Last news in Fakti

8 Юли, 2022 07:39 2 060 10

Ще чакаме още за спасение по въздуха

  • спасение-
  • въздух-
  • чакане

В Плевен ще обучават пилотите и парамедиците за медицинските вертолети

Ще чакаме още за спасение по въздуха - 1
Снимка: БГНЕС

От години кой ли не се хвали как скоро и България, както и други страни от ЕС ще има държавна спешна медицинска помощ с вертолети. Засега обаче всичко си остава само в сферата на добрите пожелания и обещанията. Както е тръгнало обаче чак до лятото на 2026 г. ще можем да разчитаме при злополука да бъдем откарани по въздуха с вертолет до болницата в рамките на „златния час“ на спасението.

За държавен проект за спешна медицинска помощ по въздуха или още HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) се заговори през 2019 г.. Преди това имаше частна система, която обаче успя да просъществува само 6 години след създаването си през 2013-та и причината бе липсата на държавна подкрепа.

В края на 2019 г. бившият премиер Бойко Борисов обеща отпускането на 20 млн. лв. за един хеликоптер. Кабинетът на ГЕРБ предлагаше и разни други варианти, като преоборудване за въздушни линейки на стари руски военни вертолети Ми-14 или по-новите хеликоптери Cougar, но всичко остана само на думи.

При първото служебно правителство през 2021 г. здравният министър Стойчо Кацаров заяви пред медиите, че въпросът е решен. Изготвен бил проект и цялостна оценка и всичко се внасяло в Плана за възстановяване и устойчиво развитие на Европейската комисия. „Планирано е да се закупят шест хеликоптера, да се изградят площадки в 15 до 20 лечебни заведения в страната. Казаха ми, че са необходими две години от поръчката на хеликоптерите до доставката им. Така, че би трябвало до 2024 г. да имаме функционираща система. Ние сме дали вече тласъкът на проекта”, твърдеше служебният здравен министър тогава.

Според Плана за възстановяване и устойчивост през третото тримесечие на 2022 г. трябва да бъде сключен договор за покупка на 6 медицински вертолета, но доставката се очаква чак след 4 години - през лятото на 2026 г.

Година по-рано ще бъде обучен летателният им състав, лекарите, сестрите и парамедиците. Предвижда се изграждането на 6 бази за хеликоптерите - в София, Пловдив (летище Крумово), Варна (летище Балчик), Бургас (Сарафово), Плевен (летище Долна Митрополия) и Ямбол (летище Безмер). Обществените поръчки за всичко това ще бъдат сключени от здравното министерство, отговорно за осигуряване на навременна спешна помощ. Проектът е за 119,1 млн. лв. и парите ще се осигурят основно по линия европрограмите.

В началото на юни 2022 г. транспортният министър Николай Събев в отговор на депутатски въпрос уверяваше, че са задвижени всички нормативни промени, в това число и Закона за гражданското въздухоплаване. „Така операторът на вертолетите ще може да работи по предназначение - да помага на хората в критични моменти. Необходима е и редакция на Закона за МВР, защото операторът на вертолетите трябва да бъдат вързани със спешния телефон 112. С експерти се обсъжда вариант да наемем 1-2 медицински вертолета, които ще бъдат базирани на най-подходящите места в страната.

Всичко ще стане ясно през есента“, поясни той.

Преди дни, след въпрос на „Сега“, от транспортното министерство уточниха, че са предприети всички необходими стъпки за създаване на авиационен оператор, който да извършва полетите за спешна медицинска помощ по въздуха. „Координационна група, в която водещо е МТС, подготви целия пакет от документи, който е предоставен за одобрение от Министерския съвет“, пише още в отговора. В същия дух, че процедурите са задвижени, бе и информацията по проблема, съобщена ни неофициално от правителствената пресслужба.

Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) смята, че една от причините за размотаването на проекта с години от държавата е стремежът на всеки на власт да иска да уреди някой свой човек на някакъв пост. Основното забавяне, според него е било от здравното министерство. Едва сега от МЗ са подали всичко за обществената поръчка в Агенцията по обществени поръчки (АОП), която трябва да каже дали попада в системата за предварителен контрол на случаен принцип. Според него още в понеделник има шанс да бъде качена поръчката и търгът да започне.

„За НЕМS оператора се готвят да се назначат едни хора като пионки и калинки, нямащи нищо общо с авиацията. Проектът е отговорен и трябват хора, разбиращи от авиация“, каза той. По думите му, за шеф на оператора има риск да се назначи някой бивш доносник и некадърник, който никога не се е занимавал с авиация, а сред другите била някаква неизвестна уволнена лекарка от „Пирогов.

„В обучението пилоти на хеликоптери у нас има една голяма дупка от 15-20 години“, припомни Иванджиков. „За това във военното училище в Долна Митрополия са подготвили програма за обучение на вертолетчици, което би могло да започне от есента.

Заедно с Медицинския университет в Плевен са подготвя програма за обучение на парамедици - ниво 4 за вертолети специално. Тя е пратена в министерството на образованието. Военното училище си прави сега в града сграда за цивилното обучение на летците на вертолетите. Първата площадка за кацане ще бъде в Медицинския университет в Плевен, която съществува. Засега има хора на възраст 59-60 години, повечето са бивши военни пилоти, които според новите изисквания могат да поемат на първо време вертолетите. Сега променят правилата, да им се разреши да летят до 65 години. Те са около 15 души“, поясни експертът.

Според Иванджиков, манталитетът ни е друга основна причина за липсата на модерна система в България за спешна помощ по въздуха. По думите му, все още застрахователната култура у нас е на ниско ниво. Малко са хората, които си правят застраховка „Живот“ или пък при излет в планината си имат полица, покриваща рисковете при злополука. В напредналите западни държави, където имат модерни системи за спешна помощ, делът на хората с такива застраховки е много по-висок и това позволява на застрахователните компании да участват активно във финансирането на тази дейност


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Рошко

    11 0 Отговор
    А ние няма и да чакаме, парите взети от бедните ще спасяват богаташите

    Коментиран от #2

  • 2 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Рошко":

    РОСЕНЕ така си е за съжаление
  • 3 Анонимен

    1 0 Отговор
    Алчните Ятрогени ли ще ни спасяват !!!
    хахахах
  • 4 глоги

    1 1 Отговор
    Ние сме дали вече тласъкА на проекта.-рекла Лиз Тръс. И последвало земетресение от 6-та степен по скалата на Рихтер.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Знайко

    5 0 Отговор
    Малката инвестиция е да се накупят хелита.Огромната инвестиция идва после.Потдръжка на машини.Гориво,ГСМ бази на място.Хангари.По 4 медицински екипа на машина.Болници със съответната инфраструктура.Много е хубаво но е за богати.Не случайно първо се появява в Швейцария и Германия.А ние линейки нямаме та хелита.

    Коментиран от #7, #8, #10

  • 7 Госあ

    3 0 Отговор

    До коментар #6 от "Знайко":

    Я провери кок стоят нещата в Румъния 😉 Да де, те не са бедни като нас. Иначе, Гайдарски намрази площадка в Александровска болница, но тя беше немедленно замразена след него. Стои на груб строеж.
  • 8 квя

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Знайко":

    Значи могат да раздават пари на калпак по 50-100 млн за стадиони и футбол, нямат пари за много по важни неща???
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "Знайко":

    ...още в края на 70те години на 20 век у нас се използваха хеликоптери при инциденти в планината без никакви глупави бюрократични формалности!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол