Last news in Fakti

10 Ноември, 2015 18:54 1 592 0

Лобистки промени изкривяват пазара на застраховки

  • лобистки-
  • промени-
  • изкривяват-
  • пазара-
  • застраховки

Те са в ущърб на потребителите, предупреждават експерти

Някои от предложените промени в Кодекса за застраховането (КЗ) са в ущърб на потребителите, застрахователните дружества и обслужват лобистки интереси. Това се казва в отворено писмо подписано от Борислав Богоев, Финансов експерт и заместник председател на КФН, председателят на УС на БАЗК Владимир Тодоров и заместник председателят на КФН Румен Гълъбинов.

В проекта на новия Кодекс за застраховането, приет на Първо четене от НС на РБ на 7 октомври 2015 г., съществуват текстове, които ако влезнат в сила ще ощетят както застрахованото лице така и застрахователя се казва още в писмото. Ето и текстовете:

1. Изричната забрана за сключване по интернет на задължителната застраховка “Гражданска отговорност на автомобилистите” и “злополука” на пътниците, (заложена в чл. 322 на Проекта).

Онлайн пазаруването, не само на стоки, но и на финансови продукти, е практика в цял свят. Застраховката “Гражданска отговорност на автомобилистите”(ГО) е най-масовата и най-регламентираната, освен това при нея несъществува изискването общите условия да се подписват от двете страни, както е при други застраховки, тоест тя най-лесно би могла да се продава по интернет, ако законодателят реши и отпадне стикера. Кодексът дава възможност на много по-сложни застраховки да се продават онлайн, а изрично забранява тази, което оскъпява и усложнява процедурата по покупко-продажба на ГО и не е в интерес нито на потребителя, нито на застрахователя или брокера.

Има становище на IT сектора да не се забранява сключването онлайн на "Гражданска отговорност", което е подписано от Българската асоциация на софтуерните компании, Българската уеб асоциация, ИКТ Клъстер, и “Интерактив Адвъртайзинг Бюро” България, което се казва: „Аргументите, на които се базира предложението на Комисията за финансов надзор за забраната за сключване на застраховка „Гражданска отговорност” онлайн, са неубедителни и не са обвързани с възможностите за технологично решение за предоставяне на финансови услуги от разстояние. Европейската практика показва, че улесненият достъп и гъвкавата процедура повишават търсенето на услугата, но също така са и предпоставка за създаване на по-добра комуникация и обмяна на данни между застрахователите и органите за контрол и организация на пътното движение“. Становището на IT сектора е изпратено до МВР, до Министерство на финансите, до Комисия за финансов надзор и до Парламентарната комисия по бюджет и финанси в НС. Организациите считат, че предложението за промяна е консервативно и изостава от европейските тенденции за въвеждане на електронни финансови услуги и трябва да отпадне. Те призовават към дискусия по темата, за да бъде изготвено предложение за промяна, което отговаря на пазарната ситуация и е съобразено с тенденциите и държавната политика за развитие на електронно правителство.

В 27 страни от ЕС може да се продава застраховка ГО онлайн!

2. Запазване на стикера като неделима част от застраховка „Гражданска отговорност за автомобилистите“. (чл. 576, ал. 1) е лобистки текст!!!

Единствената причина стикерът да се запази е да не може застраховката да се продава онлайн. Няма друга логика за запазване на стикера, защото той отдавна е изчерпал своята роля като удостоверителен документ. След въвеждането на „електронна полица“, където информация за всяка една застраховка по „Гражданска отговорност“ може да се намери в регистъра на Гаранционния фонд и тя постъпва и се обновява в реално време, не е необходим стикер за удостоверяване на наличието на застраховка. Отдел „Пътна полиция” може да провери с таблет или телефон, както и всеки от своя компютър, въвеждайки регистрационен номер или номер на рама на автомобила, дали е налична ГО. http://eisoukr.guaranteefund.org/.

Стикерът беше въведен с цел улеснение на „Пътна полиция“ при проверките, преди наличието на електронния регистър. Оставането му допълнително утежнява процедурата по покупко-продажба на ГО и противоречи на стила на европейските директиви.

Всички разумни доводи за отпадането на стикера са ясни и остава въпросът, защо е предвидено оставането му? Може би защото цената на стикерите е включена в общата цена на застраховката – в самата премия или като допълнение. Ползвателите на застрахователни услуги заплащат ежегодно между 7 млн. и 10 млн. лв. за един ненужен документ със спорна доказателствена сила. Твърдо сме убедени, че така написан текста открито обслужва частни лобистки интереси на фирми и организации, които нямат интерес от директен достъп на гражданите до този тип финансова услуга. До този момент са отпечатани около 40 млн. стикера с единична цена 1 лев и 40 ст. за стикер или застрахованите лица до този момент са платили около 60 млн. лв.!!! Трябва да се разбере кой печата стикерите и каква е връзката с вносителите на измененията в КЗ. Освен това с подобни текстове морално се омаловажава големият труд, положен от експерти на „Застрахователния надзор“ и на застрахователите, които от години работят по текстовете на КЗ и по транспониране на европейското законодателство.

3. Друга изключително опасна тенденция се забелязва със завишаване на правомощията на заместник председателя на КФН, ръководещ Управление “Застраховател надзор”, в промените на КЗ.

В разпоредбите за придобиване или увеличаване на квалифицирано участие са изброени множеството документи, които желаещото да придобие квалифицирано участие лице е задължено да представи пред заместник-председателя на надзорния орган. Въпреки това (чл. 71, ал. 2 от Проекта) е предвидено, че заместник-председателят може след като са били представени всички необходими документи да поиска допълнителна информация, която е необходима за произнасяне по заявлението. Тази разпоредба създава възможност за субективност и абсолютна неяснота на какви критерии следва да отговаря подготовката за придобиване на квалифицирано участие.

С Проекта е въведен чл. 117, в който е предвидено, че „Когато застрахователят или презастрахователят е изчислил размера на техническите резерви, капиталовите изисквания, стойността на активите…., представени в комисията, в нарушение на закон или подзаконов или друг нормативен акт, заместник-председателят може за целите на осъществявания застрахователен надзор да преоцени или преизчисли всеки от тези показатели.”(?!)

А текстът (чл. 101. (3)) за одиторите просто надхвърля всички очаквания за нагло вмешателство на надзорния орган в застрахователния бизнес. Трябва всеки застраховател, съответно презастраховател, да съгласува предварително със заместник-председателя избора на одитор?! При положение, че (чл. 126) изрично предвижда, че годишните финансови отчети на застрахователя, съответно презастрахователя, както и годишните справки, доклади и приложения се проверяват и заверяват от специализирано одиторско предприятие, което отговяра на определени критерии. Защо е необходимо съгласуване със заместник-председателя за избора на одитор, решение от компетентността на Общото събрание на дружествата? И това не е ли форма на свръх – регулация от надзорния орган, която е недопустима.

Подобно законодателно предложение не следва и не е в духа на европейското законодателство и на актовете на Европейската комисия. Освен това Комисия за финансов надзор, в която е управление „Застрахователен надзор“, е колективен орган и не би трябвало на едно от трите управления да се дават по-големи правомощия, които са от нивото на колективния орган. (да не се повтори случая КТБ в небанковата финансова сфера).

При тези завишени правомощия има предпоставки за субективен подход към една или друга застрахователна компания, което може да доведе до оказване на натиск към определени компании, а от там и към промяна профила на застрахователния сектор като цяло по административен път.

Предупреждаваме за тези лобисктки и противоречащи на европейския дух текстове, за даване на свръх пълномощия в лицето на заместник председателя (който и да е той), с което се създадат предпоставки за субективно надзираване на застрахователния бранш и съответно за дискриминиране на определени компании от пазара и толериране на други.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове