Last news in Fakti

24 Март, 2015 12:40 2 150 0

Трамвайното трасе по бул. „България” е единственото по рода си в София

  • трамвайното-
  • трасе-
  • бул. „българия”-
  • единственото-
  • рода-
  • софия

Реконструкцията му беше основната задача в проекта, съобщи д-р инж. Цветанка Нешева

Трамвайното трасе по бул. „България” е единственото по рода си в София - 1
Снимка: Строител

Трамвайното трасе по бул. „България” е един от изключително значимите инфраструктурни обекти на  София, съобщи "Строител".

То осигурява не само бързо придвижване за гражданите, но е и част от най-екологичния транспорт.  Затова през миналата година беше успешно  изпълнен проект за рехабилитация на участъка от бул. „Витоша” до ухо „Борово”. В обекта са инвестирани 6,9 млн. лв., осигурени по Оперативна програма „Регионално развитие”. След реконструкцията столицата получи единственото по рода си релсово трасе. Пилотно в София се монтира т.нар. безнаставов път на баластова призма с бетонови траверси за междурелсие 1009 мм с еластично скрепление. Модернизираната отсечка беше въведена в експлоатация на 15 юли 2014 г. По нея започнаха да се движат съвременни  нови  трамваи, които осигуряват комфортно пътуване. Освен че са нови и изглеждат добре, мотрисите са безшумни и се движат много по-плавно по реконструираната линия.

С реализирането на проекта София направи още една крачка към това да бъде истинска европейска столица. Въпреки това в последните дни се появиха публикации относно качеството на  изпълнението, базирани на информация от  неправителствена организация. В информацията обаче не се посочва, че отделните обекти се реализират от различни  фирми, че строителят на трамвайното трасе няма нищо общо с извършващия ремонта на подлезите или с фирмата за озеленяване.

За предизвикателствата при изграждането на релсовия път, който е най-значимата част от проекта, за качеството на извършената работа, стандартите за безопасност и отговорността на изпълнителя е потърсено мнението на  д-р инж. Цветанка Нешева, председател на СД на „СК-13 Трансстрой” АД.

„СК-13 Трансстрой” АД е специализирано в строителството на релсов път в градската инфраструктура и железниците. То е наследник на фирмата „Трансстрой“ и има значителен опит в това направление“,разказа инж. Нешева. Изпълнили сме редица обекти на релсовия градски транспорт – километри трамваен път и метро, които са в експлоатация от години. Работили сме не само по релсовите линии, но и по инфраструктурата около тях. За последните пет години сме реализирали четири проекта за трамвайни трасета в София. Обектите са предадени за ползване. Това е най-големият успех за един строител.

Относно първия етап от обект „Реконструкция на трамваен релсов път, контактна и кабелна мрежа по бул. „България” от бул. „Витоша” до ухо „Борово тя обясни ,че той е завършен и предаден за експлоатация на 15 юли 2014 г. Проектът е   включвал рехабилитацията на около 6,2 км от трамвайното трасе по бул. „България”. С цел да не се бави реализацията заради съдебен спор, свързан с проекта за кръстовището на две нива на бул. „България” с бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов”, договорът за изпълнение е разделен на две от възложителя. „На 12 юли 2013 г. подписахме договор за изпълнение със Столичната община на обща стойност 6,995 млн. лв. Финансирането е осигурено от Оперативна програма „Регионално развитие 2007 - 2013” по схема „Подкрепа за интегриран градски транспорт в петте големи града“, операция 1.5 „Системи за устойчив градски транспорт”.

След като бяха уточнени заданието и новият график и приключи подготовката на работния проект, общината ни издаде разрешение за строеж на 10.02. 2014 г. за т.нар. първи етап. Нашата основна дейност по договора, около 96% от работите, беше в обсега само на трамвайното трасе. Възложено ни беше цялостното подновяване на релсовия път и контактната мрежа, полагането на нови конструкции и изграждане на дренажна и отводнителна система, каквато липсваше. Трябваше да подменим стълбовете и фундаментите на контактната мрежа, да преустроим кабелите, конзолите, контактните проводници, носещите въжета и силиконовите изолатори. Отделно по нов проект се реализира и окачването на контактната мрежа в тунела преди ухо „Борово”. За нормалната експлоатация на трамвая се извършиха и ремонтни работи по пероните на старите спирки. Монтирахме 11 спиркови навеси и над 4 хил. м оградни системи. Допълнително беше решено по идеен проект на възложителя да се покрият входовете на 10 пешеходни подлеза с леки метални конструкции с поликарбонат“, обясни Цветанка Нешева.

Тя допълни,че всички СМР без изключение са изпълнени с нови материали по строителните норми и стандарти, в това число и довършителните работи. „Контролът при строителството на релсов път е висок. Няма как да се въведе в експлоатация трасе, което не е отговорило на изискванията за качество и безопасност. След като предадохме обекта, бяха направени изпитвания, които преминаха успешно и без забележки по отношение на сигурността. Трамваят по бул. „България” се движи повече от осем месеца не само безопасно, но и много по-плавно. Именно движението на мотрисите показва доколко е качествено едно изпълнение“, коментира инж. Нешева.

„Нормално е гражданите да очакват да получат всичко в най-добър и завършен вид. В нашия договор обаче нямаме ангажименти за изпълнение на дейности, свързани с ремонт на подлези, стълбища, облицовки или за подновяване на пътните платна на бул. „България”. Те бяха възложени на други фирми, като някои вече са приключили, а други продължават работа. Нямахме и задължения, свързани с изпълненото впоследствие от друга компания ново озеленяване по трасето на трамвая. Свършихме възложената ни задача - цялостен ремонт на релсовия път и контактната мрежа. Разбира се, подобно на други проекти за реконструкция, се появиха непредвидени подземни изненади, свързани с необходимост да се изпълнят и редица допълнителни работи. Те ни бяха възложени в процеса на строителство и съобразени с обществения интерес“,каза още  председателят на СД на „СК-13 Трансстрой” АД.

Тя коментира и появилите се неотдавна публикации. „Изключително изненадани сме от медийния  интерес през последните две седмици. За първи път в практиката ни се случва такова нещо. Не познаваме неправителствената организация, която разпространява информацията, нито е наша работа да коментираме защо и кой има интерес от това.  Но липсата на професионално отношение е явна, защото в противен случай щеше да се направи проверка поне за фирмите изпълнители и какви са техните ангажименти. Например коментираните подлези с падащи облицовки не са наша отговорност. Те подхождат към нашия обект, но нямаме никакво отношение и ангажимент към тях. Много е удобно, когато изпълнител е голяма фирма, тя да поема чуждите удари, но не е справедливо. Голяма част от всички тези обвинения са крайно неверни, а останалите са преекспонирани. Ще разясня и въпроса със санкцията. Столичната община ни уведоми писмено, че ще ни бъде наложена глоба за закъснението. Администрацията има своите аргументи, а ние - нашите. Задържана е сума за изпълнените строителни дейности в размер на 604 хил. лв. без ДДС. Тя не ни е платена и е свързана със срока на изпълнение. Няма нищо нередно и относно гаранцията за качество. Подновихме я преди месец, тъй като предстои довършване на обекта. Такава е нормалната процедура. Редно е сдружения, които се афишират като защитаващи обществения интерес, да проверяват фактите и да чуят позицията на всички страни, за да бъдат наистина обективни“, категорична бе инж. Нешева.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове