Last news in Fakti

12 Януари, 2015 16:33 2 374 1

Вучков: Реформите в МВР наложителни и то в началото на мандата

  • вучков-
  • реформите-
  • мвр-
  • наложителни-
  • началото-
  • мандата

Трите приоритета, от които ръководният екип няма да отстъпи: качествено събиране на доказателства по НПК, много повече униформен състав и неотслабващ граничен контрол

Представяме пътната карта на реформите през 2015 г., подготвени от политическия екип на министреството и поставяме началото на дискусия, която се надяваме да е задълбочена, но не много продължителна, тъй като реформи се правят в началото на мандата на управлението – заяви министърът на вътрешните работи Веселин Вучков при представянето им.

Презентацията е насочена към административната реформа преди всичко, не толкова към функционалната. Тъй като през последните години многократно се коментираха различни числа по отношение на финансовото и кадровото състояние на министерството, излагаме реалното състояние на състава на ведомството към 31 декември 2014 г. На евентуален упрек, че сме се забавили с идеите за реформи в администрацията на МВР, пояснявам, че  имахме намерение да се запознаем с реалното състояние на министерството през последните 1,5-2 месеца. Изчакахме и бюджетната процедура, приключила  в края на декември 2014, така че да съобразим идеите със закона за бюджета и разписаните финанси за МВР за 2015 г.

За период от 5 години - от 2010 до 2014 г. работещите в  МВР са намалели с 9300. Реалното кадрово състояние на министреството към 31 декември 2014 г. - възнаграждения в МВР получават 47 134, работещи по трудов договор са малко над 6000 и държавни служители  /около 41 000/, всички първа категория труд.

Относно темпа на напускане на служители през последните години, пикът е през 2013 и 2014 г, като причините са свързани основно с недобро обясняване на реформите и неяснота спрямо пенсионната реформа. Този последен фактор непрекъснато предизвиква напрежение сред служителите на МВР. Напусналите през декември 2014 г са 716, поводът е очакването да се промени параграф 4 от Кодекса за социално осигуряване, но притесненията се оказаха неоснователни, промяната не влезе в сила и през последните дни има немалко заявления за оттегляне на искания за пенсиониране от МВР, които  смятаме, че ще можем да удовлетворим.

Един от най-важните акценти в презентацията е свързан с финансовото състояние на МВР. Представяме състоянието през последните 5 години и проектобюджета за 2015. Вглеждане в саттистиката показва че през последните 5 години има значителен ръст на финансови разходи, които ползва МВР. Става дума за реално изхарчени пари от МВР. Причините са нарастването им от 2010 до 2014 вкл. са комплексни. През 2014 г. най-много расте делът за разходи за персонал – заплати и осигуровки: двукратно през годината бяха увеличени трудовите възнаграждения /веднъж от 1 януари и втори път – с новия ЗМВР от 1 юли/, като и при двата случая липсва каквато и да било финансова обосновка. Така, на 7 ноември новото ръководство  установи с изненада дефицит от 213 млн. лв. в МВР. Само благодарение на актуализирания бюджет успяхме да платим дори заплатите за ноември и декември. Други обяснения за повишените разходи са свързани с увеличения миграционен натиск и реакция на някои сериозни природни бедствия. Финансовата рамка за 2015 г. е 1 млрд. 31 млн. 760 000 лв. и ние сме длъжни да се съобразим с нея, въпреки че не ни харесва. 936 млн. лв. са разходите за персонал – заплати и осигуровки, 12 млн. са капиталовите разходи, 82 млн лв.- издръжка. Реално намалението е с около 230 млн. лв. в сравнение с 2014 г. Появяват се огромни трудности, включително и за финансирането на административната реформа, която категорично трябва да се проведе. Не е пресилено да кажа, че МВР се задъхва под собствената си административна тежест и много трудно изпълнява своите елементарни законови функции.

Във връзка с функционалната реформа в МВР става дума за промяна, която се гласува от парламента с промените в Закона за МВР. Дебатът вече се проведе на първо четене и вероятно до няколко седмици ще се проведе и на второ четене. Приоритетите са:  възстановяване на конкурсното начало в кариерното развитие, балансиращата роля на президента при назначаването на главен секретар на МВР и на председателя на ДАНС, структуриране отново  ГД“Национална полиция“, чието необяснимо разделяне  на две преди 6 месеца на ГДКП и ГДКП причини почти утрояване на администрацията в тях, и разбира се, вливането отново на ГДБОП в МВР. Надяваме се, до началото на февруари тези промени да станата факт и тези идеи да станат факт без никакво отстъпление, заяви Вучков.

Административната картина и състоянието на човешките ресурси е може би най-важният акцент от идеите, които представяме днес. Ако се вгледаме, ще забележим огромен недостатък, който трудно може да бъде обяснен разумно и аргументирано: в МВР липсва вътрешно степенуване и диференциране на държавната служба. Всички държавни служители – около 41 000, са първа категория труд.  Предлагаме на вниманието ви идеята, чрез промени в няколко закона, да се постигне диференциране на държавната слбужба в МВР.

Първа категория да остане само за служителите, които работят в най-тежки условия – пожарникари и спасители, униформен състав, разследващи полицаи, дознатели, оперативен състав. Т.е. от тези „привилегии“ – първа категория на социални нива на защита да се ползват само тези, които имат полицейски и правомощия по пожарна безопасност. Всички останали служители извън този кръг следва да се подчиняват на служебно правоотношение по Закона за държавния служител или по трудово правоотношение по Кодекса на труда. В момента МВР е изключено от Закона на държавния служител, включително и за типичната администрация - нещо, което трябва да се коригира спрямо новопостъпващите служители. В този смисъл предлагаме обхват на Закона за държавния служител най-напред за типично администритивните дирекции, както във всяко друго министрество, включително и в Министерство на отбраната – счетоводства, международна дейност,  човешки ресурси, правно-нормативна дейност, като за методическите шапки в министреството, така и по места, да работят по Закона за държавния служител.

Предлагаме новопостъпилите и в други звена да се подчиняват по Закона за държавния служител – тел. 112, Дирекция „Комуникационно-информационни системи, Дирекция  „БДС“, МИ-МВР, Дирекция „Управление на собствеността“, Дирекция “Пресцентър и връзки с обществеността“, Специалната куриерска служба, Дирекция „Международни поректи“ и др., т.е. Законът за администрацията и Законът за държавния служител постепенно да започнат да действат и по отношетние на вътрешното министерство, заяви Вучков.

Отново излагам пред вас какво означава първа категория труд в МВР, на която се подчиняват  40 308 служители – на първо място много ранно пенсиониране. Средно 49-50 години е средната възраст за пенсиониране през последните години на тази категория. Това очевидно трябва да се промени в контекста на общата пенсионна реформа. В момента служителите на МВР първа категория се пенсионират по тяхно желание, ако имат 27 години осигурителен стаж, от които 2/3 стаж в МВР. Първата категория означава и почти 2 месеца – 40 работни дни платен годишен отпуск, 2% клас прослужено време и 20 възнаграждения за обезщетение при пенсиониране или прекратяване на служебно правоотношение.

Точната административна картина към 31 декември 2014 г.:  6668 типична администрация ; специфична администрация /Тел. 112, СКС и др./ - 4935. Всички останали служители – 35 531 служители са с полицейски или пожарникарски правомощия. Реално заетите с полицейски правомощия към края на декември в МВР са 28 781 служители, реално заетите пожарникари са 6750.

Предприемайки административната реформа, се надяваме да не се предизвикват сътресения в системата, тъй като МВР освен да се реформира, трябва и да работи. Затова сме разработили проектозакони като норми, според които задължително предстоящата реформа и вътрешното степенуване на държавната служба да обхване и други звена от сферата на сигурността – ДАНС, ДАТО и съответните звена от МП – затворите и ТД „Охрана“.  Важно е, Законът за държавния служител да започне да действа в посочените звена само за новоназначени след определената дата служители и в посочените звена  МВР и в другите служби, напр. от 1 април 2015. Причината е ясна – в момента работещите са сключили договор с държавата при определени условия и тя трябва да ги изпълни. Става дума и за обхват от между 6000 – 10 000 души, на които, ако трябва да изплатим обезщетения, те биха възлезли на около 150 -200 млн. лв. – сума, която МВР не можем да си позволим. Необходимо е, от определен момент нататък, при естественото кадрово обновяване на посочените дирекции, постепенно Законът за държавния служител да започне да действа пълноценно в звената, които не изпълняват полицейски и пожарникарски правомощия.

Предимствата на Закона за държавния служител, когато започне да действа в МВР: мобилност на държавните служители – тази положителна последица ще допринесе за лесното преминаване от една администрация в друга; благоприятен ефект за пенсионно – осигурителната система /Законът за държавния служител означава трета категория труд/; по-строга финансово-административна дисциплина в МВР . Смятаме, че тази реформа може да се случи с промените в Закона за МВР, да станат факт през февруари и най-късно през април да започнем първите назначения в МВР по Закона за държавния служител.

Трите приоритета, от които като екип не искаме да отстъпваме по никакъв начин са:  качествено събиране на дзоказателства по НПК, много повече униформен състав и неотслабващ граничен контрол.
От тази седмица предстоят срещи с всички парламентарни групи, в Съвета за административна реформа към МС "МВР-2015г.: пътната карта" ще бъде представена още утре. Още в идните дни са насрочени срещите с 6-те синдиката в МВР за да бъде разяснена реформата, която трябва да стане факт още през първото полугодие на 2015. Необходима е допълнителна редукция на административния състав заради огромните разходи, но резултат може да се постигне без допълнително съкращаване, а чрез снемане с 1 или 2 степени на йерархичните нива. Трябва да има по-малко ръководители и повече изпълнителски състав.

Даваме си сметка, че реформата не е лесна за осъществяване и е необходима вътрешно ведомствена, обществена и политическа подкрепа. Амбициите ни са промените в Закона за МВР да станат през фвруари, а Законът за държавния служител да започне да действа от 1 април  т.г. Отворени сме за разговор и по други теми, свързани с по-ефективната работа и управление на структурите на МВР – например мястото на Специалната куриерска служба, на Дирекция  „БДС“,  създаване на единен класификатор за длъжностите първа категория държавна служба и за ДАНС и ДАТО, за да се преодолеят противоречията и ситуацията МВР да е донор на кадри за други институции. Предвиждаме между първо и второ четене на Закона за МВР да предложим въвеждането на фигурата на административния секретар, който да се грижи за администрацията и Закона за държавния служител, както е във всички останали министерства, заяви Вучков.

Тежката административна машина, каквато е МВР трябва да започне да функционира и да се управлява по-леко. Натоварването на МВР с нови функции без съответно финансиране вече е абсолютно невъзможно. Искаме да направим реформите в началото на мандата, за да се почувства ефект през втората година от управлението, заяви в заключение министърът на вътрешните работи.

Народни представители, вицепремиерите Румяна Бъчварова и Меглена Кунева, министри, бивши министри на вътрешните работи, представители на неправителствения сектор, гости присъстваха на представянето на „МВР-2015 г.:Пътна карта на реформите“. След представянето идеите за реформи, те ще бъдат обсъдени  в МС, с всички парламентарни групи, синдикатите в МВР, с неправителствени организации, на обществени дискусии.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 бургазлия

    0 0 Отговор
    как ще се процедира с тези служители които в момента са на заеманите длъжности първа категория.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове