35 198 30

Кога трябва да се сменя антифриз?

Радослав Славчев

Антифризът е важна част от сложната система в автомобила. Чрез нея става охлаждането на двигателя и въпреки че смяната му е често пренебрегвана, трябва да се знае, че е от голямо значение за безпроблемното функциониране на мотора.

Охладителната течност има и друга функция. Тя защитава мотора от корозия, но само ако е в срок на годност. Поради тази, а и поради редица други причини, като оптимално охлаждане например, антифризът трябва да се сменя на пет години.

Задължително условие е да се види точният вид на охладителната течност, защото според вида и модела на двигателя антифризите са различни. В повечето случаи основен индикатор е цветът, но има антифризи с еднакъв цвят и с различни свойства.

За това, ако не сте сигурни за вида антифриз, когато доливате или го сменяте, то задължително се консултирайте с експерт, на който имате доверие. Използването на некачествен антифриз или пък на вода води до корозия на металните повърхности.

Освен това могат да се получат повреди по гумените и пластмасови елементи от охладителната система, както и блокаж на термостата, повреда на водната помпа и запушване на охладителните канали.

Вследствие на тези проблеми двигателят прегрява и често пораженията по компонентите му са необратими. В заключение, следете нивото на антифриз в системата, използвайте качествени продукти и сменяйте антифриза на всеки пет години.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Хубен (гост)
    Отговор
    1 17:07  20.11.17
    Добре е да се напомнят такива работи, защото аз например, който знам всичко това, отдавна не съм поглеждал нивото в колата ми, а и не съм го сменял. А сега ще го направя. Не са малко и онези, които хал-хабер си нямат какво е антифриз, но те обикновено не четат в тази секция.
  • К.К. (гост)
    Отговор
    2 17:37  20.11.17
    За това си има сервизи, да замерят и да ти гарантират безпроблемна експлоатация, антифриз, масло, филтри, спирачна течност,хидравлика и др. Всяка есен преглед на системите.

    Коментиран от #11

  • 123 (гост)
    Отговор
    3 17:38  20.11.17
    Сменя се на периода, посочен в сервизната книжка - обикновено на 60 000 км.

    Коментиран от #7

  • Г Г (гост)
    Отговор
    4 17:52  20.11.17
    моета си сменя постоянно антифриза тече от някъде и това е

    Коментиран от #10

  • Бат Мишо (потребител)
    Отговор
    5 17:53  20.11.17
    на москвича никога не се сменя щото се кара на вода -
    ся и с глобалните затопляния може даже да мафнете табелката ,,източи водата ,, от джогана....
    така и ръжда няма да хване ,щото винаги е пресна и старата шлака се оттича....
    т е вътре се върти само днешната ръжда
    ко ва мързи кът мене даже не въртите пробката одолу- просто не стягайте най долния маркуч и вечер вадиш- сутрина с 1 туба 10 литра чешмянка и съм аз......като прегрее си избива по лесно и по облака пара веднага разбирате че е прегряла ,щото на уреди не вервам- и си спирате и доливате.....
    табелката ,,източи водата,, е за жената
    ама как е заякнала с манивелата откак се изхаби акумулатора 1994 - нема болят ма ръцете-не мога да са нафаля с тос москвич сайта е тесен
    откакто го купих 1988 станах човек
  • Бат Мишо (потребител)
    Отговор
    6 17:59  20.11.17
    ПС
    руснака не е умен - той просто мисли за всичко ,особенно като е прайл москвича и безбройните му плюсове....
    вий си сменйте антифриза аз ще си пия ракията
    да н говорим чи на вода загрява 2 пъти по бързо парното и ми вее жега на дупарата
  • Антон 1 (гост)
    Отговор
    7 18:11  20.11.17

    До коментар #3 от "123":

    Антифриза се сменя в зависимост от вида му и на определено време , а не километри !
    Има по -скъпи течности , които имат срок на дайствие 5+ години и макар и по-скъпи са по-изгодни . Те са с добавки осигиряващи ниска температура на замръзване и висока на кипене , както и по-дълго смазочно действие !

    Аз шофирам от 40-50 км на година , това значи ли , че трябва да сменям антифриз на всеки 14 месеца ?
    До сега за пробег не бях чувал , може и да греша !
  • Антон 1 (гост)
    Отговор
    8 18:20  20.11.17
    Някой автомобилни производители дават пробег , но той в много дълъг !За модерните двигатели се използват антифризи на основата на добавки на соли на органични киселини т.нар. LongLife антифризи. При тях се препоръчва смяна на 650 000 км пробег (или 8000 часа), когато се използва в камиони и автобуси; и на 250 000 км пробег (или 2000 часа) за леки автомобили.
    Смяната се препоръчва на всеки 5 години или след изминаването на гореспоменатия пробег (което от двете се случи първо).

