1 727 3

Високи наеми на магазините в подлезите

В проходимите подлези в Пловдив търговските помещения са отдадени на концесия

Високи наеми на магазините в подлезите
Снимка: БГНЕС

Търговци броят бутикови наеми достигащи до 880 лв. месечно за магазин в подлезите по централните булеварди в София, а в страната в страната съоръженията пустеят. От конкурс за отдаване под наем на помещенията обявен от общинската фирма „Егида-София“, която стопанисва част от подземните съоръжения в града, става ясно, че 14,3 кв.м магазин в подлеза на „Плиска“ се дава за 806 лв. Почти тройно по-голям търговски обект в подземието на бул. „Васил Левски“ и ул. „ген. Гурко“ излиза 880 лв. месечно. На друг ключов подлез на „Цариградско шосе“ - при Орлов мост, цената за 14,6 кв.м. е 372 лв. За 30 кв.м броят 540 лв. търговците желаещи да изложат стоката си в подлеза на бул. „Ситняково“ и ул. „Цар Иван Асен II“.

От Столичната община обясниха пред „Монитор“, че подлезите в централната част са с видеонаблюдение, а на няколко места има и жива охрана. Камерите се следят в няколко локални центрове. Автопатрул също се отзовава на сигнали за инциденти в столичните подлези.

Във втория по големина град у нас – Пловдив става ясно, че атрактивните пешеходни

подлези са дадени от местната власт
на концесия за определени периоди

от време. Останалите в града на тепетата трябва да бъдат поддържани от съответните шест районни кметства, но опитът сочи, че повечето от тях са неосветени и опасни за преминаване. Добрият пример за стопанисване в центъра на града е концесията на подлез „Археологически”, предоставена на художника Жорж Трак. Поради кандидатурата на обекта пред ЮНЕСКО от община Пловдив трябваше миналата година да прекратят договора, но заради изрядната поддръжка тя бе удължена с година.

Съседният подлез при хотел „Тримонциум” също е пълен с магазинчета, павилиони за закуски и се поддържа добре. Същото е положението и в големия подлез на Централна гара, който обаче се наводнява при всеки по-обилен дъжд.

Проверка на „Монитор“ установи, че подлезите в морската ни столица Варна са мрачни подземия, където осветлението е оскъдно, стените са изрисувани и изписани с неразбираеми йероглифи и все по-често се избягват от варненци при пресичане на булевардите на града. Вече има няколко дела във варненския съд, спечелени от възрастни хора, пострадали при инциденти, предизвикани от неподдържаните подходи към съоръженията.

Преди години централните подлези в града се затваряха,

за да не се допуска вандали да вилнеят в нощните часове, но тогава пък стара желязна врата се откъсна и уби преминаваща възрастна жена. Един от най-опасните подлези във Варна е на спирка „Явор“, твърдят варненци. В близост до подлеза живеят бездомници, осветление почти липсва, вътре е пълно с бутилки от алкохол. Подобна е ситуацията с подлезите в кварталите „Левски“ и „Чайка“, за които се коментира, че всеки момент може да падне част от мазилката върху някой от преминаващите.
В другия голям морски град Бургас подлезите са ремонтирани основно преди десетина години. Въпреки това много от тях не се използват. Не защото са опасни, а защото бургазлии така са свикнали. Предпочитат да си спестят усилията по слизането и изкачването по стълбите и за по-лесно пресичат рисковано пътните платна. Един от малкото инциденти стана през януари 2015-та година, когато 27-годишна жена бе нападната късно вечерта в подлез в комплекс "Славейков", но тя блъснала нападателя и хукнала с всички сили към районното. Най-уреденият и най-използван подлез е този в центъра на града до Операта. В него са изградени десетина магазина, които работеха доста добре. Общината отдаваше търговските обекти срещу 200 лева месечен наем. След промяната на транспортната схема обаче потокът от пешеходци през подлеза значително намаля и търговията зацикли. В момента повечето от магазините са празни, но кандидат-наематели няма.

Нито един пешеходец не влиза в подлезите по бул. „Симеон Велики“ в Шумен в пиковите часове няколко дни. Съоръжения за пресичане на булеварда, който по дължината си има от 4 до 6 ленти, има на пет места,

някои са използвани през годините,
други така и не са видели пешеходец

а един е преграден с метални решетки, но по принцип води за никъде - намира се на място, където няма пешеходен трафик. Още през 2017 година сегашната общинска администрация е направила оглед на подземните пешеходни комуникации, който завършил с констатацията, че за подобряване на състоянието им и основен ремонт са нужни между 600 и 800 хиляди лева, с които бюджетът не разполага. Затова кметството обяви, че ще търси наематели, които да се грижат за подлезите. Според търговци обаче при липсата на пешеходен трафик и при положение, че подлезите са обикновени тунели без помещения няма шанс да се намери мераклия да ги стопанисва.

България
Поставете оценка:
Оценка 1 от 2 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 Баничарят пази свойте тайни

    6 0 Отговор
    Не е луд кой яде баницата........................
  • 2 вкусно

    2 0 Отговор
    Платена смрад - яко
  • 3 Тролл2

    1 0 Отговор
    Кой прибира наема?

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.