3 132 22

Този път ги спираме катастрофите, честно

by Fakti.bg
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Институциите с всички възможни средства се борим. Имаше нелош успех по отношение на по-малкия брой убити. За съжаление черната серия наруши този комфорт и желанието ни да създадем такива мерки, които са традиционни. Трябва да преминем към нетрадиционни мерки. Така зам.-министърът на транспорта Ангел Попов обяви в понеделник най-новия подход на държавата в борбата срещу пътнотранспортните произшествия.

Поне четири пъти за последните три години премиерът Борисов е заявявал "повече така не може". Всеки път думите са предшествани от тежка катастрофа. Ефектът всеки път е един и същ, пише "Капитал".

И сега темата стана актуална след трагедия, този път серийна - при няколко тежки катастрофи от последните дни загинаха десет души. В неделя премиерът Борисов събра ръководителите на МВР, транспортното и и регионалното министерства.

"Говорихме общо за обстановката и пътните произшествия. Изказваме съболезнования на всички загинали там", каза министър Радев. Главният секретар на МВР Младен Маринов пък разкри, че с цел по-голяма превенция, нарушителите ще бъдат отвеждани в полицейското управление, където ще им бъде съставян акт и ще им бъде правена "пълна справка на нарушенията".

Подобно решение е нелепо, защото, първо, ще отнеме още ресурс на полицията, която, вместо да извършва пътен контрол, ще ескортира нарушители до полицейските управления. Тази дейност може да погълне и половината им смяна. И второ, през пролетта МВР се похвали, че близо 90% от патрулните автомобили, които извършват пътен контрол, са оборудвани с таблети, които позволяват справка за нарушенията на място.

Извън очевидния абсурд на т.нар. нетрадиционни мерки, които просто ще доведат до увеличаване на корупционния натиск, управляващите в държавата правят поредния изстрел в тъмното, от който няма да последва нищо.

Защото проблемите в борбата с пътнотранспортните произшествия са два и са отдавна известни.

Първо, държавата няма обективен и пълен анализ за динамиката на катастрофите, което прави подхода към тях неефективен. Казано просто, правителството работи с налучкване. Властите не вярват дори на собствените си данни. Според МВР в основата на катастрофите стоят несъобразена скорост, отнемане предимство на пешеходец, неспазване на дистанция, навлизане в насрещното. След като от началото на годината Законът за движение по пътищата е променян пет пъти (и шест пъти през 2016 г.), би било редно поне една от тези промени да засяга изброените причини. Нито една обаче не е насочена към тях. Държавата успя да накара с няколко акции хората да слагат колани, но вече десетилетия не иска да направи същото с опасното шофиране.

Второ, слонът в стаята, който управляващите не искат да видят, е, че в основата на пътнотранспортните произшествия е корупцията. Между нивото на корупцията в една държава и брой жертви при катастрофи има корелация. И не говорим само за висша държавна корупция, а и за ежедневната, малка, видима за всички такава. Тя започва от шофьорския изпит, минава през пътния контрол, техническите прегледи и стига до строителството на пътищата.

Това е забранена тема за управляващите (вероятно, ако перефразираме зам.-министъра Ангел Попов, за да не се "наруши комфортът"). Едва ли някой има илюзията, че корупционните мрежи в транспортното министерство и в пътна полиция не са пирамидални и не стигат догоре. Можем да се правим колкото искаме, че този проблем го няма. Но рано или късно ще стигнем до все същия извод: това, че някой някъде нарочно не си върши работата, убива хора на пътя. И руши каквото е останало от авторитета на същата тази държава.

Какво се предлага сега

"Ще се въведат и изисквания превозните средства да отговарят на определен евростандарт за технически характеристики." Всъщност България е член на ЕС от десет години и европейското право е част от законодателството. Идеята да се въвежда "определен евростандарт" е нонсенс.

"Ще се въведат видеорегистратори в автобусите и превозните средства извършващи обществен транспорт." Става дума за камерите, които се поставят на таблото или огледалото за задно виждане на автомобила. Извън голяма помощ за застрахователите доколко е ефективна подобна мярка е повече от спорно. Такива камери например са задължителни в Русия, където има два пъти повече жертви на глава от населението, отколкото в България.

