранение на енергия и е имало не една и 2 статии дори тук. Прогресът се случва независимо дали го признаваш или не и дали ти харесва.

    Коментиран от #86, #87

  • 86 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 87 Мнение

    0 0 Отговор

    До коментар #85 от "Контра мнение":

    "Както батериите така и фотоволтаиците се рециклират и с настоящите технологии над 90% от материалите отиват за ново производство на фотоволтаици и батерии."

    Сигурен ли?! Колко па да се рециклират?!
    Май май нямаш връзка с реалността?!

    Явно овладените сайтове като този не търпят данни на английски, затова ще цитирам статии на български:

    - Литиево-йонни батерии рециклиране:
    "Знаете ли в какъв мащаб се рециклират литиево-йонните батерии към момента. Само 5%, данните са от доклад на Международната агенция по енергетика. Повтарям, само 5% от тях се рециклират в световен мащаб."

    - Фотоволтаици рециклиране:
    "В повечето случаи до преработка на ценните части за повторна употреба се стига най-вече самоинициативно, доброволно или по инициатива на индустрията. Но това обхваща доста малък процент от всички фотоволтаици.

    По-конкретно едва 10%, по данни на изпълнителния директор на Recycle PV Solar - една от малкото американски компании, посветени на рециклирането на фотоволтаични модули.

    Останалите панели отиват на сметища..."

    Именно поради горното, всеки радетел за цялостното преминаване към тези фотоволтаици и батерии, го определям като абсолютно заблуден добитък!