    Това последното го издирих преди малко , че се замислих и за моята кола !
  • Onq s Konq (гост)
    Отговор
    9 18:22  20.11.17
    Кво е тва антиврис ас на беенфето слагам само чурба от кисело зеле и нямам проблеми
  • хмм (гост)
    Отговор
    10 18:51  20.11.17

    До коментар #4 от "Г Г":

    Ауди ?
  • Лод ле се бе (гост)
    Отговор
    11 19:14  20.11.17

    До коментар #2 от "К.К.":

    Ти лод ле се ?!? Сервизи ?!? Има места където ти взимат парите за глупости, даже става по-лошо отколкото ако сам свършиш тази работа, че ти сложи нещо което има в 5 литрова бутилка и което е източил от друг клиент и нема да му мигне окото, хората са лоши, все пак материала е към 80 %
  • инженер по транспортна техника (гост)
    Отговор
    12 19:32  20.11.17
    На пръв поглед вярна и поучителна статия. Всъщност обаче- нещата не стоят толкова елементарно и просто. Който кара автомобил, навършил 5 г обикновено го сменя, и тогава наистина- би трябвало купувача редом с ремъци, ролки, масла и т.н., да семни и антифриза. Когато обаче говорим за автомобил на 10 и нагоре години, тогава едва ли най-доброто решение е да се сменя просто ей така без причина антифриза. Първо- защото причини ще се намерят все някога в близкото време- все за нещо ще се наложи да се източва охл.система, и тогава именно е най-подходящия момент да се налее нов антифриз, а не специално за това да ходим в сервиза. Второ- когато просто решим да източим от някъде системата, винаги може да изникне проблем с уплътнението- пробка, гумени маркучи, пластмасови съединения- всичко е остаряло и чака да го бутнеш и да текне... От рутинна смяна на течност, може да се наложи да преминем към неплануван скъп ремонт... За още по-старите автомобили- винаги при тях се долива периодично заради малки неотстраними загуби, което обезсмисля всякаква смяна... Към всичко това трябва да добавим един безспорен факт- с изключение на малък процент фенове и богати собственици- всички ние останалите винаги имаме ограничен бюджет за поддръжка. Затова по-добре е парите да отидат за нещо по-належащо и пряко свързано с безопасността ни и живота на автомобила ни. Колкото и да предпазва от корозия, антифриза няма как да се окаже решаващ за ресурса на двигателя и която и да е негова ч
  • инженер по транспортна техника (гост)
    Отговор
    13 19:33  20.11.17
    и която и да е негова част, ако не го сменим навреме. Бих казал, че и двоен срок на горецитираните 5 години, не биха оказали сериозно влияние. И накрая- не се знае купувайки някакъв си антифриз, а не марков в запечатани опаковки, дали няма да попаднем на някое първокласно менте, което дори ще предизвика повече проблеми от един стар, но хубав антифриз. ЗАТОВ АМОЯТ СЪВЕТ Е- НИКОГА НЕ СМЕНЯЙТЕ АНТИФРИЗА САМОЦЕЛНО, само ако и без това е източен. А ако доливате, той се обновява и няма никаква нужда от смяна.

    Коментиран от #15

  • прстк (гост)
    Отговор
    14 20:01  20.11.17
    я се изпикавам там след кат сам поркал сливенска и нема ядове
  • Антон 1 (гост)
    Отговор
    15 21:02  20.11.17

    До коментар #13 от "инженер по транспортна техника":

    Имам БМВ Ф 11 525 хд на 170 000 и 2012 края ! Да го сменям ли ?
    Гаранцията /удължената / изтече 06.2017! Не съм длъжен да ходя при дилъри . Ама кой да ми каже какво предстои да сменя . Ами обтяжен механизъм и ремък с ролки и водна помпа и т.н ?
    Благодаря !

    Коментиран от #16

  • ДВГ (гост)
    Отговор
    16 21:29  20.11.17

    До коментар #15 от "Антон 1":

    НЕ!

    Коментиран от #17

  • Антон 1 (гост)
    Отговор
    17 21:41  20.11.17

    До коментар #16 от "ДВГ":

    Благодаря !
  • експерт (гост)
    Отговор
    18 23:35  20.11.17
    Лятото вода, зимата антифриз. И не на 5 години, а всяка година!
  • Vasik Atanasova (потребител)
    Отговор
    19 00:12  21.11.17
    лятото е по добре да се кара с дейонезирана вода
    аз правя така
    а зимата слагам концентрат червен антифриз и се му доливам малко дестелирана вода
    защото някъде ми изпуска

    Коментиран от #27

  • Хахо (гост)
    Отговор
    20 06:02  21.11.17
    С идването на ерата на електрички те идва проблема с Мухъла и КОНДЕНЗА по електрониката.......
  • Гост (гост)
    Отговор
    21 09:13  21.11.17
    Склонен съм да се съглася, че водата(дейонизирана задължително) е с по добри охладителни свойства от антифриза и по добър вискозитет, което улеснява помпата. Заради по-добрия вискозитет обаче, системата е склонна към течове. Най-големия негатив на водата е високата температурна точка на замръзване или заветните 0 градуса. Антифризът от своя страна мени охладителните си качества с времето т.е те стават по-лоши, но пък не замръзва. Въпросът е вода или антифриз. Ако ти се занимава, имаш достатъчно време и използваш машината на границите на възможностите ѝ, може да си играеш да сменяш сезонно вода с антифриз. Производителите препоръчват смяна на антифриза точно заради загубата на охладителни свойства с времето, НО тази препоръка е съобразена с граничните натоварвания на машината(напр. 5 калпака в купето + каравана нагоре из баира в лятна жега 45 градуса, с пуснат климатик, пълен багажник и пълно натоварване на ел. системата). Има и много други специфики, като големина на радиатора, материали(чугун, алуминни сплави и т.н), ефективност на помпата и т.н, които определят каква течност, с какъв вискозитет и какви охладителни и корозионни качества притежава. Някой беше написал по-горе, че заради текущи ремонти(напр. ангренаж + водна помпа) и обслужване щеш не щеш точиш. Е и аз тогава сменям.
  • ФЕН (гост)
    Отговор
    22 11:41  21.11.17
    Антифризът се сменя на 2 години или на 50к км,особено с боклуците,с които караме.Хем правите профилактика,хем си пазите системите!
  • Иван (гост)
    Отговор
    23 14:02  21.11.17
    Аз карам Мерцедес ходих в сервиз на Мерцедес в германия мислех Да го сменям провериха го с нещо като пипета и беше до -40 казаха че няма смисъл да се сменя
  • TOYOTA (гост)
    Отговор
    24 14:46  21.11.17
    Никога не съм сменял и нямам намерение нямам никъкви проблеми
  • А. А (гост)
    Отговор
    25 18:21  21.11.17
    Коментара на К. К ще е от жена ако ходя на сервиз да ми сменят антифриза ще ме пукнат от базици :)
  • Бай Иван механика (гост)
    Отговор
    26 15:52  22.11.17
    Сменя се когато ми влезне балък дето няма идея какво е антифриз ....
  • Бай Иван механика (гост)
    Отговор
    27 15:59  22.11.17

    До коментар #19 от "Vasik Atanasova":

    НЕ КАРАЙТЕ ЛЯТОТО с дейонизирана вода.Защото водата :
    1.Няма смазочен ефект.
    2.Има много по ниска темпрература на кипене и тъй като някой автомобили имат нормална температурна работа 90-95 градуса , е много вероятно да заври ....
  • The TRAPPER (гост)
    Отговор
    28 14:01  26.11.17
    Аз с тойотата не сменям нищо , - освен мадамите.
  • Антифриз (гост)
    Отговор
    29 19:08  26.11.17
    Автора на статията, не пиши глупости. Антифриза е моноетиленгликол, само оцветителят е различен сменясе само ако е замърсен или е изтекъл пи някакъв начин. Антифриза от 5лв е същия като този от 20лв

    Коментиран от #30

  • Bat Sande (гост)
    Отговор
    30 22:15  22.12.17

    До коментар #29 от "Антифриз":

    По една случайност имам познат който бърка такива смеси.
    Това, че антифриза е еднакъв (ще бъда мек) не отговаря на истината. Вярно, че основната съставка на евтиния е МЕГ (моноетиленгликол), но в истинските антифризи има още противопенни, антифрикционни, антикорозионни и т.н. присадки.
    Та на единия Мерцедес (нарочно споменавам марката) който имам реших да го поглезя и да му сипа един LONGLIFE оригинален белгииски антифриз за 15лв/л с отстъпката. Протече като лейка. Даже до разправия с майстора се стигна, защото мислех че нещо е оплескал. Други хора ме светнаха, че Мерцедесите се карали само със син антифриз. Източих го. Сипах от продукта на моя приятел и заспа. Всички течове спряха.
    Иначе на около 5 години подменям и тази течност и не смятам, че се набутвам. Защото когато другите висят по сервизите да си оправят возилата, моите машини работят и взимам и техните пари.
    само не трябва да се стискате. Хубавите неща си струват парите. Тази година беще време за смяна. Исках да си купя от моя познат. Той ме посъветва да изчакам да събере поръчки и да направи една партида за "свой хора" (минимума му е 1 тон). Всеки бъркал антифризи и це надцаквали с цената поради нашата народо психология да купуваме най-евтиното. Та и той правел евтин за да има продажби.
    Аз изчаках. Вярно че платих малко повече, но не съжалявам и всеки един лев похарчен така не го смятам за разход, а за инвестиция.
    По същата причина карам с BARDAHL, МАNN, GEITZ, MAHLE, HEINGST, TRW, K

Напиши коментар:


Публикувай