2 039 0

Млъкни и слушай

Наръчник по пълноценна комуникация

Събина Андреева

Когато се опитваш да израснеш в кариерата си или да впечатлиш колегите, винаги същестува възможността да говориш за себе си прекалено дълго и много.

Понякога сме твърде заети да прескачаме от една активност в друга, че разговорите ни също стават прибързани и спираме да се стараем просто да спрем и да чуем другия човек.

Този разговор се нарича „пусни и избягай“, и в него единият от хората говори без изобщо да изслуша какво има да каже другия човек.

Експерти в сферата казват, че обикновено човекът, който говори много, се смята за много добър комуникатор, но човекът от другата страна се чувства объркен в края на разговора.

„Въпросът не е в това да говориш много, а какво говориш и как го казваш, когато искаш да постигнеш нещо. Когато речта ти е изчистена, подредена и влиятелна, тя достига пълноценно до останалите. Да имаш глас и кураж да споделиш мнението си е много важно. За нещастие, посланието остава нечуто, когато не е доставено в правилното време, по правилния начин и когато си в подходящото състояние. Така че, вместо да си мислиш какво още да кажеш, измисли как го комуникираш и колко си убедителен с думите си.“

Вярва се, че средностатистическия човек изговаря по 15 000 думи на ден. Една градска легенда обаче твърди, че този брой е много по-висок за жените. Скорошно проучване на Университета в Аризона гласи, че полът не от значение що се отнася до броя на думите по време на комуникация.

Няма проучване, което да ни каже колко от казаното всъщност е чуто. Изследователите казват, че хората се страхуват, че може да кажат повече отколкото е необходимо, ако имат твърде силно мнение по конкретна тема.

„Никога не губи гласа си или правото си да изразиш начина, по който се чувстваш. Трябва да си свободен да изразиш нуждите си и нещата, в които вярваш. Не е добре, когато като казваш по-малко, всъщност губиш правото си на изразяване. Смисълът на говоренето е... да има смисъл. Това означава, че не трябва да говориш, просто за да казваш нещо. Вместо това, трябва да обменяш качествена информация с човека срещу теб.“

Изпълнителният директор на Collective Hub казва: „За всеки час, който прекарвам в бизнес срещи, се старая да прекарвам три часа на саме, просто слушайки и мислейки. Слушам подкастове или гледам документални филми, понякога слушам и релаксираща музика. Когато пътуваме, правим това постоянно – водим себе си на отдалечени места. Така че, когато съм си вкъщи в Сидни, Австралия, често ходя по непознати улички, на места, където никога не съм била и често през това време се наслаждавам на тишината. Това ми дава спокойствие, нови идеи и вдъхновение.“

Тя още споделя, че и за нея важи клишето, че „най-добрите идеи идват под душа!“

„Това наистина се случва! Съветвам хората да говорят по-малко и да осъзнаят, че в тихото време, или когато хората слушат какво им се казва, идват най-добрите идеи. Един дигитален консултант работеше с моя мениджърски екип и ни караше да говорим за визията и целта на работата ни. Аз просто си завъртях очите и му казах, че ние говорим за това по поне 10 пъти на седмица. Тогава той ни насърчи да запазим мълчание по време на тези срещи и просто да слушаме.

Този процес ме научи, че колкото и да знам по темата, трябва да оставя на другите да променят гледната ми точка и да ме научат на неща, които не бях видяла до сега. Така че, е много важно работодателите да помълчат от време на време и да чуят какво могат да им кажат служителите им. Затова са ги наели все пак, трябва да могат да им се доверяват.“

Ето и няколко стъпки и въпроси за хората, които намират за трудно да мълчат и слушат:

- Правилното време и място ли е, за да бъде проведен този разговор?

- Другият човек способен ли е да говори за това в момента?

- Ти способен ли си в момента да комуникираш правилно посланието, което имаш (фокусиран ли си; стресиран ли си)?

- Подготвен ли си за този разговор? (знаеш ли всичко необходимо и начина, по който да го предадеш)?

- Имаш ли достатъчно време, за да говориш спокойно и пълноценно?



Напиши коментар:


Публикувай