Last news in Fakti

29 Март, 2006 00:00 655 0

Настъплението на търговските мегакомплекси

  • търговски-
  • център-
  • около-
  • години-
  • комплекс-
  • столицата-
  • комплексът-
  • магазини-
  • очаква-
  • софия-
  • площи-
  • имоти-
  • града-
  • българия-
  • големите-
  • застроена-
  • центрове-
  • страната-
  • бъдат-
  • предвижда-
  • комплекси-
  • намира-
  • момента-
  • бургас-
  • търговските-
  • заведения-
  • включва-
  • разг
Спомняте ли си универсалните магазини отпреди 10-15 години, каквито имаше във всеки по-голям град на страната? Първите години на демокрацията като че ли ги заличи, за да наложи кварталните бакалии и магазинчета. Сега вече постепенно навлизаме в ерата на мегакомплексите и мултифункционалните центрове, които съчетават в едно шопинг, забавления, бизнес, а защо не и спорт. Такава е физиономията на т.нар. мол. Подобен мултифункционален комплекс в България все още няма, но първите два мола предстои да отворят врати в София в най-скоро време. Освен в столицата подобни инвестиции се правят във Велико Търново, Бургас и Пловдив.

Според посредниците в търговията с недвижими имоти и строителните предприемачи до две-три години подобни съвременни търговски центрове ще има във всеки град с население над 100 хил. души. Очаква се поне в близките четири години те да останат атрактивен сегмент за инвестиции на пазара на недвижима собственост.

Към момента това е един от неразработените сектори на пазара на недвижими имоти. В същото време търсенето на качествени търговски площи на добра локация остава сравнително високо. Това кара посредниците да очакват доходността от инвестициите в търговските комплекси да остане значително висока поне още няколко години. Ще се запази и интересът към инвестиции в търговските обекти на топлокации в централните части на столицата и на големите градове в страната. Доходността от тях обаче няма да бъде толкова висока, в сравнение с тази в търговските центрове.

За разлика от строителството на жилища и на ваканционни имоти, изграждането на големите търговски комплекси започна наскоро и все още е в ранен стадий на развитие. За момента България има в пъти по-малко търговски площи на глава от населението в сравнение със страните от Централна Европа. Това е още едно основание за специалистите да чертаят перспективно бъдеще за развитие на бизнеса с моловете. Част от тях обаче допускат, че някои от инвеститорите ще пренасочат вложенията си към покрайнините на града, където по подобие на западните държави ще се обособят по-евтини мултифункционални комплекси. Въпреки добрите перспективи част от предприемачите констатират, че засега инвеститорите предпочитат да поддържат консервативна политика. Те ориентират проектите си към големите градове на страната, с по-интензивен темп на развитие на икономиката и по-висока покупателна способност на населението. Липсата на работеща икономика в останалата част на страната кара предприемачите да бъдат сравнително предпазливи, когато инвестират в градове с население под 100 000 души.


София

Най-големият съвременен търговски център за момента се намира в столицата. Това е "Мол оф София", инвестиция на израелските компании "Авив и Ко" и "Ай Ти Интърнешънъл Тиатър". Това е един от най-големите инвестиционни проекти в България, като се очаква вложението в него да достигне около 50 млн. евро. Предвижда се обектът да бъде с разгъната застроена площ от 70 000 кв. м, от които търговската и развлекателната част са 35 000 кв. м, а други 10 000 км. м са предвидени да бъдат обособени като офиси. В шопинг центъра ще се помещават 130 магазина, модни кафенета, ресторанти, киносалон с 12 кинозали и др. Мултифункционалният комплекс ще има и подземен паркинг с около 700 паркоместа.Вторият по големина мол в столицата се намира срещу столичния хотел "Хемус". Преди дни стана ясно, че търговският комплекс "Сити център София" е купен от инвестиционния фонд Equest Balkan Properties. На доскорошния собственик "Стройтаун" (фирма, зад която по неофициална информация стои собственикът на фирмите на чистотата в София "Волф" и ДИТЦ, Румен Гайтански -Вълка), са платени 94 млн. евро. Очаква се търговският център да заработи още през следващия месец. Комплексът е с разгъната застроена площ от около 40 000 кв. м. Той ще включва супермаркет, магазини, развлекателни обекти, заведения за хранене, пет кина и т.н.

До края на годината се очаква да бъде отворен и трети търговски център в столицата, в кв. "Гео Милев". "Скай сити" ще бъде с площ от около 26 000 кв. м.


Велико Търново

Първият мол извън столицата, който е в най-напреднала фаза на изграждане, е във Велико Търново. За момента проектът се оценява като най-мащабното вложение в региона на Централна Северна България. Очаква се инвеститорът в мола, търговска верига "Денси", да вложи около 15 млн. евро. Комплексът ще се намира в кв. "Колю Фичето", на главен път София-Варна, по ул. "Магистрална". Предвижда се разгънатата застроена площ на обекта да бъде 33 000 кв.м. Комплексът ще включва магазини, офиси, развлекателен център, оформен около атриум с водни ефекти, три киносалона, две картинни галерии, спортен център, хранителен комплекс, закрит паркинг и два големи паркинга.


Бургас

През тази година трябва да започне изграждането и на четвъртия мол център в Бургас. Предвижда се комплексът да бъде построен на мястото на рушащата се от години незавършена сграда на бургаския универсален магазин на площад "Тройката" в идеалния център на града. Теренът и сградата бяха продадени през миналата година за 3.9 млн. лв. Търгът беше спечелен от старозагорската фирма "ГИР-2", свързана със собственика на фирмата за птичи продукти "Градус" Иван Ангелов. В проекта ще бъдат инвестирани над 30 млн. евро.

Засега това е най-големият търговски комплекс в Бургас, независимо че през последните години в централната част на града бяха изградени три големи обекта. Това са "Триа" на площад "Тройката", "Пиргос" в сградата на бившето кино "Родина" и "Кирил и Методий" на едноименния площад.

Според плановете новият търговско-развлекателен комплекс трябва да бъде на четири етажа и с разгъната застроена площ от 50 000 кв. м. В приземната част на зданието ще има голям супермаркет, а подземните нива ще се използват за закрит паркинг. На първия ще бъдат обособени главно магазини за облекла, обувки и сувенири, на втория ще има заведения за хранене и кино. Очаква се комплексът да бъде завършен през 2008 г., обявиха консултантите по проекта от "Колиърс интърнешънъл".


Пловдив

Във втория по големина град в България също е в ход изграждането на мащабен комплекс. Инвеститор в него е българо-италианската компания "Сифер". Комплексът ще се нарича "Галерия" и ще е разположен върху 47 дка зад магазина на "Метро" в града. Предвижда се да включва жилищна част и мултифункционален център с разгърната площ от 80 000 кв. м, който ще обединява търговски, офисни площи, развлекателни обекти и заведения за хранене, подземни и надземни паркинги.

В проект в Града на тепетата са още два мол-центъра. Първият ще бъде изграден от израелски компании в района на Братската могила. Вторият ще се намира на изхода на магистрала "Тракия" в посока Карлово, като инвеститори в него също ще са чужди фирми.


Цените - пряко обвързани с локацията

Понятие като средна продажна или наемна цена при търговските площи просто няма, категорични са посредниците в търговията с недвижима собственост. Причината е, че специално при този тип имоти цените са пряко обвързани с местоположението им. По данни на различните агенции за недвижими имоти на комуникативните места в столицата наемните цени варират от 30 до 60 евро за кв. м, а продажните тръгват от 850 и стигат до 8000 евро за кв. м. В централните части на София новопостроени магазини (с площ около 72-75 кв. м) се оферират за около 61 200-70 000 евро. Има обаче предложения за продажба на магазини и за близо 100 000 евро (7800 евро за кв. м). На топ-места като бул. "Витоша", ул. "Граф Игнатиев", някои зони от булевардите „П. Евтимий" и "В. Левски", наемните нива понякога надскачат 100 евро/кв.м, а продажните цени - 10 000 евро/кв.м. Неслучайно заради високите наеми все повече от търговците се насочват към наемане или дори към покупка на площи в някои от изграждащите се търговски центрове. Това обяснява защо площите в големите комплекси се оказват заети на 100% няколко месеца след започване на строителството им.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА