Last news in Fakti

18 Февруари, 2023 16:00 2 749 29

Експерт: Няма хляб в петролопровода Бургас - Александруполис

  • танкер-
  • нефт-
  • петролопровода „бургас – александруполис“-
  • петролопровода бургас александруполис

Румънската компания "Ромпетрол" всъщност е казахстанска, а превозът на нефт с танкери през турските Проливи ще си остане по-евтината алтернатива

Експерт: Няма хляб в петролопровода Бургас - Александруполис - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Няма хляб в идеята за възобновяване на проекта за нефтопровод между Бургас и Александруполис. Днес България и Гърция подписаха меморандум за проучване на възможностите за строеж на такъв тръбопровод.

Това коментира във "Фейсбук" Пламен Димитров.

Сега намерението е нефтът да върви в обратна посока – от гръцкото пристанище към рафинерията на „Лукойл“ в Бургас. Преди около десетилетие и половина замисълът бе суровината да тече от Черно към Егейско море.

През 2011 г. обаче България се отказа от проекта поради баналната причина, че транспортирането на нефт от Черно в Егейско море е по-евтино с танкери през Босфора и бъдещият тръбопровод не може да си гарантира запълване и възвращаемост на инвестицията.

Сега геополитическия контекст е различен – вносът на руски нефт в Европейския съюз вече е забранен, за „Лукойл-Нефтохим“ има изключение до края на 2024 г. Пита се откъде ще се зарежда бургаската рафинерия след това? Така идва идеята за възобновяване на проекта за тръбопровод Александруполис-Бургас. Но преди да мислим за нови скъпи съоръжения е по-добре да погледнем дали в Черноморския регион има нефт, който не е руски и може да идва до Бургас. Да, има и то много.

По тръбопровода от Тенгиз до черноморското пристанище Новоросийск годишно минават по 53 млн. тона казахстански нефт. Това е няколко пъти повече от капацитета на „Лукойл-Нефтохим“, който впрочем вече е работил с нефт от Казахстан – за 2020 г. наред с руския е преработил и 518 хил. тона казахстански петрол. Освен това до Черно море могат да стигнат и малки количества азербайджански нефт по тръбопроводите Баку-Новоросийск и Баку-Супса.

До 2011 г. сметките бяха тръбопроводът Бургас-Александруполис да има капацитет от 35 млн. т годишно. Сега вече се говори за 10 млн. т – 3,5 пъти по-малко. Рафинерията в Бургас преработва не повече от 7-8 млн. т. на година, а през 2021 г. дори е падала до 4,2 млн. т. Илюзия и да се мисли, че нефт, докаран от Александруполис до Бургас, може да бъде пласиран някъде другаде извън България. Турция продължава да си внася руски петрол, а Румъния разчита основно на казахстанска суровина – малцина знаят, че румънската компания Ромпетрол всъщност е казахстанска, 100-процентова собственост на държавната нефтена компания на Казахстан „Казмунайгаз“. За Украйна пък дори и след края на войната ще е доста проблематично да разчита на нефт, преминаващ през северната част на Черно море, където господства руския флот.

Така че, ако е обективно, прочуването за евентуален нефтопровод Александруполис-Бургас би трябвало да покаже, че той е икономически неефективен.

Превозът на нефт с танкери през турските Проливи ще си остане по-евтината алтернатива. Тръбопровод между гръцкото и българското пристанище ще струва над милиард евро и при планирания малък капацитет трябва да има много високи такси за пренос, за да се изплаща. А на финансиране от Европейския съюз категорично не може да се разчита – Брюксел отдавна вече на дава пари за проекти, свързани с петрол. Да не говорим, че е абсолютно нереалистично такова съоръжение да бъде построено до края на 2024 г., когато изтича дерогацията за руския нефт за „Лукойл-Нефтохим“.

Окончателна точка на идеята за тръба между Александруполис и Бургас може да сложи мегаломанският проект на Ердоган за строеж на плавателен канал, успореден на Босфора. Предвижда се по него да могат да преминават и най-големите нефтени танкери от клас VLCC. Засега тази идея е на пауза, но не се знае дали ако спечели изборите през тази година турският президент няма да се върне към нея.


Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 не знам ама

    35 8 Отговор
    почнат ли платените поръчкови "експерти" да обясняват нещо занчи положението е точно наобратно
  • 3 Ами да, когато гледаме руските

    26 11 Отговор
    интереси, няма хляб в нищо ! Само трябва да продаваме Родината и да чакаме руснаците да ни лепнат един медал имени путина и да пуснат малко копейки!
  • 4 Свиквайте

    6 19 Отговор
    В крайна сметка всичко зависи от безспорният хегемон в региона Ердоган.

    Коментиран от #11

  • 5 РЕАЛИСТ

    19 10 Отговор
    Гледам снощи експерт да обяснява по телевизията, що глобяват Лукойл. Продавали гориво по-евтино от конкуренцията ОМV и Инса. Правилно било , да продават по-скъпо и затова ги глобяват. Лоши хора били.
  • 6 Питам:

    23 0 Отговор
    Всичките пишман експерти, аналитици, наблюдатели, анализатори и т.н. Повече ви сърби или повече ви боли?
  • 7 Гръцка му работа

    15 13 Отговор
    Вместо танкерите да разтоварват петрола директно на терминала в Бургас, те ще го разтоварват в Гърция и от там по тръби до нефтохима. Глупаво и нелогично, но печеливши за някои, но не и за нас
  • 8 Братята Кабабик

    14 8 Отговор
    Не е довършил изречението. Няма хляб за Америка. Както нямаше в Южен поток, в аец Белене. Няма ли хляб за чичо сем, проектэт спира
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Сатана Z

    13 13 Отговор
    А Бургас бавно,но сигурно се превръща в рибарско селище каквото е било преди Социалистическа България да построи Нефтохим Бургас.Затварянето на рафинерията ще доведе до икономически и социален колапс.
    Към това се стремят тези,които не желаят този проект да се осъществи.
  • 11 Морски

    1 10 Отговор

    До коментар #4 от "Свиквайте":

    Всичко зависи от световния хегемон,не от регионалния!Последната една година не се ли обеди в това!?

    Коментиран от #29

  • 12 емм

    10 7 Отговор
    Какво стана с проучването на нефт и природен газ в блок "Хан Аспарух“ в Черно море 🤔
    Никой повече не говори за това 🤣
  • 13 Бамбука

    13 0 Отговор
    Професор, доцент,експер ..политик. Имаме много повече отколкото може да си позволим, но плащаме за всеки един от тях. И така - експерт ни пише. С какво е станал експерт по темата ? Някакъв труд, анализ, разработка ? Помните ли как се провали Бургас-Александруполис ? Колко "експерти" писаха, занимаваха ни с апокалипстични сценарии ? Дори експерта Борисов се изяви с финансово-икономически анализ, колко сме щели да губим ? Кмета на Бургас събра всички зелени, пембени, всички корифеи ( Безплатни разбира се ) и врачуваха ден и нощ. Имаше дори Референдум за който някой много усърдно плащаше. Така, че кротко и със голяма доза съмнение, освем , ако някой не излезе с лицето и знанията си по темата.
  • 14  🇧🇬 МАЙ Х @ Й ‼️

    8 7 Отговор
    По тръбопровода от Тенгиз до черноморското пристанище Новоросийск годишно минават по 53 млн. тона казахстански нефт.=======но ако руснаците решат може и да не минава впрочем !..... казахстански нефт става по проблематичен и от руският даже след като казахстанците нещо почна много да им се отваря човката.
  • 15 СЗО

    9 6 Отговор
    Лукойл нали беше частна компания. Какво се е загрижила държавата откъде частна компания ще си купува нефт?
  • 16  🇧🇬 МАЙ Х @ Й ‼️

    6 6 Отговор
    Тръбата кой ще я плати ? Лукойл ли?
  • 17 Анонимен

    14 0 Отговор
    Абе какво се занимаваме с неща които са за експерти, те имат всичките данни и знания. Никой не е решил да строи връзката, успокойте се. Решението е България и Гърция да ПРОУЧАТ дали това е ВЗАИМНО изгодно, да направят проект, да го построят и т.н. Много сме далече още, ако въобще стане нещо....
  • 18 Трифон зарезан

