ЕК одобри проектирането и строителството на магистрала "Струма" извън Кресненското дефиле в частта между Крупник и Кресна, но само в посока София. За движението към Кулата ще се търси трасе, дублиращо сегашния път. Какво ще бъде то и откъде ще минава - все още не е ясно.
"При всички положения трябва има нова оценка за въздействие върху околната среда - това категорично е казано от ЕК и се е съгласило българското правителство". Това заяви пред БНР Борислав Сандов от "Зелено движение", който е и бивш министър на околната среда и водите.
"В началото ще бъде за първата част - от Кулата към София. То ще бъде изцяло в източен обход. Ще се извърши оценка. Трябва да е достатъчно широко, за да може да бъде едната посока на магистралата. Много е важно, че то не трябва по никакъв начин да предотвратява и да препятства възможността впоследствие оттам да мине трасето, което е в другата посока. Трябва да се предполага, че е възможно и вероятно в обратната посока да се направи дублиращ път до него, който да е магистралата в посока София - Кулата. Това е вторият етап и трябва да се случи пак след екологична оценка и остойностяване на всички алтернативи", обясни той.
Според него е невъзможно в дефилето по съществуващия път да има магистрала.
От 2019 г. ЕК казва на България в редица писма, че процедурата, която е изменена от 2017 г. за различно трасе на магистрала "Струма", е порочна като процедура по оценка за въздействие върху околната среда, напомни Сандов и уточни, че тази констатация съществува и в момента. По думите му категорично е казано, че трябва нова екологична оценка, която да изследва всички алтернативи.
Писмото на ЕК е в 3 аспекта, посочи Борислав Сандов и уточни, че единият аспект е за съществуващото трасе, което ще се ползва до изграждането на магистрала "Струма" и което трябва да продължи своята роля на безопасно придвижване. Вторият аспект е по т.нар. източен обход - пътят от Кулата към София, добави той и обясни за него:
"За него ЕК се съгласява, че ще мине по източния обход, както е заложен в проекта от 2017 г., но след нова екологична оценка".
"Можеше и трябваше да има магистрала в този участък още преди повече от 10 години, защото цялостният проект за автомагистрала "Струма" - от 2008 г. има екологична оценка - в района на Кресненското дефиле предвижда или тунел, или източен обход. Българското правителство трябваше да е взело това решение. ЕК тогава каза на България да започне с този обект", коментира бившият екоминистър в предаването "Преди всички".
И все пак той смята, че прогнозата на сегашния министър за готова магистрала през 2028-2029 г. е реалистична.
"Би могло да се случи. Въпросът е свързан с друго - кой изгражда магистралата".
Според него изграждането на магистралата в тази част може да се случи с подкрепа от държавата, но от частен инвеститор. По думите му България е можела да помисли и за такъв тип възможност - тунел. Той смята, че това е най-екологичната възможност.
Борислав Сандов изказа мнение, че ротацията не би трябвало да попречи работата по проекта. Това е институционална отговорност, а не персонална, подчерта той. Според него забавянето на проекта не е добре нито за хората, нито за биоразнообразието в района.
"Сега имаме възможност да започнем процедурите. Този път се надявам това да се случи", каза още Сандов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гражданин
14:12 04.03.2024
2 Хорейшио
14:13 04.03.2024
3 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #4
14:14 04.03.2024
4 Един
До коментар #3 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Някой да каже истината. Благодарение на тези зеленчуци Витоша е на това дередже. Короядът унищожи вековни борови гори. А по голите части не дават да се рекултивира и да се направи модерна ски зона. Не позволяват и нови кабинкови лифтове до планината. А получават грантове от Европа.Коментиран от #8
14:50 04.03.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Чорбара
14:58 04.03.2024
8 Какви
До коментар #4 от "Един":
ски зони ти се мотаят из кухавелницата, бе. От десет години Европа е по пътя към субтропиците. Снек нема. Има ниви за картофи и кал вместо писти. Закриват зимни курорти в Алпите но тук тпци, като теб искат лифтове и сеч. Да е..Коментиран от #9, #14
15:30 04.03.2024
9 Един
До коментар #8 от "Какви":
Не закъсняха и грантаджиите да се появят.По нищо не се различавате от Тиквата.Онай прави пари от пътища.А вие получавате пари от Еврота за определени услуги.В момента на Витоша има повече сняг от Боровец и Пампорово.Ходи да броиш бръмбарите в собствената си кратуна.Ще получиш някое и друго евро бонус.15:47 04.03.2024
10 Фен
15:50 04.03.2024
11 Майорс
16:11 04.03.2024
12 Фен
16:38 04.03.2024
13 Гошо
21:03 04.03.2024
14 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #8 от "Какви":
По северните склонове на Субалпийския пояс на Витоша винаги има сняг по пистите чак до Май...21:11 04.03.2024
15 Северина
00:46 05.03.2024