Last news in Fakti

22 Май, 2017 07:46 1 374 1

Размисли за туризма и рекламата

  • туризъм-
  • реклама
Размисли за туризма и рекламата - 1

От разговорите ми за туризма през последните дни оставам със следните изводи.

Това заключава в профила си във Фейсбук Владислав Панев.

1. Добавената стойност в отрасъла е на изключително ниско ниво. Реклами на 7 нощувки със закуска в Слънчев бряг с включен самолетен билет от Брюксел за 157 евро говори много лошо за качеството на услугата. Не бих се гордял с това, че се състезаваме за най-ниска цена, трябва да открием конкурентните си предимства, които да осигурят много по-висока добавена стойност.

2. Не разбирам схващането, че ако в момента пазарът на апартаменти по Черноморието и Банско е в стагнация, ако построим още толкова апартаменти и увеличим предлагането, положението ще се оправи. Напротив, по всички закони на икономиката, когато предлагането върви нагоре, при равни други условия цената пада. А данните от ЧСИ показват, че само за следващия месец са обявени търгове за стотици имоти по морето (само в Св. Влас са над 100) на цени, започващи от 200-300 евро на м2. Нека да се строи още, но да е с отношение, разбиране към природата и на по-високо ниво, с повече свободни пространства, така че да постигаме по-добри цени. И сега има предприемачи, които продават апартаментите си изключително успешно. Но това са тези, които строят с усет, а не просто панелки, ама на морето. Ако наистина позволим на всеки да си строи каквото и колкото си пожелае върху земята, това е сигурна гаранция за пазарен крах.

3. Разбирането, че къмпингарите са ниска категория туристи е тотално погрешно. Всъщност те оставят много повече пари при равни други условия. Защото ползват най-разнообразни услуги от много на брой дребни предприемачи.

4. През следващите месеци предстои тотална разпродажба на имоти в Гърция. Там двустайните апартаменти в Солун са паднали до 30 000 евро. Имотите на първа линия до морето обаче държат цени от над половин милион. Защото за да построиш къща от 100 м2 е нужно да притежаваш поне 2 декара двор. Не е много либертарианско ама работи.

5. Нямало кадри в туризма. Ами по данни на НСИ средната заплата в отрасъла е най-ниската в страната въобще. Ако не могат да се намерят хора на рецепция или в ресторантите за 800 лева, да пробват да намерят за 2000. А ако тогава не им излизат сметките на предприемачите, се връщаме към точки 1 и 2. Модела е неустойчив и добавената стойност е много малка. Затова и минимално повишение на разходите прецаква целия бизнес модел. Ама това няма да се реши с назначаване на все по-нискокачествени работници, които искат все по-високи заплати. А с повишаване на качеството на цялостната туристическа услуга.

6. Нужна е цялостна стратегия за бранша. Която хем да ни позволи да печелим повече на всички нива - строители, хотелиери, ресторантьори, собственици на имоти и т.н., да го направи така, че да щадим природата, да не я амортизираме и да я използваме в добрия смисъл. За всички има място под слънцето, въпроса е да го правим умно, без излишно пилеене на енергия и с максимизиране на стойността. София се превръща в чудесна уикенд дестинация заради лоу кост полетите и това се усеща положително. Имаме уникални конкурентни предимства и трябва да ги използваме. Защото трябва да е ясно, че трудно ще направим плажния сезон и ски сезона по-дълги от 3-4 месеца. Но пък ако се отворим към индивидуалните туристи, ще печелим наистина целогодишно. А и рекламата на природата и културното наследство (римско, тракийско, отоманско) са дългосрочна инвестиция. Нека не подхождаме хищнически, а умно!


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 666

    2 1 Отговор
    Няма вече платежоспособни туристи. Всички са в Гърция. Тия дет се завират по хотелите и 1-2 седмици не излизат туристи ли са? Сакън да не изхарчи левче. Разберете го! Беше каквото беше. Нашите платежоспособни туристи са в Гърция и бичат сиртакита. А един път като са видели какво е там....дали
    ще се върнат тук?

    Сега ни остава да намаляме цените и качеството, за да обираме жмел, дет другаде не го искат. Дори румънците се погнусиха от обслужване и хигиена. На места масово отказваха резервации.

    Факти: За март месец миналата година ръстът на руските туристи в Гърция е... някакви си 523%. В България колко беше?