Искаме от следващия мандат на СОС да започне да функционира общинско предприятие за чистота. Това каза председателят на групата на социалистите Калоян Паргов, по време на обсъждането на предложението на съветниците от БСП кметът на София да изготви правен и финансов анализ и финансово-икономически и технологичен модел на Столично общинско предприятие „Чистота“. Докладът бе подкрепен и от независимия Борис Бонев и двама съветници от „Демократична България“, но не бе приет от управляващото мнозинство в Столичния общински съвет.
Паргов обясни, че идеята е да се подходи поетапно, стъпка по стъпка, напред във времето през следващите години. Ето защо от БСП предлагат да се започне с изготвянето на подобен анализ.
„Ролята на общинските съветници е да приемат решения и да дават насоки за развитието на града, а не да бъдат гумен печат на администрацията“, посочи лидерът на БСП – София.
Той подчерта, че докладът е част от политиките и програмите на БСП, което го прави последователно действие, а не пиар мероприятие.
Калоян Паргов припомни, че този доклад бе внесен в навечерието на Нова година, но 6 месеца не е видяло бял свят. „Очевидно, че има някакъв страх или недоумение, за да не се разглежда този доклад досега“, заяви той.
„Преди, може би, 5 години столичният кмет Йорданка Фандъкова направи изявление в медиите, че София трябва да си поеме сама чистенето. Ние тогава аплодирахме и адмирирахме това нейно изказване. Видно е, че след няколко години, то е останало просто изказване“, категоричен бе Калоян Паргов и попита кога е била по-искрена г-жа Фандъкова – преди 5 години или сега.
Необходимо е да се създаде общинско предприятие по чистота в столицата в противовес на досегашния неработещ и корупционен модел. Това каза Диана Тонова, заместник-председател на Комисията по икономика и собственост. Тя отбеляза, че през последните години средствата, които общината заделя за чистотата на града, нарастват от 130 милиона лева през 2009 година до 217 милиона лева през 2020 г. По думите ѝ през следващите 4 години само за възнаграждения на частни фирми по сметосъбиране и сметоизвозване ще бъдат изплатени над 420 милиона лева общински пари. „Това обаче е без реципрочност в постигането на резултата – именно по-чист град“, счита Тонова.
Тя посочи и предимствата, които би имало общинско предприятие по чистота, в няколко важни аспекта, сред които икономичност, отговорност, ефективно управление на собствеността и по-ефективен контрол, който ще бъде и гаранция за повишаване на качеството на услугата и ръст на общинските приходи.
„Ще се икономиса значителен финансов ресурс, който сега формира печалба на търговските дружества, с които Столична община има сключени договори. Също така и за ДДС по тези договори. Столичната община ще бъде собственик на имуществото и техниката на предприятието, а контролът върху дейността му ще се извършва пряко от кмета на Столична община. Планирането и разходването на средствата ще става с решение на СОС, а средствата от такса „Битови отпадъци“ ще се разходват прозрачно“, аргументира се Диана Тонова.
Тя каза, че такава практика успешно се прилага както в много европейски градове, така и в някои български общини като Пловдив, Бургас и Монтана.
Иван Таков изказа недоумение защо от управляващото мнозинство са против изготвянето на подобен анализ, който ще покаже кое е изгодно за общината и софиянци.Той посочи, че всички точни данни са в администрацията и затова така е формулирано предложението в доклада. „Не за първи път Общинският съвет да възлага на кмета изготвянето на анализи и стратегии“, заяви заместник-председателят на групата на БСП.
По думите му социалистите държат Столична община да отговаря не само за чистотата, а за всички комунални услуги на територията на града.
„Анализът, който може да се изготви за 6 месеца, ще даде представа за необходимите средства и техника“, каза Таков, който е и заместник-председател на Комисията по бюджет и финанси.
Според него, при 220 млн. лв. по план-сметката за чистота, има достатъчно пари. Въпросът е как се изразходват и какъв е ефектът.
„Ние не сме против частната инициатива, напротив. Но средствата за почистване се увеличават всяка година, а градът не става по-чист“, заяви Иван Таков.
Право и задължение на Общинският съвет е да формира политиката на Столична община в редица сектори. Ключов сектор за сигурността на града е доброто управление на чистотата и управлението на отпадъците. А контролът в тази сфера е чисто пожелателен. Това каза Альоша Даков, заместник-председател на Комисията по опазване на околната среда, земеделие и гори по време на дебата.
Той призова Фандъкова да изрази личното си мнение по този проблем, защото темата касае пряко работата ѝ като кмет.
„Ще бъде в интерес на гражданите и в изпълнение на управленските ангажименти да изготвите публичен анализ, да представите аргументирано и да защитите с разчети Вашата позиция, че действащият модел е най-добрият за Столична община – да се увеличават разходите, да се възлага дейността на частни фирми. А година след година да се намалява дейността на общинската фирма „Чистота Искър“ ЕАД, която е в нерадостно състояние“, изтъкна Альоша Даков в обръщението си към кмета на София.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Краси
09:03 26.06.2020
2 Хахаха
09:04 26.06.2020
3 Краси
09:11 26.06.2020
4 Бау
Коментиран от #12
09:17 26.06.2020
5 беге демокрация
09:19 26.06.2020
6 Кандидат член
09:41 26.06.2020
7 Мимиии
Коментиран от #8
09:46 26.06.2020
8 Краси
До коментар #7 от "Мимиии":
Значи общината плаща на концесионера,с тези пари той си купува техниката и плаща на работниците,ама си купува и богати вейрон и какво ли не още.Ткаче недей да викаш ,вие купете,защото тези вие,сме ние данъкоплатците,дето му купуваме лимузините и т.н.Коментиран от #10, #11
10:40 26.06.2020
9 Чак сега
10:42 26.06.2020
10 Митьо гледа
До коментар #8 от "Краси":
Май ще се скарате с Маргини, Вълци и тем подобни.Баце само ги озаптява.Плащат им на време и по много.А там е една.Питайте Фандъкова.10:54 26.06.2020
11 Бау
До коментар #8 от "Краси":
Какво значение има каква кола кара? На теб интереса не ти е да ти предлага една добра услуга за малко пари? Защото като ти чета написаното излиза, че си на принципа ''Не е важно на мене да ми е добре, а на Вуте да му е зле''. Да не мислиш, че ще ти излезе по-евтино тепърва общината да ти харчи парите за машини и съоръжения за извозване на боклука? Ще бъде много по-скъпо и възможността за корупция ще бъде много по-голяма.11:21 26.06.2020
12 До Бау
До коментар #4 от "Бау":
В грешка сте! Сега е невъзможно да проработи ефикасно.Защото СИСТЕМАТА Е РАЗЛИЧНА! Ще ви покажа( частично) как работеше ОП" Чистота"- София град до 1989- средата на 1990.. От първо лице,работил там над 10 г.Мине,метене,сметоизвозване заделжително след 22 ч.До сутринта тряббва да е излизано навсякъде.Да не се натоварва трафика.Всяко закъснение водеше до санкция за Проверяващия Инспектор.Водоноска мие на маркуч,под налягане,следва ги каминон за събирране на утайка,пясък и кал.На ръка.Булевардите и входно- изходни магистрали същата процедура- пак от столична Чистота.Имахме над 1200 работници - водачи на смет.машини,водоноски,който зимата се преоборудват в снегопочистващи.Имаше 3 автостопанства със собствен сервиз и персонал.Навсякъде столово хранене със персоналот готвачи към предприятието.Зимно време директно се разнасяше храна за нощните смени.Скара,шницели туршия,чай с огромни войнишки баки и кафе.Безплатно! Храната струваше макс 1,5 - 1,-8 лв.И всичко това се ръководеше и управляваше от 48 човека администрация.Когато всички изчисления, документооборот ставаше на ръка.Но Ген.Директор- инж.Джелепски( светла му памет) получаваше по малка заплата от водач на сметоизв.машина,или на водоноска.Знаеш ли колко струваше на СНС- общината целогодишно? Около 28 милиона! А градът светеше,нямаше преливащи кофи,и улиците ухаеха на чисто.И знаете ли защо.Защото нямаше подизпълнител,доставчик на доставчика.Всичко директно.Включително и ведом.бензиностанция с маркиран бензКоментиран от #13, #15
11:55 26.06.2020
13 Лозенец
До коментар #12 от "До Бау":
ФАНДЪКОВА,....ТИ СИ ЗНАЕШ!12:11 26.06.2020
14 Бабоков
12:14 26.06.2020
15 Бау
До коментар #12 от "До Бау":
Аз не споря дали качеството преди и сега е по-добро или по лошо. Качеството зависи от заложените параметри и контрола на изпълнението. Но ако всички останали параметри са еднакви, то разходите на частната компания за почистване и извозване на боклука на града ще бъдат много по-малки от колкото сега Софийска община тепърва да създава предприятие, да купува машини и съоръжения, да обучва персонал и т.н. Все едно да не искате да плащате на Мтел и затова да тръгнете да правите собствен оператор. Ако изпълнителя не се справя, да го сменят. Ако разходите на общината са големи, да направят анализ и да видят къде е проблема. Тези 28 млн лева са преди деноминацията. Сега тази сума като приспаднем инфлацията ще бъде много много по-голяма. Като добавим, това че и разходите за труд и машини са много по-големи и накрая ще се окаже, че да бъде общинска фирма ще ни излезе много по-скъпо от колкото да е частна. А фирма, която не е печеливша ще фалира ако държавата постоянно не ѝ налива пари, което ще бъде още по-лошо. Отново казвам, проблема не са парите, а корупция. И безплатна да ни я подарят тази фирма от небесата, като не се управлява добре няма как да работи. И докато възможностите да се откраднат държавни активи са големи, то при частника или му плащаш или не.12:35 26.06.2020
16 Иван
14:27 26.06.2020
17 Пламен
22:35 26.06.2020
18 Другар
06:13 27.06.2020