Last news in Fakti

29 Октомври, 2021 15:48 2 106 41

Комитова: Бавните процедури изгониха чуждите инвеститори от България

  • арх. виолета комитова-
  • бавни процедури-
  • чужди инвеститори

Арх. Комитова коментира и темата за повишаване на тол таксите и цената на винетките за леките автомобили

Комитова: Бавните процедури изгониха чуждите инвеститори от България - 1
Снимка: МРРБ

„Бавните процедури изгониха чуждите инвеститори от България. Ние се борим да ускоряваме този процес като облекчаваме режимите.“ Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова при гостуването си в предаването „България сутрин“ на телевизия България он ер. Министър Комитова посочи, че с този тромав институционален процес, който сами сме си създали през норми, закони и институции, сами отказваме инвеститорите.

„Кой чуждестранен инвеститор ще чака 6 г. за строително разрешение на някакъв по- голям проект. Как да стане това? След 6 г. неговата идея може тотално да не е актуална или бизнес идеята или парите да са се свършили и някаква друга случка да се е случила в пазарното пространство. Това е нон сенс“, коментира министър Комитова. Като пример тя посочи как бившият премиер Бойко Борисов се е борил от 2013 г. до 2019 г. за разрешителното за строеж на автомагистрала „Хемус“. „След като той не може да го направи по-кратко, какво да говорим за останалите предприемачи“, допълни тя.

Друго облекчение, което обаче касае всички хора у нас, е премахване на изискването до 2024 г. всички къщи и апартаменти да имат издадени технически паспорти. „Отмених наредбата още преди 3-4 месеца. Техническият паспорт е абсолютно ненужен документ, той е необходим само, ако имате намерение да извършвате някакво бъдещо строителство. Спестихме на всички български граждани по едни 1000 лв.“, посочи регионалният министър.

Арх. Комитова коментира и темата за повишаване на тол таксите и цената на винетките за леките автомобили. Тя каза, че не е обсъждано повишаване на цената на винетките. „За винетките не е ставало дума за повишаване на цената“, категорична беше тя. И посочи, че в момента леките коли осигуряват 75% от приходите в тол системата. Само ¼ от приходите – около 80 млн. лв., идват от тежкотоварния трафик като камиони и автобуси. А пропорцията обаче трябва да е обратната, защото тежките камиони рушат повече пътната настилка. От планираните 1 млрд. лв. приходи са събрани само 380 млн. лв. през 2020 г.

Според нея е установен и още един дефект – системата за тол таксите е разпростряна едва върху 3000 км от пътищата у нас от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Първоначалният ѝ замисъл е бил да обхване 16 000 км. Отделно само част от всички поставени камери са следили трафика върху тези 3000 км. Затова едно от първите неща, които вече са променени, е да се увеличи броят на камерите, които следят трафика. В резултат се отчита и леко повишаване на събраните пари. Втората мярка, която в момента продължава да се обсъжда е разширяването на обхвата на пътищата.

„Още обмисляме – от 3000 км на 6000 км ли да минем или на 16 000 км. Това е гъвкаво решение. Възможно е с подготовка и организация да обхванем по-голяма част от пътната мрежа“, обясни министърът. Като третата мярка тя посочи възможността за леко повишаване на таксите за камиони и автобуси. „Давам пример – един автобус от Бургас до София плаща 3,60 лв. тол такса за преминаване през 360 км, или по 1 стотинка на километър. Още обмисляме с колко. Но от 1 ст. надолу не можем да сваляме, още обмисляме през колко стъпки да стане повишаването“, коментира арх. Комитова.

Това обаче е в процес на обсъждане и не е на дневен ред. По отношение на протестите на строителите министърът посочи, че те са разделени на много групи. България има 21 500 строителни фирми по данни на НСИ. Това, че там протестират 10-20 фирми, това не е целият пътен бранш“, каза тя.

