Last news in Fakti

27 Октомври, 2022 08:54 5 605 32

Ще се обърне ли в гроба Николаус Ото, когато ЕС забрани двигателите с вътрешно горене?

  • двг-
  • мотор-
  • кола-
  • електрическа кола

Пазарите на суровини, материали и чипове, както и веригите за доставки, са много чупливи

Ще се обърне ли в гроба Николаус Ото, когато ЕС забрани двигателите с вътрешно горене? - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Когато през 1875г. Николаус Ото проектира първия четиритактов двигател с вътрешно горене (ДВГ), надали е предполагал, че век и половина по-късно именно този метод на задвижване ще е преобразил света и все още ще доминира. На практика ще е създал изцяло нов метод за масово придвижване, който за пръв път в човешката история не включва впрегатни животни. Ще е извършил скок, който е съизмерим с най-значимите човешки достижения като откритието на пеницилина и рефлекторния телескоп.

Надали Ото е предполагал, че точно 147 години по-късно един континент - по-точно Европейският съюз, ще мисли да забрани неговото изобретение. С помощта на евродепутата Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) повдигаме завесата на решенията, които се обсъждат в европарламента.

Евродепутатите искат зарядни станции за автомобили на всеки 60 км

„ДВГ или електромотор?“ е шекспировото „Да бъдеш или не...“ Или поне тази представа ни създава през последните години.

Да отвориш прозореца на колата си и да слушаш двигателя, докато караш е удоволствие, защото това е единствената машина, която превръща въглеродния диоксид в радост, в музикално произведение. Също така е удоволствие и да усетиш мигновено максимален въртящ момент на електромотора от нула обороти и при почти пълна тишина. Но в същото време батериите все още не предлагат енергийната плътност на бензина и дизела, което намалява пробега при електромобилите. От друга страна, дори и най-големите фенове трудно биха харесали пушеците и течовете от амортизирани двигатели.

Защо ЕС иска зарядни станции на всеки 60 км! Евродепутатът Исмаил Ертуг пред ФАКТИ

В днешно време въпросът дали едното, или другото - малко е като шекспировото „Да бъдеш или не...“. Зависи от заплатата ти, от транспортните ти нужди, от това дали общината/държавата предлага облекчения, от това дали има къде да заредиш батерията, както и от това дали Русия напада Украйна.

От практическа гледна точка въпросът по-скоро трябва да е дали електротранспортът е по-привлекателен за хората. Привлекателен = евтин + с голям пробег + зарядна станция зад ъгъла + дълъг живот на батерията + безплатно паркиране + данъчни облекчения... Лека-полека се движим в тази посока, но все още не сме в зоната на привлекателността.

И тук идва и също толкова шекспировият въпрос - как да направим електротранспорта привлекателен, а не задължителен. Дали забраната е решение, или по-скоро стимулите и алтернативите са такова? Отговорът е стимули и достъп до алтернатива. Хората знаят по-добре как да похарчат парите си и какво да си купят с тях.

Регламентът за определяне на по-строги стандарти за емисиите на СО2 от новите леки автомобили и леките търговски превозни средства беше и остава една от най-обсъжданите теми в Европейския парламент, а обсъжданата забрана за производството на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене предизвика много спорове между държавите членки.

„Това предложение цели да ускори прехода към устойчива мобилност с ниски и нулеви емисии, поставяйки нови и по-стриктни изисквания за леките и лекотоварните автомобили, които са отговорни за около 15% от общото количество на СО2 емисии в ЕС. Според мен свръх амбиция, за която не сме готови. Според предложението паркът от новорегистрирани автомобили трябва да намали емисиите си с 55% до 2030 г. и със 100% до 2035 г. в сравнение с 2021 г. За новите търговски превозни средства целите за намаление ще бъдат съответно 50% за 2030 и 100% за 2035 г. Затова аз гласувах против“, казва по темата пред ФАКТИ евродепутатът Андрей Новаков.

Той обръща внимание и на факта, че красноречиви бяха обаче резултатите от гласуването в парламентарната комисия по околна среда - предложените промени бяха приети с крехко мнозинство (46 на 40), което още веднъж показва разделението в европарламента.
Преди гласуването в пленарна зала, през юни тази година, бяха обсъждани различни компромисни предложения. Едно от тях дойде от групата на Европейската народна партия (ЕНП), а именно цел за 90% намаление на емисиите за 2035, вместо 100%. Отново втори изключително амбициозна цел, но по-разумна от първоначалната идея за практическата забрана на ДВГ.

