18 425 24

Adblue – ядрото на Дизелгейт

Най-важните въпроси и отговори относно причината за дизеловия скандал

Александър Петков

Къде точно са сбъркали автопроизводителите при картелните си договорки?

Както стана ясно от доклада на информационното издание „Шпигел“, германските автоконцерни са съгласували помежду си всички възможни аспекти на производството – включително и размера на Adblue-резервоарите, които трябва да са вградени в дизеловите им превозни средства. По този начин обаче те са се забили в техническа задънена улица, което впоследствие е довело до сериозни проблеми, коментира седмичното списание.

Какво точно представлява Adblue-резервоарът?

AdBlue е 32.5% нетоксичен и незапалим уреен разтвор. Разработен е специално за дизелови двигатели, чиято изпускателна тръба е снабдена със селективна каталитична редукция (система SCR). Впръсква се в отработените газове в каталитичния конвертор на дизеловия двигател за намаляване на вредните емисии на азотни оксиди. С помощта на получения от впръскването амоняк, който реагира с азотните оксиди, от ауспуха излизат безвреден азот и водна пара. Понеже урея (карбамид) не е особено атрактивно име, е въведен терминът Adblue, с който се пълни така нареченият Adblue-резервоар.

Защо малките Adblue-резервоари са проблем?

В какъв размер ще бъдат редуцирани азотните оксиди зависи директно от количеството впръскан Adblue (воден разтвор на карбамида). Респективно от големината на Adblue-резервоара се определя и разстоянието, което превозното средство може да измине с намалени вредни емисии: При реален разход от 7 литра/100 км един 8-литров Adblue-резервоар би бил празен след 2 300 километра.

Това означава, че при всяко четвърто зареждане на гориво трябва да се зарежда и Adblue-резервоарът. Това е един неприятен процес, защото отнема повече време и изисква по-дълъг престой на бензиностанцията особено при товарните автомобили.

Избора на автопроизводителите: Повече вредни емисии, по-малко дискомфорт за клиентите им?

За да намалят разхода на уреен разтвор и нуждата от зареждането му, германските автоконцерни са решили да намалят и отстраняването на азотните оксиди. При първоначалните тестове автомобилите отговарят на всички критерии, но при движението им в реални условия надхвърлят до десет пъти граничните стойности за вредни емисии. Някои автопроизводители се оправдават с твърдението, че с цел предпазване на двигателя, системите им за отстраняване на вредни емисии работят само в така наречения „термопрозорец“ - температурния диапазон, в който азотните оксиди се филтрират най-ефикасно. В резултат на това „улесняване“ на собствениците на дизелови превозни средства градовете са в пъти по замърсени от позволеното и се обмислят радикални мерки като забрана за движението автомобилите им.

Защо автопроизводителите не са вградили по-големи Adblue-резервоари?

В случай, че някой автопроизводител вгради по-голям Adblue-резервоар, ще събуди много съмнения при контролните органи за отделянето на вредни емисии. В крайна сметка, според обвинението на информационното издание „Шпигел“, тази тема е била съгласувана между германските автоконцерни, които са решили, че спестеното място от по-голям резервоар може да се използва например за инсталиране на по-скъпа аудио уредба. С оглед на последните събития тази „грешка“ ще излезе скъпо на автопроизводителите.

Германия


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • ГоУст (гост)
    Отговор
    1 13:01  25.07.17
    Интересна статия!
    До сега винаги се чудех какво е адблу...виждал съм го само на бензиностанции ПЕТРОЛ и никъде другаде.

    Коментиран от #5

  • Ник (гост)
    Отговор
    2 13:02  25.07.17
    Всъщност не е специално разработен, а е обикновен разтвор на урея, която се използва далеееч назад във времето.

    Коментиран от #3

  • Иван (гост)
    Отговор
    3 13:15  25.07.17

    До коментар #2 от "Ник":

    За Адблу прочетох за първи път преди 10-на години в Аутобилд.Не толкова назад във времето.Освен ако имаш нещо друго предвид.Не съм съгласен,че отнема много време пълненето.Времето е горе долу същото колкото зареждането на течност за чистачки.Може би просто някои шофьори си го спестяват като разход и не го купуват и от там се повишават вредните емисии!?

    Коментиран от #6

  • Touareg (гост)
    Отговор
    4 13:47  25.07.17
    При мен AdBlue резервоара е 20 литра, и стига за около 15 000 km., не се зарежда този от бензиностанциите, той е за камиони. Във VW сервиз ми вземат 50-тина лева. При запален мотор в гаража не се усеща абсолютно никаква миризма на изгорял дизел.
  • Гадина (гост)
    Отговор
    5 14:56  25.07.17

    До коментар #1 от "ГоУст":

    Виждал си чушки в бензиностанциите на Петрол. Бъркаш AdBlue с Blue Force, както са си кръстили газта Петрол.
  • гост (гост)
    Отговор
    6 14:57  25.07.17

    До коментар #3 от "Иван":

    Карбамида е минерален тор който се използва широко в селското стопанство като по-добър (но и по-скъп) заместител на амониевата селитра и се произвеждаше в бившото Химко Враца , а тук става въпрос воден разтвор с определен процент .
  • бах (гост)
    Отговор
    7 15:01  25.07.17
    Защо да слагаме по-големи ADBLUE резервоари, които неутрализират вредните емисии , след като на това място можем да сложим скъпа аудиосистема?!?!?
    Е това само гении могат да го измислят...

    Коментиран от #8

  • гост (гост)
    Отговор
    8 15:08  25.07.17

    До коментар #7 от "бах":

    Защо изобщо да слагаме дизел , който вече "спомагателните" му системи са повече и по-скъпи от двигателя и въпреки това и с още толкова НЕ МОЖЕ да изпълни следващото Евро 7 , което чука на вратата ?
  • висок (гост)
    Отговор
    9 15:26  25.07.17
    Този 32% "разтвор"... си е човешката урина!!! Уреята в човешката урина е точно толкова!

    Коментиран от #20

  • Майтап (гост)
    Отговор
    10 17:38  25.07.17
    В един съветски филм имаше герой-Василий Алибабаевич-бензин ослиной мочой разбавлял.Тук не става въпрос за поставяне на урина в горивото, а за друго, но има известна прилика.
  • ba4kator (гост)
    Отговор
    11 18:02  25.07.17
    Те хората са толкова напред, тука и понятие си нямаме за какви схеми става въпрос...
  • Курчатов (гост)
    Отговор
    12 18:44  25.07.17
    Още малко и ще зарадвате бакшишите с коментарите си - да пикаят в резервоара и таксито да върви. А пък на самонадеяния "коментатор" №5 - гадината де, казвам, че човека наистина е виждал по бензиностанциите ад блу. Пиши нещо, а не търси косури на пишещите.

    Коментиран от #13

  • Гадина (гост)
    Отговор
    13 19:22  25.07.17

    До коментар #12 от "Курчатов":

    Абе Курчатов, той пише че САМО там бил виждал, а AdBlue го има на много бензиностанции. Обаче САМО на Петролските има BlueForce. Капиш?
  • Shmeker (псевдоним)
    Отговор
    14 19:36  25.07.17
    Това се знае много отдавна. МАН имаха камиони и автобуси без ADBLUE, за разлика от всички останали. След това се отказаха и добавиха ADBLUE. Ето сега на всички вече им е ясно защо.
  • Гост читател (гост)
    Отговор
    15 19:42  25.07.17
    както винаги съм казвал, дизела за леки коли е най голямото недоразумение в авто индустрията и е пряко отговорен за милиони заболявания от астма по света. За камиони ,както и да е , те са извън градовете. Сега ще се сетят да ми го забраняват дизела, а до сега някои държави ,като Франция и Испания така насърчаваха купуването на дизелови коли,че в резултат ,над 70% от леките коли в Франция са дизели. И не е само икономията - просто си имаше политика за насърчаване на купуването на дизели.Пика на това нещо беше преди 7-10 години и не само във средиземноморските държави. Като резултат ,сега може да видите ,че по-голямата част от отпадъците "нов внос" са дизел. Почти не може да се намери бензинова кола на Горубляне, особено ако е от по големите- Пасат, Мондео,Вектра. Простотия до шия.

    Коментиран от #16

  • Shmeker (псевдоним)
    Отговор
    16 19:49  25.07.17

    До коментар #15 от "Гост читател":

    Може, ама не и TDI.

    Коментиран от #18

  • Зелено човече (гост)
    Отговор
    17 20:28  25.07.17
    Па щом уреята е в основата на нещата, като изпия няколко бири ще се изпикая в резервоара и ще покрия не Евро 7, а чак Евро 8 хахааха
  • гост (гост)
    Отговор
    18 22:05  25.07.17

    До коментар #16 от "Shmeker":

    Особено пък "TDI" ще го гледаш само на стари снимки след 3-4 г.
  • Антонн (гост)
    Отговор
    19 23:15  25.07.17
    За България на времето се взимаше дизел,защото по малко харчел и крадена нафто бол.Постепенно турбо дизел интеркулер се възприе като икономична дизелова бегачка,след това се роди бомба дюза .До комън рейл,върха на сладоледа.Много фенове на нафтата ще ме уплюват,но нека си припомнят как като малки са се топлили на нафтовата печка в хола.А сега използват природен газ,но предпочитат нафтата.
    Това гориво е за автобуси,локомотиви и камиони.
    В Швейцария карат бензинови мотори предимно голяма кубатура,явно са балъци вместо нафта с UREA.

    Коментиран от #22

  • Бате любо (гост)
    Отговор
    20 13:38  26.07.17

    До коментар #9 от "висок":

    Всички вие сте вредни За година замърсявате с 53 тона СО2 въздуха всеки един. За това ще ни унищожат.Да могат градоветеда дишат чист въздух. Всичко е мижи да те лажим.Добър начин да се печелят много пари. Къде отива сярата от пропан бутан? Добрия дизел не е толкова опасен от износения бензин.Някой да каже какво е замърсяването от военните полигони и войните? Каква топлина се освобождава при ядрен взрив и какво се носи в атмосферата ?Д ишайте спокойно!

    Коментиран от #21

  • ЕБС (гост)
    Отговор
    21 14:04  26.07.17

    До коментар #20 от "Бате любо":

    Виж за това си абсолютно прав , Земята е отдавна пренаселена и единствения изход е контрол на раждаемостта , което в развитите държави става по-естествен начин и без принуда , но някой трябва да "обясни" и на останалите , че има други начини за растеж на икономиката , без да се плодят като зайци , даже напротив , това води до повече проблеми , вместо предимства . И проблема даже не е Китай , където от години има закон за едно дете , а такива като Индия и Африка , но скоро ще "разберат" и те .
  • Morski (гост)
    Отговор
    22 15:29  26.07.17

    До коментар #19 от "Антонн":

    Тончо ,много знаеш,но не достатъчно. Прочети повече ,изучи се и тогава коментирай,както и всички разбирковци тук.
    Има една диаграма ,казва се цикъл на Карно-идеалния случай за ДВГ.Но е недостижима практически ,а е само за теоретично използване.Следващия най- близо до него е на Рудолф Дизел -най високото КПД и мощност за единица обем,при равна порция гориво до ДВГ. Бензинчето на Карл Бенц е много по -неефективно и съответно голяма част от енергията на горивото не се използва ,а се изхвърля с изгорелите газове.Даже и инжекциона не подобрява много положението.По простата причина , че PV диаграмата на този ДВГ не може да достигне повече от 38 %-даже и това е много. А факта , че камиони , автобуси, катери кораби използват дизелови двигатели говори много.По високо КПД за еденица обем и гориво и то при по ниски обороти(по ниско температурно натоварване и изнасване) .За мощноста и въртящия момент да не споменавам.
    Цялата шумотевица е , че петролните компании започнаха да губят от масовизиране то на дизела.За въздуха граници няма и как като се забрани дизел за леки коли на едно място ,замърсения въздух от друго ще го спреш-ала бала за деца.
    Истината е в двигатели с по високо КПД и това са електрическите-98%.Но петролните императори все още стопи рат процеса.
    За щастие има светлина в тунела.

    Коментиран от #24

  • Антонн (гост)
    Отговор
    23 19:00  26.07.17
    Страхотна е нфтата,още малко работа имат инженерите.
    И пускат дизеловите самолети,мотоциклети и формула 1.
    Луксозните и бегачките,говорим висок клас автомобили.
    Вероятно заради приянтия звук на агрегат,не ги правят дизели.
    А монтират не ефективни и вредни бензинови мотори.
  • МАК (гост)
    Отговор
    24 18:44  29.07.17

    До коментар #22 от "Morski":

    Морски моля те недей хаби думите си тука има страшно посредствени хора който хем са неграмотни хем си вярват и философстват!!! Безмислено е !! Особенно има един гост се е нарекъл леле какви простотий пише и пълни излишно коментарите

Напиши коментар:


Публикувай