3 055 13

Регистрация на коли да се прави и в частни пунктове

За първи път се определят правила и за автосервизите - за тях се въвеждат регистрационен режим и изисквания, за да влязат в него

Регистрация на коли да се прави и в частни пунктове
Мария Атанасова

Техническият преглед на автомобила преди първата му регистрация да е в частен пункт, а не в КАТ, предвижда проект на Закон за пътните превозни средства, който е пуснат за обществено обсъждане, предаде в. "24 часа". Това всъщност е третият закон, който трябва да раздели Закона за движение на пътищата, но проектът се бави заради разногласия между КАТ и "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ).

Изненадващото е, че досега транспортното министерство искаше само КАТ да се занимава с този контрол, но изглежда това върви към промяна. Запазва се обаче разпоредбата, според която автобуси, камиони и таксита да се контролират и от инспектори от ДАИ.

Първоначалната регистрация на автомобилите, както и издаването на номерата, остават в КАТ, но първоначалният технически преглед ще се извършва в частни пунктове. С това нововъведение се разчита, освен да се намалят опашките и първоначалните прегледи да бъдат извършвани по - детайлно. За да получат регистрация, автомобилите трябва да имат технически паспорт, който се издава от тези пунктове, данните от него влизат в регистър, който се води от Изпълнителната агенция “Автомобилна администрация”.

Информацията, която ще отива в регистъра, е идентификацията на колата, техническата изправност, маркировките по колата и частите ѝ, показанията на километража, данните за ремонти и дори за минали катастрофи. Когато в пункта се установи подправяне, заличаване или друга интервенция в идентификационния номер (VIN) или манипулация на километража, незабавно се уведомява МВР.

Проектът определя и начина за регистрация на тези нови пунктове, както и изискванията към техническите лица, които работят в тях. Заличават се от регистъра лицата, наети в тези пунктове, когато са допуснали издаване на документ при интервенция на идентификационните номера на колата или километража.

Заличените от регистъра могат да се върнат в него след 5 години. А при следните случаи се отнема разрешително да се правят технически прегледи с цел първа регистрация - когато разрешението за дейност е издадено на база на неистински документ, прегледът е извършен от лица, които не са в регистъра, когато пунктът не отговаря на изискванията и други.

Регистрацията, спирането от движение, възстановяването продължават да се извършват от МВР. Описани са и случаите, които дават право на служебно прекратяване на регистрацията, включително при повреда на идентификационния номер, но след решение на съда, както и ако три месеца след изтичането на срока на периодичния технически преглед автомобилът не е минал нов.

Един месец е срокът, в който този, който е придобил кола, трябва да я регистрира на свое име. Талонът, или свидетелството за регистрация на автомобила, си остава в две части. Първата е за идентификация на превозното средство и удостоверява правото на разпореждане на собственика с превозното средство.

Втората част е пак за идентификация, но се носи в колата. За първи път се регламентира и търговията с части втора употреба. Сделки с употребявани части за коли се извършват само, ако едно от лицата е търговец, който трябва да е вписан в регистър.

Той се води от кметовете на общините. Вписани са и изисквания към мястото на съхранение, самите части се продават с търговска гаранция. При сделка с тях в дневници се въвежда информация откъде са придобити, идентификационен номер на автомобила, от който са взети, ако има такъв, описание на частта – вид, модел, марка, година на производство, сериен номер. Тези дневници се съхраняват 3 години.

За първи път се определят правила и за автосервизите - за тях се въвеждат регистрационен режим и изисквания, за да влязат в него. Със закона се правят и редица нови регистри.

България
Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Brabus

    7 1 Отговор
    Кога?
  • 2 Армандо

    17 2 Отговор
    И какво сега....дай да осигурим работа на някоя частна компания! Защо отново едни пари вместо да влизат в държавата, те се отклоняват за пореден път към частни джобове? Къде е логиката? Ще си гледат повече работата?? Не вярвам! А следната ситуация, нов автомобил отива за табели в КАТ и после на излизане по път за пункта, се удря и каското не изплаща щети или дори и невинен, той няма все още преглед и е виновен! Или го спре патрул на КАТ и отново е в издънка!
  • 3 Кат мвр дай са най големата

    17 0 Отговор
    Организирана престъпна шайка само рекет и грабежи им е основната дейност
  • 4 ванката

    12 1 Отговор
    явно има много кадени коли по депата из бг и трябва да се регистрират че се губят пари само да стоят ...
  • 5 ддд

    9 0 Отговор
    Ако това го приемат кражбите на коли ще скочат тройно. Ще стане рай за крадците. Няма да има по лесна регистрация на крадени коли от сега. Пак няма да има никакъв контрол и всеки ще прави каквото си иска. Проблема с първоначалните прегледи е само в София и още някой друг град. В другата част България се минава лесно и бързо. Това ще е поредният закон пълен с дупки и всеки ще минава по различни схеми.
  • 6 Гост

    9 0 Отговор
    С какво това ще облекчи клиентите, освен че ще трябва да ходят и да се редят на допълнителни опашки?! Абе, няма един нормален в тези администрации, един, поне за цвят, дето се казва!

  • 7 LORT

    7 0 Отговор
    Можеха в големите градове да направят филиали на КАТ по райони
  • 8 Коко

    10 0 Отговор
    Това не е облекчение,а двойна работа!Първо технически преглед в отделен пункт,след което регистрация в кат.Как ще се придвижва тоя автомобил без номера,първо до преглед след което до кат?
  • 9 Is 200

    5 0 Отговор
    Хората навън с едни номера да скрап карат са го измислили.Ние тука от институция на институция ни дерат.Оправете Бг пощи и всичко по тях да става не да си губим и парите и времето
  • 10 Русенец

    4 1 Отговор
    Поредната държавна хранилка към "ЧАСТНИЯ" на някой пенсиониран катаджия бизнес ! Най-простото е една кола един регистрационен номер, получен при първата регистрация от КАТ и след това с този номер да се кара до бракуването на колата. Ама така местните "Катаджийчете - Шумкарчета" няма да знаят кого да глобяват защото няма да знаят кое кола на кой е !
  • 11 Ufaf

    3 0 Отговор
    Ще плащате на още места за услуги. Тея КАТ,Дай дето работят за НАП и частници бивши милиционери с пунктове за прегледи се чудат как да има за всички тях от Вашите пари. Последното му е на у-я дали чакаш и колко време. Оня е на заплата пак от ВАШИТЕ пари. Ако разровиш имотното състояние на висящите там " Полицаи " и на онези с престилките ,ще оправите половината цена на новите самолети и няма да вземате още 200 милиона заеми.
  • 12 Хасин

    3 1 Отговор
    Автомафията в действие . Чрез лобизъм в законите да платим на куките. Ако работата на един намалее от цялата каша ,то ще го изкарат ли на улицата да патрулира или ще му намалят ли заплатата ? Щото като ни видят с кола на пътя и задника им се отваря като на прасе касичка цепката. Само гледат как ни оберат още. Наредили се в тая администрация цялата рода и още дават агнета от село- от Полицайче да го направят КАТ -НАП - Застраховател синчето или дещерята. Що бе ? Нали заплатат еднаква уж , ама къщите и имотите не си знаят вече . Злата ,скъпи коли и по-нагли от циганите станаха без да са излизали да бачкат в чужбината . Демокрация ама за администрация и партийни членове. Аман и сиктир.
  • 13 ГСГ

    1 0 Отговор
    Поредните Български Глупости. Много простотия в тая наша РОДИНА.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.