Last news in Fakti

14 Март, 2022 09:52 1 777

Светослав Георгиев пред ФАКТИ: Трябва да докажем, че България е безопасна за туризъм

  • светосл георгиев-
  • консултант-
  • туризъм-
  • хотелиерствоав

Предстои ни трудна година със сериозни предизвикателства, смята консултантът "Маркетинг, продажби, дистрибуция и дигитализация" към Victoria Group Hotels & Resorts

Какъв летен сезон очаквате на фона на ситуацията в момента, военните действия наблизо и ценовия шок с основните суровини и хранителни стоки?

Кампанията за летен сезон 2022, започна умерено-оптимистично. Цифрите, до началото на войната в Украйна, бяха обнадеждаващи. Ранните записвания се доближаваха до нивото от 2019 година. Ритъмът на резервиране за различните хотели, които консултирам, варираше между 60% и 85%, сравнен със същия период на резервиране, за сезона преди COVID. Заявки за увеличение на чартърните програми имаше от Британски, немски, нидерландски, скандинавски и полски туроператори. Към тези данни трябва да добавим традиционно растящия дял резервации на самоорганизиращите се гости от България и близки пазари като Румъния, Украйна, Молдова и други, използващи онлайн платформи и директни резервации към хотелите. Израел изглежда също бе готов да пътува с пълна сила. Дори пазари като Алжир и ОАЕ дадоха заявки за някои дестинации в България.

Разбира се, покачващите се цени на енергията, свързани със зелената сделка и правопропорционалните им отражения, върху стоките и услугите, които се влагат в хотелския продукт, още тогава очертаха рискове, които сега изглеждат като най-голямото предизвикателство. Войната в Украйна е свръх катализатор за този процес. Цените за настаняване през 2022 година се договарят още през лятото и есента на 2021. Фиксирани продажни цени и непредсказуема, динамично повишаваща се себестойност, са истински кошмар за всеки предприемач. Въпреки това, индустрията се стремеше да не завишава цените повече от 7- 12%, в общия случай - разумно, премерено, на фона на увеличаващите се разходи. Жаждата на хората да пътуват след многото ограничения и намаляването на страха от COVID, бяха сред основните аргументи за прокрадващия се оптимизъм.

Дори сега, при определени благоприятни условия, в следващите 3-4 седмици, сезонът може да се доближи до понятието успешен, по съвременните стандарти за успех в родния туризъм. Месеците март и април са тези, в които се определят дестинациите към които ще полетят самолетите от масовите пазари в Европа. В добри позиции като дестинации са Испания, Италия, Гърция, Хърватска, Албания, Черна Гора, Египет и Мароко, поради отдалечеността си от зоната на конфликта. Не споменавам Турция, защото тя е под огромна въпросителна като дестинация. До 9 милиона туристи от Русия, Беларус и Украйна (в годините преди пандемията 20% от общия обем) посещават южната ни съседка. Ако тези пътувания не се осъществят или се осъществят в много по-ниски стойности, то тогава Турция, държава номер 6 в света по брой пристигания годишно, ще създаде сериозен ценови дисбаланс в региона. В стремежа си да компенсира липсата, би насочила усилията си към разширяването на други пазари. Кипър също се очаква да има сходни проблеми за решаване.

Далечните дестинации ще са все по-трудно достъпни поради покачващите цени на въздушния транспорт. Практика е авиокомпаниите да хеджират голямо количество гориво, но въпреки това то ще бъде разходено - въпросът е кога. Всички тези фактори, ще поставят под въпрос статуквото на картата за летни ваканции на европейците през 2022, а и след това. Ако погледнем историята на глобалните кризи и отражението им върху туризма, ще видим, че най-бавно той се възстановява след кризи, свързани с горивата и енергията, като кризата от 1979 г. и войната в залива от 1990 г. Стандартните нива на възстановяване са 2-4 години, като в тези два случая достигат до 7 и 5 години. Не бива да се забравя също и фактът, че кривата на пътуванията, погледната за период от 40 годни, те всъщност са се увеличили 4 пъти от 1980 г. насам и 2 пъти от 2010 г., независимо от кризите, през които преминава светът.

Проучвания на Статиста показват, че сред двете най-пътуващи европейски нации (Германия и Великобритания) над 66% планират да пътуват поне колкото преди COVID, а над 36% ще пътуват дори повече. Друг положителен аргумент е, че плажната ваканция си остава причина номер едно за пътуване, както е и най-бързо възстановяващият се сегмент. Друг интересен факт е, че хората наистина смятат, че COVID е променил завинаги начина им на пътуване (54%), но в никакъв случай не е бариера, за да се случи това.

