5 836 51

Скъсаната мантинела на "Тракия" – стара и ръждясала

Нужни са сериозни реформи в АПИ, категорични са от Европейския център за транспортни политики

Скъсаната мантинела на
Снимка: БГНЕС

Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) излезе с официално становище, с което изказва преди всичко своите съболезнования на близките на загиналите и пострадалите в тежкия пътно-транспортен инцидент при км 163 на автомагистрала "Тракия" от 12 юли 2020 година, при който тежкотоварен камион разкъса еластичната ограда (мантинелата), навлезе в насрещното платно, удари и затисна автомобили.

От ЕЦТП считат, че усилията на органите в Република България за намаляване на жертвите по пътищата са значителни, но за съжаление работата в посока на обследване и извършване на целенасочени инспекции по пътна безопасност, които значително биха могли да намалят фаталността при подобни инциденти, изостава.

Експертите настояват незабавно да бъдат предприети мерки за извършване на такива инспекции в най-критичните точки, където загиват много хора.

От ЕЦТП припомнят, че неотдавна под шапката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) бяха предприети действия за нормативна промяна в наредбите, регламентиращи именно обследването и обезопасяването на т. нар. Черни токи, както и на стандартите за поставяне на еластични огради (мантинели).

Следва да се обърне сериозно внимание и на това, че в тези работни групи участие вземат предимно силно зависими и лобистки кръгове, които все още определят политиките в сферата на пътната безопасност. От Центъра настояват дейността по реформиране на нормативната рамка да бъде изцяло в ръцете на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).

"Вярваме, че експертите от ДАБДП няма да допуснат на масата лобисти, които с действията и бездействията си да застрашават живота на гражданите на Република България", пишат още оттам.

ЕЦТП припомня, че съгласно действащия закон за пътищата в Република България отговорността  за поддръжката и обезопасяването на републиканската пътна мрежа е изцяло, само и единствено на АПИ. В тази връзка няма как да не бъде отбелязано, че еластичната ограда, която е била скъсана, и през която е преминал ТИР-ът е стара и ръждясала, т.е. изобщо не отговаря на действащия норматив.

В заключение ЕЦТП настоява за извършване на незабавна реформа, която цели преструктурирането на АПИ и превръщането ѝ в работеща структура и очаква това да стане дългосрочна политика, която значително ще допринесе за намаляване броя на жертвите на пътя в България.

"Очакваме най-после да стартира процесът по обследване на пътната мрежа в Република България и изработването на мерки, целящи предотвратяването на тежки пътни инциденти в контекста на препоръките на ЕК от август 2019 година", допълват от Европейския център за транспортни политики.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 19 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Пътищата

    83 7 Отговор
    ни са по лоши от Африкански!! Парите от винетки влизат в джоба на Пеевски. Спите ли още уважаеми сънародници. СПИТЕ ЛИ????
  • 2 Гост

    80 6 Отговор
    Великия магистралостроител в панделата.

    Коментиран от #36

  • 3 2loop

    74 6 Отговор
    Един наскоро пред едн икона, не се ли хвалеше с някакви красиви и безопасни магистрали?
  • 4 БОЮ КРАТУНАВИРУСНИЯ

    49 4 Отговор
    СТРОЯ МАГИСТРАЛИ ВСЕКИДНЕВНО НО ЗА ДУПКИ И МАНТИНЕЛКИ СЪМ ЗАБРАВИЛ....СЕГА ШЕ МЕ МАХНЕТЕ КОЙ ЩЕ ВИ ПОСТРОИ МАГИСТРАЛИТЕ ЗА 4 ХЕМУС САМО 16КМ ИМА ПОСТРОЕНИ НО МЕДИИТЕ ВИ КАЗВАТ ЧЕ СЕ СТРОИ УСИЛЕНО МЕДИИТЕ ВИ КАЗВАТ ЧЕ ИМА КРАТУНАВИРУС ХОДИТЕ МАСКИРАНИ ,КОЙТО ХОДИ С МАСКА ЗНАЧИ МИ ВЯРВА ЗНАЧИ АЗ СЪМ НЕГОВИЯ ПРЕДВОДИТЕЛ .ФАКТ ЗАТОВА СТОЯ ОЩЕ НА ВЛАСТ.
  • 5 тва че цинка и е паднал

    13 36 Отговор
    нищо не значи.И кьв е тоя евроцентър пак?!?!?? Капачки пак някви.40- 50 тона засилени със 100 км.ч Три чисто нови мантинели няма да ги спрат.Ся чакаме Писмо от Световния център по пътищата....

    Коментиран от #8, #15, #27

  • 6 бмб

    36 4 Отговор
    Дааа, ние "само строим" каза тиквата. Оттам може да се източи. С поддържане на построеното не се занимаваме. Файда за нас няма.

  • 7 изказване на ББ

    18 2 Отговор
    НЯМА да дам пари за ремонт на нещо строено от тройната коАлиция-ФАТК

    Коментиран от #22

  • 8 Селяк

    20 2 Отговор

    До коментар #5 от "тва че цинка и е паднал":

    за това нетрябва да мантинели, бетонени блокове-Както е в Испания, Франция, Германия!!!

    Коментиран от #12

  • 9 ТИМАДЖИЯ

    27 1 Отговор
    ТИМАДЖИЙСКАТА ФИРМИЧКА ХИДРОСТРОЙ КОЛКО РАЗКЛОНЕНИЯ ИМА В КОЛКО ПОРЪЧКИ УЧАСТВА КЪДЕ ВИ Е ЖУРНАЛИСТИКАТА И МЕДИИТЕ ????ИЛИ МЕДИИТЕ СА САМО КРАТУНАВИРУС......НА ВИ МЕДИИ БЪЛГАРСКИ АНТИНАРОДНИ.
  • 10 Прозрение

    23 0 Отговор
    Нужни са сериозни промвни в АПИ - ахаххха нужни са тотални уволнения! Нужно е крадците да идат в затвора и да върнат откраднатото!
  • 11 Тиквата

    16 3 Отговор
    Въх ни думай, аз съм построил повече от дед Тодор
  • 12 КРАТУНАВИРУС

    8 6 Отговор

    До коментар #8 от "Селяк":

    САМО НЕ ЗНАМ КЪДЕ СИ ВИДЯЛ БЕТОННИ БЛОКОВЕ ВЪВ ФРАНЦИЯ,ИСПАНИЯ И ГЕРМАНИЯ ВИЖ ЗА ГЪРЦИЯ ДА,ПЪРВО НЕ ПРЕЧАТ ФАРОВЕТЕ ОТ НАСРЕЩНОДВИЖЕЩИТЕ СЕ ВТОРО ТОЧНО ОТ ТАКИВА СЛУАИ БЕТОНИЯ БЛОК ИЗТЛАСКВА КОЛАТА НА ПРЕД,БЕТОННИ БЛОКОВЕ В ГОРЕСПОМЕНАТИТЕ ДЪРЖАВИ ИМА ЧАСТИЧНО ТУК ТАМ,ВТОРО ГЕРМАНИЯ ИМА НАЙ ЛОШИТЕ ПЪТИЩА МАГИСТРАЛА ОТ БЕТОН СЪС ГОЛЕМИ РАЗТОЯНИЯ МЕЖДУ БЕТОННАТА ЛОСКОСТ ЧЕХИЯ СЪЩИЯ КЕНЕФФФ НАЙ ДОБРИТЕ МАГИСТРАЛИ И БЕЗПЛАТНИ ПЪТИЩА ИМАШЕ ИСПАНИЯ КАЗВАМ ИМАШЕ ЗАЩОТО ВЕЧЕ ЗАПОЧВА ДА СЕ ЧУВСТВА КРЪПКИ И РАЗРУХИ...

    Коментиран от #23

  • 13 Борисов

    5 3 Отговор
    Супер яко е когато всички са навързани като свински черва. Убива го човек нещо от което сме откраднати пари. И близките му дори не могат да си търсят правата. Защото мафията е на всяко ниво и се пази сама. Турците са най приятни. Защото техните лидери могат да ги блъснат и да убият децата им. И после даже да осъдят блъснатия за това.
  • 14 ленчето с кремчето в ръце

    3 4 Отговор
    как бе това не е възможно той.....този ги строи яко и мощно а и то това не е магистрала ,както онова не е балкански поток както и шкафчето не е негово,то някой си го е забравил там...мамин
  • 15 Точно

    4 12 Отговор

    До коментар #5 от "тва че цинка и е паднал":

    Напълно си прав. Но поклонниците на Мунчо пак квичат срещу Бойко. Той и за заспалия шофьор е виновен .
  • 16 ммм

    18 4 Отговор
    Всичките им пътища са боклук. Асфалтираха 10 км до нашето село,нова трислойна настилка. Още първата зима се напука. Никой не търси отговорност или гаранция от изпълнителя.
  • 17 hmhmhm

    6 2 Отговор
    горката мантинела - тя излезе виновна .... Бог да прости загиналите!

    Коментиран от #18

  • 18 Гост

    2 2 Отговор

    До коментар #17 от "hmhmhm":

    Мантинелата и комунистите ....
  • 19 Охо Бохо

    4 2 Отговор
    И старата и ръждясала мантинела са виновни "комунистите".

