Last news in Fakti

4 Март, 2024 14:06 6 163 15

Борислав Сандов: ЕК даде зелена светлина за АМ "Струма" извън Кресненското дефиле

  • борислав сандов-
  • ам струма-
  • кресненско дефиле-
  • магистрала

Въпросът е свързан с друго - кой изгражда магистралата

Борислав Сандов: ЕК даде зелена светлина за АМ "Струма" извън Кресненското дефиле - 1
Снимка: БГНЕС

ЕК одобри проектирането и строителството на магистрала "Струма" извън Кресненското дефиле в частта между Крупник и Кресна, но само в посока София. За движението към Кулата ще се търси трасе, дублиращо сегашния път. Какво ще бъде то и откъде ще минава - все още не е ясно.

"При всички положения трябва има нова оценка за въздействие върху околната среда - това категорично е казано от ЕК и се е съгласило българското правителство". Това заяви пред БНР Борислав Сандов от "Зелено движение", който е и бивш министър на околната среда и водите.

"В началото ще бъде за първата част - от Кулата към София. То ще бъде изцяло в източен обход. Ще се извърши оценка. Трябва да е достатъчно широко, за да може да бъде едната посока на магистралата. Много е важно, че то не трябва по никакъв начин да предотвратява и да препятства възможността впоследствие оттам да мине трасето, което е в другата посока. Трябва да се предполага, че е възможно и вероятно в обратната посока да се направи дублиращ път до него, който да е магистралата в посока София - Кулата. Това е вторият етап и трябва да се случи пак след екологична оценка и остойностяване на всички алтернативи", обясни той.

Според него е невъзможно в дефилето по съществуващия път да има магистрала.

От 2019 г. ЕК казва на България в редица писма, че процедурата, която е изменена от 2017 г. за различно трасе на магистрала "Струма", е порочна като процедура по оценка за въздействие върху околната среда, напомни Сандов и уточни, че тази констатация съществува и в момента. По думите му категорично е казано, че трябва нова екологична оценка, която да изследва всички алтернативи.

Писмото на ЕК е в 3 аспекта, посочи Борислав Сандов и уточни, че единият аспект е за съществуващото трасе, което ще се ползва до изграждането на магистрала "Струма" и което трябва да продължи своята роля на безопасно придвижване. Вторият аспект е по т.нар. източен обход - пътят от Кулата към София, добави той и обясни за него:

"За него ЕК се съгласява, че ще мине по източния обход, както е заложен в проекта от 2017 г., но след нова екологична оценка".

"Можеше и трябваше да има магистрала в този участък още преди повече от 10 години, защото цялостният проект за автомагистрала "Струма" - от 2008 г. има екологична оценка - в района на Кресненското дефиле предвижда или тунел, или източен обход. Българското правителство трябваше да е взело това решение. ЕК тогава каза на България да започне с този обект", коментира бившият екоминистър в предаването "Преди всички".

И все пак той смята, че прогнозата на сегашния министър за готова магистрала през 2028-2029 г. е реалистична.

"Би могло да се случи. Въпросът е свързан с друго - кой изгражда магистралата".

Според него изграждането на магистралата в тази част може да се случи с подкрепа от държавата, но от частен инвеститор. По думите му България е можела да помисли и за такъв тип възможност - тунел. Той смята, че това е най-екологичната възможност.

Борислав Сандов изказа мнение, че ротацията не би трябвало да попречи работата по проекта. Това е институционална отговорност, а не персонална, подчерта той. Според него забавянето на проекта не е добре нито за хората, нито за биоразнообразието в района.

"Сега имаме възможност да започнем процедурите. Този път се надявам това да се случи", каза още Сандов.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гражданин

    21 12 Отговор
    Пак са замислили да окрадат половината милиарди от магистралата , и за тази работа имаме главен архитект от Банкя , който е като Кольо Фичето !!
  • 2 Хорейшио

    37 0 Отговор
    Екологичния талибан Сандов отново дълбае против проекта за магистрала Струма. По време на своето кратко управление успя да саботира и спре каквото можеше строителство, за да си подсигури бъдещия частен бизнес на него и заместника му Белев. Двамата убавци от години са известни че обжалват каквото могат свързано с екологията разрешително и чакат да получат "лакомство" за да оттеглят жалбите си..
  • 3 ИМПЕРИАЛИСТ

    20 1 Отговор
    Вариантът с "дългия тунел" можеше да се строи само от една фирма, а за другите фирми нямаше да има лапачка . Тогава от КСБ поканиха двама италиански професори които намериха кусури на този вариант и предложиха вместо един дълъг да се направят 5 (пет) късички и така, че и другите фирми да се облажат...Този глупав вариант бе отхвърлен и се започна МЕДИЙНАТА война за магистрала Струма, като природозащитниците осребриха участието си в нея...Вариантът с източното трасе с поредица от виадукти и тунелчета е в изгода на фирмите за да има за всички тях от баницата....

    Коментиран от #4

  • 4 Един

    16 0 Отговор

    До коментар #3 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Някой да каже истината. Благодарение на тези зеленчуци Витоша е на това дередже. Короядът унищожи вековни борови гори. А по голите части не дават да се рекултивира и да се направи модерна ски зона. Не позволяват и нови кабинкови лифтове до планината. А получават грантове от Европа.

    Коментиран от #8

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Чорбара

    4 0 Отговор
    Моди да ти..... майката на цяло пък и навсякъде.
  • 8 Какви

    2 5 Отговор

    До коментар #4 от "Един":

    ски зони ти се мотаят из кухавелницата, бе. От десет години Европа е по пътя към субтропиците. Снек нема. Има ниви за картофи и кал вместо писти. Закриват зимни курорти в Алпите но тук тпци, като теб искат лифтове и сеч. Да е..

    Коментиран от #9, #14

  • 9 Един

    10 1 Отговор

    До коментар #8 от "Какви":

    Не закъсняха и грантаджиите да се появят.По нищо не се различавате от Тиквата.Онай прави пари от пътища.А вие получавате пари от Еврота за определени услуги.В момента на Витоша има повече сняг от Боровец и Пампорово.Ходи да броиш бръмбарите в собствената си кратуна.Ще получиш някое и друго евро бонус.
  • 10 Фен

    5 1 Отговор
    Е нали затова ти е зора! Тунел да има, да лапкаш от строителите му! Дреме ти за екологията!
  • 11 Майорс

    8 2 Отговор
    Екомилионерът Сандов пак се обявява срещу "Струма" въпреки че тя можеше досега да е построена! Много пъти му беше казано че тунелите минават през сеизмични области и няма смисъл да сестровт , но той си знае своето! Заради него , Белев и такива ксто тях няма нищо добро за страната одвен че еключиха 20% от територията в "Натура2000" и винаги да против срещу всяко ново!
  • 12 Фен

    6 1 Отговор
    Е нали затова ти е зора! Тунел да има, да лапкаш от строителите му! Дреме ти за екологията!
  • 13 Гошо

    2 0 Отговор
    Когато строителните фирми и златотърсачите разряваха коритото на Струма ги нямаше никакви но когато тръгна строителството на Струма станаха много загрижени за флората и фауната на Кресна. Нищо повече от платени лобисти а варианта с тунела е дори по не екологичен заради риска от изтичането радиоктивна маса от скалите под дефилето.
  • 14 ИМПЕРИАЛИСТ

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Какви":

    По северните склонове на Субалпийския пояс на Витоша винаги има сняг по пистите чак до Май...
  • 15 Северина

    0 0 Отговор
    Много го харесвам от малка, да ме вземе
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове