Състоянието на лаковото покритие вълнува всички собственици, който обичат колите си или поне не желаят да правят отстъпки при препродажба. Летящите изпод гумите на автомобилите камъчета удрят не само по предния капак и калниците, а и по джоба. Щетите от такива "песъкоструйки" зависят до голяма степен от качеството на боята, но има и немалко способи тя да бъде защитена срещу люпки и драскотини.
Течно стъкло
Един от най-достъпните способи за предпазване на лаковото покритие на колата е нанасянето на тънък слой полимер, известен като течно стъкло. То се полага върху каросерията с гъба и съхне няколко часа. През следващите три дни трябва да се избягва миене, за да може полимерът да се втвърди добре. След това автомобилът изглежда като облечен в стъклени доспехи.
Покритието отблъсква абразивните частици и защитава боята от изгаряне под слънчевите лъчи, курешките на птиците, битума и смолата от дърветата. Притежава и отлични водоотблъскващи свойства. Течното стъкло задържа по-малко мръсотия, което е добре, защото с всяко миене слоят изтънява и процедурата трябва да се повтаря.
Нанасянето на течно стъкло изглежда просто, но всъщност не е така. Правилната подготовка изисква педантично измиване и премахване на всякакви нечистотии, а при наличие на драскотини - и полиране. Процесът е продължителен, но пък покритието издържа до една година.
Нанокерамично покритие
Този метод не е толкова популярен, но е доста ефективен. Технологията се състои в нанасянето на слой от зърна титаниев окис, силициев двуокис и други неорганични съединения върху каросерията. Частиците са с размер около 100 нанометра, откъдето идва и името на материала.
Нанокерамиката притежава някои общи черти с течното стъкло, в чийто състав също има силициев двуокис, но в нея липсват ред други компоненти, а и зърната са по-големи. Удоволствието не е от евтините и зависи от броя на слоевете. За сметка на това се получава изключително твърдо покритие, което защитава не само срещу драскотини, а и срещу киселини, основи и друга химия. Керамиката предпазва купето от ръжда и ултравиолетови лъчи.
Защитните свойства на нанокерамиката зависят от технологията на нанасяне. След нанасянето на между 2 и 10 слоя каросерията се полира и колата се оставя в топло помещение за около 8 часа. През следващите две-три седмици не бива да се мие, за да може нанокерамиката да добие нужната твърдост. След това покритието пази ефективно боята до две години.
Течна гума
Стъклото и нанокерамиката запазват оригиналния цвят на колата, но има и по-екстравагантни способи за защита на лаковото покритие. Името на течната гума описва доста точно свойствата ѝ. Създадена е на основата на битумно-полимерна емулсия и се нанася лесно с помощта на аерозол. Защитава каросерията от широк спектър въздействия, не се бои от агресивни химически съединения и не подпухва от слънчевите лъчи.
Безспорен плюс на течната гума е, че не изисква предварителна подготовка на повърхностите и се маха сравнително лесно. Популярна е сред любителите на тунинга, тъй като може да бъде в крещящи цветове или матово, което придава злокобен вид.
Винилово фолио
Използва се не само за защита, а и за оптичен ефект. Автомобилите, покрити с винилово фолио често попадат в обективите на мобилните телефони, тъй като огледални или златни каросерии не се виждат често. Цветовите варианти са безбройни, но по правило са изключително ярки.
За съжаление виниловото фолио има доста недостатъци. Заради дебелината си от едва 100 микрона не предпазва лаковото покритие ефективно и къса лесно - особено при ниски температури, а след около година започва да избледнява. Процедурата на нанасяне е продължителна и трябва да се извърши от опитен специалист, запознат с всички тънкости. В противен случай резултатът може да бъде плачевен.
Полиуретаново фолио
Ако от качеството на винила има какво да се желае, полиуретаново фолио е по-дебело (средно 150 микрона) и изглежда доста по-добре, но е в пъти по-скъпо. Създадено е за защита на лопатите на американските хеликоптери от износване в пустинята. Прилича на течната гума, еластично е и се къса трудно.
Военните корени на полиуретановото фолио си казват думата. Предпазва ефективно боята на колата от камъчета и песъчинки, не се забелязва, тъй като е прозрачно, и издържа на ниски температури, но пропуска ултравиолетовите лъчи, макар че практически не пожълтява и не помътнява.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ivo
Коментиран от #10
12:02 02.09.2018
2 Трифонов
Коментиран от #3, #4, #6, #12, #19
12:27 02.09.2018
3 Schmidt
До коментар #2 от "Трифонов":
Боже колко злоба има на тоя свят...Коментиран от #14, #21
13:55 02.09.2018
4 CL500
До коментар #2 от "Трифонов":
Трифонов, ти много си набрал, бе човек ... Дано не си имал 'късмета' с някой олигрофен да ти е стипосал колата? И аз бих се ядосал зверски между другото в подобна ситуация, но вероятно след час-два ще ми мине, но това време ще да е критично да не извърша някоя сериозна глупост :-) А иначе, аз лично супер много се дразня, на 'пришълци' в квартала, който уж за малко спират на аварийни баш пред входа на подземния паркинг. Всеки път ми е чудно бива ли да си толкова тъп да запушиш няколко десетки автомобила (влизане и излизане), вместо, ако ще запушиш някого, да е поне един автомобил на улицата. Просто шансът е десетократно по-малък да си направил мизерията на някого - все пак е само на една кола! Ама НЕумни има всякакви и много.Коментиран от #9
14:05 02.09.2018
5 НАТО ВЕЦ
14:07 02.09.2018
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 бг Сталин
15:58 02.09.2018
8 а цената
16:28 02.09.2018
9 Бай Хуй
До коментар #4 от "CL500":
и ти не си много умен, щом пишеш "КОЙТО" вместо "КОИТО" . Може би мислиш, че "Й" е "И" с ударение. Не си едиствен, за жалост това все по-често се среща в писанията на разни неуки.Коментиран от #13, #18
17:03 02.09.2018
10 Ivan S
До коментар #1 от "Ivo":
Особено в Несебър...17:56 02.09.2018
11 вижся
19:08 02.09.2018
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Тошко
До коментар #9 от "Бай Хуй":
Я си виж свойте правописни грешки,и тогава търси маана на другите.Ама тя простотията си ходи по хоратаКоментиран от #16
19:27 02.09.2018
14 Сандо
До коментар #3 от "Schmidt":
И. Познаи това. Е. Само. Тук нашата мила родина злоба и. Завис19:52 02.09.2018
15 kkk
19:59 02.09.2018
16 Бай Хуй
До коментар #13 от "Тошко":
Е какво, не е ли вярно, че много хора вместо "КОИТО" пишат "КОЙТО" ,като си мислят, че по този начин отбелязват ударението на "И"-то. А това са две различни думи, едната е в множествено число, а другата в ед.ч. Е дразни ме!Коментиран от #17
21:29 02.09.2018
17 Тошко
До коментар #16 от "Бай Хуй":
Прав си за това,но не трябва да издребняваме за такива неща.Хора сме,всеки допуска грешки.Извиниме, но и ти започваш изречението с малка а не с главна буква .Може би е неумишлено но се случва..Да сме живи и здрави, а пък на другото майната му.21:55 02.09.2018
18 CL500
До коментар #9 от "Бай Хуй":
Извинявай 'Бай Х.й' за допуснатата правописна грешка. Малко смешно и несериозно ми звучи да се извинявам на някого, който (или коИто, чакай да проверя правописа :-) ) си е избрал такъв ник-нейм. И разбира се, ако кога да си позволя Ви предложа, когато проверявате и обсъждате чуждия правопис, първо да проверите своя. Иначе корекцията Ви изглежда безсмислена. Надявам се да не съм опрапастил деня Ви, заради моя тъй грешен правопис!22:27 02.09.2018
19 Николай Валуев
До коментар #2 от "Трифонов":
заиди ко мне и сделай ето на моя машина пожалуйста22:59 02.09.2018
20 yhu
Коментиран от #22, #23
06:58 03.09.2018
21 аналитик
До коментар #3 от "Schmidt":
Това неговото не е злоба, а запек плюс надуто самочувствие. Мого е лошо да се дават привилегии на държавни и корпоративни служители, създава им се чувство за недосегаемост. Трябва депутатите и министрите да живеят на село, да гледат по 3-4 овце и да ходят с градски транспорт на работа и тогава ще започнат и да стават човеци, а не само ненаситни лакомии. Вчера един не стига, че мина отляво на крхстовището, без свдтлини, сече ми пътя с предимство бях аз, ами и даже не осъ,зна, че ако някой беше завил надясно, от ляваъа страна, този щеше да блокира цялото движение, понеже има и тфолеи и няма как да се изнижем и на заден ход. Затова, че не драскането и спрея са решението, а съзпитанието.09:38 03.09.2018
22 CL500
До коментар #20 от "yhu":
Абе има си разлика дали има покритие или не, но и аз не рискувам (моята има нано покритие, скоро ще слагам течното стъкло) и ако видя курешка, я накисвам и измивам веднага. Същото е и след дълъг път с мушичките по бронята - не се ли измият, така се изпичат и после се разваля лака от киселинките в тях. Важно е да не се търкат, особено курешките на полусухо, защото драскат лака. Трябва да се накиснат добре и после внимателно се махат. Същото е и да бършеш или драскаш с пръст по супер прашна кола - финия прах също драска, което после се вижда на слънце. Хубвото поне е, че тези драскотини са малки и излизат с пастиране, но ако пастираш - губиш покритието дето си слагал и айде пак 700-800 лв. (ако искаш :-) ).09:58 03.09.2018
23 Шансу Имамов
До коментар #20 от "yhu":
Еле я ако я найкем веднага става шахта.10:12 03.09.2018
24 профессоре
7. Купуваш 1 компресор, 160 лв, шлайф, шкурка средна Р80-100 и финна Р 300-400, 3 кутии емайллак, вестници 3 броя, облепящо тиксо, 1 бояджийски пищов, 4 стари фланели или чували за гумите, малко вазелин за обмазване някои части, разглабяш фаровете и мигачите, дръжките, облепяш стъкла и уплътнения и газ с пищова... Гледай да не уливаш! Може с емайллак, може и с постна и после с безцветен лак, като изсъхне боята. Изкарваш я след 3-4 дни на слънце, на 34 гразуса и става стъкло.... Аз сам си я пръсках а не съм профи.
10:50 03.09.2018
25 Ефтини сензации
Кола се купува за да я използваш, не да и слагаш някакви нано, микро и баданарка покрития...
11:01 03.09.2018
26 Соросоид
11:57 03.09.2018
27 Факт.
17:43 03.09.2018
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Иван
18:25 05.09.2018