При факторите, влияещи избора на дестинация, хората посочват COVID, едва на 8-мо място, според последните проучвания на Statista Q, обявени в Берлин преди няколко дни. Преди него са климат, природни дадености, безопасност, възможността да посетят интересни места в дестинацията, цена, комфорт/лукс, ниво на услугата, култура и език и добра интернет връзка. Сега повече от всякога трябва да бъдем активни като бранш и дестинация. Оценките в този момент са по скоро хазарт, от колкото експертиза. Очакването предполага да бъдем зрители на това което ще ни се случи. Предпочитам всеки от нас, в своята роля, да има план по който да действа, за да опитаме да държим в ръце съдбата си, до колкото е възможно.

Трябва да докажем, че България е безопасно място, с добра стойност за достъпване, с оглед на повишаващите се цени на мобилност. Убеден съм, че всички колеги в индустрията са концентрирали усилията си в разговори с партньорите си, предоставяйки валидни аргументи „защо България“. Надежда дава и осъзнаването от страна на държавата, че сега е моментът за сериозна маркетинг активност като дестинация. Трябва да покажем, че условията за пътуване в България не крият никакви рискове. В крайна сметка президентът на Русия категорично заяви, че няма намерение да атакува други държави, защо е необходимо да замърсяваме ефира с предсказания и скептицизъм? В крайна сметка ние сме в хотелският бизнес, а не разузнавателна агенция. Още повече България е част от НАТО и всички предсказания за апокалипсис, ще трябва да се отложат за друг повод. Да стъпим на фактите и да действаме с всички сили за постигане на резултат.

На отминалата виртуална туристическа борса в Берлин – ITB, Грузия трасира подхода, с една впечатляваща рекламна кампания, изпълнена с оптимизъм. Държавата трябва да подкрепи сектора, защото в по-голямата си част той е износ. Туризмът е сред малкото продукти, които продаваме с добавена стойност извън България. Всички налични инструменти за подкрепа трябва да се удължат, както и да се намери начин да се подпомогне ликвидността на бизнесите. Много е важно да се обърне внимание на железопътния транспорт и железопътните връзки, защото средносрочно ще се търси алтернатива на самолетния транспорт, който под натиска на зелената сделка, ще поскъпне над два пъти в следващите две-три години, по думи на д-р Владимир фон Шнурбайн, директор в Луфтханза. Важно е да се организират правилно процесите по издаване на визи, както и лесното преминаване на границите ни чрез автобуси. Критично е бъдат обезпечени визовите ни центрове, както и спешно да се премине към дигитализиране. На практика, сме изправени пред изключително труден сезон, пълен с предизвикателства. Това е сезон в който трябва да се покаже устойчивост, но не само от отделните бизнес или държавата, а всички заедно, защото 2023 година, ще бъде годината в която световния туризъм, а в частност и в България, ще се възстанови до нивата от 2019.

С колко ще се увеличат цените в туристическите услуги в тази ситуация?

Повечето хотелиери заложиха увеличение между 7% и 12% с подписването на договорите за сезон 2022. Много трудно може да се промени значително средната цена, когато вече е веднъж заложена в множество договори. Това от своя страна ще позволи на потребителите, които в нашия бизнес наричаме почтително гости, да не задраскват задължителната лятна ваканция от плановете си. Напротив, те могат точно в този момент да намерят изключително изгодни оферти, защото повечето хотели удължават сроковете за ранни записвания. Цените на продуктите и услугите, които се влагат в хотелския продукт, са в пряка корелация с цените на енергоносителите, а те са в корелация със геополитиката, тук включваме всички налични кризи и зелената сделка, страха, несигурността и инфлацията която се смята, че ще намали покупателните възможности на европейците. Подкрепата на държавата към сектора е задължителна за да могат хотелиерите да предоставят добър продукт на достъпни цени, с оглед променящите се бюджети на хората през 2022. След разговор с икономиста и предприемач Йордан Иванов, стана ясно, че успокоение може да се търси във факта, че към този момент, централните банки обещават да държат парите сравнително евтини, с ниски лихви, за да се постигне високо ликвиден пазар, което би смекчило последиците и евентуална тежка потребителска криза. Не трябва да забравяме, че България е бюджетна дестинация и свиващата се потребителска кошница, може да вкара държавата ни в списъка с потенциални дестинации, на повече европейци.

Очаквате ли отлив на туристи и от кои държави, освен украинските и руските?

Молдова е такъв пазар, но отново, всичко зависи от комуникацията към тези пазари. Великобритания и Германия биха се повлияли от усещането за сигурност. Задължително трябва да се обърне внимание на Вишеградската четворка (Полша, Унгария, Чехия и Словакия). Това са пазари свързани от стари традиции с нашата дестинация. Отново правилната комуникация би създала положителен ефект. На отсрещният полюс, пазар с висок потенциал е Израел.

Какви мерки ще предприемете за да попълните хотелите си?

Гъвкавост в политиките за анулиране и активна работа с всички туроператори, с цел създаване на увереност, че разполагат с предвидим и сигурен партньор. Много залагаме на правилната онлайн дистрибуция, както и на ежедневното управление на цените в съответните канали, като създаваме паритети сред представителите на различните сегменти. Страхотно предимство е огромната леглова база с която разполагат хотелите от групата, защото чартърните програми се нуждаят от спокойствието, че разполагат с легла за седалките си. Това е безценно, особено с оглед на все по кратките резервационни прозорци и играта на нерви до последно. Това отново ще бъде сезон на продажбите в последния момент. Резервациите направени между 4 и 1 седмици преди пътуването в чужбина са се увеличили с 42% в Германия и 73% във Великобритания, а това са класически пазари, които традиционно резервират много по-рано, възползвайки се от ранни записвания и възможността да планират. Създаваме много съдържание и се стремим да го насочваме както по пазарни сегменти, така и към конкретни поколения. Съдържанието е важно, както за традиционните туроператори, така и за онлайн сайтовете за дистрибуция и сравняване на цени. Все още причина номер 1 за вдъхновение за пътуване е препоръката от приятел или близък – 41%, а място номер 1 от което се достъпва информацията за дадена дестинация са сайтовете за пътуване онлайн. За това интересното, лесно за публикуване и споделяне съдържание е сред нашите основни инструменти.

Смятате ли, че държавата трябва да предприеме мерки за подпомагане на сектора и летния сезон, защото туристическият бранш беше един от най-потърпевшия през изминалите две години по време на пандемията?

Задължително. Секторът съществува в условия на кризи, които тежко засягат пътуванията твърде дълго. Без държавна помощ ще се създадат условия за фалити и несигурност, което е последното нещо, което бихме искали да комуникираме към международните оператори. Туризмът е стълб в икономиката на страната. Той не е свързан с генериране на средства от държавни поръчки, внос и препродажба, а точно обратното – създава добавена стойност и износ. Ако допуснем да се повреди твърде много, няма да можем да го поправим с десетилетия. Отново, вложението в туризма, под формата на подпомагащи програми от вида 60/40, както и лесният достъп до оборотни средства и средства за дигитализация, модернизация и най-вече, трансформация към търсенето на новите поколения е безусловно и трябва да се случи сега.

Ще намалите ли противоепидемичните мерки тази година във вашите хотели?

Мерките ще бъдат изцяло съобразени с правилата и препоръките на министерството на здравеопазването. За щастие лятото е сезон в който вече видяхме, че при добра организация и синхрон на международно ниво, може да се постигне безопасно пътуване с минимален риск. Хотелиерите отлично знаят как да създават страхотна среда за работа и почивка за гостите си, в условията на максимално дискретни противоепидемични мерки.

Каква е ситуацията с ранните записвания към момента?

Има ранни записвания. Значително намаляха темповете след началото на войната в Украйна. Ако може да има някаква добра новина, то тя е, че няма анулации. Пазарите са разнообразни и стандартни за дестинацията. Украйна им сериозен дял. Разбира се криза като тази винаги създава проблем с навременния поток на парите, но за щастие туроператорите разбират какъв е риска ако прекъснат в невралгичен момент достъпа до средства на хотелиерите и все още извършват плащанията си в срок или с леки отсрочки.

Предвиждате ли да отделите част от базати си за настаняване на бежанци?

Да, това се случва още от ден 1. Ние сме в бизнеса с гостоприемството, няма как да бъдем безучастни. Предоставили сме стаи на правителствения портал https://ukraine.gov.bg, още преди да знаем, че ще има държавна политика за подпомагане. В последните години изключително много украинци работят сезонно в България. Ние сме свързани с тях през съдбите на отделните хора у нас и в Украйна и изградените приятелства. Като цяло хотелите ни имат залегнала програма за социална отговорност, която е лесно проследима и устойчива в годините.

Интервю на Сребрина ГАДЖЕВА



Свързани новини