От разговорите ми за туризма през последните дни оставам със следните изводи.
Това заключава в профила си във Фейсбук Владислав Панев.
1. Добавената стойност в отрасъла е на изключително ниско ниво. Реклами на 7 нощувки със закуска в Слънчев бряг с включен самолетен билет от Брюксел за 157 евро говори много лошо за качеството на услугата. Не бих се гордял с това, че се състезаваме за най-ниска цена, трябва да открием конкурентните си предимства, които да осигурят много по-висока добавена стойност.
2. Не разбирам схващането, че ако в момента пазарът на апартаменти по Черноморието и Банско е в стагнация, ако построим още толкова апартаменти и увеличим предлагането, положението ще се оправи. Напротив, по всички закони на икономиката, когато предлагането върви нагоре, при равни други условия цената пада. А данните от ЧСИ показват, че само за следващия месец са обявени търгове за стотици имоти по морето (само в Св. Влас са над 100) на цени, започващи от 200-300 евро на м2. Нека да се строи още, но да е с отношение, разбиране към природата и на по-високо ниво, с повече свободни пространства, така че да постигаме по-добри цени. И сега има предприемачи, които продават апартаментите си изключително успешно. Но това са тези, които строят с усет, а не просто панелки, ама на морето. Ако наистина позволим на всеки да си строи каквото и колкото си пожелае върху земята, това е сигурна гаранция за пазарен крах.
3. Разбирането, че къмпингарите са ниска категория туристи е тотално погрешно. Всъщност те оставят много повече пари при равни други условия. Защото ползват най-разнообразни услуги от много на брой дребни предприемачи.
4. През следващите месеци предстои тотална разпродажба на имоти в Гърция. Там двустайните апартаменти в Солун са паднали до 30 000 евро. Имотите на първа линия до морето обаче държат цени от над половин милион. Защото за да построиш къща от 100 м2 е нужно да притежаваш поне 2 декара двор. Не е много либертарианско ама работи.
5. Нямало кадри в туризма. Ами по данни на НСИ средната заплата в отрасъла е най-ниската в страната въобще. Ако не могат да се намерят хора на рецепция или в ресторантите за 800 лева, да пробват да намерят за 2000. А ако тогава не им излизат сметките на предприемачите, се връщаме към точки 1 и 2. Модела е неустойчив и добавената стойност е много малка. Затова и минимално повишение на разходите прецаква целия бизнес модел. Ама това няма да се реши с назначаване на все по-нискокачествени работници, които искат все по-високи заплати. А с повишаване на качеството на цялостната туристическа услуга.
6. Нужна е цялостна стратегия за бранша. Която хем да ни позволи да печелим повече на всички нива - строители, хотелиери, ресторантьори, собственици на имоти и т.н., да го направи така, че да щадим природата, да не я амортизираме и да я използваме в добрия смисъл. За всички има място под слънцето, въпроса е да го правим умно, без излишно пилеене на енергия и с максимизиране на стойността. София се превръща в чудесна уикенд дестинация заради лоу кост полетите и това се усеща положително. Имаме уникални конкурентни предимства и трябва да ги използваме. Защото трябва да е ясно, че трудно ще направим плажния сезон и ски сезона по-дълги от 3-4 месеца. Но пък ако се отворим към индивидуалните туристи, ще печелим наистина целогодишно. А и рекламата на природата и културното наследство (римско, тракийско, отоманско) са дългосрочна инвестиция. Нека не подхождаме хищнически, а умно!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 666
ще се върнат тук?
Сега ни остава да намаляме цените и качеството, за да обираме жмел, дет другаде не го искат. Дори румънците се погнусиха от обслужване и хигиена. На места масово отказваха резервации.
Факти: За март месец миналата година ръстът на руските туристи в Гърция е... някакви си 523%. В България колко беше?
09:52 22.05.2017