"Да се задължат всички, които осъществяват обществен транспорт, да сложат колани по седалките си и пътниците ще трябва да ги ползват". Според закона за движение по пътищата "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (над осем места - бел.ред.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани. Задължителното оборудване на автомобилите (не само леки коли) с предпазни колани е част от европейското право от 2006 г.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • баце
    Отговор
    1 15:27  22.11.17
    Много убав както казваше един германец Поздравления
  • 😀😀😀
    Отговор
    2 15:37  22.11.17
    Тези "законотворци " да вземат да прочетат коментарите под коя да е статия с подобна тема. Със сигурност ще намерят повече полезни идеи отколкото биха родили празните им лейки за хиляда събрания.
  • ПЕТРОВ
    Отговор
    3 15:51  22.11.17
    Аз карам с видео регистратор от две години и какво от това.Снимал съм клипове със стотици идиоти минаващи на червено или навлизащи в забранени участъци или отнемащи предимство.За да ги глобят трябва да предоставя снимковия материал или клипа и забележете ДА СВИДЕТЕЛСТВАМ при евентуално дело.Питането ми е : За какво е снимката или клипа като няма тежест без свидетелстване,за какво трябва да ми губите времето и да правя допълнителни разходи като се влача по дела и съдилища?Има ли клип или снимка да го глобяват.Хиляди карат с регистратори и не пращат нищо именно за това.Като задължите транспортните фирми да карат с видео регистратори какво ще промените?Ще спрат да карат като луди?Трябва да е задължително да карат всички с такива устройства дори и мотористите,да има къде да се качват видеата или снимките с нарушенията,и да се спести свидетелстването и разтъкаването по институциите.ИМА ЛИ СНИМКА ИЛИ КЛИП ДА ПИШАТ ГЛОБА.Моят регистратор е с GPS,снима в реално време и час с реални координати.

    Коментиран от #4

  • 4 16:10  22.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор

  • зевзек
    Отговор
    5 16:17  22.11.17
    Има една много ТОЧНА поговорка-За криво колело прав път няма.Та и катастрофите и жертвите в България ще намалеят само ,ако всички пътища в страната станат ЕДНОПОСОЧНИ /с мантинели по средата/,или ако бъдат НАРЯЗАНИ,така че да не позволяват скорост над 40 или 50 км/час макс.Явно задкормилното НЕЩО не подлежи на дресиране.

    Коментиран от #8

  • 6 16:33  22.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Morgoth
    Отговор
    7 16:49  22.11.17
    Само бих добавил събираемостта на глобите. Тя не може напълно да влезе в категория корупция, защото много често става дума просто за некадърност.
  • К.К.
    Отговор
    8 17:19  22.11.17

    До коментар #5 от "зевзек":

    Повечето пътища са така нарязани, че ми става жал за колата по някога,но много хора това не им пречи да превишават скоростта значително, дори и при лоши пътни условия.
  • сойкаПрисмехулка
    Отговор
    9 19:01  22.11.17
    Факти.бг, след като сте медия, то бихте могли поне да публикувате като статия едно смислено предложение, което много пъти съм писал в коментарите, за да може черната статистика по пътищата наистина да намалее. Очевидно шофьорите не се притесняват от глоби, след като продължават да карат бързо. Това е така, защото държавата предпочита да си пълни хазната, увеличавайки глобите, без да хае дали ще помогне за намаляване на жертвите по пътищата. Хубаво ще е, ако изключително грубите и нагли нарушения, застрашаващи останалите участници в движението да бъдат преследвани и наказвани, като опит за убийство. Лошото е, че държавата не иска да пълни затворите с хора, които да издържа. Иначе идеята е много добра и ще е от полза, ако бъде приложена на практика, тъй като малко биха се осмелили да правят изпълнения по пътищата, рискувайки да провалят живота си. Това е така, защото докато са зад решетките те ще изгубят семейството си, работата, личното си благосъстояние и свобода. Ако някой седне пиян или дрогиран, зад волана, то той очевидно се опитва да убие някой и трябва да бъде осъден по бързата процедура за поне 5 години. Ако някой превишава максимално допустимата скорост за движение със 101км/ч, също да се превърне от нарушител в престъпник. Това ще рече, че, ако в градски условия ограничението е 50км/ч. и някой мине със 151км/ч, той трябва директно да бъде съден по бързата процедура на поне 5 години затвор, тъй като очевидно се опитва да убие някой, след като кара

    Коментиран от #10, #11, #17

  • goni
    Отговор
    10 19:11  22.11.17

    До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":

    Прав си! И 100% съм сигурен че си " лежал"! Се има некаква файда от местата за лишаване от свобода!
  • Morgoth
    Отговор
    11 20:57  22.11.17

    До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":

    Пълна глупост - ако има консенсус, че толкова груби нарушения трябва да се наказват със затвор това може да се направи и без да се определят като опит за убийство. Съвсем друг е въпросът дали такова наказание е адекватно в случай, че си изпробваш колата на прав път без трафик и без пътници.

    Коментиран от #20

  • 12 22:17  22.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Шопа
    Отговор
    13 22:31  22.11.17
    Баце, може да си изпробваш колата на някоя изоставена самолетна писта например, що требва да трепеш невинни хора?. Подкрепям (сойката присмехулка). А що се отнася до пътната ни мрежа, да все още е зле и в комбинация с натоварено движение и идиоти зад волана и ефекта е очеваден.
  • Шопо
    Отговор
    14 22:49  22.11.17
    Освен до закони е и до манталитет на обществото. Не веднъж е писано. От 17 години работя като шофьор в западна Европа, смея да твърдя, че съм се понагледал на трафици, пътища, каране , катастрофи и колегиално отношение( толерантност между водачите без значение от превозното средство). Но такова идиотско каране като в бившите соц държави и особено на балканите няма. Когато някой направи жест и те пропусне, добре. Но когато трябва ти да направиш жест и да пропуснеш, трудна работа толерантност нула. Споделям лично мнение и поглед върху нещата.
  • Бойко е виновен
    Отговор
    15 23:21  22.11.17
    МВР не иска да работи. Има едни началници и калинки, които посмъртно не искат да работят каквото трябва в МВР и които взимат повечето пари и едни полицаи, които са лишени от нормалните средства да си вършат работата. Това е в ръцете на Борисов да го промени, но го е страх и не сика да го прави. Всичко друго е прах в очите. Така погледнато Бойко убива хора на пътя, т.к. не си е свършил работата. Така Бойко уби хора в Хитрино, в тунела на Витиня, т.к. не може да накара подчинените си да си вършат работата. Просто Бойко и с него цялата пасмина на ГЕРб не стават. За съжалние и БСП не стават.
  • smeh
    Отговор
    16 01:30  23.11.17
    Като не знаем как да си "използваме" свободата, която имахме преди да затегнат нещата, сега ето ни контрол. Щото сме като децата, като им дадеш малко повече свобода и почват да правят дивотии, с които си застрашават живота. Така сме и ние. Сега като насветкат навсякъде камери и радари ще сме като роботите на запад...Сакън за момент да не си направим кефа. Жалко, че много хора не разбраха къде е тънката граница. Неслучайно има една приказка: Свободата е хубаво нещо, ама не е за всеки...Е, явно и ние още не сме дорасли за нея...жалко.
  • Алооуууу 151 вград????
    Отговор
    17 02:25  23.11.17

    До коментар #9 от "сойкаПрисмехулка":

    Ай' Слезте на Земята
  • 18 06:54  23.11.17
    Този коментар е премахнат от модератор

  • Един
    Отговор
    19 08:27  23.11.17
    както казва Христо Стоичков - ей сега!
  • КОКЕРА
    Отговор
    20 09:30  23.11.17

    До коментар #11 от "Morgoth":

    Какво означава да си изпробваш колата?Да я изпробваш с 200 какъв е смисъла?Има дино стендове мерещи мощност на колела и двигател ,плати си за пробата и ще си сигурен в мощността на каруцата си.Когато знаеш какво купуваш няма защо да му пробваш възможностите.Ако си купиш оръжие на улицата ли го пробваш?

    Коментиран от #21

  • Morgoth
    Отговор
    21 12:21  23.11.17

    До коментар #20 от "КОКЕРА":

    Това значи, че младежите обикновено искат да видят колко ще им вдигне колата. Това в България не знам дали има къде да се направи легално. А нелегално може да се направи сравнително безопасно - да речем в неделя много рано сутрин на магистрален участък който е проверен предния ден или доста по-опасно където им падне. Аз моята "каруца" не съм я пробвал - виждал съм я на youtube да вдига 270 и мисля, че малко съм подминал годините когато се считам безсмъртен за да го пробвам.
  • БОКО
    Отговор
    22 19:42  23.11.17
    На пътищата от националната републиканска мрежа,които са с две платна трябва да се постави МАНТИНЕЛА по средата в най уязвимите участъци за да се ограничи изпреварването.Това е най добрия начин за драстично намаляване на катастрофите!Ако има държава в най-скоро време трябва да се изпробва в такъв участък за да се види резултата!

Напиши коментар:


Публикувай