„За съжаление, по време на юнската пленарна сесия, парламентът гласува и подкрепи забраната за производство на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. Не смятам, че определянето на крайни срокове е начин за промяна в нагласите на пазара или поведението на потребителите. Също така съм на мнение, че е прекалено рано за определяне на толкова крайна мярка. От изключителна важност е да дадем възможност и време на индустрията за развитието на други технологии и алтернативни горива, което пък ще намали зависимостта ни от страни като Русия и Китай“, допълва Новаков.

Според него, имайки предвид, че има държави, които са резервирани спрямо определения краен период за 2035 година, той намира за положителна стъпка предложението Европейската комисия да изготви доклад до 2026 година относно технологичното развитие на хибридните автомобили и СО2 неутралните горива (синтетични). Преговорите с държавите членки започват, така че окончателната позиция, включително дали ще има, или не забрана, предстои да бъде формирана.

Анализът сочи, че имаме куп несвършена домашна работа. „Трябва да направим анализ в няколко посоки, за да оценим ефектите от евентуална забрана. В уравнението на този анализ трябва да включим наличностите и цените на суровините, материалите и чиповете; рисковете при веригите за доставки; екологичните, климатичните и социалните аспекти в трансформацията на производството; наличната инфраструктура за електротранспорта. Резултатът от такъв анализ може да бъде отгатнат доста лесно“, казва още евродепутатът.
Пазарът на суровини, материали и чипове, както и веригите за доставки са чупливи.

Какви са причините? Наблюдава се и географска свръхконцентрация. Ако можеш да си купиш литий, избирайки между 50 доставчици, е едно. Но ако имаш само няколко източници, повечето от които контролирани от недемократични режими, доста лесно можем да се озовем в ситуация като днешната с доставките на газ. В днешната ситуация разпалваме наново въглищните централи, а в бъдеще ще въведем отново ДВГ?

Надеждите, че ще може да произвеждаме тук, в ЕС, достатъчно евтини материали и компоненти, за да са достъпни за широка група потребители, са все още в полето на утопията. Поради европейския стандарт на живот и развитата икономика, производството тук не кореспондира с икономическата логика. И така години наред доста от производствата ни са изнесени предимно в Азия и то доброволно. Последното те поставя в условията на зависимост.

Следва…


Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 о неразумни юроде

    55 1 Отговор
    стига се напъвахте и след вас пак ще се карат колите с двг за разлика от електрокарчетата
  • 2 Тахумба

    27 3 Отговор
    Каквото и да решат, аз ще си карам моя ОМ 617912, който е неразрушим.
  • 3 Бонев

    61 3 Отговор
    Хващам се на бас че ДВГ ще има дори когато го няма ЕС.
  • 4 Като трябва да си заредиш електромобила

    58 3 Отговор
    На тези станции, какво правиш?? Седиш някаде няколко часа и чакаш?? А с ДВГ зареждаш на Бензиностанция та за 5-10мин и продължаващ!! Зелените Идиоти съсипаха Енергетиката на Западна Европа, сега са подхванали ДВГ!! Да се надяваме, че Нормалните хора са повече от Зелените идиоти!!

    Коментиран от #23

  • 5 НЕЗНАМ

    4 19 Отговор
    Защо лодките погребаха саловете,защо ветроходите погребаха лодките,защо параходите погребаха ветроходите,защо съвременните кораби погребаха параходите???

    Коментиран от #7

  • 6 Някой

    39 2 Отговор
    Направи ли това ЕС, то това означава фактическият му край. Разпад. Кой ще осигури достъпни ел. автомобили, Кой ще докаже, че те не вредят на природата дори повече от колите с ДВГ? Защо останалият свят продължава да си кара колите с дизелови и бензинови двигатели, и хич и не мисли за масово преминаване към ел. коли? Кой ще осигури нужното електричество за тези коли в ЕС? На каква цена ще е тока? Няма ли това да доведе до бунтове и безредици в ЕС?
    Абе, ЕС е пътник от поне 10 години. Още щом почна да говори за зелена сделка и спиране на колите с ДВГ. Може да се видят преките последствия от безгръбначната политика - голяма инфлация (най-доброто от това тепърва предстои), безработица, изнасящо се производство в САЩ и Азия (цените на енергоносителите са доста по-нормални), и т.н.
  • 7 Явно

    12 6 Отговор

    До коментар #5 от "НЕЗНАМ":

    Защото си незнаещ.

    Коментиран от #11

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 ДВГ нямa дa изчeзнe

    35 0 Отговор
    cкoрo и нaпълнo. Прeди врeмe cъщoтo бeшe c рaдиoлaмпитe и трaнзиcтoритe. Лaмпитe ocтaнaхa в микрoвълнoвитe пeчки, кaчecтвeнитe НЧ уcилвaтeли, ултрaвиcoкитe чecтoти - лaмпa c бягaщa(oбрaтнa) вълнa, клиcтрoни, мaгнeтрoни. Прeди 10-нa гoдини пътувaх зa Aтинa и в прoдължeниe нa 10км cтрoяхa път. Нa вceки 10м имaшe бaгeр, фaдрoмa, caмocвaл, булдoзeр, вaляк, acфaлтoплaгaщa мaшинa. Нe ги виждaм нa тoк вcичкитe тия, eдин AEЦ им трябвa зa зaрeждaнe. A aкo трябвa дa рaбoтят нa cмeни 24ч кoгa и кaк щe зaрeждaт тoк?
  • 10 ДВГ нямa дa изчeзнe

    19 1 Отговор
    cкoрo и нaпълнo. Прeди врeмe cъщoтo бeшe c рaдиoлaмпитe и трaнзиcтoритe. Лaмпитe ocтaнaхa в микрoвълнoвитe пeчки, кaчecтвeнитe НЧ уcилвaтeли, ултрaвиcoкитe чecтoти - лaмпa c бягaщa(oбрaтнa) вълнa, клиcтрoни, мaгнeтрoни. Прeди 10-нa гoдини пътувaх зa Aтинa и в прoдължeниe нa 10км cтрoяхa път. Нa вceки 10м имaшe бaгeр, фaдрoмa, caмocвaл, булдoзeр, вaляк, acфaлтoплaгaщa мaшинa. Нe ги виждaм нa тoк вcичкитe тия, eдин AEЦ им трябвa зa зaрeждaнe. A aкo трябвa дa рaбoтят нa cмeни 24ч кoгa и кaк щe зaрeждaт тoк?
  • 11 НЕЗНАМ

    4 15 Отговор

    До коментар #7 от "Явно":

    Думата се казва ПРОГРЕС.И на ел.транспорта ще му дойде времето.

    Коментиран от #14

  • 12 БОЗА

    26 2 Отговор
    Творението на Ото е на век и половина...има или друго такова вмешателство в техниката-некъф "съюз"(ЕС) да забрани нещо и спре тип двигател...и ще помни ли някой след век и половина,какво е ЕС...не съм мислил,че ще дойде ден,в който да си кажа,че примерно Меркел или Юнкер са титани на мисълта на фона на следващите в това скапано евро ТКЗС... ;-(


    Този коментар изразява личното мнение на автора.То може да не съвпада с позициите на "Факти",като цяло,и на отделни коментиращи в частност,за което БХ(Баклава и Халва)
  • 13 Искам

    8 1 Отговор
    Си голфа тди
  • 14 Прав

    17 0 Отговор

    До коментар #11 от "НЕЗНАМ":

    Си че ще му дойде времето, ама няма да е в нашето време.
  • 15 И Ко праим

    19 0 Отговор
    Като му се строшат батериите на илектрокара зелените ли ще ги рециклират
  • 16 50000ев

    20 0 Отговор
    За електрокар мерси карайте си ги
  • 17 Флинстоун

    10 0 Отговор
    Йабадабаду!
  • 18 ек борса за ток с фючърси от лондон

    13 0 Отговор
    След като Николаус Ото забрани съществуването на ек, америка за европа, бритиш кунсил, шорош общество- сашианско и албионско прокси обком, чрез който сашианските и албионските елити целят да затрият и унишожат Европа и европейското население с всякакви неефективни зилени измишльотини.

    Вижте хедж портфолиото за традиционните източници на енергия- нефт, въглища, газ, злато на гурото ви спекуланта шорош и тогава пишете за зилени енергии и източници, без да лъжете.
  • 19 незнайко

    20 0 Отговор
    В първата част от статията се говори за безплатното паркиране , някой мисли ли, че това ще е вечно ??? Данъците на колите ще се върнат когато всички коли са на ток а за паркирането просто е неизбежно да се плаща !!! Кого зарибяват с тези придобивки ? Зареждането ще е както на бензиностанциите с ПАРИ !!! КАПИТАЛИСТИТЕ няма да се откажат от трупането на печалба !!!
  • 20 соца се завръща

