Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище.
Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници. Бяха събрани и препоръки за процеса на учене.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.
Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях смятат за пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.
Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.
В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.
Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.
Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.
Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации.
Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V -VII клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.
Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ксдр
12:23 30.06.2022
2 ксдр
Уроците са по схема- нови знания: упражнение; нови знания: упражнение. А трябва да бъдат- нови знания: 2 часа упражнения; нови знания: 2 часа упражнения...
Коментиран от #7
12:27 30.06.2022
3 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Какво очаквате?!
12:37 30.06.2022
4 ъъъъ
12:40 30.06.2022
5 шири
12:57 30.06.2022
6 Поп
Коментиран от #8
12:58 30.06.2022
7 Поп
До коментар #2 от "ксдр":
Сериозно?12:59 30.06.2022
8 Бариола
До коментар #6 от "Поп":
Не е вярно, чета и съм чела учебници по три пъти на няколко издателства - на двете ми деца и племенника, сега съм до 8 клас включително. По образование съм филолог и икономист. Сложен, претрупан изказ. Много напълно излишни подробности. Бъкано с дати, които се изисква да се помнят. Говоря не само годината. Визуално много разпръснато поднесени - тук картинка, там картинка, един основен уж текст, после още пет с различен формат и шрифт. Нещо като списание с реклами. Да не говоря колко са обемни и тежки! Защо да продължавам, родителите много добре ме разбират.13:05 30.06.2022
9 Стефан Петров
13:19 30.06.2022
10 Сандо
13:20 30.06.2022
11 Мана Мана
13:41 30.06.2022