Всяка година автопаркът в Германия изхвърля по 10 000 тона спирачен прах. Така специалистите наричат материала, който се отделя при износването на спирачните накладки.
С решаването на този проблем се е заела немската компания MANN+HUMMEL, която е разработила нов тип филтър, монтиран директно върху спирачните дискове. Volkswagen вече тества разработката, която би трябвало да започне да се монтира серийно до две години.
Устройството тежи около 500 грама и улавя до 80% от спирачния прах. Новият филтър със сигурност няма да се понрави на инженерите, които разработват окачвания, тъй като увеличава теглото на всяко колело. Според експертите обаче внедряването на подобни технологии е неминуемо, тъй като спирачният прах доказано предизвиква белодробни и сърдечни заболявания.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Boxer
Коментиран от #9
11:34 27.04.2019
2 коки
Коментиран от #4, #32, #41, #89, #90
11:36 27.04.2019
3 Random
Коментиран от #17
11:47 27.04.2019
4 Един там
До коментар #2 от "коки":
Има логика, но трябва да се помисли за директен монтаж на задника, защото някой пръцкат извън колите също...11:48 27.04.2019
5 Швабен
Коментиран от #8, #61, #103
11:48 27.04.2019
6 Ами като дърпат дявола за опашката
Коментиран от #13, #87
11:49 27.04.2019
7 незнайко
Коментиран от #14
11:53 27.04.2019
8 Много често бе?
До коментар #5 от "Швабен":
Какво се впечатляваш от смяна на накладки на 200 хиляди километра? Някои по-леки бензинки ги сменят на толкова, а приуса е хибрид и може да намали без да използва спирачки като си зарежда батерията. Спирачните системи на Nissan Leaf и Тесла модел 3 са проектирани така че да не се налага смяна на накладки за целия живот на автомобила при нормално ползване. При Nissan Leaf даже си има функция one pedal driving, при която въобще не ти се налага да докосваш педала на спирачките. Той се ползва само при аварийно спиране.Коментиран от #82
11:55 27.04.2019
9 Теодор
До коментар #1 от "Boxer":
То вече и колелетата ги правят с дискове и накладки! :PКоментиран от #43
12:10 27.04.2019
10 Дечев
Коментиран от #97
12:19 27.04.2019
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Антиелектрика
До коментар #6 от "Ами като дърпат дявола за опашката":
Всъщност повече ФПЧ се отделят от износването на гумите, които са много по-тежки от накладките и се износват много по-бързо от тях.Коментиран от #20, #36
12:40 27.04.2019
14 знайко
До коментар #7 от "незнайко":
Проблема не е в теглото на въпросния филтър /според мен абсолютна глупост е такъв филтър/, а пространството в тази зона. И ако цената ще е 4 х 50 € да го преглътнеш, ама сигурно ще е 10 пъти повече.Коментиран от #35
12:47 27.04.2019
15 гост
Коментиран от #16
12:55 27.04.2019
16 гост
До коментар #15 от "гост":
Всъщност при следващото поколение електромобили , когато моторите ще са вградени директно в колелата , класическите спирачки направо ще изчезнат заедно със управлението със кормилна рейка ! Спирането ще става чрез активно регулирана рекурперация и в края със импулси към моторите в колелата със обратна на движението посока !! Така че още един проблем , който ще си иде вкупом със двг , да му мислят производителите на дискове , апарати и накладки !!!Коментиран от #18, #33, #62, #96
13:35 27.04.2019
17 гост
До коментар #3 от "Random":
Чети коментар 16 и си избърши сълзите , също може да пожалееш за производителите на кормилни рейки и маслени и газови амортисьори , които скоро също ще бъдат заменени със електрически , а след две три години като излезе Тесла без волан и педали ще трябва и техните производители да се замислят какво ще правят !!!!13:38 27.04.2019
18 гост
До коментар #16 от "гост":
Да,прав си. Тогава дисковете,ще изчезнат. Вече има такива концепции,но все още серийни няма,за сега.13:40 27.04.2019
19 Гост
13:43 27.04.2019
20 гост
До коментар #13 от "Антиелектрика":
Хубаво е да гледа човек как си показваш невежеството , ама си мислех , че не държиш да го показваш на всички !!!! Първо гумата която се изтрива остава почти 100% залепнала за асфалта и натрупването и само подобрява сцеплението !!! Второ дори след известно време да се отдели от него , най-вече при достатъчно понижение на температурата , тя е достатъчно голяма и тежка . за да НЕ СЕ вдигне във въздуха дори при слаб вятър !!! И трето явно изобщо нямаш идея какво значи ФИНИ ПРАХОВИ ЧАСТИЦИ , а да не говорим да правиш разлика между гума и фрикционен материал като тоя на накладките !!! За сведение на публиката , все едно сравняваш изпиване на сода каустик със изпиване на мръсна вода !!! Последната може и да ти докара разстройство ,но първото ще те убие 100 % !!!!!!!Коментиран от #21, #81
13:52 27.04.2019
21 Антиелектрика
До коментар #20 от "гост":
Трябва ли в навечерието на Великден да продължаваме да се обиждаме и псуваме като каруцари? За какво невежеството изобщо говориш, като просто цитирам какво съм чел и то в сайта, от който даваш най-често цитати за електричките. Ето какво пише там: "Електрическите автомобили не са решение на кризата с въздуха. Те също произвеждат прахови частици – ОТ ТРИЕНЕТО НА ГУМИТЕ и спирачките, запрашавайки въздуха, което е свързано със сериозни здравословни проблеми" - https://greentech.bg/archives/73254 Това не са мои твърдения, а на професор Франк Кели от Кралския колеж в Лондон. Имаш ли да добавиш нещо?Коментиран от #45
14:16 27.04.2019
22 Евстати
14:26 27.04.2019
23 onq s konq
Коментиран от #54, #86
14:52 27.04.2019
24 Въпросче
Коментиран от #25
15:12 27.04.2019
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 BMWPower
15:14 27.04.2019
27 Мазна шваба
15:18 27.04.2019
28 ОТГОРЕ СЕКИ БОЖИ ДЕН НА РЪСЯТ
15:23 27.04.2019
29 jdm
Коментиран от #30
15:28 27.04.2019
30 onq s konq
До коментар #29 от "jdm":
Дай боже всекиму такива "простотии",дето носят ПАЛЕТИ С ПАЧКИ ПЕЧАЛБА:)15:39 27.04.2019
31 Хари
16:17 27.04.2019
32 Златен си брат
До коментар #2 от "коки":
Това беше най-добрия коментар, който съм чел от години:)16:44 27.04.2019
33 Електрошок
До коментар #16 от "гост":
Ти чувал ли си за подамортисьорна и надамортисьорна маса и как тя влияе върху окачването!?За да е ефективно окачването подамортисьорната маса трябва да е минимална,а ти искаш с всяко колело да подскача и водещият електромотор!Механиката не е като жонглирането с акции и търговски прогнози.Дори при електровелосипедите с вграден двигател в колелото на по-лош път се усеща несъстоятелността на това решение.Коментиран от #42
16:56 27.04.2019
34 Новатор
Коментиран от #78
17:00 27.04.2019
35 Проблем е
До коментар #14 от "знайко":
Проблем е теглото, ако е за 2 кг на 1 тон автомобил процента е пренебрежим, но ако едно колело тежи 50кг примерно, с окачването, тогава процента спрямо натоварването на всяко колело е друг. Пример, за един тон автомобил, 2 кг са 0,002%, но за колело от 50кг, 500гр са 0,25%, някъде 100 пъти в повече. Това са статични и най-вече динамични натоварвания и имат много голямо значение.Коментиран от #38, #44
17:00 27.04.2019
36 Stefan Petrov
До коментар #13 от "Антиелектрика":
Аз предлагам ние в България да създадем, патентоваме и произвеждаме филтри за външните гуми, като събраното в тях да се използва за производство на нови гуми и/или за нещо друго. Предлагам да се започне от товарните автомобили. Същото се отнася и за релсовите превозни средства - влакове, трамвай, мотрисите в метрото, дари и при въжените такива - лифтове, транспортни ленти. С най-добри и искрени пожелания.Коментиран от #37
17:01 27.04.2019
37 Ганю
До коментар #36 от "Stefan Petrov":
Разбирам, че искаш да си умен, но трябва си учене.Коментиран от #59, #69
17:08 27.04.2019
38 Електрошок
До коментар #35 от "Проблем е":
Точно това написах по-горе.Това са елементарни неща!17:14 27.04.2019
39 ПРОСТО
17:20 27.04.2019
40 Азззззззззз
17:29 27.04.2019
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 гост
До коментар #33 от "Електрошок":
https://www.youtube.com/watch?v=MxLf1ajP4ao Това е разработка на Сименс от преди десетина години !!! Новите са без спирачен диск и апарат , което компенсира почти половината от теглото на електромотора плюс това освобождава място във вътрешната част за окачването и управлението , които също са електрически , да не говорим , че гумите без въздух които също се очакват до 4-5 години са с 30% по-леки от сегашните ! Освен това носачите също изчезват от подресорната маса , а новите електромотори са с полимерни тела и в най-лошия случай алуминиеви намотки , а скоро вероятно и с композитни вместо медни !!!! Така че не бери толкова грижа за теглото !!!Коментиран от #53
18:04 27.04.2019
43 Радо
До коментар #9 от "Теодор":
Хахаха18:07 27.04.2019
44 гост
До коментар #35 от "Проблем е":
Чети коментар 42 !!! Разликата ще бъде не повече от 2-3 кг в сравнение със сегашния вариант окачване-колело , като геометрията на окачването ще е съвсем различна !!18:08 27.04.2019
45 Анти седераст
До коментар #21 от "Антиелектрика":
Тоя автор не знае какво говори. Гумените налепи по пътя не са доказан канцероген като саждите.Коментиран от #46
18:26 27.04.2019
46 Антиелектрика
До коментар #45 от "Анти седераст":
Може би си прав, все пак е нищо и никакъв си професор в Кралския колеж в Лондон. Всъщност тук никой не говори за сажди, защото по белия свят премахването на катализатори и филтри е подсъдно. По-скоро ставаше въпрос за праха от спирачните накладки, който е по-малко като количество от частиците от гумите.Коментиран от #49
18:34 27.04.2019
47 1234
18:37 27.04.2019
48 ОТ ДИЗЕЛА
18:41 27.04.2019
49 гост
До коментар #46 от "Антиелектрика":
Ама как пък не в градски условия дето се движиш с 20-30 км/ч и се спира през 20-30 метра , че и по-често праха от спирачките да е по-малко от изтритите гуми , дето при тая скорост практически нямат износване за разлика от спирачките , дето даже не могат да се охладят от струята въздух при висока скорост !!!!Коментиран от #50
18:42 27.04.2019
50 Антиелектрика
До коментар #49 от "гост":
Очевидно е, че твоята логика няма нищо общо с науката. Гумите не се износват само при спиране, а при триене. И триене не означава само плъзгане на гумата по асфалта, а и при търкалянето и. Т.е. при движението на гумата по пътя, винаги има триене, независимо дали караш с 20-30 км/ч. Това са фундаментални неща, които се учат в основното училище. И все пак нямаше да пишеш такива несериозни неща ако се беше замислил колко тежи една накладка и за колко време се износва и колко тежи една гума и за колко време се износва тя на свой ред. Сега очаквам да кажеш, че сайта greentech обслужва петролните интереси, а професорите в Англия се спонсорират от петролните компании. Защо продължаваш да се излагаш?18:57 27.04.2019
51 Така е
19:11 27.04.2019
52 Съвет
19:14 27.04.2019
53 Електрошок
До коментар #42 от "гост":
Хахааа...Това не е разработка а анимация и мечта на Сименс.Имам подобен електромотор от фреза Декел отпреди 30-40години.Ротора е дебел 3мм с диаметър около 200мм и наистина е полимерен с вградени плоски намотки.Отдава 1квт мощност и тежи не по-малко от 2кг.При 20квт мощност,необходима на колело колко трябва да тежи мотора на Сименс?А охладителна система за 2-3квт които отиват в топлина?Освен това вариантът с намотка на ротора се избягва заради необходимостта от четки,ротор с постоянен магнит пък е доста по-тежък.Преди 3-4години пуснаха един електровелосипед тип ендуро,мисля че беше на германска фирма и там елмоторът беше на рамата,въпреки по-сложната схема поради невъзможността да се конструира двигател с приемливо съотношение маса-мощност.19:34 27.04.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Ivo
