Трамвайното трасе по бул. „България” е един от изключително значимите инфраструктурни обекти на София, съобщи "Строител".
То осигурява не само бързо придвижване за гражданите, но е и част от най-екологичния транспорт. Затова през миналата година беше успешно изпълнен проект за рехабилитация на участъка от бул. „Витоша” до ухо „Борово”. В обекта са инвестирани 6,9 млн. лв., осигурени по Оперативна програма „Регионално развитие”. След реконструкцията столицата получи единственото по рода си релсово трасе. Пилотно в София се монтира т.нар. безнаставов път на баластова призма с бетонови траверси за междурелсие 1009 мм с еластично скрепление. Модернизираната отсечка беше въведена в експлоатация на 15 юли 2014 г. По нея започнаха да се движат съвременни нови трамваи, които осигуряват комфортно пътуване. Освен че са нови и изглеждат добре, мотрисите са безшумни и се движат много по-плавно по реконструираната линия.
С реализирането на проекта София направи още една крачка към това да бъде истинска европейска столица. Въпреки това в последните дни се появиха публикации относно качеството на изпълнението, базирани на информация от неправителствена организация. В информацията обаче не се посочва, че отделните обекти се реализират от различни фирми, че строителят на трамвайното трасе няма нищо общо с извършващия ремонта на подлезите или с фирмата за озеленяване.
За предизвикателствата при изграждането на релсовия път, който е най-значимата част от проекта, за качеството на извършената работа, стандартите за безопасност и отговорността на изпълнителя е потърсено мнението на д-р инж. Цветанка Нешева, председател на СД на „СК-13 Трансстрой” АД.
„СК-13 Трансстрой” АД е специализирано в строителството на релсов път в градската инфраструктура и железниците. То е наследник на фирмата „Трансстрой“ и има значителен опит в това направление“,разказа инж. Нешева. Изпълнили сме редица обекти на релсовия градски транспорт – километри трамваен път и метро, които са в експлоатация от години. Работили сме не само по релсовите линии, но и по инфраструктурата около тях. За последните пет години сме реализирали четири проекта за трамвайни трасета в София. Обектите са предадени за ползване. Това е най-големият успех за един строител.
Относно първия етап от обект „Реконструкция на трамваен релсов път, контактна и кабелна мрежа по бул. „България” от бул. „Витоша” до ухо „Борово тя обясни ,че той е завършен и предаден за експлоатация на 15 юли 2014 г. Проектът е включвал рехабилитацията на около 6,2 км от трамвайното трасе по бул. „България”. С цел да не се бави реализацията заради съдебен спор, свързан с проекта за кръстовището на две нива на бул. „България” с бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов”, договорът за изпълнение е разделен на две от възложителя. „На 12 юли 2013 г. подписахме договор за изпълнение със Столичната община на обща стойност 6,995 млн. лв. Финансирането е осигурено от Оперативна програма „Регионално развитие 2007 - 2013” по схема „Подкрепа за интегриран градски транспорт в петте големи града“, операция 1.5 „Системи за устойчив градски транспорт”.
След като бяха уточнени заданието и новият график и приключи подготовката на работния проект, общината ни издаде разрешение за строеж на 10.02. 2014 г. за т.нар. първи етап. Нашата основна дейност по договора, около 96% от работите, беше в обсега само на трамвайното трасе. Възложено ни беше цялостното подновяване на релсовия път и контактната мрежа, полагането на нови конструкции и изграждане на дренажна и отводнителна система, каквато липсваше. Трябваше да подменим стълбовете и фундаментите на контактната мрежа, да преустроим кабелите, конзолите, контактните проводници, носещите въжета и силиконовите изолатори. Отделно по нов проект се реализира и окачването на контактната мрежа в тунела преди ухо „Борово”. За нормалната експлоатация на трамвая се извършиха и ремонтни работи по пероните на старите спирки. Монтирахме 11 спиркови навеси и над 4 хил. м оградни системи. Допълнително беше решено по идеен проект на възложителя да се покрият входовете на 10 пешеходни подлеза с леки метални конструкции с поликарбонат“, обясни Цветанка Нешева.
Тя допълни,че всички СМР без изключение са изпълнени с нови материали по строителните норми и стандарти, в това число и довършителните работи. „Контролът при строителството на релсов път е висок. Няма как да се въведе в експлоатация трасе, което не е отговорило на изискванията за качество и безопасност. След като предадохме обекта, бяха направени изпитвания, които преминаха успешно и без забележки по отношение на сигурността. Трамваят по бул. „България” се движи повече от осем месеца не само безопасно, но и много по-плавно. Именно движението на мотрисите показва доколко е качествено едно изпълнение“, коментира инж. Нешева.
„Нормално е гражданите да очакват да получат всичко в най-добър и завършен вид. В нашия договор обаче нямаме ангажименти за изпълнение на дейности, свързани с ремонт на подлези, стълбища, облицовки или за подновяване на пътните платна на бул. „България”. Те бяха възложени на други фирми, като някои вече са приключили, а други продължават работа. Нямахме и задължения, свързани с изпълненото впоследствие от друга компания ново озеленяване по трасето на трамвая. Свършихме възложената ни задача - цялостен ремонт на релсовия път и контактната мрежа. Разбира се, подобно на други проекти за реконструкция, се появиха непредвидени подземни изненади, свързани с необходимост да се изпълнят и редица допълнителни работи. Те ни бяха възложени в процеса на строителство и съобразени с обществения интерес“,каза още председателят на СД на „СК-13 Трансстрой” АД.
Тя коментира и появилите се неотдавна публикации. „Изключително изненадани сме от медийния интерес през последните две седмици. За първи път в практиката ни се случва такова нещо. Не познаваме неправителствената организация, която разпространява информацията, нито е наша работа да коментираме защо и кой има интерес от това. Но липсата на професионално отношение е явна, защото в противен случай щеше да се направи проверка поне за фирмите изпълнители и какви са техните ангажименти. Например коментираните подлези с падащи облицовки не са наша отговорност. Те подхождат към нашия обект, но нямаме никакво отношение и ангажимент към тях. Много е удобно, когато изпълнител е голяма фирма, тя да поема чуждите удари, но не е справедливо. Голяма част от всички тези обвинения са крайно неверни, а останалите са преекспонирани. Ще разясня и въпроса със санкцията. Столичната община ни уведоми писмено, че ще ни бъде наложена глоба за закъснението. Администрацията има своите аргументи, а ние - нашите. Задържана е сума за изпълнените строителни дейности в размер на 604 хил. лв. без ДДС. Тя не ни е платена и е свързана със срока на изпълнение. Няма нищо нередно и относно гаранцията за качество. Подновихме я преди месец, тъй като предстои довършване на обекта. Такава е нормалната процедура. Редно е сдружения, които се афишират като защитаващи обществения интерес, да проверяват фактите и да чуят позицията на всички страни, за да бъдат наистина обективни“, категорична бе инж. Нешева.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА