527 0

По-добри резултати, въпреки проблемите

Снимка: М. Богданова ©
Снимка: М. Богданова ©
Милена Богданова

Ръстът в един от най-важните икономически сектори – „Туризъм” за 2016 г., е 12%. В България през изминалите 12 месеца са отседнали 10 594 000 туриста, срещу 9 434 000 през 2015 г. Данните съобщи доц. д-р Румен Драганов - председател на Института за анализи и оценка в туризма по време на първата Национална среща на туристическата общност, инициирана от Victoria Group и обедини представители на правителствени и неправителствени организации и национални и регионални туристически сдружения.

Несъмнено една от най-дискутираните теми беше тази за образоването на кадри. Средната заплата в сектора към 2026 г. трябва да достигне 1400 EUR. „Ако бизнесът не обърне внимание, че трябва да направим мобилност на заплащането, освен мобилност на дипломите, които получават нашите хора, няма да постигнем резултат” е мнението на д-р Драганов. Необходимо е също така да се увеличи сезонът, да се създаде транспортна програма, да се въведат ваучери за здравна превенция, за да се запълнят тези 1.5 млн. празни легла в хотелския сектор в момента.

Първата стъпка в областта на образованието на кадри вече е факт. Това е създадения от Victoria Group Център за професионално обучение „Хотелиерска лига”. „С него посрещаме нашите нужди да влезем подготвени в битката за таланти и капацитет, но това оръжие е не само за нашите нужди, а е на разположение за всеки един, който проявява интерес към образованието”, каза Калоян Николов национален директор на Victoria Group. „България има в момента уникалната възможност да се наложи като водеща туристическа дестинация. Ако продължаваме да даваме посредствени заплати на посредствени служители, да даваме посредствен туристически продукт, ние ще се превърнем в една посредствена туристическа дестинация”, допълни Николов.

„Хотелиерска лига” има за цел да провежда професионални групови и индивидуални обучения, корпоративни консултации, обучения на място в хотелите и ресторантите. Акцентът през тази година ще бъде изнесеното обучение в Дубай, което е планирано за края на месец март. То е насочено към мениджъри на средно ниво.

Трите основни проблема на туризма в България днес, според Благой Рагин, председател на Българска асоциация на хотелиерите и ресторантьорите са:

1. Ценовият маркетинг. Това е най-слабото звено.

2. Кадрите. „И при социализма, и при капитализма кадрите си останаха №1. Но ако не решим първия проблем – ценовият маркетинг, ще ги обучим, но след това ще ни ги вземат богатите европейци. Не може да ги задържим, ако не вдигнем жизнения стандарт, а за да го направим трябва да дойдат отнякъде пари. Единият вариант е румънският – с включените инвестиции. Ние загубихме тази битка. Другият вариант е Черногорски. Предлагам да тръгнем по него, за да може да наваксаме”, допълни Рагин.

3. Международна реклама. 8 млн. лв. годишна издръжка и пари за реклама е отделен на сектор „Туризъм”. За сравнение, най-малката община в България има над 15 млн. лв. „Хърватска, с която може да се съревнование, заделя 100 млн. EUR за външна реклама и в хазната влизат 10 млрд. EUR. Така е и с нашите южни съседи – уж фалирала Гърция, която заделя 160 млн. EUR на година, за да се рекламира по света.

Първият тест пред туристическият бранш са промените в Закона за туризма. Срокът за обсъждане е 31 януари 2016 г. „Надяваме се той да бъде удължен от служебния кабинет, не по-малко от два-три месеца, поне до април, където истински може да докажем в комуникацията си с администрацията, доколко сме общност, доколко може да излъчим единно мнение и да съберем общия си интерес в едно. Това са нови 56 страници с устройствени текстове и още 13 страници мотиви към тях”, каза Мартин Захариев, председател на Борда по туризъм.



Напиши коментар:


Публикувай