7 433 12

Най-дългият Ikarus

Георги Касабов

Историята на унгарския производител на автобуси Ikarus помни доста интересни разработки, но малко от тях могат да се мерят с модела 293. С дължина 22.7 метра и вместимост 229 пътници този исполин надхвърля всичко, създавано някога от будапещенската компания.

Дълги години единственият произведен Ikarus-293.K1 се смята за безвъзвратно изгубен. Двусъчлененият трисекционен автобус е създаден по поръчка от Иран за обслужване на високоскоростна линия в столицата Техеран, където след години в неизвестност е открит наскоро.

Тестовете на свръхдългия рейс започват през 1988 г. в Будапеща. Тогава машината се задвижва от дизел Raba D2156 като огромна част от останалата продукция на Ikarus, но форсиран до 250 к.с., а скоростната кутия е автоматик от германския производител Voith.

Твърде скоро обаче става ясно, че мощността не достига, а възникват проблеми и с прегряването. През 1991 г. е монтиран нов шестцилиндров двигател MAN D2866 TUH01 с 280 коня.

Единствената задвижваща ос на цялата композиция е задният мост на първата секция. Тя е напълно аналогична с основния модул на добре познатия Ikarus-280, но заради двигателя втората му врата е изместена напред.

Двете задни секции не са свързани по никакъв начин с механиката на "влекача". Съчленяващите възли обаче са подсилени, а колелата на най-задния сегмент завиват пасивно, благодарение на което радиусът на завой е едва 24 метра срещу 22.5 за модела 280.

Преди доставката в Иран е преразгледана компоновката на салона. Седалките са разместени в съответствие с нуждите на клиента. Последният щрих в индивидуализацията на автобуса е пребоядисването на каросерията в ярки жълто-розови цветове.

Тъй като свръхдългият рейс не може да бъде превозен с камион или влак, Ikarus-293.K1 поема към Иран на собствен ход през Югославия, България и Турция. След половин година за изпитания по техеранските улици, унгарският гигант започва да обслужва 7-километрова линия, превозвайки по около 3 000 пътници за седемчасова смяна.

Иранците остават доволни от автобуса и проявяват желание да купят още няколко, но сделката така и не се осъществява. Единственият Ikarus-293.K1 се труди усърдно от 1992 до 2009 г., след което изчезва.

От този период извън пределите на Иран е известна само една снимка от 2005 г. Съдбата на автобуса остава неизвестна заради затвореността на държавата и езиковата бариера, но според слуховете уникатът просто е бракуван.

Неотдавна обаче се оказва, че Tehran Bus Company е съхранила автобуса, за да го изложи в бъдещия си музей. Той дори изглежда реставриран в сравнение със състоянието му на снимката от 2005-а.


Още по темата

  • Китайци възродиха Ikarus

    Китайци възродиха Ikarus

    Унгарският производител на автобуси и специализирана транспортна техника Ikarus представи първия си нов модел от десетилетие насам. Ключова роля за ...
    21.12.2018
    11 028
    27
  • Забравеният Ikarus, който качваше пътници право в самолета

    Забравеният Ikarus, който качваше пътници право в самолета

    През 1985 г. унгарският производител на транспортна техника Ikarus представя на изложение в Москва машина без аналог. Съчлененият високопалубен ...
    11.11.2016
    38 091
    5
  • Приключенията на Ikarus в Америка

    Приключенията на Ikarus в Америка

    Съчленените автобуси Ikarus са познати до болка на всеки бивш поданик на страните от социалистическия лагер. Слабоизвестна подробност от историята на ...
    20.04.2012
    27 160
    16

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Мимо
    Отговор
    1 11:19  06.12.18
    Поздравления за автора. Интересна статия наистина...
  • Само Дъстър
    Отговор
    2 11:21  06.12.18
    Като си спра в бус лентата на аварийки да го видиме от къде ще минава тоя влак.

    Коментиран от #6, #7, #12

  • AUDI
    Отговор
    3 11:22  06.12.18
    Тва да не е 120 ?
  • 4 11:38  06.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор

  • оригинал
    Отговор
    5 13:05  06.12.18
    ето я и цялата статия в оригинал https://www.drive2.ru/b/518262228529447611/
  • Bubbles
    Отговор
    6 14:09  06.12.18

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    Ако съм на шофьора на тоя ВЛАК, ще мина директно през тебе без да ми мигне окото.
  • Хайл
    Отговор
    7 17:43  06.12.18

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    Пеш ли ще спреш,на аварийки
  • Тролейбусни жици
    Отговор
    8 00:41  07.12.18
    Обаче ми е интересно как има по четири редици тролейбусни жици, защо има толкова много тролейбусни жици ? За какво са им тези толкова много тролейбусни жици ? Да не се движат случайно и тролейбуси по тази линия ?

    Коментиран от #9

  • Име
    Отговор
    9 02:21  07.12.18

    До коментар #8 от "Тролейбусни жици":

    По този булевард се движат обикновени и експресни тролейбусни линии. Експресните линии, които пропускат спирки, имат отделни жици, за да не се налага да изчакват обикновените линии, които спират на всички спирки.
  • 10 14:19  07.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 11 16:42  07.12.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • никси
    Отговор
    12 14:26  23.12.18

    До коментар #2 от "Само Дъстър":

    ще мине през дрьстера кво се чудиш кво тьрсиш маикати там в бус лентата ти правилник а за движение по пьтишата не знаеш ли кои трябва да се движат в това платно или мама ти купи книжката а тате дрьстера да ти наветрим у акьлио ; автомобили с специален режим на движение , автобуси на градски транспорт , маршрутки , и таксита ; по твоита логика акосе запали хотел плиска на цариградско ,от кьде ще мине пожарната тьпако тьп да те иебем и тебе и твоио скапан дрьстер , тоя румьнски боклук

Напиши коментар:


Публикувай