    4 6 Отговор
    Като се напълни Черно море с мини ще има.
  • 19 Леле,леле

    11 1 Отговор
    Всичко каквото минава през турските проливи се бичи с такса ! Египет се издържа основно от Суецкия "канал" ! Идиот ! Като няма хляб,ще ядем салама !
  • 20 нека да се знае

    5 6 Отговор

    До коментар #9 от "1302":

    Не само смислен, но и напълно независим нито от Русия, нито от проливите, където преминаването на натоварени петролни танкери е мноого, много несигурно. Не само заради малката пропускателна способност, но и евентуална забрана, каквато е действала в определени случаи. Ако днес е възможно, утре може да не е и пак се връщаме в първи клас.
  • 21 Брвйй

    6 8 Отговор
    Нали тиквата спря руския проект(по заповед разбира се) че ще замърсява черноморието и ще батише туризма. Ама сега обратната търба няма ли да замърсява? Добре, нека българския плебей да се гмурка между нефтените петна. Ама къде са зелените п.... и?

    Коментиран от #22

  • 22 чичо стамат шумков

    3 8 Отговор

    До коментар #21 от "Брвйй":

    Нали тиквата спря руския проект(по заповед разбира се) че ще замърсява черноморието и ще батише туризма. Ама сега обратната търба няма ли да замърсява? Добре, нека българския плебей да се гмурка между нефтените петна. Ама къде са зелените п.... и?................................................................................................ ................................................................................................................................................................................................Пак тези които правят списъци(щатите) не баха съгласни с тази тръба и тогава действаха по две направления .Платиха на еколозите и накрая заповядаха на ба тБОЙКО да спре проекта.За 33 години демокрация България само ТЪРПИ НЕГАТИВИ ОТ ЩАТИТЕ.НАПОМНЯМ споменатият еръбопровод,ЮЖЕН ПОТОК АМЕРИКАНСКИТЕ ТЕЦОВЕ,САМОЛЕТИТЕ,МНОГО ,,ЕВТИНИЯТ ВТЕЧНЕН ГАЗ,, .поне за това се сещам за сега.Новата тръба не е изгодна за България и ако се осъществи ще си имаме две тръби едната на БАТ БОЙКО А,ДРУГАТА НА РУМЕНЧО,Не знам кой съветва ПРЕЗИДЕНТА НИ ,НО ТАЗИ НЕГОВА ИДЕЯ Е ПЪЛНА ГЛУПОСТ.Сега ще платят едни пари може би на експерти които да проучват нещо което един четвъртокласник ще им каже ,че е нерентабилно.Ако някой е подхвърлил тази идея на РАДЕВ,ТОЙ ТРЯБВА СЕРИОЗНО ДА СЕ ЗАМИСЛИ ТОЗИ НЯКОЙ ДАЛИ МУ МИСЛИ ДОБРОТО.

    Коментиран от #23

  • 23 Точно така

    4 6 Отговор

    До коментар #22 от "чичо стамат шумков":

    За това малко количество дето преработва Лукойл парите няма да се избият за търбата. А ако не се разпадне ЕС до 2035 г. тогава влиза забраната за ДВГ няма да е необходимо толкова нефт. Пак ще сме на загуба
  • 24 Не е забранен

    5 0 Отговор
    "Сега геополитическия контекст е различен – вносът на руски нефт в Европейския съюз вече е забранен".
    Пак става но през посредник. Само където си плащаме за гяволъка. Така е и за природния газ.
  • 25 Иван

    1 0 Отговор
    На София гениалната идея, петролът за Нефтохим да се разтоварва в Гърция и транспортира от там сигурно безплатно.
  • 26 Иван

    1 0 Отговор
    Сигурно забравих, Гърция не е в ЕС.
  • 27 ВОВ

    4 0 Отговор
    От тая трънка заек нема да излезе.До 2002-3г. се говореше за нефтопровода от Бургас за Александрополис , което имаше логика. Сегашното Александрополис Бургас ще си остане на книга - през море през Босфора е хем по ефтино и нема нужда от нови капиталовложения - т.е пари от нашите данъци.
  • 28 Всеки гръцки проект

    2 1 Отговор
    Е данайски дар.
  • 29 Ти в света ли живееш

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Морски":

    Или в региона...(О) беден ли СИ?