770 0

Инжекция от 63 млн. лв. за дълговете на БДЖ

Други 150 млн. лв. дълг ще бъдат изчистени до края на 2018 г.

Венцислав Михайлов

Близо 63 млн. лв. отпуска правителството за погасяване на дълговете на БДЖ. Това каза след заседание на Министерски съвет транспортният министър Ивайло Московски.

Той уточни, че предоставяните от държавата средства не са безвъзмезден заем и системата на транспорта има ангажимент да възстанови тези средства към бюджета до края на 2018 г.

От отпуснатите 63 млб. лв. близо 43 млн. лв. отиват в Министерство на финансите за погасяване на активирана стара държавна гаранция на дружеството към Световната банка, а 20 млн. лв. ще са за погасяване на така наречения облигационен заем към пет банки.

С тези 20 млн. лв. поемаме ангажимент тези 150 млн. лв. да бъдат разсрочени, коментира Московски остатъка от дълга на дружеството. Неофициално се коментира, че България е поела ангажимент да изчисти остатъка от тези 150 млн. лв. на няколко вноски до края на 2018 г.

Припомняме, че дългът на „Холдинг БДЖ“ към т. нар. „облигационери“ е още от края на управлението на кабинета „Станишев“, когато банков синдикат отпусна 120 млн. евро за ремонт на товарни вагони и за револвиране на стари кредити. Членове на синдиката са германската банка FMS Wertmanagement (която наследи в синдиката германо-ирландската банка DEPFA), австрийската KA Finanz, белгийската Dexia и BNP Paribas. В него влизаше и обявената в несъстоятелност КТБ, но синдици или други представители на банката на срещата миналия понеделник не са присъствали.

Поради систематичното непогасяване на дълга в края на 2014 г. той беше обявен за предсрочно изискуем. Към края на юни 2017 г. главницата по него беше около 126 млн. лв., а наказателните лихви – малко над 20 млн. лв. Около 4% от дълга на БДЖ е към фалиралата КТБ.

„Холдинг БДЖ“ дължи още 31 млн. лв. към германския кредитор KfW, които ще изплати през февруари догодина. Така към 1 януари 2019 г. година холдингът ще дължи само около 130 млн. лв. на държавата. 88 млн. лв. от тях са за стари инфраструктурни такси към НКЖИ, а около 41 млн. лв. – към финансовото министерство за активираната държавна гаранция по заема, сключени през 1995 г. между БДЖ и Световната банка за оздравяване на компанията.

България


Още по темата

  • Московски: Искаме да купим нови влакове

    Московски: Искаме да купим нови влакове

    Желанието ни е през есента на тази година да се стартира процедура за закупуване на нови влакове, каза в предаването „Тази сутрин” по bTV ...
    17.08.2017
    735
    5
  • Наливаме 224 млн. лв. в БДЖ

    Наливаме 224 млн. лв. в БДЖ

    Европейската комисия (ЕК) е дала в петък разрешение на българското правителството да подпомогне Български държавни железници (БДЖ ЕАД) с 224 млн. ...
    20.06.2017
    1 081
    5
  • Държавата дава 224 млн. лв. на БДЖ

    Държавата дава 224 млн. лв. на БДЖ

    Транспортният министър потвърди, че БДЖ ще получи помощ от държавата в размер на 224 млн. лв. По този начин ще може да продължи стратегията по ...
    19.06.2017
    1 564
    1

Напиши коментар:


Публикувай