    9 1 Отговор
    слек 33 г. демокрация, демократите искат пак ка ви качат пак на ломските соц. електрокари
    с нив надпис мадеинес
  • 21 Наблюдател

    20 0 Отговор
    С една електрическа кола ще могат да ви спрат много по-лесно. Облъчват с микровълни и колата спира. Я да видим как ще спрат един аналогов москвич. След наводненията в америка електричките се самозапалват. Влагата корозирала батериите и думтят като новогодишни фойерверки. Да ви е честит новия ЕСЕСЕСЕР. Ако беше само за екология, газовите уредби щяха да останат като вариант за придвижване. Но те искат да принудят потребителите да купуват само електромобили. Част от превръщането на хората в крепостници, защото с пробега и ограниченията на батериите ще трябва само в гетата си да седят. Представете си да трябва да катерят планини и да ходят на диви места. Къде ще са зарядните и тока там?
  • 22 Краси Марков

    13 0 Отговор
    Очаквахме ЕС, пардон Германия да забрани АЕЦ, но видяхме, че АЕЦ беше забранен единствено в България. В Германия продължават да си ги имат. Същото ще стане и ДВГ.
  • 23 Ти си

    13 0 Отговор

    До коментар #4 от "Като трябва да си заредиш електромобила":

    Колега , погледни природата - зеленото след време става кафяво та така и със зелените партии ....
  • 24 Ами

    1 1 Отговор
    Сложете камери и го наблюдавайте !
  • 25 Телевизия Бобов дол

    10 0 Отговор
    Няма значение кой какви локум ти разтяга , накрая винаги става дума за пари !
  • 26 Всички знаят

    9 1 Отговор
    Няма да се получи с електричките!
  • 27 В нашата любима

    8 0 Отговор
    родина нещата не стоят точно така. Мислиш ли, че държавата ще се лиши от акциза на петролните горива по 1лв.на литър? При 4млн тона консумация това са над 4млрд. лв. Просто електромобилите у нас са малко, но като станат 10-20% и консумацията на петрол видимо намалее ще се вземат мерки.Ще се опитам да позная: Електромер във всеки електромобил и хибрид, пломбиран естествено като тези от енергото. Ако щеш зареждай от солара "без пари" електромера се върти и ще трябва да се плаща акциз. Разбира се всичко ще е осеяно с добри намерения - екологичност, зелена сделка и др. подобни. Сегашните електромери са безконтактни и полицията ще има данни дали си платил само като минеш покрай тях.
  • 28 Анонимните

    3 8 Отговор
    Изводът е да се използват по малко автомобили в ежедневието както е било преди 40 год. Примерно.и максимално използване на обществения транспорт.не автомобила да е задължителен като лична карта и всеки яхнал по една кола и се вози.така ще се намалят емисиите
  • 29 Някой си

    5 0 Отговор
    Не знам някой слуша ли внимателно зелените чуци от ЕК какво говорят? До 2050 ,континента да станел въглеродно неутрален.Абе зелени червенотиквеничковчета, континента Европа само от 27 държави ли е ? Или мислите останалите за малоумни.Само за сведение до 2035 не се знае къде ще бъдете .
  • 30 ГЕРБ=БСП=ДПС

    2 0 Отговор
    Ало "евродепутата Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП)" , сега си гласувал против. Но се стигна до тук, до сегашната енергийна криза. Защото в последните 15-20 години ЕС/парлсмет/ и ти. Направи много глупости и гласувахте за глупости.

    Като последната глупост, че гражданин, ако бил се разболял заради замърсяване на вуздуха ДЪРЖАВАРА(другите хора) ТРЯБВАЛО ДА МУ ПЛАТИ ОБЕЩЕТЕНИЕ. Само питам, този "болен" заради въздуха, ползва ли автомобил, такси, градски транспорт, автобуси, дизелови влакове, самолети на керосин ... Даже метрото и трамвая ... дори И да са електручески, ползват електричество от въглища... Ако е ползвал, то тогава откъде накъде, някой друг(аь) ще му плаща обезщетение, че се бил разболял заради това. Съгласен съм да се плати обезщетение за дишане на мръсен въздух, но само, ако човека докаже, че цял живот е бил пешеходец и никога не се е качвал да пътува в машина задвижвана от петрол, никога не е ползвал електричество от въглища, никога не пазарувал стоки произведени с петрол и въглища, транспиртирани с камиони, железница, самолети, кораби...
  • 31 Крум

    2 0 Отговор
    Хващам се на бас че ДВГ ще има.Европейския съюз няма да го има!!!
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.