И припомни думите на председателя на пътната камара инж. Стефан Чайков, че те не протестират за заплати. Министърът увери, че тече подготовка за зимното почистване и се подготвят споразумения с пътно-поддържащите фирми. Според нея основният проблем е, че от години 20-30 фирми са научени да получават 1,5 млрд. лв. годишно от държавата. „Тези фирми са абонирани за този 1,5 млрд. лв., те не се състезават за тях никъде, те просто ги получават. Истината е, че те бяха взели 400 млн. лв. до 30 април, до когато бюджетът на АПИ е изчерпан“, уточни тя и припомни, че когато служебното правителство е встъпило в управлението, пари е нямало.

„Предишното правителство на ГЕРБ им е дало задания да разкопават всички пътища на България за общо 1,5 млрд. лв. Защо разликата я търсят от мен, няма ги в бюджета. Според тях през годините 2018, 2019 и 2020 те са ги получавали с министерско постановление на 25 декември, когато има излишъци“, коментира регионалният министър. Според нея фирмите чакат 900 млн. лв., но още не е дошъл 25 декември, нито пък се знае дали ще има излишък. Отделно фирмите работели и по договори, които са доста спорни. „Отпред пише договор за обществена поръчка за 20 млн. лв., отзад претенции за 200 млн. лв. Защо ние трябва да платим 200 млн. По кой закон? Те са свикнали да получават тези пари“, каза арх. Комитова И увери, че иска да продължат да работят по правила. Затова им се предлагат споразумения, в които да се уредим деловите отношения, да се разсрочим тези плащания в следващи бюджети. „Не можем да им гарантираме тези 900 млн. лв. до края на тази година“, категорична беше тя.

Относно акцията на МВР и Националната агенция по приходите в „Автомагистрали“ ЕАД тя коментира, че не е извънредно събитие. Провежда се от няколко месеца и е свързана с раздадените пари чрез поръчки "ин хаус" за строителство на АМ „Хемус“. Раздадените пари са около 1,5 млрд. лв. от предишния директор на търговското дружество г-н Стоян Беличев. „Парите са раздадени без обществена поръчка, те са раздадени наистина – размерите са доста големи – по 100-ина милиона, по 50 млн. По закона „ин хаус“ г-н Беличев продължава да твърди, че няма никакъв проблем с този закон и абсолютно целесъобразно той е раздал тези пари“, обясни регионалният министър.


Бел.ред.
Уважаеми читателю,
14 ноември 2021 г. ще е уникален ден, когато ти ще гласуваш едновременно за конкретен човек (мажоритарен избор на президент) и за списък от хора (подбрани от и верни на задкулисието нови депутати).
Усещаш ли разликата?


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 26 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Подкрепа за ГЕРБ

    19 11 Отговор
    Бацо с шкаф позор тикай го и затвор

    Коментиран от #29

  • 2 Вземаха

    16 3 Отговор
    им парите както и бизнеса ! Кой да седи и кой да инвестира ?
  • 3 КОТарАК

    11 10 Отговор
    аре бягай бе.. с такива като теб ще се уплашат всякакви инвеститори / и в кво да инвестират тука..нито сме им създали подходящи условия нито закони и среда
  • 4 Тракиец

    11 6 Отговор
    Върни откраднатите пари от фондовете,после давай акъл.
  • 5 Сатана

    12 0 Отговор
    Никой не иска да си хвърля парите в Кенефа.Развивайте класическо феодално общество.
  • 6 Рошко

    19 0 Отговор
    Не бавните процедури а алчни икорумпирани бг политици
  • 7 Врачка

    14 5 Отговор
    Комитова много дипломатично ни казва още от сега,че пари няма и няма да има.С две думи сме във киреча.
  • 8 Последния Софиянец

    9 7 Отговор
    Една година чакам документи за едно заведение.Кой ще ми я компенсира?

