„Бавните процедури изгониха чуждите инвеститори от България. Ние се борим да ускоряваме този процес като облекчаваме режимите.“ Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова при гостуването си в предаването „България сутрин“ на телевизия България он ер. Министър Комитова посочи, че с този тромав институционален процес, който сами сме си създали през норми, закони и институции, сами отказваме инвеститорите.
„Кой чуждестранен инвеститор ще чака 6 г. за строително разрешение на някакъв по- голям проект. Как да стане това? След 6 г. неговата идея може тотално да не е актуална или бизнес идеята или парите да са се свършили и някаква друга случка да се е случила в пазарното пространство. Това е нон сенс“, коментира министър Комитова. Като пример тя посочи как бившият премиер Бойко Борисов се е борил от 2013 г. до 2019 г. за разрешителното за строеж на автомагистрала „Хемус“. „След като той не може да го направи по-кратко, какво да говорим за останалите предприемачи“, допълни тя.
Друго облекчение, което обаче касае всички хора у нас, е премахване на изискването до 2024 г. всички къщи и апартаменти да имат издадени технически паспорти. „Отмених наредбата още преди 3-4 месеца. Техническият паспорт е абсолютно ненужен документ, той е необходим само, ако имате намерение да извършвате някакво бъдещо строителство. Спестихме на всички български граждани по едни 1000 лв.“, посочи регионалният министър.
Арх. Комитова коментира и темата за повишаване на тол таксите и цената на винетките за леките автомобили. Тя каза, че не е обсъждано повишаване на цената на винетките. „За винетките не е ставало дума за повишаване на цената“, категорична беше тя. И посочи, че в момента леките коли осигуряват 75% от приходите в тол системата. Само ¼ от приходите – около 80 млн. лв., идват от тежкотоварния трафик като камиони и автобуси. А пропорцията обаче трябва да е обратната, защото тежките камиони рушат повече пътната настилка. От планираните 1 млрд. лв. приходи са събрани само 380 млн. лв. през 2020 г.
Според нея е установен и още един дефект – системата за тол таксите е разпростряна едва върху 3000 км от пътищата у нас от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Първоначалният ѝ замисъл е бил да обхване 16 000 км. Отделно само част от всички поставени камери са следили трафика върху тези 3000 км. Затова едно от първите неща, които вече са променени, е да се увеличи броят на камерите, които следят трафика. В резултат се отчита и леко повишаване на събраните пари. Втората мярка, която в момента продължава да се обсъжда е разширяването на обхвата на пътищата.
„Още обмисляме – от 3000 км на 6000 км ли да минем или на 16 000 км. Това е гъвкаво решение. Възможно е с подготовка и организация да обхванем по-голяма част от пътната мрежа“, обясни министърът. Като третата мярка тя посочи възможността за леко повишаване на таксите за камиони и автобуси. „Давам пример – един автобус от Бургас до София плаща 3,60 лв. тол такса за преминаване през 360 км, или по 1 стотинка на километър. Още обмисляме с колко. Но от 1 ст. надолу не можем да сваляме, още обмисляме през колко стъпки да стане повишаването“, коментира арх. Комитова.
Това обаче е в процес на обсъждане и не е на дневен ред. По отношение на протестите на строителите министърът посочи, че те са разделени на много групи. България има 21 500 строителни фирми по данни на НСИ. Това, че там протестират 10-20 фирми, това не е целият пътен бранш“, каза тя.
И припомни думите на председателя на пътната камара инж. Стефан Чайков, че те не протестират за заплати. Министърът увери, че тече подготовка за зимното почистване и се подготвят споразумения с пътно-поддържащите фирми. Според нея основният проблем е, че от години 20-30 фирми са научени да получават 1,5 млрд. лв. годишно от държавата. „Тези фирми са абонирани за този 1,5 млрд. лв., те не се състезават за тях никъде, те просто ги получават. Истината е, че те бяха взели 400 млн. лв. до 30 април, до когато бюджетът на АПИ е изчерпан“, уточни тя и припомни, че когато служебното правителство е встъпило в управлението, пари е нямало.
„Предишното правителство на ГЕРБ им е дало задания да разкопават всички пътища на България за общо 1,5 млрд. лв. Защо разликата я търсят от мен, няма ги в бюджета. Според тях през годините 2018, 2019 и 2020 те са ги получавали с министерско постановление на 25 декември, когато има излишъци“, коментира регионалният министър. Според нея фирмите чакат 900 млн. лв., но още не е дошъл 25 декември, нито пък се знае дали ще има излишък. Отделно фирмите работели и по договори, които са доста спорни. „Отпред пише договор за обществена поръчка за 20 млн. лв., отзад претенции за 200 млн. лв. Защо ние трябва да платим 200 млн. По кой закон? Те са свикнали да получават тези пари“, каза арх. Комитова И увери, че иска да продължат да работят по правила. Затова им се предлагат споразумения, в които да се уредим деловите отношения, да се разсрочим тези плащания в следващи бюджети. „Не можем да им гарантираме тези 900 млн. лв. до края на тази година“, категорична беше тя.
