Бившият вицепремиер по еврофондовете Атанас Пеканов разкритикува предложения мегапроект за изграждане на батериен парк с пари от ЕС.
Той го определи като високорисков, не особено смислен от икономическа и технологична гледна точка и авантюристичен. В пост в социалните мрежи Пеканов разказа още, че проектът е бил лансиран още в рамките на мандата на служебния кабинет, но преценката е била той да бъде отхвърлен.
"В публичното пространство голям интерес предизвиква една тема - мега проектът за изграждане на завод за батерии на стойност 1,6 милиарда лева (над 10% от общия ресурс по ПВУ), който е основното нововъведение в новата версия, договорена от кабинета. Бях запознат с идеите за такъв проект още в рамките на първия служебен кабинет. По множество различни канали и начини имаше интензивни опити този проект да бъде включен в Плана на България още през юни миналата година. За съжаление, сериозни аргументи в негова полза така и не бяха представени, затова нямаше как с чиста съвест той да бъде включен в предишната версия“, пише в поста си Пеканов.
Във връзка с натиска около проекта той е проучил мнението на множество експерти, университетски преподаватели в САЩ и Европа и представители на неправителствения сектор в сферата на енергетиката.
"Силно доминиращите мнения за този проект бяха, че той е високорисков и не особено смислен от икономическа, както и от технологична гледна точка. В този смисъл залагането на над 10% от целия български План в проект, който е авангарден и нереалистичен, не беше нещо, което с моя екип можехме да одобрим. Надявам се този проект да се реализира в неговата цялост, но запазвам професионален скептицизъм", пише Пеканов.
Той обяснява дългото мълчание по темата с опита да бъде коректен и да не дава оценки, но планът вече е на финална права и ще трябва да се изпълнява, а по проекта с батериите са били повдигнати много въпроси.
В поста си Пеканов припомня детайли и около друг често споменаван от новото правителство проект – за изграждане на парогазова централа като заместваща мощност в комплекса „Марица изток“. Мегапроектът с батериите се лансира на мястото на централата, която отпадна в последния вариант на документа, а правителството постоянно обяснява колко вредна е идеята за такава централа на фона на газовата зависимост от Русия.
"В предишната версия на Плана, поради поставянето на изрични условия за заместващи мощности от страна на Европейската комисия, беше заложен проект за парогазови централи. По всички проекти по Плана ресорните министерства отговаряха за своите проекти и реформи и в този смисъл този проект беше защитен тогава от Министерство на енергетиката, включително и в много срещи с ЕК. В това отношение явно е имало преосмисляне на предишните позиции на МЕ, което, разбира се, е възможно с оглед на променената геополитическа ситуация", разказва Пеканов. Част от екипа в МЕ при служебния кабинет бе и Александър Николов, сега министър на енергетиката.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #3
14:49 05.04.2022
2 ИноВативност
14:50 05.04.2022
3 Татарина
До коментар #1 от "честен ционист":
На тати умното макаданче навсякъде компетентен! Задълбочен анализ, браво!14:56 05.04.2022
4 user
15:07 05.04.2022
5 mi6osp
Коментиран от #6, #9
15:20 05.04.2022
6 pbdan
До коментар #5 от "mi6osp":
Най-голямата помпено-акумулаторна ВЕЦ не само в България, но и в Югоизточна Европа - "Чаира", работи само с 25% от капацитета си. Три от четирите ѝ помпи не функционират - две от тях поради планов ремонт, а другата заради авария от месец август. Централите "Белмекен", "Сестримо" и "Момина клисура" пък могат да се използват едва наполовина заради продължаващата от 2018 г. рехабилитация. Освен да осигуряват електроенергия за пазара, тези мощности играят и ключова роля за балансирането на цялата електроенергийна система на страна - ако има недостиг, бързо могат да го покрият, а ако има излишък на ток (особено през нощта, когато и цената е по-ниска) помпите могат да се активират в обратен режим и да изпомпват вода нагоре, за да разтоварят енергийната система. Без тези ВЕЦ-ове ролята на балансьор се изпълнява основно от ТЕЦ "Варна" на Ахмед Доган и свързаните с Христо Ковачки централи. А заради това има и съмнения, че ремонтите на ВЕЦ-овете в каскада "Белмекен" се бавят умишлено.Коментиран от #10
15:32 05.04.2022
7 Вчерашната запеканка без плънка
15:44 05.04.2022
8 Госта
15:47 05.04.2022
9 Предприятие ВЕЦ
До коментар #5 от "mi6osp":
Не го скапаха. Унищожиха го така, че с години да не може да заработи даже това, което беше останало, а именно една от 4-те машини. От алчност и некадърие.23:01 05.04.2022
10 ВЕЦ
До коментар #6 от "pbdan":
откакто наводниха централата и този единствен агрегат е унищожен и вероятно дълги години няма да заработи НИЩО!23:03 05.04.2022
11 Сатана Z
14:13 14.04.2022