    Коментиран от #16, #18

  • 9 Да,бе

    15 4 Отговор
    По-точно изгони ги индианеца Спящия по корем от племето на Шушумигите.Рядко крадливо племе.
  • 10 ноо

    19 1 Отговор
    И не само те. Проверете на местно ниво, как дерибеите се противопоставят на инвестициите и конкуренцията, или ги заставят директно да се поддържат ниски доходи и стандарт на живот.
  • 11 Някой

    7 7 Отговор
    Някой пак се оплете в лъжите си .За пореден път.
  • 12 а ве лелче

    12 6 Отговор
    толкова много пари се окрадаха, че само половината от тях щяха да осигурят добро заплащане и ниски данъци на всеки един българин за следващите 10 години. А с другата половина щяхме да станем независима държава. Но баце направи независим гроп и дпс
  • 13 Комитов Разрушихте България

    11 14 Отговор
    СЛУЖЕБНИ превратаджии Разрушихте Фалирахте България Доволни ли сте
  • 14 Гост

    14 1 Отговор
    КОРУПЦИЯТА ги изгони, госпожо
  • 15 ПУ ТИН

    12 9 Отговор
    КОЛКО МЕТРА ПЪТ ИЛИ МАГИСТРАЛА ПОСТРОИ ТАЯ?
  • 16 Бойкикев съм

    8 5 Отговор

    До коментар #8 от "Последния Софиянец":

    Киро истината ще те компенсира... или поне ще ти обещае
  • 17 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    12 2 Отговор
    КОРУПЦИЯТА РЕКЕТА ИЗНУДВАНИЯТА МУТРИТЕ МАФИЯТА БЕСЗАКОНИЕТО
    ИЗГОНИХА
    ЧУЖДИТЕ
    ИНВЕСТИТОРИ
  • 18 МИЛЕНИУМ

    9 1 Отговор

    До коментар #8 от "Последния Софиянец":

    ЛЪЖЕШ нямаш заведение нито познаваш публични личности

    Коментиран от #19

  • 19 Кирчо ксерокопи

    5 1 Отговор

    До коментар #18 от "МИЛЕНИУМ":

    аааа познава - от публичния дом на сточна гара
  • 20 sfsf

    9 0 Отговор
    Глупости ,копаят ни природните богатства и ни точат водния минерален ресурс ! Естествено срещу мижави данъци в БГ-то !
  • 21 сън сънувах

    8 3 Отговор
    ЕТО ЕДНО СЪНУВАНО ДОПУСКАНЕ: ББ нарочно бавеше процедурите и измисляше разни пречки за да изгони чужденците докато родните Му фирми наберат знания, машини и персонал за да поемат сами сладките обектчета откъдето обратно да потечат парици към батьовите хорица

    Коментиран от #26

  • 22 Миризлив пор

    10 1 Отговор
    За магистралата и защо са бавени разрешения? Ами вземете и погледнете колко обжалвания на процедурите има, всички са от протежета на "партията майка" . Кога се намери начин да се строи пък пак протежета на "партията майка" спряха парите. Така ли не ви стига акъла, че липсата на нормален път обрича северна България на мизерия и обезлюдяване?

    Коментиран от #25

  • 23 Голем смях

    4 7 Отговор
    И как да просперира България, след като такова тъпо животно е министър.Че и по-грозна от Нинова и Манолова.Куха и грозна,но министър...е...няма такава държава.
  • 24 КРОКОДИЛА

    0 0 Отговор
    ТОВА СИ ТИ ЧЕ ЖИВЕЕМ ВЪВ НЕСИГУРНА ДЪРЖАВА И ПРЕЧИТЕ НА ХОРАТА ДА СИ ПРАВЯТ - ПАРИЧКИТЕ ............
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Миризлив пор

    3 4 Отговор

    До коментар #21 от "сън сънувах":

    Човеко, кой крещеше "асфалт не се яде"? Кой обжалва всички процедури за да не се прави нищо, та да има "дайте парите за нещо друго"? Няма смисъл от бавене на процедурата, дори и външен да дойде си пълни шкафа, единия доволен и другия доволен, има път и около него се развива района. Опозицията обаче не е доволна, строи се, виждат се резултати и им пада рейтинга и процента на следващите избори, първото нещо беше да спрат парите и да не платят заработеното, което генерира огромна финансова дупка между фирмите. Сега стана ли ти ясно защо никой не иска да инвестира тук?

    Коментиран от #33

  • 27 Българите от СБ

    7 4 Отговор
    Комитова от радевото срутище спряха всички строежи на пътища в Северна България!До кога ще ги търпим!
  • 28 Ялчин

    4 1 Отговор
    От 9 месеца чакам разрешително за строеж на къща, строителните материали поскъпнаха с около 30 % за последните 5 месеца. Ко правим сега? компенсация нещо, шахтата. Бюрокрация!!!
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 НЕ, ПРОЦЕДУРИТЕ А ФАТМАШКАТА

    7 3 Отговор
    ИМПОТЕНТНОСТ , АЙДУКЛУК И НЕФЕЛНОСТ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА СПАДА НА ИНВЕСТИЦИИТЕ С....64% СПРЯМО ПРАВИТЕЛСТВОТО НА БОЙКО БОРИСОВ!!!
    ЩО ПРИ БАЦЕ ВСИЧКО БЕШЕ НАРЕД ???
  • 31 Бавните процедури

    5 0 Отговор
    Са крайгълен камък на корупцонните схеми!
    Няма нищо случайно...
    Всичко има своя замисъл.
  • 32 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 1 Отговор
    Представлението е комедия , казва се "Много шум за нищо" по Шекспир....Aрхитeктитe нямaт пoдгoтoвкa пo cпeциaлнocттa "Пътнo и жeлeзoпътнo cтрoитeлcтвo"...a пък пo "Икoнoмикa и организация нa cтрoитeлcтвoтo" ca пълнa cкръб...Тази "кака" нe e нaяcнo c бaзoви пoлoжeния в cтрoитeлcтвoтo нa мaгиcтрaли.
  • 33 хахахаха

    4 3 Отговор

    До коментар #26 от "Миризлив пор":

    Как да не се ядеше Асфалт при Бойка, бе, авер? Недей да спориш, ами само погледни кой получаваше вкусните възалагания, малко, ама все едни и същи - ГаБеС, Тръш, ЖиПисХруп, Шишанвода, Морскихидромуц, Псссст и още 3-4. Все един отбор юнаци ... а който в някой момент забравяше да е благодарен го изолирваха тутакси

    Коментиран от #34, #35

  • 34 Истината за

    4 4 Отговор

    До коментар #33 от "хахахаха":

    При Борисов се строеше,а при срутището на радев застой от 7 месеца!

    Коментиран от #41

  • 35 Миризлив пор

    0 1 Отговор

    До коментар #33 от "хахахаха":

    Какво да споря? Просто мини по магистралата София за Бургас и виж колко технопарка има и колко хора работят и колко вземат заплати. После хвани от София за Варна и виж колко инвестиции има? Май като изключим Варна и Шумен няма нищо, хората няма какво да работят и се изнасят.
  • 36 Бай Гошо

    1 1 Отговор
    А от тъпите, дърти и грозни министърки им се драйфа.
  • 37 Кико

    1 1 Отговор
    Ако гледат твойта снимка, ужасяват се че Баба Яга ще ги изяде. И бягат далеч
  • 38 Василева

    1 1 Отговор
    Искам да попитам Комитова докъде е направена магистрала Хемус,до Ябланица или до Боаза.Внушава се,че са откраднати милиард и половина,а казват,че авансово са раздадени много по малко пари.Кои ще ми каже къде е истината?
  • 39 КРОКОДИЛА

    0 0 Отговор
    ВСЕКИ ПЛЮЕ ДРУГИТЕ - УПЛЮТИ КОМУНИСТИ ...................УПЛЮТ РАДЕВ ................И ОНАЯ ДО НЕГО ..............................................................................................
  • 40 ВЕДНАГА

    0 0 Отговор
    БОЙКО В ЗАТВОРА - ТАМ Е КЛЮЧА ОТ МАЗЪТЪ!
  • 41 КРАДЦИ ДОЛНИ

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "Истината за":

    ПРИ БОРИСОВ СЕ СТРОЕШЕ - СТРОЕШЕ СЕ ЗА ДА СЕ КРАДЕ И РЕМОНТИРА РЕМОНТА И ДА СЕ ПЪЛНЯТ ЧЕКМЕДЖЕТАТА !
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове