Last news in Fakti

21 Януари, 2024 18:47 4 921 59

Защо Константинополският патриарх върши периодични провокации срещу българската църква

  • вартоломей-
  • патриарх-
  • българска църква-
  • патриаршия

Последната изява на Вартоломей бе в навечерието на 154-тата годишнина от създаването на Българската екзархия

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ваня ИВАНОВА

На Стефановден (27.12.2023) в българската желязна църква „Свети Стефан“ беше отслужена Божествена литургия на гръцки език, последвана от назидателно слово срещу Българската православна църква (БПЦ), произнесено от Константинополския патриарх Вартоломей. В светинята на българския дух, в която през 1860 г. българите начело с Иларион Макариополски отхвърлиха властта на Цариградската патриаршия, 163 години по-късно с йезуитски фрази за божествена любов и необходимостта от единство, Вартоломей заклейми създаването на самостоятелна българска църква.

Измина почти месец оттогава, а в българските медии цари оглушително мълчание. Дали поради непознаване на фактите или от раболепие, но мълчанието е факт.

Литургиите и назидателните слова на гръцки език в български храмове, се случват не за първи път. Затова е необходимо да се напомни, че богослужението на български език е едно от основните искания на радетелите за самостоятелна българска църква, а славянските първоучители преди 13 века отхвърлиха триезичната догма и защитиха правото на всеки народ да се просвещава и да слуша християнска проповед на роден език.

В навечерието на 154-тата годишнина от създаването на Българската екзархия е уместно да се припомнят исторически факти и събития, които Вартоломей заклеймява, както и периодичните му провокации спрямо БПЦ.

До средата на IX в. България представлява типична за средновековна Европа държава, отличаваща се само в религиозно отношение от другите европейски страни, в които християнството е господстваща религия. Тази липса на равнопоставеност я поставя в международна и културна изолация.

Външнополитическата ситуация и вътрешнополитически съображения, свързани със заличаване на религиозните, културните и етническите различия между прабългари и славяни, както и необходимостта от консолидация на държавата, са главните причини за решението на българския владетел Борис (852-889) да покръсти българския народ.

Изворовите данни са категорични, че християнската вяра на българския владетел се е изграждала под източно и западно църковно влияние. На тези двустранни въздействия се дължала голямата предпазливост на владетеля относно избора на църковен център, с който би могъл да се свърже, без да рискува самостоятелността на българската държавата. След умело лавиране между двата основни центъра на християнството Рим и Константинопол, българският владетел се съгласява да приеме християнството от Византия, но не и да се подчини на тамошната патриаршия.

Историческите извори съобщават за тайното кръщене на българския владетел, който приема името на своя кръстник - византийския император Михаил и титлата княз. След покръстването на княжеското семейство, започва покръстването и на българския народ, представляващ процес, а не еднократен акт. В този смисъл може да се приеме преобладаващото в историографията становище, че през 864-865 г. българският народ приема християнството като официална религия, което определя културно-историческото му развитие и до днес.

Между 866 и 870 г. между Изтока и Запада се води борба за влияние върху новопокръстения български народ. България става причина не само за формалното, но и същностното разделение на християнството, на източно (православно) и западно (католическо), без все още тази терминология да се използва.

Княз Борис започва сложна дипломатическа игра, чиито резултат е извоюване на самостоятелна българска църква. Нейното признаване става на 4 март 870 г. на специален църковен събор в Константинопол, който решава новооснованата Българска християнска църква да бъде призната за автокефална (независима) архиепископия, канонически свързана с Цариградската патриаршия.

Решителен владетел с държавническо мислене, княз Борис I налага християнството като официална религия, но осъзнава, че проповедите на чуждите духовници се извършват на неразбираем език за българи и славяни. Българският владетел се стреми посланията на новата религия да достигнат до всички покръстени, затова създадената славянска писменост намира благодатна почва в българската държава, която изпитва остра нужда от славянско богослужение.

За да бъдат подготвени български книжовници княз Борис I изпраща много млади българи и сина си Симеон да се учат в Константинопол. През 886 г. той приема в столицата Плиска изгонените от Великоморавия ученици на светите братя Кирил и Методий - Климент, Наум и Ангеларий. С тях изработва план за широка просветна и книжовна дейност и създава Преславската и Охридската книжовни школи.

Симеон Велики (893-927) продължава делото на своя баща. През 893 г. първият църковно-народен събор в Преслав въвежда славянския език в богослужението и прави замяна на византийското духовенство с българско. Възходът на България и съществуващата тясна връзка между църква и държава, водят до укрепване на международния престиж на страната и църквата. След победата над Византия при Ахелой (20 август 917 г.) Симеон се провъзгласява за „цар на българи и ромеи”. През 919 г. църковно-народен събор официално провъзгласява Българската църква за патриаршия.

След падането на България под византийска власт през 1018 г., византийският император Василий II запазва независимостта на Българската църква под името Охридска архиепископия. Нейният предстоятел получава титлата „Архиепископ на цяла България”. Приемниците на Василий II намаляват обхвата на нейния диоцез в полза на Константинополската патриаршия. Успоредно с това Охридската архиепископия е подложена на елинизация (погърчване). Висшият клир се попълва предимно от византийски духовници, а в богослужението е въведен гръцки език.

През 1186 г. при възстановяването на българската държава братята Асен и Петър отхвърлят духовната власт на Охридската архиепископия и Константинополската патриаршия и учредяват автокефална Търновска архиепископия начело с архиепископ Василий.

