9 Юни, 2023 13:28 1 703 4

Откриха динозавър, смятан за последния от вида си (СНИМКА)

• динозавър-
  • последен вид-
  • екземпляр-
  • сащ

Растителноядният екземпляр е кръстен на римския двулик бог Янус

Откриха динозавър, смятан за последния от вида си (СНИМКА) - 1
Илюстративна снимка: Shutterstock

Американски учени откриха динозавър, за който смятат, че вероятно е последният от своя вид - ранен орнитопод, съобщи БТА.

Растителноядният екземпляр е наречен Iani smithi в чест на римския двулик бог Янус. Орнитоподите дават началото на развитието на по-познатите растителноядни динозаври с подобна на патешка човка муцуна - паразауролофи и едмонтозаври.

По-голямата част от скелета на този динозавър - череп, гръбнак и крака - са открити в Сийдър, щата Юта. Водещият учен Линдзи Зано от университет на Северна Каролина и ръководител на отдела по палеонтология в природонаучния музей в Северна Каролина, каза:

"Намирането на Яни е чист късмет. Ние знаехме, че подобен вид е съществувал като част от екосистемата, защото бяхме изолирали зъби, но не очаквахме да се натъкнем на толкова хубав скелет, особено от този период в развитието на Земята. Яни може би е последният оцелял от динозаврите, живели на това място в Северна Америка. Той е символ на променящата се планета. След неговия вид са се развили растителноядните динозаври с муцуна тип човка."

Iani smithi е живял преди около 99 млн. години, в средата на периода креда. Най-отличителната му черта са били зъбите, чиято форма е била подходяща за растителна храна. Според учените средата на периода креда е време на големи промени, които са дали мощно отражение върху популацията на динозаврите.

Наличието на въглероден диоксид в атмосферата по това време предизвиква затопляне на повишаване на нивото на морската вода. Динозаврите са разполагали с все по-малко земя за обитание.

Температурата е била толкова висока, че на полюсите са се развили дъждовни гори. Предполага се, че гигантските растителноядни завроподи са изчезнали в Северна Америка. Изчезнали са и алозаврите.

По същото време малките растителноядни динозаври като ранните динозаври с муцуна с формата на човка и трицератипсите, тероподи като тиранозавъра и големия овираптозавър са навлезли от Азия.

Според изследването, публикувано в "Плос уан", Iani smithi е уникален не само заради това, че е открит наскоро, а и защото неговите фосили са рядко срещани в Северна Америка. "Възстановихме скелета на този екземпляр от групата на орнитоподите, които се срещат почти изцяло само на територията на Европа", каза д-р Зано.

Предполага се, че друг северноамерикански динозавър - тенонтозавър, живял в периода на ранната креда, е принадлежал към тази група.

• 1 Настопроценти

Този динозавър е пасял листа по дърветата и рядко е слизал на земята ,да оставя въглеродните си отпечатъци.
  • 2 Пешо Кюстендилецо

Те тия гадове ни ядеха черешите навремето.
  • 3 Я открили

Джо да пие вода от Потомак!!!
  • 4 Българин