Нов спор се оформя с обезщетенията, които се изплащат от застрахователите при смърт на пътя.
Методиката беше представена днес от Асоциацията на застрахователите. В петък е приета от Гаранционния фонд. Методиката ще бъде публикувана за обществено обсъждане, а след това ще се превърне в наредба. Отговорни за това са министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването и Комисията за финансов надзор (КФН).
Този документ трябваше да е готов до 7 декември 2019 г. От представените днес текстове е видно, че те отново ще предизвикат дискусия.
Точки ще оценяват обезщетенията при катастрофа
Представената методика предвижда изчисленията на неимуществените вреди да става на базата на т. нар. травматични точки. Това се отнася за паричната компенсация за болки и страдания при телесно увреждане. Стойността на травматичната точка в проекта се предлага да бъде обвързана с минималната работна заплата за страната, която за тази година е 560 лв.
По-леките травми, като счупвания на ръка, ще бъдат с по-малко точки. Най-тежките и с най-много точки ще са травмите по вътрешни органи или мозъчните травми, защото те могат да бъдат фатални.
Най-тежък коефициент и съответно най-голямо обезщетение ще се плаща на деца до 18 г., които са загубили и двамата си родители в катастрофа.
Доходът ще се гледа за три години назад, ще се доказва с документи и ще се взима най-високата сума. Обезщетението ще се изчислява като се взема предвид колко още години е имал загиналият до пенсиониране. Освен това ще се взема предвид как доходите биха се увеличавали в бъдеще заради инфлацията.
Оттам нататък се умножава броя на травматичните точки по стойността на минималната работна заплата за страната и се дава размерът на обезщетението за неимуществени вреди. Към него след това се добавя и обезщетението за имуществена вреда - като загуба на доход при телесните увреждания.
При тях травматичните точки са така разчетени, че максималният им брой да е 200. Но те могат да бъдат допълнително коригирани с определени коефициенти в зависимост от особеностите на случая. От гледна точка на тези 200 точки може да се каже, че има някакъв горен праг. Това заяви Константин Велев, председател на Асоциацията на българските застрахователи.
Той даде пример с млад мъж, който е с ампутирана ръка и му е изплатено обезщетение в размер на 150 000 лв. по сегашната методика, а според новата система - той е щял да получи 200 000 лв.
Това методика на българските застрахователи ли е или е на цялото общество.
От информацията, с която се запознах съвсем бегло, на пръв прочит между три и 5 пъти по-ниски обезщетения ще получават пострадалите в ПТП от сега действащата съдебна практика.
Така репликира председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофа Владимир Тодоров.
Той уточни, че в предлагания документ се говори за обезщетения от 80 000 лв. за смъртен случай. Това ще най-голямото изплащано обезщетение при положение, че в момента съдът присъжда между 120 000 и 150 000 лв. без лихвите. Виждате, че говорим за разлика от почти два пъти, уточни Владимир Тодоров.
"Надявам се, че това ще бъде един работен проект, който Комисията за финансов надзор няма да допусне да се случва в тези граници", коментира още той. На въпрос дали е правилно да се обвързва с доходите и с размера на минималната работна заплата, Тодоров заяви, че това което е чул е, че наследниците на по-бедните ще получават по-ниски обезщетения, а наследниците на по-богатите - по-високи. Сами си задайте въпроса дали това е справедливо. Гаранционният фонд от всички застраховки, които ние плащаме, са около 4 млн. полици гражданска, а от тях 12 лв. отиват в Гаранционния фонд - как той ги харчи и колко плаща на консултанти - това ние искаме да разберем, каза още Владимир Тодоров.
Той бе категоричен, че
застрахователите искат да плащат по-малко.
Обезщетенията трябва да се определят по измерими критерии, а такъв е загубата на доход, загубата на издръжка, имуществената вреда и съответно да бъде лимитирано обезщетението за неимуществени вреди. Това настоя Константин Велев. Той беше категоричен, че не може да се говори за увеличаване на цените на застраховката.
В момента е известно, че максималното обезщетение при смърт на пътя, което ще се изплаща на близки родини, става 80 000 лева, а за далечни 5000 лева.
Припомняме, че таванът беше въведен със задна дата от 21 юни 2018 г. – денят на постановяването на тълкувателното решение на трите колегии на Върховния касационен съд (ВКС), с което кръгът на близките, които могат да търсят компенсация за смърт, на практика беше отворен.
Тогава ВКС постанови, че право на обезщетение при смърт имат не само съпругът и децата, но и братята, сестрите, бабите, дядовците и внуците, а по изключение и „всяко друго лице, което е създало трайна и дълбока емоционална връзка с починалия и търпи от неговата смърт продължителни болки и страдания, които в конкретния случай е справедливо да бъдат обезщетени“. Почти незабавно след постановяването му пред застрахователите и в съда бяха предявени десетки претенции за компенсации от „новите“ близки, припомня сайтът lex.bg. Застрахователите заплашиха с ръст на Гражданската отговорност в пъти и прогнозираха фалити.
Тогава с промени в Кодекса за застраховането беше регламентирано, че ще бъде създадена специална методика за определяне на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди при увреждания или смърт след катастрофа.
Методиката трябваше да е готова до 7 декември 2019 г. Представеният днес документ породи дискусии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Зле
13:24 12.08.2019
2 Шакарон
13:24 12.08.2019
3 кАПИ
Коментиран от #30
13:41 12.08.2019
4 флипп
13:44 12.08.2019
5 Буко Баламата
13:47 12.08.2019
6 Киряка
Коментиран от #29
14:09 12.08.2019
7 бат Вал
14:11 12.08.2019
8 Бини
14:11 12.08.2019
9 ВИНЕТУ
Хъбове,потоци,заводи !............крив макарон!
14:14 12.08.2019
10 Фишьор
14:41 12.08.2019
11 агент08
15:15 12.08.2019
12 тони
15:20 12.08.2019
13 xdm
16:12 12.08.2019
14 Сатаната
16:18 12.08.2019
15 ghost
16:51 12.08.2019
16 Facebook Обезщетение от застраховател
за пореден път застрахователите в България целят да прокарат техните лобистки интереси и закони, които отново са в ущърб на целия народ. Можем да Ви помогнем ако сте недоволен от изплатеното обезщетение по каско/Гражданска или друг вид застраховка, така също и при ПТП с неимуществени вреди/пострадали,починали/
Потърсете ни във фейсбук - Обезщетение от застраховател
17:16 12.08.2019
17 коча
17:33 12.08.2019
18 коча
17:40 12.08.2019
19 Driving pleasure
17:54 12.08.2019
20 James
Коментиран от #32
18:11 12.08.2019
21 Симо
18:38 12.08.2019
22 1122
19:03 12.08.2019
23 Порно
20:29 12.08.2019
24 Кольо
20:50 12.08.2019
25 666666
21:00 12.08.2019
26 НАРОДЕН
21:41 12.08.2019
27 Гнида
23:31 12.08.2019
28 Шампиона
23:43 12.08.2019
29 Таралясников
До коментар #6 от "Киряка":
Категорично съм против алкохол и шофиране заедно, но и трезвениците, и пиещите нанасят еднакви щети на трети лица и МПС! Застрахователите така се ослушват за тези обезщетения, че нещата пак стигат да съд! Веднъж плащаме на застрахователя, за да обезщети потърпевшия, а той след това си взема парите от употребилия алкохол, а премията му остава като печалба.... Странна работа! И мафията така се е зародила- синдикати, боклуци и застраховане.23:44 12.08.2019
30 333
До коментар #3 от "кАПИ":
6 месеца с патерици субективно усещане ли е? Това, че 5 години не мога да клекна също ли е субективно усещане? Влошеното качество на живот в следствие на травмата и то ли е субективно усещане?Застрахователите казват, че основните им проблеми са с обезщетения в чужбина. За чий им е да вкарват лимити тук?
01:22 13.08.2019
31 дрт прч
10:18 13.08.2019
32 читател
До коментар #20 от "James":
Ами тогава и застраховките да са според доходите ! Колкото по голям доход ,по голяма застраховка ! За богатите 1000 лв. за бедните 100 лв.11:10 13.08.2019
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Дано
13:30 13.08.2019
35 mitt
19:30 13.08.2019