Last news in Fakti

11 Февруари, 2020 11:35 26 491 57

Така се сглобяваше Trabant

  • trabant-
  • фабрика-
  • завод-
  • цвикау

Осмиван заради примитивната си техника, липсата на елементарни удобства като парно и дългите дири от бял пушек, произвеждан от двутактовото двигателче, днес Trabant събужда по-скоро чувства на приятна носталгия у мнозина автомобилисти от бившия социалистически лагер. За ГДР "сапунерката" с каросерия от старо съветско бельо и смола изиграва същата роля, каквато Volkswagen Käfer за ФРГ - да качи обикновените хора на коли.

Trabant се произвежда между 1957 и 1991 г. През това време от поточните линии на завода в Цвикау слизат 3.7 млн. "сателита", както се превежда името на автомобила. Видеозаписи от онова време връщат спомена за "високотехнологичните" методи на производство, които не изискват по-сложен инструментариум от дървени клинове, чукове с различна големина, а когато се налага - и смели ритници по непослушните части за напасване.

Видео хрониките за запечатали и други етапи от производството на Trabant, особено интересен сред които е процесът на изработка на каросерията от Duroplast. Противно на разпространената заблуда, този материал няма нищо общо с картона. Състои се от фенолформалдехидна смола, армирана с памучни нишки от рециклирани дрехи от Съветския съюз.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 17 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Санде

    44 4 Отговор
    Половината сега работят за Мерцедес

    Коментиран от #3

  • 2 болш

    38 4 Отговор
    Защо има такава разлика между Източна и Западна Германия?

    Коментиран от #7, #10, #40

  • 3 Грешиш

    70 9 Отговор

    До коментар #1 от "Санде":

    Ако беше така качеството щеше да е на по високо ниво.Сега в Германските заводи работят предимно хора с имена като Ахмет и Мустафа.

    Коментиран от #18

  • 4 Смях

    40 63 Отговор
    Трабанта въобще кола ли се нарича? Пародия на кола. Източна Германия произвеждаше смърдящи Трабанти и Вартбурзи, а Западна Мерцедеси, Фолксвагени и Опели. Прав беше поета: Два свята, единия е излишен. Светът на трабантите...

    Коментиран от #13, #22

  • 5 Добромир Катев

    44 24 Отговор
    Видяхте ли негъра, който работи в завода на Трабант?
    Източногерманците мислеха само за секс и как да избягат на Запад! И все пак Вартбурга и Трабанта, макар и отвратителни автомобили, имаха по-високо качество от съветските изделия.
  • 6 Новобранец

    83 6 Отговор
    Гледам, че работниците здраво работят. Тука само коментатори и разбирачи. Ние самосе присмиваме. Герменците произвеждат много неща, ние само олигофрени. Особенно последните 30 години.

    Коментиран от #9

  • 7 Иван.

    20 19 Отговор

    До коментар #2 от "болш":

    За да покаже СССР, че социализма е велик и по-добър и в ГДР се поддържаше изкуствено висок стандарт спрямо източна европа. Но нищо изкуствено не издържа във времето....
  • 8 пежо

    21 8 Отговор
    все неразбрали хорица кометират. Като много знаете, кажете ми предниците на рено например от каква материя са - пластмаса.
  • 9 Станчо

    12 7 Отговор

    До коментар #6 от "Новобранец":

    Ние и преди си бяхме такива, но имаше телена ограда и дезинформация с реалния свят. 30 години сме си истинските (великите)ние...
  • 10 Borislav Popov

    16 3 Отговор

    До коментар #2 от "болш":

    Ми защото ГДР-то бяха под контрол на СССР-то и когато това второто умря, тогава и първото изчезна, тоест присъедени се към ФРГ, но разликата си остана и все още не може да се заличи.

    Коментиран от #24

  • 11 Трабанджия

    76 9 Отговор
    Трабантът беше невероятна кола - вседеход. Там където съм минавал с него по язовири и черни пътища други коли не можеха да минат.
    Много прост за обслужване и ремонт.
    Всеки, който е карал Трабант може да го потвърди.

    Коментиран от #16, #46, #50

  • 12 Popai Borislavov

    11 4 Отговор
    Интерсно ми е. Абе вие друга работа.....нямате ли?
  • 13 The Pest

    23 6 Отговор

    До коментар #4 от "Смях":

    преди да се прекръсти на Ауди , западногерманският клон на DKW произвеждаше автомобили с на практика идентичен на този на Вартбург двигател , същото правеше и СААБ
  • 14 Бонго

    20 6 Отговор
    Те и сега така ги сглобяват още разни бмвта (:
  • 15 Баш Бащицата

    33 12 Отговор
    Извинявайте, но der Trabant (-en)/ en, демек слабо склонение на немски е телохранител. Не знам какви сателити ви гонят.... Иначе, Трабантът е супер автомобил за времето си. Евтин, масов и непретенциозен. Изпълнил е целта да качи масово хората на 4 колела.

    Коментиран от #23, #30, #41, #55

  • 16 Borislav Popov

    14 4 Отговор

    До коментар #11 от "Трабанджия":

    По принцип съм съгласен с вас, но си спомних случай, едно време на младини с един приятел, пътувахме на автостоп през прохода Троян - Кърнаре и един човек ни взе с едно Трабанче... Та исках да кажа, че гооолямо бутане падна, докато изкачихме Беклемето, иначе после по баира надолу, до Кърнаре, направо летяхме..)

    Коментиран от #36

  • 17 ЗАПОЗНАТ

    17 0 Отговор
    Ръчна изработка. Кво?
  • 18 гост

    25 0 Отговор

    До коментар #3 от "Грешиш":

    На линията на А-клас работех с 10 човека, 3ма немци, от които двама студенти, 4 поляка, 1 хърватин, 2 турци и аз. Основно са поляци, турци, руснаци и хървати. Откакто бабата покани северноафриканците може да се е променила картинката, но ме съмнява, те не отиват да работят.

    Коментиран от #31

  • 19 боцмана

    29 6 Отговор
    Хубави лоши , карахме ги без проблеми. Сега ако вземеш произволно 100 шофьора , американци и им дадеш един Трабант , съмнявам се дали дори само един ще успее да го подкара , не дай си боже да трябва да кара градско. Мисията , невъзможна.
  • 20 Кочо

    23 3 Отговор
    Понеже някои се смеят на ГДР, то да се знае, че Вартбург и Шкода са имали много хубави прототипи на автомобили, но руснаците си ги спрели да направят масово производство, защото Москвичи, Зазки и прочие биха били непродаваеми. Чехи и немци са технически нации, а Шкода и Вартбург са имали чертежите на автомобили, по нищо неотстъпващи на Опел или Рено.

    Коментиран от #26

  • 21 Кочо

    10 2 Отговор
    Понеже някои се смеят на ГДР, то да се знае, че Вартбург и Шкода са имали много хубави прототипи на автомобили, но руснаците си ги спрели да направят масово производство, защото Москвичи, Зазки и прочие биха били непродаваеми. Чехи и немци са технически нации, а Шкода и Вартбург са имали чертежите на автомобили, по нищо неотстъпващи на Опел или Рено.
  • 22 Петър Андонов

    23 5 Отговор

    До коментар #4 от "Смях":

    Трабантът обаче е доста надежден,нечуплив автомобил и евтин за поддръжка.

    Коментиран от #42

  • 23 учи езика

    11 3 Отговор

    До коментар #15 от "Баш Бащицата":

    Мой човек, трабант значи спътник, т.е. споделящ пътуването!!!
  • 24 Коmapak

    21 4 Отговор

    До коментар #10 от "Borislav Popov":

    До миналата година източните провинции получаваха по 39млрд Евро на година. 30 години! Поне инфраструктурата я оправиха за мисленето трябва да си отиде и пококолението за да се изчисти. Заплатите са само 20% по-ниски. Реално източните провинции не живеят зле. То в цвикау и днес произвеждат автомобили само че такива, които се купуват. За статистиката да отбележа, че за трабант не се чакаше като за лада 10 години. Отиваш и си го купуваш.
  • 25 Селянина с колелото

    6 1 Отговор
    това с регулирането на врата с чук си е просто технологичен прогрес просто ум да ти зайде
  • 26 Ти па

    9 4 Отговор

    До коментар #20 от "Кочо":

    Имали прекрасни чертежи на коли... Аз па имам картината Мона Лиза. На репродукция.
  • 27 Илиев

    8 9 Отговор
    87 година бях за 20 дена в Лайпциг. На някаква специализация. Трябва да ви кажа, че по тротоарите почти беше невъзможно да се разхождаш. Трабантите и вартбурзите с пушещите ауспуси буквално тровеха въздуха. Смърдеше, та не се траеше. Изглежда цвайтерите бяха посвикнали, ама ние направо се поболяхме. Едвам се довлякохме до София и после никой не искаше и да чуе да ходи в Гдр-то.
  • 28 Има ли смисъл ако няма значение

    7 1 Отговор
    Взето от сайт на английски - "Трабант е вдъхновено от руската дума" спутник", т.е. спътник, сателит.".

    Коментиран от #33

  • 29 Автора на статията

    28 5 Отговор
    Да ти кажа пич за 70 те години никак не е ниско технологично това производство....
    Има парно което работи доста интересно. Гърнето за отработените газове е двойно и доста добре загрява въздуха. Също така газоразпределението на двг е доста интересно и абсолютно безпроблемно като калашник. Няма клапани да те открехна само. Но автора е технически доста неграмотен. Пуши защото е със сух картер и маслото се добавя в бензина ама айде стига толкова уроци

    Коментиран от #56

  • 30 Бачо Киро

    12 0 Отговор

    До коментар #15 от "Баш Бащицата":

    Ало, я знанията ти по немски са като на Бареков по английски...
    Tra·bant
    /Trabánt/
    Substantiv, maskulin [der]
    1a.
    ASTRONOMIE
    Satellit (1)
    "der Mond ist ein Trabant der Erde"
    1b.
    RAUMFAHRT
    Satellit (2)

    Акъл седнал да дава... Leibwächter е телохранител... Ей това е главна черта на Бай Ганьо - нищо не знае, но дава акъл...

    Коментиран от #43

  • 31 Бачо Киро

    9 2 Отговор

    До коментар #18 от "гост":

    И мен ме съмнява, че лекарите, инженерите и архитектите от Сирия, Ирак и Афганистан въобще искат да работят... Те искат само пари и безплатни неща... Затова и Меркел трябва да си ги вземе всички у тях. Едно време се правеха на интересни на хора от източна Европа, хора с образование, знания, сега ми се правят на хуманисти с маймуните, които въобще не отиват с цел да живеят там като европейци. Всички мигранти трябва да бъдат пратени в Германия и да затворят границите и да си седят там. За 5 години ще прилича на бунище

    Коментиран от #32

  • 32 Новобранец

    7 9 Отговор

    До коментар #31 от "Бачо Киро":

    И на теб ако ти набомбят държатата и останеш без покрив няма да искаш да останеш там. Защо не искаха да имигрират преди войната?

    Коментиран от #52

  • 33 Borislav Popov

    8 2 Отговор

    До коментар #28 от "Има ли смисъл ако няма значение":

    Това, че Трабант се превежда от немски на руски като Спътник, съвсем не означава, че името е вдъхновено точно от руската дума.

    Коментиран от #45

  • 34 ПЕНКО

    9 4 Отговор
    РЕАЛНО ...МЕЖДУ ДВУТАКТОВИЯТ "ТРАБАНТ" И ДВУТАКТОВИЯ "ХАРЛИ -ДЕЙВИДСОН" РАЗЛИКА НЯМА В ТЕХНОЛОГИИТЕ !!!!!!!!! ТРАБАНТИТЕ ТЕГЛЕХА И ТУРИСТИЧЕСКИ РЕМАРКЕТА , А "ХАРЛИТАТА" ИМАХА И КОШ И МАЛКИ РЕМАРКЕНЦА !!!

