881 4

Младите учители вече са под 10%

В училище спешно трябва да влязат млади учители, заяви Кунева

Снимка: МОН
Снимка: МОН
Анжелина Димитрова

В училище спешно трябва да влязат млади учители. Не говорим само млади на възраст, но и специалисти в дадена сфера, които могат да са полезни за образованието. Това заяви вицепремиерът и министър  на образованието и науката Меглена Кунева по време на лекция в Шуменския университет "Епископ Константин Преславски" пред над 200 студенти.

Учители могат да станат специалисти с познанията си по дадена специалност – инженери, биолози, химици, информационни технологии и други. Дълго чаканата реформа без млади и ентусиазирани хора ще се случи трудно, каза Кунева. Според нея усилията ще са заложеното 10-процентно увеличение на учителските заплати да е само начало на по-големите инвестиции в образованието. Но въпросът не е само до заплати. Става дума за квалификация, кариерно развитие, отчитане на активна работа по проекти, резултати на децата и други фактори.

Министерство на образованието и науката поръча специално изследване за проблемите в подготовката и реализацията на хората, които се обучават в педагогически специалности. То дава представа за реалната ситуация с подготовката, квалификацията и постоянното учене на учителите на фона на демографския  проблем – застаряваща гилдия и липса на желаещи да станат учители. Данните сочат, че за периода 2007-2013 г. чувствително намалява относителният дял на младите кадри до 34-годишна възраст - от 15% за 2007 г. през 2013 те са 9,9%. Значително се увеличават кадрите на възраст 55 и повече години - от 16,8% за 2007 г. той нараства на 29, 3 % за 2013 г. 

Държавният стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, предвижда въвеждаща квалификация за новопостъпилите учители, подчерта министърът. Идват в училище – нужен им е наставник, като на всяка първа работа младият човек има нужда от напътствия. Така ще осигурим и приемственост, допълни тя. Затова се дават възможности за допълнително възнаграждение  за наставника, който трябва да планира въвеждането на младия колега в работата, да го подкрепи при сблъсъка с документацията и училищната среда.

Новият стандарт за квалификация въвежда прозрачна система за кариерно развитие. Вече кариерното развитие няма да е обвързано само с годините учителски стаж. Важни стават и получените квалификационни кредити, придобитата професионално-квалификационна степен, както и резултатите от атестирането им. Сред мерките за кариерно израстване, ключово е атестирането на всички педагогически специалисти. Предвижда се в подкрепа на социалния статус на учителите да се поемат битовите и транспортни разходи за населени места, където не достигат специалисти. Ще се покриват и разходи за наем, когато населеното място e малко или отдалечено, обяви Меглена Кунева. Очертана е и посоката, в която обществеността очаква промяната – индивидуален подход към учениците – учителите да докоснат душата им, търси се промяна на методите на преподаване – повече практически занимания, използване на съвременни технологии и въвличане на учениците в различни проекти, повече практика и добър психологически подход.

За първи път образованието е със собствена оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, припомни вицепремиерът.  Вече са одобрени две операции за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Първата е с бюджет 20 млн. лева. Заложено е обучение на 17 000 души, от които 2 000 на възраст до 34 години – това са младите учители. Втората е за повишаване на капацитета на преподавателите за работа в мултикултурна среда с бюджет 5 млн. лв.

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Джими
    Отговор
    1 18:32  07.10.16
    Ми от къде да дойдат?Нали ги изгонихте да берат ягоди в Англия.
  • Да ама не
    Отговор
    2 21:03  07.10.16
    Защо да стават учители? Ще бъдат обречени на бедност. Това е отговорна и сериозна работа, а масово хора без образование и умения, но владеещи отлично професията "социално слаб" получават почти същите пари. В България правителствата дискриминират образованите и работещи хора в полза на нежелаещите да се образоват и паразитиращите ! И децата на работещите българи са дискриминирани!
  • ПЕТЯ
    Отговор
    3 10:22  10.10.16
    Искам да споделя по темета "образование" някои много важни неща ,относно "педагогическият персонал" в столично СОУ! Имах възможността да работя на отговорна длъжност в поверено СОУ в продължение на 3 години 2008-2011! Огромното разочарование и "потрес" беше от поведението на тези "педагози" ,за които на първо място беше заплати, ДМС, 13 заплата1работно облекло, като Гл.счетоводител аз спазвах правилата на изразходването на бюджета на училището,! Потресе ме безотговорното отношение на персонала "педагогически" към учебните занятия, дисциплината, отвратителното комуникиране учител-ученик, безхаберие към присъствието в час на ученика,/всички даваха частни уроци/ и когато се провялят часове поради неприсъствие на учениците /те просто не желаеха да влизат в час/ ПЕДАГОГА си вземаше чантата и си тръгваше най спокойно ,тъй като имаше часове"ЧАСТНИ УРОЦИ У ДОМА" д А НЕ ГОВОРЯ ЗА АРУГАНТНОТО ПОВЕДЕНИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ СЛЕД 7 КЛАС , във всяко едно отношение, събиране на места на етаж ,който не се обитаваше, наркотици, алкохол и цигари! Не вярах на очите си ,след като и на една моя забележка отговора на един седмокласник беше "имате ли презервативи" след което удари шалтера на ел.захранването и тока ми беше спрян, при което системата се сриваше и започвах отначало да подготвям "ЗАПЛАТИТЕ" НА ТЕЗИ "ПЕДАГОЗИ" оТВРАЩАВАХ СЕ ОТ ПОВЕДЕНИЕТО ПОВЕЧЕ НА УЧИТЕЛИ ОТКОЛКОТО НА УЧЕНИКА, "безхаберие,безотговорност и нехание какво се случва по етажите на повереното им СОУ" До п
  • Иван
    Отговор
    4 07:50  17.10.16
    кого да учат само м...ли останаха в малките обшини

Напиши коментар:


Публикувай