Официалното и каноничното признаване на патриаршеското достойнство на Българската православна църква става през 1235 г. на църковен събор в Лампсак, Мала Азия. Със съгласието и подписите тогавашния Никейски патриарх Герман ІІ и на останалите източни патриарси на древните църкви на Александрия, Антиохия и Йерусалим, БПЦ е провъзгласена за Патриаршия, определено е нейното пето място в диптихите на православните църкви. Според издадения томос въздигането на БПЦ в патриаршия е „вечно и неотменимо“, както е вечно и неотменимо нейното пето място в диптихите.

След падането на България под турска власт през 1396 г. Българската православна църква загубва своята независимост (около 1416 г.), понижена е в ранг на митрополия и нейният диоцез преминава под юрисдикцията на Цариградската гръцка патриаршия, която е официален представител на всички православни християни пред султанската власт. Последният български патриарх - Евтимий Търновски е заточен, а оцелялото българско духовенство е подчинено на назначения от Константинопол митрополит Йеремия. Висшият клир се заменя изцяло с гръцки духовници, а в богослужението се въвежда гръцки език.

Падането на България под турско робство съществено променя ролята и мястото на вярата и църквата в живота на българския народ. През тези съдбовни за българите времена религиозната принадлежност започва да се отъждествява с българската народностна принадлежност. Въпреки липсата на държавна и църковна организация, въпреки унищожените стотици църкви и манастири, българското духовенство остава достоен духовен водач на своя народ. По време на робството българското духовенство поддържа жив не само спомена за държавността, но и за независимата Българска патриаршия.

В края на XVIII и началото на XIX в. патриаршеската администрация и висшият гръцки клир, решени да реализират „мегали-идеята“ за възстановяване на Византийското имперско наследство, започват елинизация на чуждоезичното православно население. Повечето епископи и голяма част от градските свещеници са заменени с гръцки клирици. Голяма част от славянските книги и ръкописи са унищожени, за да бъде заличена историческата памет. Това поражда недоволството на българите и през 20-те години на XIX век се слага началото на половинвековната църковно-народна борба, която е обект на многобройни публикации и изследвания. Висока научна стойност имат трудовете на акад. Иван Снегаров, проф. Т. Бурмов, проф. Михаил Арнаудов, проф. Петър Ников, проф. Зина Маркова, проф. Николай Генчев, доц. Олга Тодорова и др., чиито изследвания изобилстват с факти и научно-обосновани изводи.

През 1856-1860 г. в движението срещу гръцките митрополити се включват почти всички български провинции и цариградските българи, които подготвят почвата за извоюване на църковна независимост. Кулминацията в борбата за независима българска църква е Великденската акция на 3 април 1860 година По време на тържествената великденска служба в българската църква „Свети Стефан“ в Цариград митрополит Иларион Макариополски не споменава името на гръцкия патриарх, което според църковните канони означава отхвърляне на неговата власт.

Великденската акция е отговор на неотстъпчивата позиция на Патриаршията и се посреща с ентусиазъм от целия български народ. Една след друга българските общини се отказват от гръцките владици и признават за свой църковен глава Иларион Макариополски. През 1861 г. Патриаршията решава да се разправи с водачите на църковното движение и заточва Иларион Макариополски и подкрепилите го владици Паисий Пловдивски и Авксентий Велешки. Тези събития изострят до краен предел отношенията между българи и гърци и дават възможност за открита намеса на Великите сили. Тяхната намеса принуждава турското правителство да предприеме действия за окончателно разрешаване на българо-гръцката разпра.

На 28 февруари 1870 г. Високата порта издава ферман за създаването на независима българска църква под името „Българска екзархия”. В нейния диоцез, състоящ се от 15 епархии, са включени почти всички територии, населени с българи. За останалите области със смесено население се предвижда да се проведе народно допитване, за да се определи съгласно предпочитанията на населението под чия власт ще премине. През 1874 г. съгласно фермана в Скопско и Охридско е проведено допитване и мнозинството от населението заявява желание да се присъедини към Екзархията В резултат от плебисцита турското правителство издава берати за назначаване на владици в двете епархии и диоцезите на Екзархията са оформени окончателно.

Възстановяването на църковната самостоятелност представлява изключителен успех за българите по време на Възраждането. Извоюването на Екзархията е резултат от всенародните усилия за постигане на духовно-културна самостоятелност.

През 1871 г. в Цариград се провежда български църковно-народен събор от представители на епархиите в Северна България, Тракия и Македония, който изработва и приема Устав на Българската екзархия.

На 16 февруари 1872 г. за екзарх е избран видинският митрополит Антим I (1816-1888). Веднага след неговия избор за екзарх започва назначаването на митрополити и епископи.

Антим I е личност с изключителен принос за развитието на българската нация през втората половина на ХІХ век. В историята той остава завинаги като първия екзарх на Българската православна църква, като духовник, верен до края на дните си на своя народ, с безспорен обществен авторитет. Като всеки висш духовник, той до голяма степен е и политик. Движението за постигане на българска църковна независимост през ХІХ век не е само религиозен проект, а един от най-успешните политически проекти на българите, живеещи под османска власт. На практика границите на Екзархията очертават историческите права на българската нация в Мизия, Тракия и Македония и възможните бъдещи граници на самостоятелната българска държава, които се утвърждават от официалните турски власти. В този смисъл първият Българският екзарх е реален политически представител на православните българи, живеещи в империята. Изборът му се утвърждава от Високата порта, но Цариградската патриаршия възприема този акт като заплаха. През септември 1872 г. тя свиква събор, който обявява Българската екзархия и нейните водачи за схизматични.

Обединила духовно, политически и религиозно българския народ Екзархията е призната за първата национална институция. Българската екзархия е преходен исторически етап към възстановяване на Българската патриаршия, прекратила своето съществуване в края на XIV столетие.

Едва след края на Втората световна война са създадени условия за вдигането на схизмата (19.02.1945), диоцезът на Българската православна църква е свит само в държавните граници, но тя получава признание на пълната си независимост (автокефалия) и заема своето място сред поместните православни автокефални църкви. След 1945 г. българската общност в Турция минава под юрисдикцията на Цариградския патриарх, но свещениците продължават да са българи, посочени от Българската патриаршия, което е договорено при вдигането на схизмата.

На 10 май 1953 г. Църковно-народен събор възстановява патриаршеското достойнство на Българската православна църква. През същата година Цариградската патриаршия прекъсва контактите с БПЦ.

Осем години по-късно, на 27 юли 1961 г. Цариградската патриаршия официално признава възобновената Българска патриаршия и установява канонични отношения с нея, благодарение на посредничеството на Руската и Антиохийската патриаршии.

Съгласно църковния канон всички патриарси са самостойни, независими един от друг и с равни права между себе си в патриаршеското служение. В този смисъл те не могат да имат „духовен лидер”.

Въпреки канона Фенерската патриаршия се държи безцеремонно към поместните църкви и се изживява като „център на Православието“, претендиращ че притежава „свръхпатриаршеска“ власт, която има право да раздава правосъдие и да решава проблемите на целия православен свят. Тази линия на поведение достига своя апогей след 1991 г., когато за Цариградски патриарх е избран Вартоломей.

Дори кратък преглед на неговата публична биография дава отговор на много въпроси. Вартоломей е роден на 29 февруари 1940 година в село Зейтинли на остров Гьокчеада (на гръцки Имврос), с името Димитриос Архондонис. Въпреки, че е с турско гражданство, той принадлежи към гръцкото етническо малцинство в Република Турция. Началното и средното си образование получава на остров Гьокчеада и в Истанбул. През 1961 г. завършва Висшето богословско училище на остров Халки. През същата година е ръкоположен за дякон, а веднага след това е призован в редовете на турската армия, в която служи две години като офицер. Продължава образованието си в Рим в Източния институт (създаден за подготовката на кадри за мисионерска дейност на Ватикана в православния Изток) към Григорианския университет на Римокатолическата църква, контролиран от йезуитите. Последвалото обучение в Икуменическия институт в Босе (Швейцария) и в Мюнхенския университет (Германия), изиграват решаваща роля за формирането на неговите възгледи и убеждения. Вартоломей се завръща в родината си като убеден либерал, изповядващ икуменизма (движение за сливане в едно на всички християнски църкви, което през 1948 г. прераства в самостоятелна еретическа организация с управителен орган Световен съвет на църквите).

През 1972 г. става секретар в патриаршеския офис на патриарх Димитрий. През 1973 година Вартоломей вече е един от титулярните архиереи, а през 1974 г. е назначен за член на Синода и за председател на няколко синодални комисии: финансовата, каноническата, по междуправославните въпроси, по диалозите с монофизитите и с римокатолиците. Той представлява Константинополската църква на междуправославни и междухристиянски заседания, съпровождал е патриарх Димитрий при пътуванията му зад граница през последните години на неговото патриаршество. И нещо изключително важно - още като митрополит, става член на секретариата на Световния съвет на църквите.

На 2 ноември 1991 г. Вартоломей заема патриаршеския престол в Истанбул и символично е титулуван вселенски (Византия отдавна не съществува). Въпреки символиката при всеки удобен случай Вартоломей демонстрира върховна власт.

От многобройни публикации както в българската, така и в турската преса става ясно, че на 12 февруари 1994 г. Вартоломей заявява на българския свещеник в Истанбул Константин Костов, че българската православна църква е напълно подвластна на гръцката патриаршия и му разпорежда занапред да издава кръщелни и венчални свидетелства само на гръцки език. Това не е единственият опит за намеса на Цариградския патриарх в делата на Българската църковна община в града на Босфора, но това прелива чашата на търпението на отец Константин Костов, който по подобие на Иларион Макариополски спира да споменава името му. Вартоломей наказва „неподчинението“ на свещеник Константин Костов с уволнение, което предизвиква недоволство сред българската общност.

През 1996 г. Борислав Чипов - член на Българската православна фондация изпраща писмо до Патриарх Максим, в което се казва следното:

Настоящият гръцки патриарх във Фенер Вартоломей I от деня, когато е бил интронизиран, има за цел да погърчи и асимилира българската общност. Владиците на гръцката патриаршия често посещават нашите черкви и използвайки високите си чинове, идват неканени на най-видните празници да служат на гръцки език. В Истанбул гръцката патриаршия притежава над 80 черкви. Не е ли интересно, че докато гръцката патриаршия се оплаква от липса на духовници и докато техните черкви стоят затворени, намират духовници, които да изпращат в нашите черкви?...

Аз, въпреки че съм член на църковното настоятелство, не искам да отивам на черква на видните празници; жена ми и двете ми дъщери също не искат; майка ми и други като нея патриотки, членове на общността ни, също бойкотират и започнаха да не ходят на черква. Ние не искаме да слушаме гръцко слово в нашите черкви. На по-важните богослужения идват едва 15-20 души. За празника на Св. Стефан се разнесе слух, че пак ще идват гърците, и него ден имаше само 13 богомолци. Ще позволите ли да ни асимилират, Ваше Светейшество, въз основа на предполагаемия, но от никоя страна и до днес непубликуван официално оригинал на мнимия договор от февруари 1945? Според турското законодателство гръцката патриаршия няма право да сключва договори за църковни права на българи, живеещи в Истанбул, защото те са турски граждани. И затова договорът между гръцката патриаршия и Българската православна църква от 1945 според турските закони е престъпление. Искам да ви осветля по един въпрос. Според турското законодателство гръцката патриаршия в Истанбул е религиозен глава само на гърците, живеещи в Истанбул. И статутът, и поведението на гръцката патриаршия тук са едно комично противоречие. От една страна, тя има претенции за вселенска, а от друга, фигурира в Турция официално като Цариградска фенерска гръцка патриаршия. Костите на нашите деди, които до 1870 са се борили за освобождението от духовното иго на гръцката патриаршия, роптаят в гробовете…

През 2003 г. Борислав Чипов повдига обвинения срещу Вартоломей и срещу още 12 свещеници за това, че пречат на българската общност в Турция да изповядва религията си и да извършват религиозни служби.

През 2007 г. Върховният касационен съд на Турция отнема правото на православния Константинополски патриарх Вартоломей да ползва титлата „Вселенски“, с аргумента, че това нарушава турската конституция и заложения в нея принцип за равнопоставеност на малцинствата и религиите.

Няколко години по-късно (2010) Вартоломей започва война срещу паметника на Екзарх Антим І (1816-1888), издигнат по инициатива на Съюза на тракийските дружества в Бългaрия (СТДБ) в двора на българската църква „Св. св. Константин и Елена” в Одрин.

Периодичното поставяне на въпроса за неговото премахване е свързано със заклеймяването на Антим I като „схизматичен духовник“, въпреки че схизмата е вдигната през 1945 г.

Първата официална визита на Вартоломей в България през ноември 2015 г., е предшествана от условия, които той се опитва да диктува на Българската православна църква. Едно от исканията му е за незабавно премахване от двора на храма в Одрин паметника на Екзарх Антим I, поставено като условие за запазването на добрите отношения между двете църкви. Светият синод на БПЦ дипломатично отклонява претенциите като заявява, че той не е поставен от Българската църква и въпросът е от компетенциите на обществената организация СТДБ, която е поставила паметника.

Борбата на Вартоломей срещу паметника на екзарх Антим I е изключително скандална на фона на издигнатия (2015) приживе негов паметник на о. Халки в Мраморно море. Още по-скандални са забраните му за недопускане на български владици за богослужение в българските църкви, както и нескритите му амбиции да превземе българските храмове в Турция. Кулминация в дългата верига от скандални действия на Вартоломей е словото му на Стефановден в Желязната църква, в което заклейми създаването на самостоятелна българска църква. И за да бъде скандалът пълен в края на словото си Вартоломей изрази задоволство и благослов към Негово Високопреподобие Архимандрита при нашия Вселенски Трон г-н Харалампи Ничев, ефимерий на местната Община.

Въпросният архимандрит Харалампий (Ламбри Ничев Ничев) е компрометирана личност. Българските вестници изобилстват с публикации, от които става ясно, че скандално известният в България разколник Харалампий се е подвизавал като свещеник в няколко български епархии, преди да бъде изгонен от Видинския епархийски съвет. Като игумен на Добридолския манастир през 2009 г. е наказан за сделки с манастирски земи, за присвояване на пари, за системно отсъствие от светата обител и други. След като е низвергнат от БПЦ, напористият духовник се преквалифицира и става мениджър в казино.

През 2010 г. Харалампий става „епископ“ в една от многобройните гръцки разколнически групировки. През 2011 г. е осъден на 4 г. затвор условно и парична глоба. за длъжностно присвояване и злоупотреби.

След няколко години Харалампий се покаял (?) и Видинският епархийски съвет го възстановява в презвитерска степен, а след шестмесечен изпитателен срок му връща и титлата архимандрит. През юни 2016 г. архимандритът „прослави“ България с появата си на светия велик събор на остров Крит, на който БПЦ не изпрати представител. Нещо повече, Светият Синод на БПЦ оповести специално становище (21.04.2016), в което богословски аргументирано и отговорно изрази позицията си в защита на догмите и каноните на Православната църква и на практика се обяви против опитите за подмяна на Православието с икуменизма.

През 2017 г. архимандрит Харалампий напуска лоното на БПЦ и с протекциите на Вартоломей, преминава на служба към Цариградската патриаршия.

През 2021 г. Вартоломей използва извънредната ситуация, свързана с коронавируса и назначава Харалампий за духовник, който да се грижи за духовните потребности на българската общност в Истанбул, въпреки че Светият Синод не е давал съгласието си за това. Това е поредният опит на Вартоломей да демонстрира „свръхпатриаршеска“ власт и да постави под контрол българската общност в Турция.

Формално Вартоломей е поискал мнението на църковното ни настоятелство в Истанбул. И го е получил с уговорката „докато премине пандемията“. Тя премина, но Ничев остана.

Изнесените факти не оставят никакво съмнение, че Цариградският патриарх провежда политика, дирижирана от неговите покровители, която подкопава авторитета му сред православните християни. Той отдавна е загубил авторитет и пред турските власти, поради което не успя да защити статута на православния храм „Св. София“, която бе превърната в джамия. Турски медии го уличиха във връзки с базирания в САЩ ислямски проповедник Фетулах Гюлен. Нещо повече, някои го нарекоха американски агент. На този фон изключително тревожни са опитите и претенциите му за контрол над православните християни, които той заявява открито. По време на архиерейски събор в Истанбул (2018) Вартоломей в прав текст обяви, че ако се откаже от своите изключителни права (?) за решаване на проблемите на православния свят, поместните църкви ще действат като „овце без пастир“. Това изказване показва, че той е загубил реална представа за своето място сред останалите патриарси, без да си дава сметка, че ако продължи да действа все така безцеремонно срещу тях, може да остане в изолация.

Българските владици са мъдри и достойни хора, които дипломатично избягват скандали, но отсъствието на достойна реакция може да се изтълкува като мълчаливо съгласие с провокациите и властовите претенции на Вартоломей. Не бива да се забравя, че историята на БПЦ и българските православни християни е изстрадана. Тя непрекъснато напомня своите послания, свързани с вековната борба за достойнство и самостоятелност, които трябва да се отстояват и днес.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 63 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зара

    54 3 Отговор
    Защото е мръсен, гнусен грък-ромей-византиец.

    Коментиран от #3

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Калин Янакиев

    30 1 Отговор

    До коментар #1 от "Зара":

    При това п. дал и со. мит!
  • 4 С ДВЕ ДУМИ - ГРЪК!

    30 8 Отговор
    Такъв е Константинополския патриарх Вартоломей. И той и предшествениците му си мислят, че те и само те са наместници на Бог на земята и всички други трябва да им целуват ходилата! И заради това е наловена и схизма на Българската Православна Църква на16 септември 1872 продължила чак до 22 февруари 1945 година! Е, ние не сме останали без Църква и без религия и нищо за обикновенния човек не се е променило, но въпреки това е ГОЛЯМА ГРЕШКА още на наяите царе от Първото Българско царство, че сме се оставили под юрисдикцията на тези дребни фарисеи, а не сме приели християнството направо от папата!

    Коментиран от #32

  • 5 ТТТ

    20 10 Отговор
    Статията не я дочетох до края, но разбирам смисъла. Простичък въпрос. Когато избираха българския патриарх Неофит на 24 февруари 2013 година от 11 митрополити десет бяха агенти на ДС. Само бизнесмена Николай от Пловдив не е бил. Може щото е бил малък по времето на социализЪма. Е от такива богоугодни хора, толкова.

    Коментиран от #40

  • 6 Бай Георги

    19 11 Отговор
    Всички мълчат защото Желязната църква не е на БПЦ,тя е във владение на общ. Истанбул.Който плаща парите за ремонта вкл.и една част от Вертоломеевата църква той ще поръчва музиката.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Професор

    17 4 Отговор
    След дълбоки разследвания от моя страна се оказа, че днешния турски флаг с полyмесеца и звездата всъщност е византийски. Знамето на констанинопол е Полyмесец със звезда на чeрвен фон още преди тyрците да я завладеят. Византийски монети изсечени тогава също на обратната страна имат полумесец със звезда. Османците приемат византийския символ с полумесеца за свой. Оказва се че османската империя е иcлямска Византия. Тоя Пoп е османо-византиец. Проучих и другия турски султaнат - Караманoглy. Те пък имат флаг подобен на днешния Израелски. Караманите рaзбиват арменците с помощта на български пехотници начело на които е Българинът Aйдън Бей (българин пък се казва Aйдън чудна работа).
    После Oсманците унищожават Караманската империя и цялото население на Караманите е изселено в Североизточна България за да не създават проблеми в Aнадола.

    Коментиран от #29, #33, #34, #55

  • 9 Орел

    17 2 Отговор
    Убий тъпака с мълчание! Това е отговора на БПЦ! Така трябва!
  • 10 Урюрвкос

    20 2 Отговор
    Вартоломей превзе Киево-печорската лавра това е неговия втори офис. Най ценните неща с висока духовна стойност вече са изнесени в Лондон и Париж. Целта е да бъдат продавани след това на Русия.
  • 11 Лагрестин

    20 0 Отговор
    "...но в църква предпочитам да кажа пет думи разбрани, за да поуча и други, отколкото хиляди думи на език непознат."
    Всеки народ трябва да има своя самостоятелна църква,в която да се говори на родния му книжовен език.Не може да слушаш нещо,когато не разбираш какво се говори.Константин Кирил Философ също е имал цяла "Беседа против триезичниците",говорещи лъжливо,че Божието слово можело да се проповядва само на три езика:еврейски,гръцки и латински.
  • 12 Читател

    30 0 Отговор
    Чудесен анализ, който повдига сериозни въпроси. Не знам дали мълчанието на синодалните ни старци е мъдрост, но на Вартоломей трябва да се отговаря, защото се е самозабравил.
  • 13 Професор

    9 7 Отговор
    За съжаление статията не отговаря на въпроса, който самата тя поставя в заглавието си. А отговорът е много прост -- Българската православна екзархия НЕ Е първата Българска екзархия. А тя, първата Българска екзархия е униатска и апостолическа, А НЕ православна, и е създадена съвсем официално със султански ферман през 1860 г. Позовава се на Унията на Цар Калоян от 13-и век. НО -- започват гръцко-руски интриги, даже руският посланик в Цариград е уволнен, понеже е допуснал това, и е заменен с генерал Игнатиев (той става граф по-късно). Учредителите на униатската ни екзархия са преследвани, разгонени от Цариград, или подкупени да си оттеглят подписите под учредителното прошение. Самият апостолически екзарх, назначен от римския папа и утвърден от султана, Йосиф Соколски, е ОТВЛЕЧЕН от Цариград и е заточен до смъртта си в Киевско-Печорската лавра. Та, ЕТО отговора на въпроса, поставен от статията: Вартоломей се МЕСИ, понеже гръцко-руска интрига ЛИКВИДИРА първата българска екзархия от 1860 г. и я ЛИКВИДИРА с насилия, подкупи и интриги. Ето ЗАТОВА нещата днес са такива, каквито са.
  • 14 Атмаджа

    17 2 Отговор
    Единственото което мога да кажа,че гърците са големи лицемери.Византия много пъти е плюла по римокатолическата църква,обаче в същото време неведнъж й се е молила да организира кръстоносни походи в нейна защита.Същото е и точно преди Мехмед Завоевателя да превземе Константинопол.Гърците сключват уния с Рим и получават помощ от Венеция и Генуа.Гунуезецът Джовани Джустиниани е един от най-храбро защитаващите Константинопол.
  • 15 Не видях никъде в коментарите

    24 4 Отговор
    да се отбележи, че Вартоломей е всъщност бивш офицер от турската армия. Явно е често явление патриарси да стават хора от службите. Да не говорим, че е признал Православната църква на Украйна, където често на олтара може да се видят портрети или други атрибути, свързани със Степан Бандера, всепризнат военен престъпник.

    Коментиран от #17, #21

  • 16 Мехмед

    7 2 Отговор
    Защото няма Константинопол, има Истанбул.
  • 17 ИМПЕРИАЛИСТ

    7 16 Отговор

    До коментар #15 от "Не видях никъде в коментарите":

    Ето какво...Ако Степан Бандера беше фашист и престъпник, щеше да е осъден и да е в затвора, а не КГБ да му праща убийците, които през 1959 г. го убиват в ....ГЕРМАНИЯ, гр.МЮНХЕН.
  • 18 Майстора

    15 2 Отговор
    Така е защото начело на църквата ни няма стабилен патриарх, който да не се страхува да удря по масата.
  • 19 Яяяяяя

    8 7 Отговор
    Господи, кому е нужна толкова голяма статия, за човек, който да с не от нашата църква и се опитва да унищожи вярата ни
  • 20 Православен българин

    25 1 Отговор
    Абсолютен агент. Разрушител на православието. Когато Плевналиев го покани и дойде у нас, трябваше да бъде изтърпяна една отвратителна и назидателна, антибългарска реч.
  • 21 Професор

    10 5 Отговор

    До коментар #15 от "Не видях никъде в коментарите":

    Турците да не са балами. Разбира се че ще сложат техен човек начело на Патриаршията. Това е нормално. И ние имаме попове агенти на службите. Бивши агенти. В Русия е същото. Вартоломей е етнически грък но в Турция не се признават малцинства и се води турчин. Вербували са го тамошните служби. Винаги когато има важни церемонии от едната страна на Ердоган е мюфтията а от другата страна е Вартоломей. Вартоломей винаги подкрепя политиките на Ердоган и в изказванията си ползва думи като "Бог да пази нашата родина Турция" и т.нт.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Един

    21 1 Отговор
    Вартоломей е вреден за ПРАВОСЛАВИЕТО!

    Коментиран от #24

  • 24 Професор

    8 12 Отговор

    До коментар #23 от "Един":

    Вартоломей или Кирил Московски? Кирил Патриархът на Русия е бивш агент на КГБ. Милиционер с расо и контрабандист на цигари. Милионер. Според него руснаците които загинат в Украйна ще бъдат в Рая. Само девици не им обеща. Религиите са секти. Всички религии са секти. Има Бог и Създател но тези поставени начело на Църквата са интриганти и злодеи.
  • 25 граф Монте Кристо

    20 2 Отговор
    Вартоломей е преди всичко американски агент,а ролята му на църковен прелат е прикритие на подривната му дейност спрямо православието.Американците го използват за да сеят разкол между отделните църкви,основна от които се явява руската.Това съперничество за водеща роля е многовековно, в миналото фенерската патриаршия е била в услуга и на турските султани за да подтискат и тормозят българското население,тогава е имало и църковен данък..Сега вартоломея се е заел като под индиго да повтори стореното с украинската църква,американците благосклонно биха го насърчили да разлъчи българската от руската православна църква.
  • 26 До: Професор

    5 5 Отговор
    Дори пропагандата, която се опитвате да правите е нескопосана. Лексиката Ви няма да коментирам. Тя говори достатъчно за персоната Ви и не подхожда на претенциозната титла, с която се подписвате!

    Коментиран от #27

  • 27 Професор

    4 9 Отговор

    До коментар #26 от "До: Професор":

    Прави като вятъра. Кирил не е ли агент на КГБ? НЕ Е ЛИ МИЛИОНЕР? НЕ ОБЕЩА ЛИ РАЙ ЗА ВСИЧКИ РУСНАЦИ КОИТО ЗАГУБЯТ ЖИВОТА СИ В СПЕЦИАЛНАТА ОПЕРАЦИЯ? НЕ Е ЛИНЛЮБИТЕЛ НА СКЪПИ ЧАСОВНИЦИ? Я СИ ГЛЕДАЙ РАБОТАТА ПРОМИТ МОЗЪК ТАКЪВ?
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Български турчин

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "Професор":

    Много интересен коментар

    Коментиран от #35

  • 30 ЧЕНГЕ

    8 0 Отговор
    САТАНА В РАСО.ИНТРИГИ И РАЗРУХА.ТОВА НИ ЧАКА.
  • 31 Тоя що го търпите,

    10 0 Отговор
    Къде е нашата държава, на тоя да му се забрани да стъпва в българските храмове в Турция, пък и гръцки свещеници пращал, няма това право, да го съдят и отстранят от нашите черкви
  • 32 Мда, това ни

    5 3 Отговор

    До коментар #4 от "С ДВЕ ДУМИ - ГРЪК!":

    Е грешката, да бяхме 9 век при папата, днес щяхме да сме държава от западен тип, гърчолята са дребни душици

    Коментиран от #42

  • 33 Търновец

    4 1 Отговор

    До коментар #8 от "Професор":

    Четете ли на Английски? Преди години току що пенсиониран професор от Оксфорд публикува в FT статия : "In Turkey with Turkey" - основното е статията е че авторът на карата на сегашна Турция поставя флаговете на Израел и Британия и заявява - по смисъл" ...това което свързва съвременна Турция и Британия е че Евреи създадоха Отоманската и Британската империи...и Турската форма на Исляма е точно първичния Юдеизъм.. ". Има и друг исторически източник - покойният Linden LaRousche от Северна Вирджиния който свързва Венецианската финансова олигархия и падането на Константинопол през 1455, аз му писах Ел бележка и той отговори. Константинопол никога не е бил гръцки. Аз съм бил в Чикаго когато свещеникът на БПЦ на Оактон беше арестуван от FBI, а е двора на църквата се използуваше за паркинг на камиони. То да е само това....
  • 34 Българските турци

    6 3 Отговор

    До коментар #8 от "Професор":

    Битката на Косово поле на 15 юни 1389 г. е родното място на турското национално знаме ! - Отражението на новоизгрелият полумесец и звездата до него , от небето на настъпващата нощ ,във все още димящите локви от кръвта на загиналия Аскер в токущо завършилата битка , ражда идеята за знамето на Империята и на днешна Турция ! Иначе цветът на тюрксия свят е тюркоазеното синьо което Ердоган винаги постави на преден план дори и в държавните процедури ! Синьото е доминиращ цвят сред турците - Синя родина , Синьо и мирно небе , сините очи на Мустафа Кемал !....

    Коментиран от #37

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Тоя гнусар

    9 0 Отговор
    Забърка кашата с македонската, направия я автокефална на сръбската църква...то няма нормалност за нищо по отношение на БГ
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Тоя подкрепя

    1 5 Отговор
    Ердоган и рашистите също
  • 39 Поредна гръцка

    12 0 Отговор
    Гнусотия
  • 40 ПРИПОМНЯНЕ

    6 1 Отговор

    До коментар #5 от "ТТТ":

    Да добавя: на Негово високопреосвещенство митрополит Николай, родителите са от ДС!
  • 41 Българските турци

    6 5 Отговор

    До коментар #37 от "Професор":

    Източникът може да е турски но е манипулиран ! Знамето на Империята не е полумесец и звезда а са три полумесеца върху зелен фон ! В днешния ни химн за първи път е лансиран официалният национален флаг на Република Турция !...

    Не бой се ! Няма да угасне трепетът на червеното ни знаме , плаващо в пламъка на зората...

    Преди да угасне и секне димът над родината ни от последното горящо родно огнище !

    Звездата на моя народ е звездата която ще блести навек

    Тя е моята и на моя народ е само и само звездата !

    Не си навъсвай лицето скъпи ми мой свенлив полумесец !

    Усмихни му се на моя народ ! Защо е този гняв , защо е това възмущение ?!...

    Иначе как би била посветена на теб пролятата ни свята кръв за теб ?!

    Право е Независимостта за моя народ - поклонник на всевишното право !

    От вовеки веков свободен живях и свободен живея !

    Кой ли безумец би дръзнал да реши да ме окове ?!...Чудя се ?!

    Като буен потоп съм , прехвълям всички прегради...

    Бих разкъсал планините , в огромното не бих се побрал и прелял !

    Коментиран от #44

  • 42 ИМПЕРИАЛИСТ

    8 4 Отговор

    До коментар #32 от "Мда, това ни":

    1. В България, след археологически проучвания, са разкрити останки от християнски църкви 3 века преди 865г. - официалната дата на покръстването.
    2. За християнското богослужение, във всяка черква е необходимо да има Свети Книги по които да се извършва службата. Книгите са правени от пергамент – специално обработена фина кожа от чифтокопитно домашно животно. За обширната, по това време, територия на България са били необходими над 10 000 комплекта Християнски книги. За да се изготвят са нужни няколко милиона животни. По това време няма сведения за такива масови „хекатомби”.
    3. В сведенията се посочва, че Българската Църква по времето на архонт Михаил-Борис става самостоятелна, за този акт е необходимо Църквата ни да е съществувала дълги години преди да бъде призната за автокефална.
    4. Колкото е вярно, че Българската държава е основана едва през 681г., толкова е вярно и че сме приели християнството чак през 863-865 г.
    5. Наглата фалшификация на Българската История е много добре стъкмена и споена.

    Коментиран от #48

  • 43 Българин

    10 0 Отговор
    Вартоломей вместо да помирява, непрекъснато създава конфликти. Присъствал съм на служба в български храм в Одрин, водена от гръцки свещеници, което е безумие. Българската църква трябва остро да постави въпроса за българските храмове, които съгласно законите на Турция, принадлежат на Екзархийската фондация и службите в тях трябва да се водят на български език или да се служи на два езика при съвместно богослужение, съгласувано между двете църкви. След смъртта на българския свещеник отец Чъкърък гръцките попове са се развихрили в Одрин.

    Коментиран от #45

  • 44 Професор

    5 3 Отговор

    До коментар #41 от "Българските турци":

    Влез в една уикипедия и виж османското знаме. Не ми цитирай химна на турската република създадена преди един век. Аз тук пиша за османската империя която докато уж превзема византийската всъщност се асимилира във византийската. Това с трите полумесеца на зелен фон се отнася за войните на империята и ислямските завоевания. Официалното Отоманско знаме е полумесец със звезда на червен фон.

    Коментиран от #46

  • 45 Българските турци

    11 5 Отговор

    До коментар #43 от "Българин":

    Комунизмът ви е промил вярата в бог ! Унищожил е храмовете ви и ги е нагодил да ги ползвате само за погребенията си ! Сега защо се възмущавате когато козари се обявяват за наследници на Омир и потомци на Василий българоубиеца и настървено ви игнорират и унижават ?!...Въпреки това много повече сте гъркофили в България ! Мислех, че е по скоро от религиозна надъханост...Но изглежда има и българи пропити и с гръцки шовинизъм ?!...А правили ли сте сметка от кога до днешни дни "древните гръцки острови и майката и бащата на демокрацията" не са Гърция ?...Че сегашната няма нищо общо с Омировата Елада ?... Че са си просто козари лансирани с ореола на една утопична британска версия от романтични илюзии на един поет джендър на име Джордж Гордън Байрон?!...И кой е основал Константинопол и кога ?... И имало ли е тогава гръцка държава с Гърци ?...На Балканите извън Османската реалност, всичко което се лансира за история е буламач от легенди и християнска пропаганда , комплекси и предразсъдъци и преди всичко интереси на европейски и петроградски династии и колонизатори !!!

    Коментиран от #49

  • 46 Българските турци

    9 1 Отговор

    До коментар #44 от "Професор":

    Какъв "професор" си щом не можеш да съзреш и пресееш реалното от измамното ?! С уикипедийна манипулация не можеш да замажеш седем вековна империя ,с гнусотиите на римските и византийските варвари и да лансираш осмолъчката на тюркските легенди като ционистична свастика !...
  • 47 гордиевски

    2 2 Отговор
    Простичък въпрос. Когато избираха българския патриарх Неофит на 24 февруари 2013 година от 12 митрополити всички бяха агенти на ДС и КГБ. Новият патриарх също. Какво богослужение от КОМУНИСТИ ДА ОЧАКВАШ. АМИ ОРТОДОКСАЛНА БАНКА С ЛЮБЕН ГОЦЕВ???????????????
  • 48 Гад Зеев

    3 1 Отговор

    До коментар #42 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    По българските земи има християнски църкви много преди официалната дата на покръстването, защото римската империя, която е владеела земите ни е приела християнството за своя официална религия 4 века преди това и това се е случило къде.....на един събор в Сердика....да точно така в София!....и кого точно е покръствал Борис не е много ясно ! По интересен е въпрос как и защо всичко това се оказа 20 метра под земята при положение че културният слой не надхвърля 2 метра???

    Коментиран от #52, #53

  • 49 Айде бе!

    5 1 Отговор

    До коментар #45 от "Българските турци":

    А преди "Османската реалност" да не би на Балканите да са пасли само сърни и елени? А от къде е най-старото обработено злато на света, от кой народ са хилядите открити и неоткрити тракийски гробници? Кой народ е сякъл монети когато турците са си разменяли кожи и грънци вместо пари? Хубаво е човек да спори, но с АРГУМЕНТИ, с ФАКТИ и с позоваване на историческата истина.Иначе става една манджа с грозде наречена ШОВИНИЗЪМ и надуто Патриотарство нямащо нищо общо с действителността!
  • 50 тука блазно не се руца

    3 0 Отговор
    Вари го, печи го - ДЪРТА НЕВЕСТУЛКА ОТ ВСЯКЪДЕ!
    Стара лисица е този!
    Разделяй и владей!
  • 51 Недопустимо

    3 0 Отговор
    и Богу неугодно е да си вдига паметник докато е жив. Делата му не са за коментар ... отблъскващи са.
  • 52 ИМПЕРИАЛИСТ

    2 1 Отговор

    До коментар #48 от "Гад Зеев":

    Много неща не знаеш за БЪЛГАРИТЕ!?
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 копи пейст

    0 3 Отговор
    --- - "В тая година (494 г. ! ПЕТИ ВЕК СЛЕД ХРИСТА !) и тъй наричаните българи в Илирия и Тракия нападаха и се отдръпваха, преди да ги забележи човек", Теофан.
    --- "499 г. (!). Арист, военачалникът на илирийските войски... тръгна против българите, които плячкосвали Тракия. Боят се завърза при река Цурта, където бяха убити повече от четири хиляди наши." Комес Марцелин.
    --- Ето какво разказва Теофан за 538 година: "В тази година се раздвижиха в Скития и Мизия двама български княза с много българи и други." По нататъка се разказва накратко следното - Първоначално българите победили византийците, но последните получили подкрепление и на свой ред разбили българите. Връщайки се към Цариград обаче, византийците били посрещнати в Тракия от българска войска, която така разбила ромеите, та от тях оцелели едва една шепа хора!

    това са само три сведения за българското население и неговата съпротива за отвоюване на Свещената Българска Земя от ромеите - V-VI век - само три от десетките сведения
    Преди да започнеш пак да умничиш, вземи почети малко извори десетина години, и после ела пак да си говорим, живи здрави.
    ("изворите" ги пиша на български, защото иначе в сайта ги трият)
  • 55 Изтрещял си !

    4 0 Отговор

    До коментар #8 от "Професор":

    Знамето на Византия двуглав орел на жълт фон ! Върви на Атон-Гърция да го видиш !
  • 56 Запознат

    1 2 Отговор
    Константинополски ама друг път Истанбулски, защото е турски град!
  • 57 Танев

    3 0 Отговор
    Със свое решение турският съд е постановил забрана да се нарича Вселенски патриарх, защото това нарушава принципа на равнопоставеност на различните вероизповедания. Съгласно решението на съда предстоятелят на екзархията трябва да бъде титулуван Константинополски патриарх.
  • 58 Читател

    2 0 Отговор
    Смислен и добър анализ!
  • 59 Го пристисква

    3 0 Отговор
    Защото ЦРУ е хванало за топките Вартоломей и от време на време пристисква и получава послушание.