2 101 3

5 полезни вещества за мозъка, които си набавяте само чрез риба, месо и яйца

Снимки: shutterstock
Снимки: shutterstock
Милена Трачева

Човешкият мозък е нещо невероятен. Той е удивително творение на природата, което обаче, се нуждае от изключително много енергия, за да функционира правилно. Макар той да е едва около 2% от теглото ни, мозъкът изразходва близо 20% от енергията, която осигуряваме на тялото си. Нищо не се случва, без негово участие. Ето защо е жизненоважно да му подсигурим всичко необходимо, за да подпомогнем правилното му функциониране.

Мозъкът ни се нуждае от много и най-разнообразни вещества, които да улеснят и подсилят функциите му, а тези 5 полезни и важни вещества, можем да си набавим единствено чрез рибата, месото и яйцата.

Витамин В12
Витамин В12 може да бъде набавен основно от животинските храни, а тялото не може да си го произвежда само. За сметка на това той участва във функционирането на клетките в организма, и е жизненоважен за функционирането на кръвоносната система и мозъка. А дефицитът на този водоразтворим витамин може да доведе до анемия, мозъчни увреждания, включително повишен риск от болестта на Алцхаймер, психически отклонения и дори по-малък обем на мозъка. Дори нивата му в организма да са само леко по-ниски, това може да се отрази под формата на затруднения в паметта, депресия и умора. Ако в храненето си избягвате животинските храни, със сигурност трябва да обмислите взимането на хранителни добавки, с които да си набавяте витамина — защото според едно изследване, 92% от веганите и 47% от вегетарианците имат дефицит на В12.

Креатин
Всеки, който прекарва поне няколко часа седмично във фитнеса, е добре запознат с това вещество — една от най-популярните добавки, към която прибягвате за увеличаване на масата и силата на мускулите. Креатинът създава депа от енергия в тялото, затова по време на тренировка, когато енергията се изразходва в големи количества за кратко време, той може да ни осигури повече сила, по-дълго. Черният дроб произвежда креатин от други аминокиселини, но процесът на преобразуване не е достатъчно ефективен. По-голямата част от креатина се складира в скелета, но също и в мозъка — а по същия начин, по който тялото ни има нужда от енергия, за да е физически активен, и мозъкът има нужда от енергия, за да се справя с натоварването си. И понеже основният му хранителен източник са месото, рибата и яйцата, избягването им може да доведе до затруднения в когнитивните функции, особено при изпълнението на по-сложни задачи.

Витамин D3
Всички знаем — имаме нужда от слънце, за да си набавяме достатъчно витамин D. Но днес все повече хора страдат от дефицит на витамина, независимо, че живеят в страни с достатъчно слънчеви дни. Причината е все по-малкото време, което прекарваме на открито, както и засилената употреба на слънцезащитни продукти. Витамин D има две форми — D2, който се набавя от растителни източници, и D3, който получаваме от животинските храни. Според изследванията обаче, именно D3 се усвоява по-добре от организма и е по-ефективен. Мазните риби, като сьомга, са сред най-добрите източници, така че не пропускайте редовно да ги включвате в менюто си. Защото дефицитът на витамина може да е причина за широк спектър от здравословни проблеми — от мозъчни увреждания и затруднено функциониране, през депресия, автоимунни заболявания като множествена склероза, до сърдечносъдови заболявания и рак.

Карнозин
Може и да не сте го чували преди, но това не го прави по-малко важен. Карнозин е хранително вещество, което се открива изключително в месната храна (всъщност, оттам идва и името му — carno от латински за месо, плът). Той е концентриран в мускулната и мозъчната тъкан, и изпълнява защитна функция срещу множество различни форми на дегенеративни процеси в тялото. Същевременно е мощен антиоксидант, който възпрепятства гликирането, причинени от повишените нива на кръвната захар. Няколко изследвания установяват наличието на понижени нива на карнозин в организма при хора с увреждания на мозъка, включително Алцхаймер и Паркинсон, а учените смятат, че една от причините животинските храни да имат защитен ефект върху мозъка и организма срещу ефектите на стареенето, е именно наличието на това вещество.

Докозахексаенова киселина (DHA)
Всички вече знаем, че омега-3 мастните киселини са полезни за организма по много и различни начини, както и че тялото не може да ги произведе само, затова трябва редовно да му ги набавяме чрез храната. Двете активни форми на омега-3 са EPA и DHA, като втората е особена важна за безпроблемното развитие и функциониране на мозъка. Ниските нива на DHA могат да увредят когнитивните функции и дори да доведат до психически увреждания. И макар някои растителни източници, като лененото семе, да са източник на ALA, растителната форма на омега-3, процесът на преобразуването й в DHA от организма не е особено ефективен. За сметка на това, със сьомгата например си набавяме DHA в готова за употреба от организма форма и в достатъчно количество.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Факт
    Отговор
    1 06:13  03.12.17
    То затова веганите са супер "умни"...
  • ДДР
    Отговор
    2 08:37  03.12.17
    Лъжат!!! Витамин В12 мога да си го набавя и от бирата! Вярно че трябва да изпивам по 6 галона, но само някой да ме нарече пияницаллл Аз просто си вземам дневната доза В12 :):):)
  • Пазарен Либерализатор
    Отговор
    3 10:00  03.12.17
    Пропусната е арахидоновата киселина. Следвайки написаното веганите са болни малоумни същества.

Напиши коментар:


Публикувай