    Коментиран от #37

  • 35 Първите фаауве транспортер също

    4 2 Отговор
    Нямат парно а който е имал костенурка знае кьв боклук е
  • 36 Гост

    18 4 Отговор

    До коментар #16 от "Borislav Popov":

    E то това че сте бутали повредена кола си е ваш проблем. Търкалял съм такъв. Недостатъци - практически няма парно. Фарове - немски - в сравнение с жигула са като прожектори. Иначе проста конструкция, няма какво да се повреди - няма водни пътища и помпа, няма маслени пътища и помпа. Ако скъсаш ремък просто спираш на пътя - няма да натроши клапани, няма да прегрее. На 40-50 хил правиш основен ремонт на двигателя пред блока дето се вика и си свиркаш. Нашия беше комби - возили сме телевизор Електрон, возили сме детски автомобил с педали, возили сме и бойлер.

    Коментиран от #38, #39

  • 37 Смях

    5 9 Отговор

    До коментар #34 от "ПЕНКО":

    Що не се скриеш някъде? Според теб излиза, че Харли движи с двигател на трабант. Смешник.
  • 38 Хихихи

    6 0 Отговор

    До коментар #36 от "Гост":

    ...да ти завиди човек...
  • 39 Borislav Popov

    3 0 Отговор

    До коментар #36 от "Гост":

    Ми бутахме, понеже човека спря и ни взе, да не съм го повреждал аз !?
  • 40 Дядо Иван

    13 1 Отговор

    До коментар #2 от "болш":

    Източна Германия и Западна Германия е все едно да сравняваш Северна Корея с Южна Корея почти същото. Едните са се развивали в условията на Пазарна икономика а другите са правили нещо колкото време да минава. Намери клип за производство на Голф по онва време ще видиш кава е разликата. Да не говорим за Мерцедес или BMV. И пак ги купувахме тия бараки щото западно нямаше в МотоТехника. Иначе Щяхме да видим загниващия КАПИТАЛИЗЪМ.

    Коментиран от #57

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Генерал

    5 1 Отговор

    До коментар #22 от "Петър Андонов":

    За нечуплив имам възражения. Трабанта още стои в гаража. От91година майка ми го купи нов. Синьо комби. Много товар превозвахме с него, но постоянно нещо се чупеше.пимня как превозихме към 500кила жито от Севлиево до дряново с него. Бавно но славно. Сега релето на стартера прави проблем иначе двигател и другите части са наред.
  • 43 Животопазител

    1 0 Отговор

    До коментар #30 от "Бачо Киро":

    Не храните и не тяло
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Има ли смисъл ако няма значение

    2 0 Отговор

    До коментар #33 от "Borislav Popov":

    Това се твърди в сайт на английски, от който черпя информацията. Съдейки по общата икономическа, политическа и идейна ориентация на бившето ГДР и СССР, съвсем възможно е Трабант да е вдъхновен точно от съветския строй. Как имаше най-различни спутници? Лади, сателити, какво ли не... А да представиш доказателства, че Трабант не е вдъхновен от руската дума "Спутник"?!

    Коментиран от #47

  • 46 Трабанта

    4 3 Отговор

    До коментар #11 от "Трабанджия":

    Отново невеж журналя пише глупости. Трабанта нямал парно... Трабанта имаше парно , което работеше много по-добре от останалите автомобили по онова време.
  • 47 Borislav Popov

    3 1 Отговор

    До коментар #45 от "Има ли смисъл ако няма значение":

    Доказателствата са, че никъде нищо не е написано за това. А ти защо не пуснеш твоите доказателства от английския сайт да ги видим ? Аз какви доказателства мога да ти дам, ми не е вдъхговено от думата спътник и толкова, ти очакваш някой, някъде да напише ли, че не е вдъхновено ?? А ти уж казваш, че имаш доказателства, а не пускаш линк да ги видим.

    Коментиран от #53

  • 48 bronson

    4 0 Отговор
    10 godini karah trabant combi viarno ne beshe varhat na avtomobilostroeneto no beshe izkluchitelno zdrav i nadegden vav vsiakakvi uslovia i s tozi trabant sa mi nay hubavite spomeni v givota taka che zapazvam nay dobri i topli chuvstva kam tozi avtomobil ot DDR
  • 49 bronson

    5 0 Отговор
    rusnacite ne dopuskaha druga dargava da proizvegda po dobri koli ot tiahnite taraliasnici kakto se sluchi i s bulgarreno vie kakvo si mislite che chehite ili germancite ne mogeha da napraviat hubavi koli li ne prosto ruskite complexari ne im davaha ladata koiato e fiat 124 e bila kola na godinata za 1967 g ot togava s tozi licens za 40 godini rusnacite praveha samo tap facelift i nishto poveche
  • 50 Лошият горски

    4 0 Отговор

    До коментар #11 от "Трабанджия":

    Велосипедите Балкан бяха ощр по-надеждни и прости за обслужване.
  • 51 мани мани

    2 0 Отговор
    хахахаха бая ритници изяде т'ва трабантче хахахахаахаха
  • 52 Старото куче Асан

    0 1 Отговор

    До коментар #32 от "Новобранец":

    А бе калпак, ти преди демокрацията не искаше ли да драснеш чертата към запада ама не ти стискаше, същото е и с тех. Не знам на колко си години но ако не ти
    стигат поговори с баща ти или дедо ти, те ще те светнат по темата
  • 53 Има ли смисъл ако няма значение

    1 1 Отговор

    До коментар #47 от "Borislav Popov":

    dictionary.sensagent.com/Trabant/en-en/

    Хората го казват съвсем ясно, като се позовават на конкретен източник. А ти какво ще предложиш насреща като аргументация? Ми не е така и толкова?! Издишаш отвсякъде, не само откъм зад...ика...
  • 54 Хонекер

    1 2 Отговор
    Много добра соц-алтернатива на 2CV на ситроен, непретенциозен, евтин и много здрав автомобил
  • 55 До Баш Бащицата

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "Баш Бащицата":

    ...Евтин, масов и непретенциозен...Това въобще не е вярно ! 12 години съм карал Трабант. Струваше 6100лв и за него се чакаше минимум 10г. За 26 к.с. излапваше 6л на 100км. Ако си позволиш по-дълък преход изгаряха гарнитурите. Хубаво е, че можеше сам да си сменяш и не ходиш при майстор. Но тава не важи за мъже , които са скарани с техниката. На 40 000 км сменяш втулки, задни лагери, цилиндри на спирачки, а спирачните челюсти още по-често. Беше и голям проблем с радиото, заради смущенията....
  • 56 Sателит

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "Автора на статията":

    Пълно с разбирачи. Парното било интересно с двойно гърне (предно) но не топлеше. Била добра разработка за 70 те години само, че двигателя е 37 год. Нямал клапани- беше с шибъри. В София имаше един магазин Тр. Вар. За да си купиш колянов вал и цилиндри се записваш в магазина. След това проверяваш редовно ако искаш да се класираш. Да не говорим, че никога в магазина не пуснаха точния размер гуми. Задното гърне се задръстваше със сажди от маслото и колата спираше да върви. Естествено нови в магазина нямаше. Като чета колко хубави били онези соц недоразумения ми става лошо. Всяко пътуване на по-дълъг път беше приключение. И да спомена само, че първата ми кола съм купил 76г.
  • 57 гост

    0 0 Отговор

    До коментар #40 от "Дядо Иван":

    87 година някъде беше,във вестник "Старт" имаше статия "Как се прави мерцедес".Бяха описали подробно етапите на сглобяване ,на боядисване,на компютриация,но от всичко най ме впечатли последното изречение на статията,а то беше,цитирам по памет" И ако случайно погледнете към пода на завода и там видите своето изображение,не се притеснявайте,подът е огледален".