Last news in Fakti

3 Февруари, 2016 15:42 2 856 0

Уранови находища препятстват дългия тунел на "Струма"

  • ксб-
  • тунел-
  • кресна-
  • струма-
  • магистрала

Изграждането му е нецелесъобразно, нереалистично, екологично и икономически необосновано, смятат експерти

Изграждането на 15-километров тунел през Кресненското дефиле е нецелесъобразно, нереалистично, екологично и икономически необосновано. Това се подчертава в Декларация, подписана от близо 40 експерти и представители на авторитетни научни и бизнес кръгове, представена на пресконференция днес.

В пресконференцията, организирана от Камарата на строителите в България (КСБ) участваха и учени от БАН и Минно-геоложкия университет (МГУ). Те предупредиха и за една нова опасност. Районът изобилства от уранови находища, което води до завишени нива на радиоактивност. Не става въпрос за радиоактивно замърсяване, а за повишени нива, внесоха успокоение експертите, но подчертаха, че изкопните работи при евентуално строителство на дългия тунел трябва да се изпълняват при стриктните мерки за работа в зони със завишени радиоактивни фонове, което ще постави под риск здравето и живота на строителите. Изкопаната маса пък трябва да се депонира някъде в района при специални условия. Допълнително, при вече изграден тунел, ще трябва да бъде направена изключително добра вентилация.

Преди пресконференцията се проведе дискусионен форум „Преглед на напредъка на изготвянето на алтернативен вариант за преминаване на лот 3.2 на АМ „Струма“. Възможни рискове пред реализацията на проекта“. На форума всички участници категорично потвърдиха изразената още през март 2014 година позиция, че взетото решение за преминаване през Кресненското дефиле с дълъг тунел е недобре проучено, осмислено и анализирано.

Настояваме за алтернативен вариант за преминаване в участъка през дефилето, подчертават подписалите декларацията.

Изпълнителният директор на КСБ инж. Иван Бойков подчерта в изложението си, че остава много малко време, в което трябва да се вмести строителството на магистралата, за да не се загубят европейските средства, предвидени за проекта. Той заяви на няколко пъти, че изключително много са се съобразявали с екологичните изисквания на района, който е уникален за България.

С цел задълбоченото проучване на предложените варианти беше възложено изготвянето на екологична оценка на чуждестранна, висококвалифицирана, международно призната и независима компания – ENVECO S. A., Гърция. Нейните изводи съвсем категорично, по научен път доказаха недостатъците от екологична гледна точка на варианта „дълъг тунел“ спрямо другите алтернативни варианти, посочи Бойков.

Той беше категоричен, че при проведените допълнителни геоложки, хидрогеоложки, сеизмични, тектонични проучвания, анализ и оценка на естествените радиоактивни елементи в района на Кресненското дефиле от високо признати учени безпристрастно са разглеждали и двата варианта - и дългия тунел, и алтернативното трасе през дефилето. Изводите са представени на правителството и на ресорните министерства.

Стефчо Стойнев, ръководител на Катедра "Хидрогеология и инженерна геология" в МГУ съобщи, че са направени мащабни проучвания и за двата варианта. Той подчерта, че състоянието на скалния масив, през който трябва да премине дългия тунел, е много лошо - в района има множество разломи, както перпендикулярни, така и успоредни на трасето. Това е може би най-опасният сеизмичен район в страната, а Кресненското земетресение от 1904 година е най-силното регистрирано у нас. Нивото на подпочвените води е много високо, което при строителство на тунел ще наложи отводнителни системи, които ще навредят на екологията. Стойнев предупреди, че технологичните пътища, които трябва да бъдат прокарани за строеж на тунелите, ще останат и след изграждането на съоръженията, за да може да се поддържа осветлението, вентилацията и да се осигурят аварийни изходи.

Николай Добрев от Геологическия институт към БАН от своя страна заяви, че при наземно строителство мерките за безопасност ще бъдат по-лесно изпълними.

Бившият шеф на звеното за антикорупция БОРКОР Румен Миланов, който е в катедра "Пътища" в Университета по архитектура, геодезия и строителство (УАСГ) предупреди, че в тунелите аварийно-спасителните дейности са по-трудни. "Аварийността е 3 пъти по-висока на километър, в сравнение с пътната", каза той.

Иван Бойков добави, че при строеж на тунел времето за изграждане ще бъде по-голямо, докато проектът с наземно строителство може да бъде разделен на лотове, които да се строят едновременно.

На пресконференцията беше призовано отговорните институции да инициират още в рамките на този месец широка дискусия по темата, в която да бъдат включени представители на браншовите организации, неправителствения сектор, представители на научната общност. Предлага се още при разработването на доклада по ОВОС на алтернативното трасе да бъдат отразени препоръките по екозащита, изготвени от независимата компания ENVECO и тези от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания на БАН.

Декларацията, която ще бъде изпратена и на Европейската комисия, е подписана от Българска академия на науките, Университет по архитектура, строителство и геодезия, Камара на строителите в България, Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“, Българска браншова камара „Пътища“, Сдружение на пътните инженери и консултанти, Българска асоциация интелигентни транспортни системи и Сдружение „Български форум за транспортна инфраструктура“.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА