2 762 21

Германската автомобилна индустрия навлиза в период на продължителен спад

Германската автомобилна индустрия навлезе в период на спад след 10 години на възход. Много фактори говорят, че спадът ще бъде много сериозен и продължителен

Германската автомобилна индустрия навлиза в период на продължителен спад
Deutsche Welle

Проблемите, с които се сблъскват в момента BMW, „Даймлер“ и „Фолксваген“ със своите дъщерни компании „Ауди“ и „Порше“, а също така намиращите се в чуждестранна собственост германски заводи на „Форд“ и „Опел“, до голяма степен са характерни за цялата световна автомобилна промишленост.

Производителите на автомобилни части се оплакват от липсата на поръчки

Един от най-точните изпреварващи индикатори за положението в автомобилната промишленост е портфейлът с поръчки на доставчиците на части. В отрасъл с дълъг производствен цикъл, покупката на детайли се планира много преди пускането на крайния продукт – самия автомобил. И ако производителите на комплектуващи в хор се оплакват, че в момента нямат достатъчни поръчки, следователно автомобилостроителите са били спирачки.

„Първоначално правихме изчисления при свиване на производството на коли с 3%. Сега очакваме минус 4,5%“, заяви пред германския икономически вестник „Ханделсблат“ Щефан Азенкершбаумер, заместник генерален директор на най-големия света производител на автомобилни части „Бош“. „Заради свиването на автомобилните пазари ние съществено изоставаме от плана“, призна Волф-Хенинг Шнайдер, ръководител на друг лидер на пазара на комплектуващи – ZF Friedrichshafen.

Забавянето на световната автомобилна индустрия болно удари и по най-големия в света химически концерн BASF. Той има заводи в Германия, САЩ и Китай и навсякъде техни големи клиенти на автомобилостроители, поръчващи, например, лакове. На 8 юли германският гигант съобщи за рязко, почти наполовина, съкращаване на операционната печалба през второто тримесечие, което го принуди значително да намали финансовата си прогноза за цялата 2019 г.

Продажбите на автомобили се съкращават по-бавно, отколкото производството им

Като причина за този спад BASF посочи сериозното забавяне на темповете на растеж на световното индустриално производство – и на първо място посочи автомобилната индустрия. „Забавянето на растежа в световната автомобилна индустрия се оказа много силно. В света производството се сви през първото полугодие с около 6%. В Китай, най-големия световен автомобилен пазар, свиването е два пъти по-голямо и достигна около 13%“, се казва в официално съобщение на химическия концерн.

Съдейки по това, как изтъняват портфейлите с поръчки на германските производители на комплектуващи части, през второто полугодие обемът на производство в отрасъла може да се свие още повече. „Ханделсблат“ не изключва дори срив. Става дума именно за производството, а не за продажбите на коли. Те малко или много до момента се държат, включително и защото дилърите разпродаваха запасите си с отстъпки. Например, в Китай, където от 1 юли при регистрацията на нова кола започнаха да действат по-строги норми за отделяните вредни газове.

Впрочем, при някои автомобилостроители продажбите вече се сринаха. Френската група PSA, притежаваща марките Пежо и Ситроен и германската компания „Опел“, за първите шест месеца е продала с 12,8% по-малко коли, отколкото за същия период на миналата година. Продажбите на нейния френски конкурент „Рено“ в цял свят се сринаха с 6,7%.

Даймлер“ два пъти за три седмици понижи годишната прогноза

На този фон резултати на германските компания след приключването на първото полугодие изглеждат не чак толкова лошо. „Даймлер“ е продал в цял свят „само“ 4,6% по-малко леки коли с марката Мерцедес-Бенц, а продажбите на „Фолксваген“ намаляха с 2,8%, на BMW дори нараснаха с 0,8%. В резултат на това баварският автомобилен гигант за пръв път в историята на фирмата успя да продаде за първите шест месеца на годината над 1,25 милиона автомобила.

Но решаващо значение ще имат финансовите резултати. „Фолксваген“ ще представи данните за полугодието и новите прогнози на 25 юли, концернът BMW, чийто ръководител в началото на юли неочаквано обяви, че се оттегля, ще представи подробен отчет на 1 август. И може би тук назряват неприятните изненади.

На 12 юли концернът „Даймлер“, по думите на агенция ДПА, „шокира отрасъла“ със съобщението, че през второто тримесечие вместо операционна печалба е регистрирал загуби в размер на 1,6 милиарда евро, а също така предупреди, че в края на 2019 г. резултатите ще се окажат „съществено по-ниски“ от миналогодишните.

Така, при един от световните лидери на луксозни коли финансовите резултати бързо се влошават. Това е второто понижаване на годишната прогноза на „Даймлер“ за три седмици. Наистина, отчасти паричните за проблемите на концерна са свързани със специфична германска история – измамите с вредните емисии от дизеловите коли.

Печалбите на автопроизводителите спадат в най-неподходящия момент

Но прогнозата на „Даймлер“, че нормата на печалба при продажбата на леките коли „Мерцедес“ ще бъде вече не 6-8%, а само 3-5%, няма никакво отношение към дизеловия скандал: тук вече става дума за проблеми в целия отрасъл. На фона на световното съкращаване на продажбите търсенето се стимулира с отстъпки, а това води до спад на рентабилността. „Наблюдаваме при всички автомобилопроизводители и доставчици на комплектуващи части по-нисък марж. По тази причина следващите години ще се превърнат в сериозно изпитание“, прогнозира Алекс Вахтмайстер, автомобилен експерт в консултантската компания Boston Consulting.

Проблемът е в това, че настоящият цикличен спад изненада отрасъла в необичайна и крайно сложна ситуация, фактически „на кръстопът“: германската и цялата световна автомобилна индустрия с форсирани темпове осъществява преход от класически двигатели с вътрешно горени към електрически мотори и алтернативни видове горива. В такъв съдбоносен момент е необходимо усилено да се инвестира, за да не изостанеш от старите и нови конкуренти – такива, като американската компания „Тесла“, която е продала през второто тримесечие рекорден брой електромобили: над 95 хиляди.

И именно в този момент традиционните автомобилостроители се сблъскват с криза на продажбите. При много от тях продажбите особено силно спадат именно в Китай /оказва влияние обявената от САЩ търговска война/, който в известна степен наложи на цялата автомобилна индустрия тази технологична надпревара.

Въведените от Пекин от 2019 г. квоти за електромобили, които от 2020 ще бъдат още по-ожесточени, преследват не само екологични цели, но и станаха част от индустриалната политика на КНР, насочена към подкрепа на местните производители. Обявяването на тези мерки преди две години фактически завари по долни гащи германските и други чужди автомобилопроизводители. На тях им се наложи постепенно да ускорят прехода към електрическа сила, ако не желаят да загубят позициите си на гигантския китайски пазар.

Високите разходи за внедряването на електрически и хибридни модели при намаляващи продажби и спадащи доходи ще затруднят производителите, а някои и въобще могат да затънат. Как в такава ситуация не само да се задържиш над водата, но и да изпревариш останалите?

Единият вариант е да укрепиш своите сили с помощта на сливания и поглъщания. Това в края на май се опита да направи италианско-американският концерн „Фиат Крайслер“, предложил на френския „Рено“ обединение на равна нога, но сделката се провали. Другият вариант – създаването на стратегически съюзи, запазвайки при това собствената си независимост. По този път вървят „Фолксваген“ и „Форд“.

Германия
Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 7 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Стоян
    Отговор
    1 23:36  19.07.19
    Абе не знам каква е тази криза , но при БМВ се чака от 6-9 месеца за х7 !!!! Голяма криза ще е :)
  • Азз
    Отговор
    2 23:41  19.07.19
    Абсолютни глупости! Превозвам авт. части от Пловдив до Щутгарт, и трябва да ви кажа, че нямам време да си видя семейството... Откачени статии..

    Коментиран от #7, #15

  • QUADRIFOGLIO
    Отговор
    3 01:03  20.07.19
    Еее то това е повече от прогнозируемо, защото в последните години започнаха да правят супер ненадеждни автомобили, това важи и за Бенц, бранд който аз безкрайно много харесвам и уважавам. Просто стратегията им бе да пускат автомобили, които да си покрият гаранцията, а след това производителите да продължат да заработват от скъпи части или директно от нови машини, като набързо се скапят старите. Една S-класа W221 дето преди 10-тина години струваше към 200 бона, днес върви по 15 000лв чудно защо ли. . . . Те и за това притискат властите в Германия да забраняват дизелите, просто автоиндустрията има голямо влияние в немската политика и им е необходимо да принудят хората да си изхвърлят читавите автомобили, и пак да цакат луди пари, но този път за електромобил. Единствения начин електромобилите да навлязат масово е с законодателна принуда над населението, а екологията е само някакъв изсмукан от пръстите претекст. Аз лично съм против монопола на едни производители, защото конкуренцията е локомотив за технологичния прогрес. Всяка една школа ,американска, италианска, немска, японска, трябва да е притисната икономически здраво за да работи и създава все по-добри и иновативни автомобили, с които да ни радват, а всяка некоректна практика да е жестоко наказвана. абсолютно заслужено немски автомобили започнаха да водят класациите за най-ненадеждни автомобили и абсолютно справедливо потребителят ги наказва, предпочитайки конкуренцията!

  • ЕвроЗона
    Отговор
    4 01:56  20.07.19
    Като кихне Китай и всички икономики се разболяват!
  • Ю Кортес
    Отговор
    5 06:35  20.07.19
    С подобряване на градския транспорт,колите стават все по излишни.гараж в София,40-50000 лева,данъци по колата,преглед,винетка,амортизации,обслужване,2-3000,отделно гориво.такси да взимам всеки ден е по евтино.с уреден градски транспорт е направо без пари и без грижи
  • Начо
    Отговор
    6 06:37  20.07.19
    Колата си е бирник,взима всеки ден
  • мислещ
    Отговор
    7 06:39  20.07.19

    До коментар #2 от "Азз":

    Е да де...Точно защото с модерните трошки постоянно се налага да купуваш части, затова и все по-малко будали купуват нови коли.
  • Миризлив пор
    Отговор
    8 06:57  20.07.19
    Когато човек си купува "нещо" то в повечето случаи го прави за да го използва. В случая много държави заявиха, че ограничават ДВГ или направо ги спират от екологична гледна точка някои от 2025 други от 2030. При тази несигурност кога някой чиновник ще реши кога да си дадеш колата за скрап в следващите 5-7 години и вече няма да струва нищо, как да инвестираш в нова кола?

    Коментиран от #9

  • Панов
    Отговор
    9 07:03  20.07.19

    До коментар #8 от "Миризлив пор":

    Ако е инвестиция,това е възможно най лошата.още с изкарването й от автосалона губи 20% от стойността си.

    Коментиран от #12

  • стига са ревали
    Отговор
    10 07:23  20.07.19
    малко обяснение на бранша. предо 30 40 г имаше тройно повече производители коли и части които също са печелили. сега в европа има 5 фирми точно и печалбата им била 3 процентас и им било малко! !! ама смятат самоот продажбата на коли, а останалите дейности които изкупиха за 30 г че да останат 5??? лицензи, отделни производства, различни центрове. фолксваген не печели по малко от ,50 процента от цялата дейност. собствениците свикнаха при глобализма да печелят като от наркотоци! онази фабрика в бразилия за фалшифи ламборгинита и ферарита за 10 пр от стойността на истинските, дали разликата между тях е 10 пъти
  • Госあ
    Отговор
    11 07:43  20.07.19
    Много добре. Радвам се. Автомобилостроенето трябва да се свие още. Превзеха света тия боклуци. Трябва да има някакъв стандарт за качество и емисии. А не на 3 години да сменяш таратайката.
  • Миризлив пор
    Отговор
    12 08:00  20.07.19

    До коментар #9 от "Панов":

    Не точно инвестиция, просто грубата сметка до преди 3-5 години беше "купуваш на изплащане, след 5 години я връщаш като първоначална вноска и пак 5 години нова на изплащане" обикновено я оценяват на около 50% от там и размера на новата вноска. Сега може да се окаже, че с един административен акт преди още 5-тата година този автомобил за който си платил не малко не може да се ползва навсякъде, отделно и на вторичния пазар не струва нищо т.е. дал си 20-30 000 евро и след 3 години не струва нищо. Определено при тази несигурност не си струва да купуваш ново.

    Коментиран от #21

  • БАРС
    Отговор
    13 08:02  20.07.19
    Добре че Европа не позволява да влизат китайските марки немците щте има да вият като кавказки вълци.С нищто не отстъпват по европейските марки виждал съм ги имам приятели в украина дето си ги карат и са купени чисто нови не се оплакват даже ги хвалят единият вече 11 год. както я има .
  • Анти милиционер
    Отговор
    14 09:03  20.07.19
    Не излизат от сервизите немските кочини.... Даже и "елитът"(демек байганьовците) не ги искат.
  • El Torro
    Отговор
    15 12:47  20.07.19

    До коментар #2 от "Азз":

    Не, не са глупости. Хората ти казват, че има спад в производствения процес, не спиране на производсвото. Това означава, че производството си работи, но такива като тебе четат но не разбират" функционално неграмотни". Аз пък работя за BASF та мога да наблюдавам точно този спад на производство и търговия на химия който е описан в статията.

    Коментиран от #16

  • Гост
    Отговор
    16 12:51  20.07.19

    До коментар #15 от "El Torro":

    В Бг е пълно с такива!

    Коментиран от #17


  • El Torro
    Отговор
    17 13:00  20.07.19

    До коментар #16 от "Гост":

    Да да, вярно е.
  • 18 23:09  20.07.19
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Чичу Ади
    Отговор
    19 07:03  21.07.19
    Много си тъп, Саше! Тая W221 струва толкова, защото технологично е под нивото на една Астра от 2019-та. Разходите за поддръжка на такъв клас автомобил е доста висока. Който има 200000 за нова, няма да продължава да кара остаряла кошница, а взима новата. Старата я купува героя на Алеко, лъска я по 2 пъти седмично и като светне лампата на таблото я пуска в мобилето, че ремонта е колкото 2-3 месечни заплати. Толкова е проста сметката, но трябва да можеш поне да разделиш на 2 магарета сламата... Забраната на дизелите няма нищо общо с продажбата на нови автомобили. Който си купува сега нов дизел, той си е предвидил след 5-6 години да го смени с друга кола, без значение дали ще е ел или бензин. Средната възраст на автомобилите в Германия е не повече от 10 години, имайки предвид цялата паплач от източна Европа и Турция, които продължават да карат 20-30 годишни Ес класи за да избият селските комплекси, придобити по рождение на село.
  • Манго
    Отговор
    20 11:16  22.07.19
    Направо да фалира, барем природата си почине малко.
  • Мустафа
    Отговор
    21 16:47  22.07.19

    До коментар #12 от "Миризлив пор":

    Ами не е точно така.Купих чисто нова за 23300лв. Карах я 4.8г. и я продадох за 15 000лв.Струва си нова кола 56 месеца за 8300.Идва по 150лв. наем за нова кола.Бива си сделката.Сега пак съм на чисто нова.

Напиши коментар:


Публикувай