21 Септември, 2018 10:10 14 398 37

Ужаси на новото летище в Истанбул

  • летище-
  • строеж-
  • истанбул
Ужаси на новото летище в Истанбул - 1
Снимка: Shutterstock

Новото летище в Истанбул, което трябва да бъде открито след броени седмици, е един от най-престижните проекти на Ердоган. Сега обаче се множат уликите, че през годините на строежа там са се разигравали истински трагедии.

Истанбул има две големи летища, но те от години се пукат по шевовете. Крайно недостатъчни са, за да поемат всички пътуващи до 15-милионната метрополия. Затова сега се строи трето международно летище, което да разтовари трафика. Бъдещото летище е един от най-престижните проекти на президента Ердоган. За да бъде приключен строежът до края на октомври, в рамките на обявения срок, там от четири години ударно се трудят 36 000 работници. Техните права обаче често не струват и пукната пара. Когато преди дни работниците се вдигнаха на протест срещу лошите условия на труд, полицията използва сълзотворен газ и водни струи. Общо 500 души са били арестувани, много от тях са били пребити от бой.

"Нечовешки условия"

Протестите на работниците са били провокирани от конкретна случка, която явно е преляла чашата на търпението: миналата седмица те били принудени в продължение на часове да чакат под проливния дъжд, докато пристигне специалният автобус, с който ги извозват от строежа до бараките, където са настанени.

„След края на смяната тръгнахме към рейсовете. Навън валеше като из ведро, намокрихме се до кости. Когато след дълго чакане дойде само един автобус, всички се опитаха да се качат в него. Същата ситуация се повтори и на следващия ден и тогава започна бунтът", обяснява 26-годишният М., който работи на строежа заедно с баща си. Работниците обявили стачка, към която се присъединили стотици. Въпреки отправените предупреждения, те отказали да се върнат по работните си места. На което полицията реагирала с насилие.

Но пътуването между бараките и строежа, което продължава около два часа, далеч не е единствената причина за недоволството на работниците. Те се оплакват и от недостатъчната охрана на труда, от лошите битови условия в бараките и недостига на храна. Условията на труд са нечовешки, твърди М. и добавя: „Вкарват двуетажни легла в малки, тесни стаички. Понякога спим по осем души в едно помещение. И понеже лагерът ни е в гората, има много насекоми. Когато се върнем в бараките, ни казват: Търсете си друго място за спане, защото сега тук ще пръскаме с отрова срещу насекоми. Но къде да ида? Нямам къде да пренощувам", разказва младежът.

25-годишният Ф. от Диарбекир работи от три месеца на строежа. Напуснал е родния си град, защото там няма работа. И той се оплаква от лошите условия в лагера: „Храната няма никакъв вкус, водата в банята е или ледено студена, или изобщо я няма, а заплатите не се изплащат навреме", казва младият мъж и добавя, че след протеста полицията е засилила присъствието си. „Все едно сме в извънредно положение. Навсякъде са разположени танкове."

Работниците са повдигнали общо 15 искания, сред които подобряване на битовите условия, редовно изплащане на заплатите и по-добра охрана на труда. Последното е сред най-острите проблеми на строежа. Най-голямата турска опозиционна партия, Републиканската народна партия (CHP), още преди месеци внесе в парламента искане да бъдат разследвани причините за смъртта на 400 работници, загинали на строежа на новото летище. Турското министерство на труда твърди обаче, че там са загинали само 27 души.

Досега летището е струвало 11 милиарда евро

Казим Байрактар, адвокат на работническия синдикат „Иншаат-Иш", разказва, че членове на синдиката предприели опити да проверят охраната на труда на строежа, но не били допуснати. „По-лесно е да влезеш в някоя казарма, отколкото да те пуснат на този строеж", казва Байрактар и обяснява, че е почти невъзможно да се осъществи какъвто и да било контакт със семействата на загиналите работници. „Близките на жертвите биват заплашвани - за да не стигнат въпросните случаи до съда", твърди юристът.

От 36-те хиляди работници на строежа 15 000 живеят в един лагер, обяснява на свой ред Али Йозтутан, председател на синдиката на строителните работници IYI-SEN. По неговите думи, още от самото начало на строителните работи е имало редица нарушения, които така и не са били преустановени, тъй като отговорните за строежа са искали да пестят разходи.

В същото време правителството игнорира оплакванията на работниците и преследва една-единствена цел - новото летище да бъде открито навреме, на 29 октомври, когато се отбелязва Денят на турската република. Досега летището е струвало близо 11 милиарда евро и ще има капацитет да обслужва до 90 милиона пътници на година.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Салам Алеко

    63 7 Отговор
    Да сте живи и здрави! Правете повече деца, за бараките на падишаха ердогаз! Стадото да се множи, за да работи без 💰!
  • 2 балама

    48 9 Отговор
    Ама докато поддържаше ИД не рвахти, за "нечовешките условия". И беше баш "демократ", докато избиваше кюрдите.
  • 3 гост

    64 7 Отговор
    Същото е и в мегаполисите от Близкия Изток. Там може да има сгради за милиарди, феноменални конструкции и енергоефективни технологии, но работниците измират като мухи в жегите, понеже повечето са мигранти с прибрани паспорти и живеещи в лагери, никой не спазва мерките за сигурност по строежите. В Турция не е по-различно и няма как да е.
  • 4 Хасан

    30 80 Отговор
    Поредната порция антитурски новини...Новото летище става най голямото в света и сменя пътническия поток...Хамбург ,Лондон,Париж стават като летище Пловдив...

    Коментиран от #6, #19, #33

  • 5 Yavuz

    20 34 Отговор
    Защо сред арестуваните няма работници от строежа.Прставители на СНР и НDP създават напрежение в обекта и веднага след това вкарват 400 души техни хора за пред камерите на техните медии,както направиха в Гези парк.Този номер не минава вече.

    Коментиран от #8

  • 6 огог

    50 21 Отговор

    До коментар #4 от "Хасан":

    Новото летище се обезсмисля по две причини. Първата и по-важна е че самолетите от западна Европа не изискват ВЕЧЕ междинни кацания за полети даже до Австралия. Втората причина е стилът на управление в Турция , който стресира така да се каже някои туристи.

    Коментиран от #7

  • 7 Хасан

    24 44 Отговор

    До коментар #6 от "огог":

    ”Стила на управление в,Турция””...а какво му е??.всички така наречвни ”свободни” медии имат един и същ център за управление...те са решили че Ердоган е ”диктатор”,”ислямист”...и всички повтарят в един о същи глас и така се създава негативно обществено мнение ....защо ???.ами много просто..Ердоган си защитава турските интереси ...Запада не му продава отбранителни системи Патриот и той си купува руски....успешно се справя с етнически,религиозвн и всякакъв вид терор...и сега успешно се справя с валутните манипулации

    Коментиран от #10

  • 8 Аз съм си аз

    14 27 Отговор

    До коментар #5 от "Yavuz":

    До Yavuz
    И според мен това е подла постъпка, предприета от СНР и НDP, които от злоба се обединиха и се опитват да създават изкуствено напрежение сред народа.
  • 9 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    27 21 Отговор
    Били фалирали а?11 милиарда евра за летище а ?
  • 10 Х.Г.Н.

    41 6 Отговор

    До коментар #7 от "Хасан":

    "Стил на управление".Виждаш ли плакатите на терминала.Да ти напомня на нещо.Сталин, Хитлер,великият вожд Ким Ир Сен .Замисли се над това.А иначе да е хаирлия новото летище.
  • 11 Име

    37 10 Отговор
    Хасане, ти си ходеща мерна единица за тъпота :D
  • 12 гост

    23 13 Отговор
    Докато в България управниците и народа спи , другите държави се развиват. А можеха и нашите летища в Бургас и Варна да развият и разширят и да ги направят мегаполиси. Голяма част от потока за Русия и близкия изток можеше да минава през тях. Инвестициите щяха да се върнат за няколко години. Но какво да очакваш от прост народ и слаба държава.

    Коментиран от #13

  • 13 253168

    37 10 Отговор

    До коментар #12 от "гост":

    Приятел, на всички отдавна ни е ясно, че откакто България бе "приета", ама зорлем в ЕС, на нея Й Е ЗАБРАНЕНО ВСЯКАКВО РАЗВИТИЕ!!! Унищожиха де що имаше заводи, предприятия, фабрики и слеско стопанство, затвориха ЧЕТИРИ БЛОКА РАБОТЕЩИ, на АЕЦ Козлодуй и .... до ТУЙ! Нема-нема - развитие Йок! Честито!

    Коментиран от #16, #35

  • 14 ОПТИМИСТ

    14 4 Отговор
    Все някога, все един ден ще почнем да си я градим държавата си.
    И тези ще си идат,така наречени ( меки комунисти ) , за мен няма бивш комунист.
    Колко бързо се развива светът , а ние още се моткаме и философстваме.
    Човек трябва да е малко оптимист за да гради и строи.
  • 15 гхост

    16 8 Отговор
    Трансферните летища нямат нищо общо с това колко е туристическа дестинацията и почти нищо общо с местната политика и болежките, а са географски обосновани места, като роля играе и цената на керосина. Мн добре прави Турция, представете си в София да се отвори ново летище за колко работни места и какви доходи става въпрос..и да злорадстваме и да не..в мн близко време ще го довършат
  • 16 гост

    16 4 Отговор

    До коментар #13 от "253168":

    Съгласен съм , от просперираща и една от най красивите държави в света , се превърнахме в упадъка и тоалетната на европа. Жалко за децата защото след време те ще са най потърпевшите от последиците на тази измислена демокрация.

    Коментиран от #28

  • 17 Честен

    16 6 Отговор
    Вие оправихте България, сега ще оправите и Турция! Некадърнии!

    Коментиран от #37

  • 18 Арматуриста

    13 1 Отговор
    Къде е ужасът не разбрах, тук съм по зле аз .
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Завистта няма почивен ден

    13 13 Отговор
    Абе вие др. Работа освен да критикувате ТУРЦИЯ нямате ли дееба и гладнити ви дееба

    Коментиран от #21

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Душманин

    4 0 Отговор
    Бой! БОЙ!! Бой до оскотяване. Да си знаят сайбията добиците. Ердоган бей!
  • 23 Riki

    11 6 Отговор
    Това което е написано тук в тази статия е пълна лъжа , в въпросното летище работят няколко строителни фирми. Не може да работят там неграмотни кюрди и ако е така както твърди авторът на статията тези работници нямат ли шефове или главният им шеф е бай Ердоган всеки ден стои в строежа и гледа как варви стрителството на летището. Замислете малко разумно как е възможно това да стачкуват и къде е тази трагедия че не видях. Завистлив народ
  • 24 Ердоган

    7 4 Отговор
    Само като видиш статията от кого е копирана и ти става ясно.Колкото и да ривете и да се дерете файда йок , летището е завършено сега се водят изпитателни полети и подобни мероприятия, летището във Франкфурт ще е като селска автогара пред това съоражение .

    Коментиран от #30

  • 25 Шаран БГ

    3 2 Отговор
    Да дойдат у комшиите , в България, да работят ! Работа бол, вода в микроязовири и реки все още има, плащат колкото само отзад да не ти се оплете паяжина, просто прелест. Натискат се да правят летище в Истамбул. Хей тука на, автомагистрали "Хемус", "Черно море"," Дунав ", "Струма", " Баба Вида", пък колко джамии има да се правят, о-хо ... Нашите правителства направо умират от любов към хората на черния труд!! Те за това всичките се изринаха на Запад и тук млад човек не остана. Ама сега като направим"строителните войски" никой никъде няма да мърда. Тук.... до гроб !!
  • 26 Тони

    4 2 Отговор
    Тук никой не стачкува защото ВСИЧКО Е НАРЕД.
  • 27 jaz

    4 4 Отговор
    Какъв хой ще търсят нормалните хора в тая тъпа държава ,там освен руснаците друг никой не ходи, за какъв хой им е това тъпо летище, а за тия 27 загинали няма да плачем.
  • 28 Бай Хой

    6 4 Отговор

    До коментар #16 от "гост":

    България просперираща!!? да през 1930-1944 след това само упадък, нравствен, идеологически, обществен и каквото се сетиш още, само надолу. Знам че сега ще почнеш да ми говориш за електрификация и развит социализъм, както и милионите построени заводи, да всичко това е направено но въпреки комунистическата сган. И е направено за 40 години бе з почти да сме засегнати от войната, а в белите държави е изградено за 15-20 въпреки че са били почти сринати до основи. Изграденото там е управлявано в пъти по-качествено и
    печелившо, на 40 те години когато ние се хвалим че сме изградили развит социализъм и сме готови за следващия етап комунизма но чакаме да дойде някой празник за да си купим банани, портокали или луканка, хората са си съдали силна средна класа която може да си позволи почти всичко, представи си да си купи кола от магазина без да чака 15-20 години. И последен пример: Гърция през началото на 40-те години е била 30 години след България, през80-те е 30 години пред България. А сега ако можеш да мисли опитай се да разбереш защо е така.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Бай Хой

    5 4 Отговор

    До коментар #24 от "Ердоган":

    И какво като е най-голямото и най хубавото? ако ще и във вселената, то едно летище не е селска забавачница да се стремиш да я направиш най-най. Животът на летището зависи от пътнико-потока, изградената около него инфраструктура и връзката му с другите видове транспорт в населеното място. За да си осигури всичко това със сигурност ще трябва да затвори някое от другите две летища или умишлени да пренасочи полетите като работи с по евтини такси за обслужване. Та не се радвайте много, когато заработи и започне да печели разговорите ще са други, а сега препирните са излишни. Сигурно е само че след султан Ердоган ще излязат много скрити и премълчавани от страх истини, тогава ще говорят друго малкитр хорица защитаващи го сега.

    Коментиран от #31

  • 31 Ердоган

    3 4 Отговор

    До коментар #30 от "Бай Хой":

    Бай Хой отвори Гугъла и питай какво ще се случи с другото летище което е в центъра на 20млн. град , то бива да си ръб ама чак толкова само такива като тебе го можете , а за турските авиолинии май и там си изостанал печелят няколко години подред наградата за най-добрата авиокомпания на Европа,както ги гледаш ей така тази година направиха поръчка на Боинг за 90 самольота ама ганя от къде да знае

    Коментиран от #32, #34

  • 32 Наакана кадъна

    3 3 Отговор

    До коментар #31 от "Ердоган":

    турските авиолинии работят от 6 години на 4 милиарда загуба до към 15 03 2018г, балона там ще се спука скоро,ще ги продадат на някой евреин за 1 долар накрая.Вървят по пътя на БГА Балкан
  • 33 любо

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Хасан":

    Вярвай си !!!
  • 34 Бай Хой

    1 2 Отговор

    До коментар #31 от "Ердоган":

    Ти за всичко написано тук Гугъла ли питаш? няма лошо обаче е добре да можеш и да мислиш, щото той (гугъла) дава само информация а кой как ще я "смели" е друг въпрос. Аиде напъни се малко с мисловния процес де! Ако това,или което и да е турско летище разчита само на турските авиолинии пиши го бегало. Айде сега да ми отговориш на друг въпрос: от какво печелят твоите авиолинии? айде понапъни се още! с какво са повече от всяка друга авиокомпания? дай напън! ми с нищо освен с по-ниските цени. А ниските цени с какво се "избиват"? с ниски цени на работната ръка и компромиси в обслужването на техническия и летателен състав. А компромисите до какво водят? няма да говорим за най-лошото щото все пак са много животи, но ще споменем само да речем че хората работещи там като си отворят очите ще започнат да ходят по другите , добре платени авиокомпании. А това сещаш ли се до къде ще доведе? до крах на възлюбения ти султан ЕР-доган.
  • 35 Eistee

    0 2 Отговор

    До коментар #13 от "253168":

    Пишеш абсолютни дивотии, без да познаваш обстановката. Бил съм в много заводи преди да ни приемат в ЕС - навсякъде една и съща картинка. Мръсно, мазно, остарели технологии, енергоефективност на процесите клоняща към нула, неотоплено, работниците цакат карти в капанчетата, инженерите бачкат в мазни ватенки поръчки "на приятели", всички само чакат сирената в 17:30 ч и търтят да бягат да си прекопават градинките с мотички... Е, кой ще го търпи това безумие в една Европа, където стотинката се цепи на две? Ти ли ще си извадиш от джоба милионите да платиш заплати на хора, които почти нищо не вършат, а каквото свършат, няма пазар на който да го продадат, защото никой не търси такива детайли, произведени с такива големи допуски със затъпени инструменти? Нали хрантутихме "Кремиковци" десетилетия, без реално да има някаква полза за никого, освен за БСП?

    А относно работещите блокове на АЕЦ дето лошите европейци ни били спряли - в тая малка Европа, дето всички са врата до врата и една авария би направила необитаеми цели държави, кой ще те търпи ти да си правиш експерименти с руска техника от края на 60-те години на миналия век? Ти идиот ли си, какъв си? Не можеш ли да четеш? Поне Wiki отвори, за да видиш:
    - През 1990 година МААЕ отбелязва, че в АЕЦ Козлодуй са се случили няколко сериозни произшествия, включително и такова, при което има радиоактивно замърсяване на подпочвените води на площадката.
    - Веднага ни спретват една ревизийка:
    Мисия OSART на МААЕ в блоков
  • 36 bauman

    1 2 Отговор
    Ставате смешни с тази тъпа анти турска пропаганда,имайки предвид ,че българската хазна ще печели от излитането на самолетите от летището,но типично за наш ганьо,завистта е генетично зададено в него....
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.