20:18 27.04.2019
56 Ivo
20:19 27.04.2019
57 Електрошок
20:37 27.04.2019
58 Дого
Коментиран от #60
20:52 27.04.2019
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Кюмюр
До коментар #58 от "Дого":
Днес поне 3 коли видях на пътя които пушеха зверски. Като мине и след тая остава черна следа половин км.. такива не трябва да са на пътя... явно на собствениците им не им дреме и явно няма кой са ги спре. останалите дето пропушват умерено са друга бира!Коментиран от #63
21:14 27.04.2019
61 БМВ -форевър
До коментар #5 от "Швабен":
Ми купуваш си най-евтините и твърди накладки и почваш да сменяш дискове вместо найладки......21:26 27.04.2019
62 Хайл
До коментар #16 от "гост":
Няма ли да е по-добре да те бутат негри вместо да ти вградят двигатели в колелата....ай стига с тия глупости като електромобила22:10 27.04.2019
63 Хайл
До коментар #60 от "Кюмюр":
Твоята електрокар ли е? Пушат неподдържани коли,тези с поддръжка са като чист планински въздух22:13 27.04.2019
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Хайл
До коментар #64 от "УМЕН":
1D, 1D и то черно бяло22:49 27.04.2019
66 Docenta
23:03 27.04.2019
67 Арнолд
23:18 27.04.2019
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Тпюпунко Ганиот
До коментар #37 от "Ганю":
Ти си най-най умниот и велик23:48 27.04.2019
70 Глигодъндер
00:30 28.04.2019
71 Без Име ако може
01:03 28.04.2019
72 Глупости
Ако се кара със малко акъл всеки може да намали вредните елементи
02:08 28.04.2019
73 Гошо
02:38 28.04.2019
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Арес
07:09 28.04.2019
76 Гениален Идиот
08:56 28.04.2019
77 Ghost
09:14 28.04.2019
78 Човека
До коментар #34 от "Новатор":
Бе ти трезвен ли го написа това?09:19 28.04.2019
79 Механик
11:24 28.04.2019
80 Пак простотии да плащаме повече
11:27 28.04.2019
81 Хайл
До коментар #20 от "гост":
Изобщо не си в час,не се изказвай неподготвен-гумите са направени със сажди ако не знаеш и НЕ ЗАЛЕПВАТ за асфалта а се носят отгоре и при вятър може да видиш как се носят отгоре...колко тежи един комплект накладки и за колко време се износват? Колко тежът гумите и за колко се износват...това си е поредното оскъпяване на и без това ненужно скъпите коли...ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ,БЪДЕТЕ ЩАСТЛИВИ ВСИЧКИ11:34 28.04.2019
82 Повръщащия
До коментар #8 от "Много често бе?":
one pedal driving прекалено обвързващо ми се види, а и аз по педали не си падам.11:39 28.04.2019
83 Грез
12:17 28.04.2019
84 ГрезА
12:18 28.04.2019
85 wgw
14:04 28.04.2019
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Хайл
До коментар #6 от "Ами като дърпат дявола за опашката":
Вредни са разбира се-те са по тежки и за това спирачките са по големи и с големи накладки...електричките веднъж умряха,скоро след повторениет пак ще отпаднатКоментиран от #88
16:53 28.04.2019
88 гост
До коментар #87 от "Хайл":
Спирачките на електричките рядко се използват,защото използавт мотора за спирачка,като рекуперират също ел.енергия в батерията.17:02 28.04.2019
89 Анонимен
До коментар #2 от "коки":
Вече има филтри на седалките ако колата е обурудвана с обдухване на седалката шанса да има филтер е много голям19:30 28.04.2019
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Мас
08:29 29.04.2019
92 Мас
08:32 29.04.2019
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Този коментар е премахнат от модератор.
95 бай Даньо
02:52 30.04.2019
96 бай Даньо
До коментар #16 от "гост":
Публикувано във факти.бг: Спирането ще става чрез активно регулирана рекурперация и в края със импулси към моторите в колелата със обратна на движението посока---------------------------------------
По принцип си прав, но тия две неща които си написал са едно и също нещо. Инвертора като го караш обратно създава спирачна тяга и връща енергия едновременно ...
Коментиран от #98, #99
03:00 30.04.2019
97 Гад
До коментар #10 от "Дечев":
Електромобилите не ги меси, те 80% от енергията при спиране я рекуперират06:01 30.04.2019
98 гост
До коментар #96 от "бай Даньо":
Еми и ти си прав , ама двете неща не са едно и също ! С намаляването на скоростта намалява и силата на рекурперацията , която и без това е до около 80% от мощността която развива електромотора !! А при ниска скорост много по-малко ! Тоест при подаване на мощност в обратна посока ще спираш със 100% мощността на мотора , докато при рекурперацията дори не можеш да спреш до нула , ако нямаше триене !!14:51 30.04.2019
99 гост
До коментар #96 от "бай Даньо":
Помисли си защо генератора на автомобил с ДВГ е направен да работи с десетина пъти по-високи обороти от двигателя и въпреки това при празен ход почти не зарежда !Коментиран от #101
15:13 30.04.2019
100 Дизел
21:51 30.04.2019
101 бай Даньо
До коментар #99 от "гост":
дюд , аз съм дизайнвал инвертори и знам за какво говоря, на всичко отгоре съм работил за малко в стартъп компания кято прави ел. кола ... за да рекуперираш както казваш комутураш в обратна посока на тая в която се върти двигателя и така се създава спирачна тяга. Има и друго спиране динамично включваш един транзистор отгоре и един от долу без комутация и колата спира на място ( и ти изхвърчаш през прозореца) , но това зависи от скороста колкото по голяма скорост по голяма спирачна тяга. За това се използва първия вид спиране - regenerative braking Така е с безчетковите двигатели . Теслата работи с асинхронен двигатели и там е леко друго , но по принципно доста подобно.Коментиран от #102
01:17 01.05.2019
102 Електрошок
До коментар #101 от "бай Даньо":
При влючване като товар на активно съпротивление и регулиране на тока през него чрез широчинно модулирани импулси се получава плавно спиране.09:45 01.05.2019
103 гост
До коментар #5 от "Швабен":
Така е, електрически и хибридни коли така или иначе разполагат с рекуперативно спиране и не използват толкова много спирачните апарати, поне не ги натоварват с цялата сила, която стандартните коли с двг го правят. Същото може да се постигне и със спиране със скоростната кутия, пак се използват по-малко спирачки.Но идеята е малоумна, филтър навсякъде, филтър за всичко. Важното е да има пречиствателна система за отработените газове и тя да не е побългарена с изполиране, изрязване и заобикаляне. Ако застанете до кола с работеща система и друга без система ще усетите сами разликата, да не говорим за измерване и цифри.
08:07 03.05.2019