Last news in Fakti

12 Август, 2019 13:03 9 038 35

Орязват обезщетенията при смърт на пътя

  • обезщетения-
  • смърт-
  • застрахователи-
  • катастрофи

Максимумът да стане 80 000 лв. при сегашни 150 000 лв.

Орязват обезщетенията при смърт на пътя - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Нов спор се оформя с обезщетенията, които се изплащат от застрахователите при смърт на пътя.

Методиката беше представена днес от Асоциацията на застрахователите. В петък е приета от Гаранционния фонд. Методиката ще бъде публикувана за обществено обсъждане, а след това ще се превърне в наредба. Отговорни за това са министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването и Комисията за финансов надзор (КФН).

Този документ трябваше да е готов до 7 декември 2019 г. От представените днес текстове е видно, че те отново ще предизвикат дискусия.

Точки ще оценяват обезщетенията при катастрофа

Представената методика предвижда изчисленията на неимуществените вреди да става на базата на т. нар. травматични точки. Това се отнася за паричната компенсация за болки и страдания при телесно увреждане. Стойността на травматичната точка в проекта се предлага да бъде обвързана с минималната работна заплата за страната, която за тази година е 560 лв.

По-леките травми, като счупвания на ръка, ще бъдат с по-малко точки. Най-тежките и с най-много точки ще са травмите по вътрешни органи или мозъчните травми, защото те могат да бъдат фатални.

Най-тежък коефициент и съответно най-голямо обезщетение ще се плаща на деца до 18 г., които са загубили и двамата си родители в катастрофа.

Доходът ще се гледа за три години назад, ще се доказва с документи и ще се взима най-високата сума. Обезщетението ще се изчислява като се взема предвид колко още години е имал загиналият до пенсиониране. Освен това ще се взема предвид как доходите биха се увеличавали в бъдеще заради инфлацията.

Оттам нататък се умножава броя на травматичните точки по стойността на минималната работна заплата за страната и се дава размерът на обезщетението за неимуществени вреди. Към него след това се добавя и обезщетението за имуществена вреда - като загуба на доход при телесните увреждания.

При тях травматичните точки са така разчетени, че максималният им брой да е 200. Но те могат да бъдат допълнително коригирани с определени коефициенти в зависимост от особеностите на случая. От гледна точка на тези 200 точки може да се каже, че има някакъв горен праг. Това заяви Константин Велев, председател на Асоциацията на българските застрахователи.

Той даде пример с млад мъж, който е с ампутирана ръка и му е изплатено обезщетение в размер на 150 000 лв. по сегашната методика, а според новата система - той е щял да получи 200 000 лв.

Това методика на българските застрахователи ли е или е на цялото общество.

От информацията, с която се запознах съвсем бегло, на пръв прочит между три и 5 пъти по-ниски обезщетения ще получават пострадалите в ПТП от сега действащата съдебна практика.

Така репликира председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофа Владимир Тодоров.

Той уточни, че в предлагания документ се говори за обезщетения от 80 000 лв. за смъртен случай. Това ще най-голямото изплащано обезщетение при положение, че в момента съдът присъжда между 120 000 и 150 000 лв. без лихвите. Виждате, че говорим за разлика от почти два пъти, уточни Владимир Тодоров.

"Надявам се, че това ще бъде един работен проект, който Комисията за финансов надзор няма да допусне да се случва в тези граници", коментира още той. На въпрос дали е правилно да се обвързва с доходите и с размера на минималната работна заплата, Тодоров заяви, че това което е чул е, че наследниците на по-бедните ще получават по-ниски обезщетения, а наследниците на по-богатите - по-високи. Сами си задайте въпроса дали това е справедливо. Гаранционният фонд от всички застраховки, които ние плащаме, са около 4 млн. полици гражданска, а от тях 12 лв. отиват в Гаранционния фонд - как той ги харчи и колко плаща на консултанти - това ние искаме да разберем, каза още Владимир Тодоров.

Той бе категоричен, че

застрахователите искат да плащат по-малко.

Обезщетенията трябва да се определят по измерими критерии, а такъв е загубата на доход, загубата на издръжка, имуществената вреда и съответно да бъде лимитирано обезщетението за неимуществени вреди. Това настоя Константин Велев. Той беше категоричен, че не може да се говори за увеличаване на цените на застраховката.

В момента е известно, че максималното обезщетение при смърт на пътя, което ще се изплаща на близки родини, става 80 000 лева, а за далечни ­ 5000 лева.

Припомняме, че таванът беше въведен със задна дата от 21 юни 2018 г. – денят на постановяването на тълкувателното решение на трите колегии на Върховния касационен съд (ВКС), с което кръгът на близките, които могат да търсят компенсация за смърт, на практика беше отворен.

Тогава ВКС постанови, че право на обезщетение при смърт имат не само съпругът и децата, но и братята, сестрите, бабите, дядовците и внуците, а по изключение и „всяко друго лице, което е създало трайна и дълбока емоционална връзка с починалия и търпи от неговата смърт продължителни болки и страдания, които в конкретния случай е справедливо да бъдат обезщетени“. Почти незабавно след постановяването му пред застрахователите и в съда бяха предявени десетки претенции за компенсации от „новите“ близки, припомня сайтът lex.bg. Застрахователите заплашиха с ръст на Гражданската отговорност в пъти и прогнозираха фалити.

Тогава с промени в Кодекса за застраховането беше регламентирано, че ще бъде създадена специална методика за определяне на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди при увреждания или смърт след катастрофа.

Методиката трябваше да е готова до 7 декември 2019 г. Представеният днес документ породи дискусии.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 6 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зле

    82 3 Отговор
    Мошеници гадни...
  • 2 Шакарон

    102 1 Отговор
    А застрахователните премии кога ще ги орежат, защото само от услугите режат пък дори ГО поскъпва, нагли СИКаджии, тъпата пирамида по закон ни задължава да я ползваме- МАФИЯ=ДЪРЖАВА!
  • 3 кАПИ

    3 25 Отговор
    Тези премии се дават за да покрият понесени материални загуби и размерът им би трябвало да е спрямо тези именно загуби-стойност на лечение при нужда, компенсация за повредено превозно средство, компенсация за непълнолетни деца на пострадал и т.н.. Това представлява понятието застраховка, то е обективно и не е свързано с абстракции и субективни усещания. Така биха се избекнали злоупотреби и последващо надуване на цените на ГО.

    Коментиран от #30

  • 4 флипп

    56 2 Отговор
    Ами нормално, гражданските скочиха между 80 и 150 процента, сега порязват, тези трябва като животни да ги изколим, ама до девето коляно иначе няма оправия
  • 5 Буко Баламата

    59 3 Отговор
    И аз искам да плащам по малко ама гражданската се вдигна с 60-70% за една година.
  • 6 Киряка

    32 1 Отговор
    Добре де, по логиката на тия ТЪПАНАРИ, богатите трябва да плащат по-висока гражданска отговорност от бедните, за да получават по-високо обезщетение евентуално в последствие...? Никой не е излязал на пътя за да умира...Естествено, че ако катастрофата е по вина на пиян водач, тогава нещата стоят различно и същия не трябва да взима обезщетение....

    Коментиран от #29

  • 7 бат Вал

    68 1 Отговор
    През 90-те години едни момчета с къси вратлета и ниски чела застраховаха насилствено, а обезщетения не се изплащаха по онези застраховки! Минаха години, и някои от тези късоврати и нискочели момчета станаха бизнесмени, а други - политици! Сега момчетата пак застраховат насилствено, и пак искат да не изплащат обезщетения, което е противозаконно, но другите момчета, които станаха политици, ги покровителстват, а когато се налага, дори променят закони! Казано по най-прост начин: едно време в тая държава имаше мутри, а сега, мутрите си имат държава! И дерат от овчия народ по девет кожи...........
  • 8 Бини

    48 1 Отговор
    ЗНАЧИ ДА НАМАЛЯТ ЗАСТРАХОВКИТЕ СЪС СЪЩИЯ % ,КАТО ГЛЕДАМ ТОВА СА 50% ПОЧТИ !
  • 9 ВИНЕТУ

    38 2 Отговор
    Ще ви оправим !данъци ,такси ,глоби,винетки,скоби,зони.
    Хъбове,потоци,заводи !............крив макарон!
  • 10 Фишьор

    13 2 Отговор
    Това е добре донякъде.Ще се стремим да не умираме,защото ще ни ''отрежат''.Някак си животоопазващо звучи.
  • 11 агент08

    33 0 Отговор
    Да се намалят и застраховките! Тия изроди само искат да грабят!
  • 12 тони

    38 0 Отговор
    а къде потъват към един милиард лева годишно от граждански?
  • 13 xdm

    16 1 Отговор
    Просто искат да си знаем, че животът на българина е евтин и незначителен, а не да живеем в някакви илюзии, че абстрактни понятие като човешко страдание важат и за българите. Не, че нещо но в държави с 3-5 пъти по висока ГО изплащаните обезщетения са между 12 и 20 пъти по-високи и никой не се чувства "заплашен от фалит". Може би , когато бизнесът не се прави от борци, гребци и каратисти и животът има и абстрактна стойност, по-висока от материалния минимум за оцеляване на робите, този проблем не се разисква.
  • 14 Сатаната

    18 0 Отговор
    И за убийство макс. 8 месеца затвор. Долни съединители.
  • 15 ghost

    22 1 Отговор
    ВСИЧКИ, КОИТО ОЦЕНЯВАТ ЧОВЕШКИЯ ЖИВОТ НА МАКСИМУМ 80000ЛВ. ТРЯБВА ДА БЪДАТ ПРЕБИТИ С КАМЪНИ ПРЕД ПАРЛАМЕНТА А СЕМЕЙСТВАТА ИМ ДА ПОЛУЧАТ ВЪПРОСНОТО ОБЕЗЩЕТЕНИЕ.
  • 16 Facebook Обезщетение от застраховател

    8 5 Отговор
    Здравейте,

    за пореден път застрахователите в България целят да прокарат техните лобистки интереси и закони, които отново са в ущърб на целия народ. Можем да Ви помогнем ако сте недоволен от изплатеното обезщетение по каско/Гражданска или друг вид застраховка, така също и при ПТП с неимуществени вреди/пострадали,починали/

    Потърсете ни във фейсбук - Обезщетение от застраховател
  • 17 коча

    9 1 Отговор
    В КАЗАНЯ С ВРЯЛАТА ВОДА Е ДЪЛ БОК О - НАТИСКАТ ЛИ НИ ВСЕКИ ДЕН ГЛАВИТЕ НАДОЛО И НИЕ СМЕ ДОВОЛНИ ЩОМ СИ ТРАЕМ ДОКАТО СЕ УВАРИМ КАТО СВИНЕ В КАЗАН ...........НЯКОЙ ДЕН ............................................................................................
  • 18 коча

    10 1 Отговор
    ТОВА Е КАТАСТРОФА ЗА БЕДНИТЕ ХОРА ......................................................................................................
  • 19 Driving pleasure

    9 1 Отговор
    Има къде къде по-лесен и евтин начин! Застрахователя прави застраховка за имуществена щета - това е лесно да се изчисли така застраховката няма да надвиши 100 лв. А всеки индивид си прави персонална застраховка инцидент с премия по собствено усмотрение и възможности и така ако някой го утрепе се знае на кой колко.
  • 20 James

    6 3 Отговор
    Естествено, че близките на богатите (хората с по-високи доходи) ще получат по-високо обезщетение, след като е свързано с дохода, който лицето би генерирало!

    Коментиран от #32

  • 21 Симо

    11 1 Отговор
    Ако човек няма доходи, например живее от спестявания, и го убият на пътя, близките му получават нула.
  • 22 1122

    11 0 Отговор
    Абе вие пак не сте в час!Какви близки роднини,какви далечни братовчеди.Няма такова нещо.При смърт ако се плаща на родителите ,ако е женен и на жена му и децата му.Няма тука братовчеди,баби дядовци и т.н.До сега какво беше,плащате и на хора дето не го познават даже/става въпрос за циганите/,облагодетелствуваше се цялата циганска фамилия.ТОЧКА, САМО НАЙ БЛИЗКИТЕ :МАЙКА,БАЩА,ЖЕНА И ДЕЦАТА МУ И КРАЙ!
  • 23 Порно

    10 1 Отговор
    Тия явно пропускат , че лимита на ГО за неимуществени вреди е 5 милиона. С тоя висок лимит оправдаха високите такси с които ни дерат. При лимит от 80 000 на пострадал излиза , че трябва да се съберат 60 близки роднини, които да обезщетят. А да се изчисляват нематериални щети с дохода на починалия , си е истински цинизъм.
  • 24 Кольо

    8 0 Отговор
    Спираме масово да плащаме и това е . Колко дела ще издържи справедливия съд ? Колко шофьори има с колко коли ? Ама първо такситата ще ни подведат както още навремето при скоковете на цените на горивата. Тях ги клатуркат пък синдикатите им заедно с политиците.
  • 25 666666

    11 2 Отговор
    Мрънкайте си ,на Тиквата изобщо не му дреме.Защото вижда ,че жълтите павета са празни.
  • 26 НАРОДЕН

    8 1 Отговор
    ЦЕНИТЕ НА ЗАСТРАХОВКИТЕ НАГОРЕ,А ОБЕЗЩЕТЕНИЯТА НАДОЛУ ??? КЪДЕ ОТИВА РАЗЛИКАТА ??? В ПРЕМИИ И ЗАПЛАТИ...КОЙ ГИ ПРОВЕРЯВА ТИЯ ИЛИ И НА ПРОВЕРЯВАЩИТЕ СЕ ПЛАЩА ДА ГЛЕДАТ НЯКЪДЕ ДРУГАДЕ ???
  • 27 Гнида

    5 2 Отговор
    Дигнаха ви гражданските , но ви намалиха обезщетенията ! Менда гербаджийска да ви обясни защо !
  • 28 Шампиона

    6 0 Отговор
    Ами, ще се вдига гражданска..Даже до края на годината се очаква още да поскъпне. Догодина пак и така..Защото когато стана аферата с Олимпик, на "протеста" бяхме 4 човека..!!! Къде бяхте вие тогава, когато вдигнаха цените ? Вероятно пак сте били тук да пишете своето възмущение...Затова вече не ме е жал за тази пасмина наречена "нация"...
  • 29 Таралясников

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "Киряка":

    Категорично съм против алкохол и шофиране заедно, но и трезвениците, и пиещите нанасят еднакви щети на трети лица и МПС! Застрахователите така се ослушват за тези обезщетения, че нещата пак стигат да съд! Веднъж плащаме на застрахователя, за да обезщети потърпевшия, а той след това си взема парите от употребилия алкохол, а премията му остава като печалба.... Странна работа! И мафията така се е зародила- синдикати, боклуци и застраховане.
  • 30 333

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "кАПИ":

    6 месеца с патерици субективно усещане ли е? Това, че 5 години не мога да клекна също ли е субективно усещане? Влошеното качество на живот в следствие на травмата и то ли е субективно усещане?
    Застрахователите казват, че основните им проблеми са с обезщетения в чужбина. За чий им е да вкарват лимити тук?
  • 31 дрт прч

    3 0 Отговор
    ТО ПРИ ТАЗИ СИТУАЦИЯ, МОЖЕ ДЪРЖАВАТА ДА СЕ НАМЕСИ С НОВИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ, КАТО НАПРИМЕР НОВО ЛИЦЕНЗИРАНЕ, БЕЗ ПРАВО НА ЧУЖДЕСТРАННИ ЗАСТРАХОВАТЕЛИ ДА ИГРАЯТ НА БЪЛГАРСКИЯ ПАЗАР, ТЪЙ КАТО ПОЧТИ ВСИЧКИ ЗАСТРАХОВАТЕЛНИ КОМПАНИИ СА ЧУЖДИ И ПАРИТЕ ИЗТИЧАТ В ЧУЖБИНА. ДАВАМ ПРИМЕР С ИЗПАДНАЛАТА В НЕСЪСТОЯТЕЛНОСТ КИПЪРСКА "ОЛИМПИК". ДРУГОТО КОЕТО МОЖЕ ДА СТАНЕ ДА СЕ ВЪВЕДЕ КВОТЕН ПРИНЦИП И ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ ДА БЪДАТ НАМАЛЕНИ НА ПОЛОВИНА, ТАКА КАКТО ТЕ СИ НАМАЛЯВАВАТ ОБЕЗЩЕТЕНИЯТА НА ПОЛОВИНА. КАТО ЩЕ Е ГАДНО ЗА ЕДНИТЕ НЕКА ИМ Е ГАДНО И НА ДРУГИТЕ
  • 32 читател

    3 0 Отговор

    До коментар #20 от "James":

    Ами тогава и застраховките да са според доходите ! Колкото по голям доход ,по голяма застраховка ! За богатите 1000 лв. за бедните 100 лв.
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Дано

    1 0 Отговор
    Да не дава Господ да се възползвам от услугите им!
  • 35 mitt

    1 0 Отговор
    Ами като гледат колко много коли има по пътищата, какво движение и каква е цената на бензина - единственив извод е, че у хората има много пари. Освен това спестяванията в банките нарастват....какво очаквате - намаление ли?