Относно акцията на МВР и Националната агенция по приходите в „Автомагистрали“ ЕАД тя коментира, че не е извънредно събитие. Провежда се от няколко месеца и е свързана с раздадените пари чрез поръчки "ин хаус" за строителство на АМ „Хемус“. Раздадените пари са около 1,5 млрд. лв. от предишния директор на търговското дружество г-н Стоян Беличев. „Парите са раздадени без обществена поръчка, те са раздадени наистина – размерите са доста големи – по 100-ина милиона, по 50 млн. По закона „ин хаус“ г-н Беличев продължава да твърди, че няма никакъв проблем с този закон и абсолютно целесъобразно той е раздал тези пари“, обясни регионалният министър.
Уважаеми читателю,
14 ноември 2021 г. ще е уникален ден, когато ти ще гласуваш едновременно за конкретен човек (мажоритарен избор на президент) и за списък от хора (подбрани от и верни на задкулисието нови депутати).
Усещаш ли разликата?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Подкрепа за ГЕРБ
Коментиран от #29
15:52 29.10.2021
2 Вземаха
15:52 29.10.2021
3 КОТарАК
15:52 29.10.2021
4 Тракиец
15:52 29.10.2021
5 Сатана
15:53 29.10.2021
6 Рошко
15:55 29.10.2021
7 Врачка
15:56 29.10.2021
8 Последния Софиянец
Коментиран от #16, #18
15:58 29.10.2021
9 Да,бе
15:59 29.10.2021
10 ноо
16:06 29.10.2021
11 Някой
16:14 29.10.2021
12 а ве лелче
16:15 29.10.2021
13 Комитов Разрушихте България
16:17 29.10.2021
14 Гост
16:18 29.10.2021
15 ПУ ТИН
16:23 29.10.2021
16 Бойкикев съм
До коментар #8 от "Последния Софиянец":
Киро истината ще те компенсира... или поне ще ти обещае16:24 29.10.2021
17 ГРАД КОЗЛОДУЙ
ИЗГОНИХА
ЧУЖДИТЕ
ИНВЕСТИТОРИ
16:32 29.10.2021
18 МИЛЕНИУМ
До коментар #8 от "Последния Софиянец":
ЛЪЖЕШ нямаш заведение нито познаваш публични личностиКоментиран от #19
16:36 29.10.2021
19 Кирчо ксерокопи
До коментар #18 от "МИЛЕНИУМ":
аааа познава - от публичния дом на сточна гара16:41 29.10.2021
20 sfsf
16:51 29.10.2021
21 сън сънувах
Коментиран от #26
16:53 29.10.2021
22 Миризлив пор
Коментиран от #25
16:58 29.10.2021
23 Голем смях
17:14 29.10.2021
24 КРОКОДИЛА
17:17 29.10.2021
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Миризлив пор
До коментар #21 от "сън сънувах":
Човеко, кой крещеше "асфалт не се яде"? Кой обжалва всички процедури за да не се прави нищо, та да има "дайте парите за нещо друго"? Няма смисъл от бавене на процедурата, дори и външен да дойде си пълни шкафа, единия доволен и другия доволен, има път и около него се развива района. Опозицията обаче не е доволна, строи се, виждат се резултати и им пада рейтинга и процента на следващите избори, първото нещо беше да спрат парите и да не платят заработеното, което генерира огромна финансова дупка между фирмите. Сега стана ли ти ясно защо никой не иска да инвестира тук?Коментиран от #33
17:25 29.10.2021
27 Българите от СБ
17:27 29.10.2021
28 Ялчин
17:28 29.10.2021
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 НЕ, ПРОЦЕДУРИТЕ А ФАТМАШКАТА
ЩО ПРИ БАЦЕ ВСИЧКО БЕШЕ НАРЕД ???
17:35 29.10.2021
31 Бавните процедури
Няма нищо случайно...
Всичко има своя замисъл.
17:55 29.10.2021
32 ИМПЕРИАЛИСТ
17:55 29.10.2021
33 хахахаха
До коментар #26 от "Миризлив пор":
Как да не се ядеше Асфалт при Бойка, бе, авер? Недей да спориш, ами само погледни кой получаваше вкусните възалагания, малко, ама все едни и същи - ГаБеС, Тръш, ЖиПисХруп, Шишанвода, Морскихидромуц, Псссст и още 3-4. Все един отбор юнаци ... а който в някой момент забравяше да е благодарен го изолирваха тутаксиКоментиран от #34, #35
17:55 29.10.2021
34 Истината за
До коментар #33 от "хахахаха":
При Борисов се строеше,а при срутището на радев застой от 7 месеца!Коментиран от #41
18:06 29.10.2021
35 Миризлив пор
До коментар #33 от "хахахаха":
Какво да споря? Просто мини по магистралата София за Бургас и виж колко технопарка има и колко хора работят и колко вземат заплати. После хвани от София за Варна и виж колко инвестиции има? Май като изключим Варна и Шумен няма нищо, хората няма какво да работят и се изнасят.18:46 29.10.2021
36 Бай Гошо
21:24 29.10.2021
37 Кико
21:53 29.10.2021
38 Василева
22:04 29.10.2021
39 КРОКОДИЛА
17:40 31.10.2021
40 ВЕДНАГА
12:27 01.11.2021
41 КРАДЦИ ДОЛНИ
До коментар #34 от "Истината за":
ПРИ БОРИСОВ СЕ СТРОЕШЕ - СТРОЕШЕ СЕ ЗА ДА СЕ КРАДЕ И РЕМОНТИРА РЕМОНТА И ДА СЕ ПЪЛНЯТ ЧЕКМЕДЖЕТАТА !12:30 01.11.2021