    Коментиран от #26

  • 20 НЕГРАМОТЕН

    5 4 Отговор
    КАКВА ЛИ ТРЯБВА ДА Е МАНТИНЕЛАТА, ЗА ДА ПРЕГРАДИ ПЪТЯ НА 40 ТОНЕН КАМИОН?

    Коментиран от #34

  • 21 ЖТЖТЖТЖТ

    9 2 Отговор
    А ИДЕТЕ ТАМ ТОЧНО ПРЕДИ ДА СТАНЕ КАТАСТРОФАТА И ВИЖТЕ МАГИСТРАЛАТА Е УЖАС ДУПКА ДО ДУПКА И ВДЛАБНАТИНЕ В ДЯСНОТО ПЛАТНО ПОСОКА ЧИРПАН -ВСЕКИ ДЕН МИНАВАМ ОТ ТАМ И ПРОКЛЕНАМ ТЕЗИ НЕКАДЪРНИЦИ ОТ АПИ --- И ПРЕДИ И СЛЕД БЕНЗИНОСТАНЦИЯТА Е УЖАС
  • 22 Ми тъй де

    3 2 Отговор

    До коментар #7 от "изказване на ББ":

    Той ги дава тия пари от шкафа с пачките
  • 23 Приятелю

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "КРАТУНАВИРУС":

    не умаше, а Испания има най - добрите пътища заедно с Франция у Холандия
  • 24 Гост

    6 1 Отговор
    Далеч от мисълта че не се краде от стройтелсвото, но и нова мантинела да е не е в състояние да спре 40тонен а и повече камион движещ се с 90-100км./ч. По скоро трябва да има бетонни заграждения между платната, както е в САЩ ако някой е забелязал по филми и новини.
  • 25 Сега

    5 3 Отговор
    Еврата 💶💶💶💶💶💶🤬🤬🤬🤬 от шкафчето и гардероба да се раздадат на семействата на загиналите. Щи дам аз едни лентички тулуп мазен
  • 26 Виновни са разбира се

    2 3 Отговор

    До коментар #19 от "Охо Бохо":

    трябвало е да я направят от неръждавейка. Или неква титанова сплав.

    Коментиран от #31

  • 27 Статистик

    8 2 Отговор

    До коментар #5 от "тва че цинка и е паднал":

    40-50 тона нищо не може да ги спре - факт, НО при челен удар. По магистралата никой не се удря челно в мантинелата, а под ъгъл и идеята е не да те спре, а да ти отклони посоката на движение. Тук говорим за много по-ниски сили и мантинелите на магистралите трябва да могат да ги поемат или изобщо не е трябвало да бъдат слагани там.

    Коментиран от #37

  • 28 Бойко

    2 2 Отговор
    Как стара и ръждясала ние строим най вече магистрали всичко сме сменили ако бяха БСП на власт и толкова нямаше да има ако беше лесно комунистите да го бяха направили.
  • 29 Мартин

    5 2 Отговор
    Всеки боклук се качи на тир, за да печели здраво! Колко хора убиха, и не се взимат мерки!
  • 30 az #Оставка!

    6 1 Отговор
    Не може да бъде! Лъжат! Това е една от магистралите на Бойко! А те всичкте са световен еталон за качество! Добре, че беше той, че да научи света как се строят магистрали!
  • 31 Грейс

    1 1 Отговор

    До коментар #26 от "Виновни са разбира се":

    Напълно те подкрепям! Да издърпаме ушите на ТЖ|бог да го прости| за тази грешка, та сега гербавите да му сърбат попарата.
  • 32 Проблемът

    4 1 Отговор
    Проблемът е в това че мантинелата е много слаба не защото е ръждясала , колонките които държат мантинелата са през голямо разстояние , в Германия ги правят през метър и отделно двоина мантинела една под друга и при плъзгащ удар издържат дори на камион , а тази мантинела е прекалено слаба дори кола ще я изкърти , реално все едно няма мантинела
  • 33 Пеуник

    3 1 Отговор
    Не защитавам никого. Мантинела ТИР не може да спре. За това хората отдалечават платната на магистралите, а не като при нас през два метра. 30 тона със 100 кмч не можеш да спреш с дебела ламарина.
  • 34 Статистик

    5 0 Отговор

    До коментар #20 от "НЕГРАМОТЕН":

    Най-високият клас на задържане мантинела H4b, производителите и дават гаранция, че може да задържи 40 тонен камион, до определена скорост и ъгъл на удар, разбира се. Като знаем как се строи и контролира всичко в България искаш ли да се хванем на бас дали е била сложена от най-добрата мантинела, налична дори и на българския пазар, или са турили каквото е успяло да произведе някое от "нашите момчета". Монтажът също е от голямо значение, за да се достигнат спецификациите по производител. As simple as that!
  • 35 Гошо

    2 2 Отговор
    Каква мантинела ще спре ТИР? Проблемът е в заспиващите турски водачи.
  • 36 Оракула от Делфи

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Стара и ръждясала , сменяна ли е някога и кога? Да не би, да е подменена, със стара матинела, да се види трайността на метала? Ако е сменяна, коя е фирмата, която е сменила матинелата? Защо не е сменена след като е амортизирана и е допринесла за смъртта на 6 човека? Кой беше, този Премиер, който е отдал Обществената поръчка и за какви пари? Да си види и провери, чрез анализ ,на структурата на настилката под асфалта , насипа в която е забучена ,дали отговаря на сертификата който е представен? Важно е коя лаборатория, прави анализите и дава становище? След ,като извършат тези действия, можем да кажем, къде е грешката , Шофьора е също с много въпросителни и се издирва!
  • 37 тракторист

    5 0 Отговор

    До коментар #27 от "Статистик":

    знаеш ли колко цола е камионската гума и под ьгьл я прегазва просто щот мантинелата е ниска а гумата висока.....

    Коментиран от #38

  • 38 Статистик

    7 0 Отговор

    До коментар #37 от "тракторист":

    И аз имам книжка за трактор. Та височината на високия клас мантинела е 1232мм. Ти прецени дали гумата може просто да я премаже. Въпросът ми е следния – било ли е използвано най-доброто, което е налично на българския пазар и е подходящо за такива тежконатоварени и високоскоростни участъци и ако не е - защо? Дори и 30% да е бил шанса, с по-добра мантинела е можел да се избегна инцидента. Друг въпрос е дали и камионът не е бил претоварен – правейки го по-труден за спиране, за което също би трябвало да има контролиращи органи.
  • 39 Един от много

    6 1 Отговор
    От година насам, всеки ден карам маршрута София-Стара Загора и обратно, за последните 365 дни лично с очите си видях 2 турски тира да късат мантинелата и да навлизат в насрещното платно и поне още 5 такива случая,коита вече са били факт при преминаването ми по АМ Тракия.Плачат и пътищата и МС за ремонт...
  • 40 Факт

    7 1 Отговор
    Диктатора пак се окървави!!!
  • 41 Гражданин

    6 1 Отговор
    Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) и Института по безопасност на движението по пътищата са две излишни структури.Мантинелата не е виновна.Виновни са тираджиите,които манипулират тахографите,карат с превишена скорост,не спазват почивките.Мантинелата може да спре автомобила при удар по-малко от 30 градуса.А както видяхме ударът е бил на 60 градуса.
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор

  • 43 Жоро

    2 0 Отговор
    Що триеш бе, щото е така нали. Жалки сте

  • 44 Борисофф

    3 0 Отговор
    Аз правя магистрали а тая мантинела кво ме интересува?Тя е от предишното правителство!
  • 45 ivan

    4 0 Отговор
    това е каквото е управлението такива са и пътищата,срам и позор
  • 46 СтарТИРаджия

    3 3 Отговор
    Смях. По български. Влекач+хладилно полуремарке+15 тона багаж = минимум 31 тона!!! Въпрос: как 2,5 мм ламарина спира този лек танк, движещ се с 90 км/ч?! Мисля, че добър математик или физик може да изчисли 31 000 кг движещи се с 22,5 м/сек, колко дебело желязо е необходимо да го спре БЕЗ да се скъса, с опори през 4 - 5 м и широко една педя!
  • 47 Ввв

    4 1 Отговор
    Идиотииии,камионът е бил 25 тона,не 40!Ясно е,че мантинелата е “мижи да те лажа”,трябват блокове от бетон,но толупът спи сладко с пачки и време за “глупости” няма!!!

    Коментиран от #49

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор

  • 49 444444

    0 0 Отговор

    До коментар #47 от "Ввв":

    Не бе. Трябва крепости по пътищата. Мантинелата е от 90-те години и нищо й няма. Нито толуп я поставил.
  • 50 Ооо

    2 1 Отговор
    Стига се оправдавайте с мантинелата.. тя няма ка да спре тира.. просто пътя там не става. На места направо те изхвърля встрани... на тежък ТИР малко да му се размести товара от друсането и стават големи беди!
  • 51 Ненормалници

    0 0 Отговор
    Значи старата мантинела е карала камиона. Правителството е виновно за сблъсака. Правителството караше камиона.И медиите сте ненормални, незнам кой ви диктува новините, смешници. Една мантинела щяла да спре 30 тонен камион, движест се с над 100 км в час.Само като ви чета малоумните колентари, че правителството е виновно за този инцидент ми се поръща. Зверски тъпо племе сме, не натод, а племе. Напълно си заслужаваме съдбата.

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.