2 853 4

Кои са най-застрашени в движението?

За децата няма безопасен път от дома до училище и обратно

Снимка: АП/БТА
Снимка: АП/БТА
Стефанаки Йоанис

Децата и юношите са една от силно застрашените категории участници в движението, съобщават от полицията. Извършеното обследване на причините, довели до възникването на тежки ПТП с деца и юноши показва, че причините са комплексни. Те се дължат, както на нарушения от страна на водачите на МПС, така и на липсата на изградени навици за безопасно придвижване от страна на самите деца и юноши.

Специалистите смятат, че от децата може да се очаква безопасно участие

в движението само, ако успеем да изменим неправилното им поведение на пътя, което се дължи на мисловната им нагласа. Една от погрешните нагласи на децата, която се запазва и у някои възрастни пешеходци е стремежът им колкото се може по-бързо да притичат опасната зона на пътя. Струва им се, че колкото по-бързо преодолеят опасната зона, толкова по-бързо ще бъдат в безопасност, т.е. спасяването им е в тичането. Затова е погрешно при ПТП с участие на деца да се говори за вина единствено и само на децата.

Като анализираме и определяме причините за нещастията на пътя, добре е да опознаем и изучим характерните прояви в детското поведение на пътя - да се поставим на място на децата и вземем мерки за избягването на нещастните инциденти. Необходимо е да имаме в предвид, че децата живеят със своите емоции, действащи независимо от околната обстановка и единствено под влияние на своето настроение, те следват безразсъдно моментното си желание, без да се съобразяват и без да преценяват пътната безопасност. Затова родители, учители и възпитатели трябва да познават проявите на децата на пътя и да спомогнат в обучението и възпитанието им по безопасността на движението.

Четири са основните моменти от всекидневието на децата,

когато е застрашено тяхното движение:

- в играта на пътя;

- на път до училище и обратно;

- при езда на велосипед, каране на кънки, скейтборд и др.;

- използване на МПС за обществен превоз.

Водачите не трябва да се доверяват дори на поведението, когато детето в момента не играе, а стои спокойно на тротоара. В миг без видими причини то може да хукне на пътя, ако го извика друго дете да тича след него. Търкалящата се към пътното платно топка, трябва да бъде червен сигнал за водачите. Тича ли едно дете, трябва да се очаква друго след него.

От извършваните до сега анализи е установено, че всяко трето от загиналите деца е излязло внезапно на пътя /между паркирали, спрели или движещи се МПС/ Децата са опасност в движението, когато са с летни кънки, колички, ролери, скейтбордове и др.

Да припомним и това, че когато децата играят с топка и тя се търкулне между превозните средства, те трябва да се оглеждат много добре, а и шофьорът преди да предприеме потеглянето, трябва да огледа от всички страни автомобила си. Рисковано е, когато автомобилите се придвижват на заден ход, даже и на метър разстояние.

За децата няма безопасен път от дома до училище и обратно,

ако родителите не са се намесили в определянето на маршрута им. Статистиката показва, че през делничните дни нещастните случаи са повече от тези през почивните дни. Данните показват, че сутрин от 7-8 часа, децата бързат за училище, за да не закъснеят, а на обяд, когато вече е завършил учебният ден за първа смяна и децата са били неподвижни на чина, те излизат от училище и това ги подтиква към безразборно тичане и гонене. Вечер те използват и последните минути за игра и лудории.

Децата - велосипедисти също са потенциална опасност за ПТП. Те се опитват да демонстрират на пътя майсторска езда, без ръце, да се возят по двама. Всичко това е пречка за нормалното им движение и ги поставя под опасността от сблъсък с преминаващите МПС.

На родители, възпитатели и учители е ясно, че

децата трудно преценяват сложността на пътната обстановка,

те нямат формирани волеви задръжки, ориентировъчната им способност не е гъвкава и устойчива, което е и причина да не вземат правилни решения при критични ситуации на пътя и това ги прави най-застрашените участници в движението.

С цел намаляване до минимум ПТП с участието на деца и постигане на целите на традиционната акция на Полицията: „Децата тръгват на училище! Да ги пазим на пътя!”, сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР - Варна апелира към родители, учители и водачи на МПС за:

Системна възпитателна работа с децата и учениците за изграждане на умения и навици за безопасно движение. Обръщаме се към родители, възпитатели, учители /особено към класните ръководители/ да отделят време и място, през което да припомнят най-важните изисквания от правилата за движение, касаещи децата- пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти, призовават от полциията.

Водачите на МПС да спазват стриктно правилата за движение и проявяват особена предпазливост, когато на пътя или в близост до него има деца.

Водачите на МПС да спазват стриктно правилата за движение, когато возят своите деца.

Убедени сме, че съвместните ни усилия ще имат ползотворен резултат и ще спомогнат за подобряване на обстановката по безопасност на движението. А личният пример е в основата на успеха в това начинание!

 

България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 07:23  13.09.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • дгдфйгоиайго
    Отговор
    2 08:27  13.09.16
    Налага ми се често да минавам през Студентски град в София. Това вече не са деца, а поне 18-19 годишни младежи. Които се разхождат по главни автомобилни улици, все едно са алеи в парка. И не се съобразяват, че пречат на автомобилите, създават задръствания и опасни ситуации с рязко спиране, също изнервят шофьори. А това е опасно и за тях самите. Другата глупост, е че се втурват едва ли не нарочно почти на бегом да пресичат пред автомобилите. Без да се съобразят че на един автомобил му трябват 2-3 м. спирачен път за да спре от скорост 30-40 км./ч. и то ако е сухо, при дъжд и сняг метрите може и да надминат 10. Също така масово седят пред пешеходните пътеки и когато автомобилите спрат и им дадат предимство, се оказва че не искат да пресичат. Толкова ли са глупава, че не се сещат да мръднат на няколко метра от пешеходната пътека щом няма да пресичат. Културата на движение не е ниска сама у шофьорите на автомобили, тя е също толкова ниска и у пешеходците. Трябва да започнат и пешеходците да ги глобяват също по 50 или 100лв. за пресичане на червен светофар или примерно за това, че пресичат не на пешехпдните пътеки, а на 20-30 м. от тях.

    Коментиран от #3

  • asdf
    Отговор
    3 08:58  13.09.16

    До коментар #2 от "дгдфйгоиайго":

    Абсолютно правилно. Много неща трябва, обаче никое от тях не се случва. На никой(поне по-голямата част) не му пука за другите, а пък не може да става и въпрос да се помисли как да се улесни живота на околните.Не мога да си обясня, защо "хората" си правят постоянно мръсно и на пук?!
  • Волен Сидеров
    Отговор
    4 11:39  13.09.16
    задължително глоба като за превишена скорост На тези които карат бавно-прекалено бавно още по яки -така правят тапи и изнервят другите участници в движението-ТЕ са много по опасни от бързо каращите задължително яка глоба -за неадекватно каране в и извън населено място-като блеене и зяпане,блуждаеене

Напиши коментар:


Публикувай